Xarxes personals vs professionals

Actualment la societat de tot el món està enllaçada a través de xarxes online cada vegada més extenses.

És una realitat la capacitat de mantenir relacions, les més conegudes són les amoroses, sense aquella necessitat constant d’una presència. Fins i tot s’ha arribat a tal punt que s’han creat aplicacions per crear noves relacions i conèixer a persones que surtin de la teva zona de confort.

Però això no és tot, la realitat va més enllà dels “missatges amb sentiments/emocions que el receptor ha d’interpretar” sinó també ha facilitat els problemes socials existents fins ara. Com per exemple la recerca de treball, una complicada i desafortunada tasca que a tots ens ha tocat o ens tocarà en un futur pròxim, com s’ha facilitat en aquest temps? Aplicacions com Linkedin, Infojobs, Jobandtalent i moltes més permeten aquesta ràpida connexió entre empresa i candidat.

 

Com bé diu SocialPublic en el seu blog sobre les xarxes socials, el que va començar sent una eina per usuaris particulars, es va convertir en poc temps en una estratègia imprescindible per les marques i empreses. Tant que es va començar a generar lloc de treball per professionalitzar el seu ús i a poc a poc es va crear la necessitat de les xarxes professionals.

Les xarxes personals ens ha canviat l’estil de vida i la forma de comunicar-nos d’una manera molt radical. Això no ens dóna més opcions que adaptar-se o criticar-ho, i així ho explica en el següent vídeo:

Fins ara les xarxes personals havien transformat la vida privada en pública, depenent de cada persona. Però és cert que la publicació de continguts ens ha obert una necessitat social de compartir les mateixes experiències a la xarxa.

Però les xarxes professionals arriben a un altre àmbit, ja que estan enfocades principalment als negocis i activitat comercial permeten compartir experiències o crear grups d’empresaris. En qualsevol cas l’usuari té amics sinó contactes amb un objectiu professional similar.

Però segons un estudi realitzar per Cadena Ser afirma que els usuaris consideren que la més adequada per trobar un lloc de treball és Linkedin (72%), seguida per Facebook i Twitter.

LINKEDIN    VS     FACEBOOK   

             

Linkedin és la xarxa social de contactes professionals amb major nombre d’usuaris a Espanya. Facebook, en canvi, es troba en la primera en el rànquing de xarxes socials personals.

L’ús de Linkedin es concentra en difondre el nostre perfil professional, establir relacions segons el nostre perfil professional, contactar amb empreses, participar en grups del nostre interès, etc. Una infinitat de possibilitats professionals amb un estil Facebook.

Segur que qui sigui la primera vegada que va a la pàgina web de Linkedin quan veu el funcionament i la usabilitat d’aquesta li ve a la ment l’actual Facebook. Però hem de tenir en compte que Linkedin mai et preguntaria: ¿Cuál es tu comida favorita? ¿Qué te hace feliz? i qüestions sense interès professional.

Actualment, en molts casos l’empresa busca el perfil en ambdues xarxes, és a dir, cerca referències personals en les xarxes com Facebook (o inclús Twitter) i les té en compte a l’hora de seleccionar el professional. Alguns d’aquests casos no han estat molt favorables pel candidat i l’empresa ha decidit seleccionar al següent, com una situació compromesa, un pensament mal expressat, una ideologia molt radial, etc.

Per això s’aconsella fer una neteja ocasionalment de les xarxes personals i esborrar tota publicació compromesa, de tal manera que també es recomana per tenir més èxit, una actualització constant del perfil professional demostrant la teva experiència en el sector.

WOMENALIA

Coincidint amb el passat 8 de Març, dia Internacional de la Dona, també cal parlar de Womenalia, la primera xarxa professional per la dona i que ofereix mil oportunitats.

Curiosament aquesta xarxa professional sorgeix en un sopar en la que es van posar, entre altres, dues dades fonamentals: el 60% dels llicenciats espanyols són dones però només el 5% d’aquestes estan en equips directius.

Per tant, Womenalia té la finalitat de trobar o canviar de treball, potenciar la carrera professional, millorar la marca professional de la dona, etc. Destaquem la possibilitat que dóna de crear un negoci, aquesta xarxa t’ofereix eines, formació i la possibilitat d’ajuda d’altres professionals.

De la mateixa manera que Linkedin, ofereix la possibilitat de crear el perfil professional i d’actualitzar-lo constantment per fer-lo més atractiu per l’empresa.

Respecte a les xarxes personals, com Womenalia és una xarxa professional les recomanacions són les mateixes que amb Linkedin. Tenir molta cura de la publicació en les xarxes personals tenint en compte sempre el teu perfil professional.

XARXES SOCIALS I L’EMPRESA

Com hem comentat anteriorment, les empreses també utilitzen les xarxes socials, tan personals com professionals. De fet, a l’any 2013 el 57% de les empreses va recórrer a les xarxes per reclutar aspirants.

Però això no és tot, també està en augment el percentatge d’empreses que rebutgen candidats per la seva activitat en les seves xarxes personals.

El 88% de les empreses reconeix que comprova la reputació on-line dels professionals abans de contractar-los.

I no és contradictori quan afirmo que les empreses també opinen que el candidat actiu a les xarxes socials té més oportunitats de trobar treball que l’inactiu. Per tant, més clar queda el concepte que no s’han de deixar d’utilitzar sinó sense deixar de tenir en compte l’àmbit professional.

Els portals de feina (Infojobs), les pàgines web i les xarxes socials són les 3 eines més utilitzades pels seleccionadors i, configuren la seva estratègia segons el canal que utilitzin.

Per tant, la identitat digital d’una persona és un element fonamental a l’hora d’accedir a un lloc de treball. Més encara en sector com el màrqueting, comunicació, disseny gràfic o noves tecnologies.

En què es fixen les empreses quan cerquen un professional a la xarxa?

Aquestes es centren sobretot en la trajectòria laboral, les habilitats o aptituds adquirides, i, els anys d’experiència en el sector. L’actualització constant de la qual es parlava anteriorment es referia a aquestes dades que requereixen d’una senzilla i atractiva explicació.

Tot conta, des de la foto de perfil, fins als comentaris que facis, passant pels articles/publicacions que comparteixis.

Per altra banda es fixen amb les interaccions que estableix l’usuari i el tipus de conversacions que es realitzen i, sobretot, amb l’interès de l’usuari amb l’empresa, és a dir, si l’usuari és seguidor des de fa temps o si ha col·laborat en alguna promoció. De fet, sovint els millors perfils són aquells que fa temps que segueixen la marca en les xarxes socials.

Què no busquen? Publicacions d’informacions que promoguin el consum d’alcohol, drogues o imatges inapropiades.

Els professionals de Recursos Humans afirmen que per cercar informació sobre el possible aspirant, les empreses es decanten per mirar sobretot els perfils de Facebook i Linkedin.

Per altra banda cal parlar també de les xarxes socials que utilitza l’empresa per promocionar els seus productes/serveis. Sovint els community managers de les marques o empreses s’han d’enfrontar a situacions complicades amb preguntes d’usuaris, fora de lo comú.

Un exemple és Telepizza, en què el Community Manager va sortir bastant beneficiat amb la seva resposta:

I aquí no acaba tot, les empreses han d’anar amb compte amb els continguts que es publiquen, ja que encara que finalment s’elimini tot queda guardat a la xarxa, com és el cas de Cope:

Com podem veure a la imatge, l’exemple de @Cope_es demostra que a la xarxa es guarda tot.

I així diferent exemples:

Fnac Espanya
Renfe

ENTREVISTES

A partir de la informació anterior sobre ambdues xarxes he fet algunes preguntes a diferents alumnes de la Universitat de Vic per saber com s’organitzen els estudiants l’ús d’ambdues xarxes socials:

Les preguntes han estat les següents:

  • Tens alguna xarxa social? Quina?
  • Quin ús fas d’aquestes?
  • Quantes hores al dia pots estar connectat?
  • Quantes publicacions a la setmana comparteixes?
  • Cures la teva imatge a les xarxes o comentes el què penses sense pensar amb la repercussió?
  • Què en penses de perdre un possible lloc de feina per culpa de les teves xarxes?

En la primera pregunta, tots els entrevistats han coincidit en tenir més d’una xarxa social, i les més destacades han estat Facebook, Twitter, Instagram i no en tots els casos, Linkedin. Per tant, podem comprovar que encara no s’ha popularitzat de la mateixa manera les professionals com les personals que ja formen part de la nostra vida.

Referent a l’ús d’aquestes, molts coincideixen que les més informals d’aquestes són Instagram i Twitter utilitzant-les d’una manera habitual per publicar pensaments o fotos personals/divertides. Facebook és de les xarxes personals més formals i ja es vigila prou el què es publica. Pel que fa a Linkedin s’utilitza de forma més esporàdica i circunstancial, ja que molts confimaven que quan tenen lloc de feina deixen d’actualitzar-la considerant que “ara ja no és necessari”.

La majoria de les persones es troba 6-7 hores al dia connectat a les xarxes de forma activa. “Miro InstaStories tot el dia, ho assumeixo” confessava una noia de 22 anys de la Universitat de Vic. En relació al Twitter i Instagram són les xarxes personals en què s’inverteixen més hores i Facebook i Linkedin menys, la qual cosa deixa demostrat que l’ús més professional de Facebook provoca la disminució del seu ús.

Respecte a les publicacions compartides, els universitaris comparteixen entre 10-15 publicacions a la setmana, i molts confessen que sovint no publiquen el que pensen per la imatge que poden donar als seus seguidors. Per tant, entrant a la següent pregunta la majoria excepte 3 persones han contestat que curen la seva imatge en la xarxa social perquè són conscients de la importància d’un bon perfil a les xarxes per un possible futur professional i “perquè s’ha posat de moda tenir unes bones fotos i un perfil cuidat crida més l’atenció que un perfil de fotos de festa” afirmava un dels entrevistats. Però també n’hi ha que han posat en dubte la relació de curar la imatge y la impossibilitat de publicar tot el què penses. “Jo crec que es pot publicar tot el que es pensa si s’utilitza unes expressions més formals i sempre respectant l’opinió de la resta” contestava Xènia Ortega amb molta raó i claredat. “Tots sabem que a les xarxes personals no es pot publicar tot el què voldríem, però jo no penso què podria pensar una empresa sinó que pot pensar la gent que només em coneix en fotos, no m’agrada crear una mala imatge a la xarxa social i no per això sóc diferent que en persona” afirmava Laura, estudiant d’Infermeria.

Finalment, les conclusions de l’última resposta ens ajuda a saber que els joves estem conscienciats què cada vegada més sovint una empresa visualitza el perfil dels candidats però sovint moltes respostes han estat de forma negativa. “No considero que sigui just que no em seleccioni una empresa pel meu perfil, jo sóc una mica despistat i no m’ho havia plantejat mai perdre un lloc de feina per culpa de les meves publicacions a les xarxes” afirmava Jordi, ex estudiant de la Universitat, que quedava sorprès quan li vaig comentar que moltes empreses havien descartat diferents candidats per culpa del seu perfil a Internet.

En conclusió, cal recordar el bon ús de les xarxes personals i l’actualització constant de les professionals perquè l’empresa pugui seguir l’actualitat de la teva experiència laboral.

Dintre el bon ús, s’inclou la selecció de la informació abans de compartir-la tenint en compte els factors que s’han anomenat amb anterioritat (sense insults, bona ortografia, no provocar violència, etc). No cal tenir un perfil personal molt professional, ja que per això tenim les xarxes professionals com Linkedin o Womenalia, però sí que s’ha de tenir en compte l’ús, cada cop més freqüent, de les empreses per determinar si el candidat podria treballar a l’empresa o no. Com ha afirmat Jordi, en l’última resposta de l’entrevista, pot ser un acte injust però és la realitat actual.

 

I tu, tens actualitzades les teves xarxes personals i professionals?

Si no és així, posa-t’hi ara!

Les recomanacions abstretes de totes les informacions anteriors les xarxes socials personals s’haurien d’esborrar tot el contingut que pot resultar malinterpretat per una empresa igual que totes aquelles fotos compromeses. De la mateixa manera, en les xarxes professionals s’ha de tenir el currículum al dia i seguir les recomanacions de la gent què es segueix per crear un entorn professional més favorable i que les empreses puguin trobar-te de forma més ràpida.

Bibliografia

Eyezen. (2018). Los 13 zascas más sonados y divertidos de Twitter. Consultat 13 de Març de 2018, des de https://foboworld.eyezen.es/fobolists/zascas-redes-sociales/

Bernardo R. (2014, Març 12). Las empresas usan más las redes sociales para contratar (y rechazar) candidatos. [Entrada blog]. Consultat des de http://cadenaser.com/ser/2014/03/12/economia/1394584751_850215.html

Casilda A. (2016, Febrer 17). Así te buscan las empresas en las redes sociales. [Entrada blog]. Consultat des de http://www.expansion.com/emprendedores-empleo/desarrollo-carrera/2016/02/17/56c4c25646163f86148b4612.html

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.