Com a constants consumidors de productes i serveis identificats a través de la seva marca, basem les nostres preferències en l’experiència que hem tingut o creiem que tindrem amb aquestes marques, a vegades independentment del producte. Si l’experiència ha estat positiva o la imatge que dona la marca és positiva, ens genera confiança i és molt possible que a l’hora d’escollir entre aquella marca i altres escollim, sovint sense valorar les altres opcions, la qual té una bona reputació. Ara sí, com podem portar aquest concepte de marca (o branding) al terreny personal amb l’objectiu de potenciar la nostra imatge personal i professional com a capital humà?
Doncs bé, amb la difícil situació laboral actual, és important diferenciar-se de la competència per destacar com a bon professional perquè les empreses i altres persones es fixin en tu. Segons Vikipèdia:
El concepte de marca personal no vol dir convertir a les persones en objectes materials, al contrari, vol dir evitar que la persona sigui catalogada com un currículum vitae, desapercebuda, igual a altres. Vol potenciar a la persona com a diferent i capaç d’aportar el seu valor únic i irrepetible. Un dels més clars exemples d’aplicació de marca personal es pot trobar a l’hora de buscar el nom d’una persona a Google. Les cerques que se n’obtinguin, així com l’ordre en què apareixen, és la imatge que una persona està donant al món.
Abans de l’era 2.0, crear-se una imatge personal només era possible pels famosos o persones amb un important capital econòmic ja que podien pagar per sortir als mitjans massius com la premsa, la ràdio i la televisió; ara qualsevol pot construir la seva pròpia marca personal fent servir les eines del màrqueting online. En aquest article parlaré principalment de la creació de la marca personal en un blog propi i/o pàgina web pròpia i les xarxes socials com a base per a la creació d’una marca personal a Internet.
Tot el que explicaré a continuació ve després d’un procés d’autoconeixement de les pròpies fortaleses i debilitats i les oportunitats i amenaces possibles del mercat en qüestió mitjançant el famós anàlisi DAFO o FODA i el públic objectiu al qual es vol atraure (el grup de persones amb característiques comunes o que busquen una solució a un mateix problema). Tot això sense oblidar que cal posar-se objectius realistes i quantificables (mètode SMART). Un cop clars tots aquests punts és el moment de crear una estratègia.
1. Crea una pàgina web de domini propi
Un cop sàpigues on vols anar amb la teva marca persona és hora de passar a l’acció i la manera més directa de fer-ho és tenir el teu propi domini web, la teva pàgina web pròpia ja sigui en format més bloc cronològic o pàgina web estàndard. Actualment hi ha dominis molt barats de pagaments anuals o mensuals. És important que el domini tingui el teu nom i cognom propi o el nom que sols utilitzar en el teu camp professional. L’important és que t’identifiqui i qualsevol persona que faci una cerca a Google trobi la teva pàgina i els teus perfils a dalt de tot i sàpiga que realment ets tu.
2. Dissenya una identitat visual coherent
La imatge ven, i és una gran aliada per transmetre els valors que vols que els altres coneixin de tu. Per això, no el disseny visual de la marca personal és essencial i es composa del següent:
- Gamma cromàtica
- Tipografies
- Logotip
Per a més informació pots consultar la següent guia sobre la identitat de marca.
3. Crea targetes personals
Tot i que sembli estrany i desfasat, donar targetes personals amb dades tan bàsiques com el teu nom i cognom, què ofereixes (sempre utilitzant paraules clau, per exemple community manager”, “màrqueting online”, “editor de contingut”, “fotògraf, etc.), la teva pàgina web, xarxes socials i el teu correu electrònic alhora que transmets estèticament els mateixos valors que la resta de les teves plataformes és molt útil per atraure trànsit a la teva pàgina web.
4. Cuida el teu blog o pàgina web
El teu domini és l’eina més potent de posicionament personal a Internet ja que et permetrà demostrar que ets un professional fiable i actualitzat. L’avantatge del bloc respecte a altres plataformes digitals és que el teu contingut està allà per ser vist per sempre (o fins que tu decideixis). Algunes coses que cal tenir clares a l’hora de tenir un bloc o pàgina que et porti als teus objectius:
- Comparteix-hi continguts que et portin a la teva meta i no despistin
- Utilitza paraules clau en els títols, ja que és la manera més comuna de fer cerques a Google
- Escriu post de més de 300 paraules ja que si en tenen menys Google enten que el lector hi ha estat poc temps i no el posiciona positivament
- Inclou enllaços, cites, vídeos, fotografies, infografies i cita les teves fonts, tot això dona credibilitat al teu contingut i alhora augmenta el posicionament
- Sigues constant i trobaràs el teu públic. L’ideal seria publicacions setmanals o bimensuals, però sempre el més important és la qualitat.
5. Crea com vols que et vegin
La imatge que primer tenen de nosaltres els altres sol ser per la nostra fotografia de perfil a les plataformes digitals i això és així, per tan, decideix com vols que et vegin i juga a favor teu tenint cura de totes les fotos que comparteixis a Internet, especialment les de perfil i portada del teu blog, pàgina i xarxes socials. El més recomanat és penjar la mateixa foto a totes les xarxes socials perquè els usuaris t’identifiquin ràpidament.
Per això fes-te una bona fotografia de perfil que transmeti professionalitat:
- Que sigui feta de front, a l’alçada dels ulls
- Sense obstacles que et tapin la cara
- De bona qualitat, nítida
- Ben il·luminada
- Centrada i que enquadri la teva cara, espatlles i poc més
- On hi apareguis presentable, no totalment informal
6. Dona’t a conèixer amb un vídeo
El vídeo és el format que està tenint més creixement a Internet i és molt útil perquè el teu públic et conegui millor i siguis més confiable ja que mostra el teu llenguatge no verbal i deixa brillar la teva personalitat. Utilitza un llenguatge natural i proper, no massa tècnic, i si has fet alguna xerrada o exposició sobre el teu àmbit professional molt millor.
Això sí, els vídeos que decideixis compartir no contradiguin l’estètica i la qualitat de la resta del teu material i també és millor que siguin curts, al voltant dels 3 minuts.
7. Utilitza l’storytelling
Ja sigui a l’hora de fer vídeos, tweets, posts al teu bloc o parlar del que fas en general, és molt positiu relacionar-ho amb la teva història personal. Tots tenim una petita història amb dificultats al darrere, gràcies a la qual hem après coses valuoses per a nosaltres i per a tercers. A les persones ens mouen les històries, ens agrada saber dels altres i d’on venen.
Si et fas conèixer mitjançant la teva història per la qual ets on et trobes faràs que et recordin i que se sentin identificats amb tu, creant així un vincle emocional entre aquesta persona i tu, i així amb la teva marca. Això sí:
- Sigues sincer, no vols semblar exagerat o que surti a la llum la veritat i perdre la teva imatge positiva
- Busca la part positiva fins i tot de les coses negatives; ens enrriqueixen les històries de superació
- Una bona manera de començar és incloure una pestanya de “Sobre mi” a la teva web i explicar la teva història.
- Llavors comparteix-la a les xarxes socials i segur que veus resultats positius.
8. Tria un nom d’usuari adequat
El més coherent per als usuaris és que utilitzis el mateix nom d’usuari en les teves xarxes socials i si pot ser el mateix que la teva pàgina web o bloc encara millor. Quan busquin el teu nom trobaran tot el que vols que vegin primer: el teu bloc o pàgina web, Linkedin, Twitter, Instagram, Facebook, etc.
9. Cuida el teu perfil a Linkedin
Linkedin és la xarxa social dels professionals per excel·lència per tan, és molt important saber treure’n profit. Ho pots fer de la següent manera:
- Escriu una bona descripció del que fas amb paraules claus. Amb això marcaràs qui et troba
- Personalitza la teva URL amb el teu nom i cognom (es.linkedin.com/in/nomcognom)
- Envia una sol·licitud a tots els teus contactes i accepta-les totes. Linkedin no és el teu Facebook personal, com més gran sigui la teva comunitat, més oportunitats professionals et poden sorgir
- Forma part d’almenys 5 grups que siguin afins als teus interessos professionals. Quan ja tinguis uns quants grups, comparteix contingut del teu sector i sigues constant interactuant també amb el contingut que publiquin els altres per crear comunitat i sempre és bo per agafar idees també.
10. Comparteix a Twitter
Depenent del teu públic objectiu t’anirà millor ser més present en unes xarxes socials que en unes altres i la majoria dels consells que ara donaré són també aplicables a xarxes com Instagram o Facebook però Twitter és la xarxa social perfecta per compartir el contingut del teu bloc o pàgina web i a la vegada humanitzar la teva marca personal.
Aquestes són les 5 suggeriments que dono perquè el teu compte de Twitter sigui professional:
1. Que la imatge de fons contribueixi al teu Personal Branding
2. Escriu una breu descripció professional i concisa amb paraules clau
3. Inclou un enllaç al teu blog
4. Segueix a la gent que t’interessa professionalment: usuaris del teu sector, empreses que t’interessin i públic objectiu
5. Comparteix teus continguts i també els d’altres, sempre esmentant la font.
6. És bo que el 70% del material que comparteixis sigui del teu camp laboral. i l’altre 30% d’altres temes que t’interessin.
11. Crea debat
Sempre és molt beneficiós crear interacció amb el teu públic ja sigui a les xarxes socials com als comentaris del teu bloc, per això és recomanable fer preguntes als teus seguidors o lectors al final d’un post o una compartició a les xarxes socials sobre la temàtica que tractes així pots aprendre dels altres i mostrar interès per les seves opinions.
Conclusions
En els temps actuals és essencial que si vols tenir visibilitat com a professional i transmetre els valors adequats cuidis molt la teva marca personal online ja que és la que més podem controlar.
Tot i això no ens podem oblidar de que els mitjans offline i altres mètodes de marketing fora de la xarxa també són molt importants, especialment el networking. Un exemple molt útil de networking offline que ens pot proporcionar molt de contingut per transmetre online que crearà marca personal és anar tan a conferències sobre temes relacionats amb la teva professió per conèixer a altres professionals amb qui col·laborar o contactar online com oferir parlar sobre els teus projectes i la teva visió a centres educatius o d’emprenedoria.
Per tan, la meva conclusió és que hi ha moltes maneres de crear marca personal però la més beneficiosa és la que es troba tan online com offline, sempre amb un ull als nostres objectius. Quan abans comencis a raonar la teva marca personal millor, ja que aquesta segur que evolucionarà i canviarà amb tu i el teu contingut i pot ser una eina molt útil per al teu futur professional.
El Currículum no debería tener ni una hoja ni dos, debería tener UNA línea: vuestra dirección de internet. – Andrés Pérez Ortega
WEBGRAFIA
Alicia Ro. (2018). Guía para crear tu Marca Personal en el Blog con 22 consejos. [online] Disponible a: http://www.aliciaro.com/crear-tu-marca-personal-en-blog/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Aula CM. (2018). Guía de Marca Personal en 18 pasos: Personal Branding. [online] Disponible a: http://aulacm.com/crear-marca-personal/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Ignacio Santiago. (2018). Marca Personal: Cómo Crear Un Personal Branding en 6 Pasos. [online] Disponible a: https://ignaciosantiago.com/como-crear-una-marca-personal/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Lucena, Á. (2018). 6 Trucos para imprimir tu Marca Personal a las imágenes de tu blog. [online] Una Idea Brillante. Disponible a: http://www.unaideabrillante.com/marca-personal-a-las-imagenes-de-tu-blog/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Marketing, O., Internet, V. and marca, P. (2018). Personal branding: construye tu propia marca. [online] 1&1 Digitalguide. Disponible a: https://www.1and1.es/digitalguide/online-marketing/vender-en-internet/personal-branding-construye-tu-propia-marca/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Martin, V. (2018). Cómo crear una marca personal de éxito paso a paso. [online] Victormartinp.com. Disponible a: https://victormartinp.com/marca-personal-paso-a-paso/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Neil Patel. (2018). Cómo Hacer Crecer Tu Marca Personal en Internet. [online] Disponible a: https://neilpatel.com/es/blog/como-hacer-crecer-tu-marca-personal-en-internet/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Ortega, M. (2018). Cómo crear la marca personal para encontrar trabajo. [online] MKTvideos. Disponible a: https://mktvideos.com/marca-personal-para-encontrar-trabajo/ [Consultat 20 Mar. 2018].
S., P. (2018). La marca personal: cómo construirla y desarrollarla. [online] Human Level Communications. Disponible a: https://www.humanlevel.com/articulos/marketing-online-articulos/como-crear-tu-marca-personal.html [Consultat 20 Mar. 2018].
SEMrush Blog. (2018). ¿Cómo potenciar tu marca personal usando redes sociales?. [online] Disponible a: https://es.semrush.com/blog/como-crear-una-marca-personal-redes-sociales/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Societicbusinessonline.com. (2018). Como crear tu marca personal en internet |. [online] Disponible a: http://www.societicbusinessonline.com/2015/09/21/como-crear-tu-marca-personal-en-internet-trabajando-tu-liderazgo-2-0/ [Consultat 20 Mar. 2018].
Trends, S., (INFOGRAPHIC), H. and Maina, A. (2018). How to Create the Perfect Personal Brand for Your Business (INFOGRAPHIC) – Small Business Trends. [online] Small Business Trends. Disponible a: https://smallbiztrends.com/2017/12/how-to-build-your-personal-brand.html [Consultat 20 Mar. 2018].
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.