STAY TUNNED

Quan parlem d’influencers parlem d’una revolució a les xarxes socials perquè s’ha convertit en un fenòmen que ha capgirat la concepció que teníem de comprar i consumir. Ara més que mai podem seguir de més a prop la vida privada dels influencers, des de com vesteixen fins a on viuen o a on passen les vacances. Pràcticament son vides exposades a la opinió i crítica pública de més de milions de persones d’arreu del món.

Les grans marques s’han aprofitat d’aquest fenomen i han convertit aquests líders socials en una autèntica eina de publicitat i màrqueting, més barata i més còmode que abans. I ara el públic, al que li agrada admirar, imitar, seguir un perfil que l’identifiqui i assemblar-se a ell està més enganxat que mai.

Però, qualsevol pot arribar a ser influencer? Quines capacitats has de tenir per ser-ho? Es considera un negoci? Aquestes són algunes de les qüestions que resoldrem a continuació.

Ser influencer és un negoci?

Un clar exemple d’aquesta figura mediàtica és el cas dels YouTubers, persones normals i corrents que s’han fet un lloc en el món de la fama gràcies a una càmera de vídeo i molt d’enginy.

influencer.social.png

Font: https://www.xenonfactory.es/blog/influencers-una-nueva-estrategia-para-tu-negocio-parte-i/

En el moment en el que sorgeix una companyia amb una gran inversió en el seu departament de màrqueting i veu que una persona com un youtuber té milions de subscriptors i de visites als seus vídeos, troba una font potencial d’influència per poder donar a conèixer la seva marca i obtenir benefici. I és que, d’aquesta manera, tant marques com influencers es lucren amb aquest sistema sent el públic i els usuaris el motor de tot aquest.

El primer que cal tenir en compte, és que no tots els influencers encaixen amb una marca determinada i per tant, amb la seva estratègia online. Per això, cal començar a identificar a aquells que s’assemblin als valors de l’empresa i als objectius que aquesta vol aconseguir.

Un cop la marca selecciona els seus influencers, el següent pas, és contactar amb ells. Se’ls comunica el que la marca pot aportar-los, i de quina manera ajudaran ells a la marca. S’ha de tenir en compte que si la campanya publicitària funciona, serà gràcies al fet que aquest influencer va a aportar valor, il·lusió i afecte al projecte.

I un exemple molt clar n’és la campanya publicitària del passat agost del 2017 de Coca-Cola. La multinacional nord-americana  va apostar pels dos influencers més salvatges i aventurers de les xarxes @jayalvarrez i @phileneroepstorff per crear la campanya “Summer Expierence”.

 

Font: https://www.youtube.com/watch?v=5k8mGU54V2U

Com identifiquem a un influencer?

Els influencers proporcionen frescor a una marca (un fet que moltes vegades els hi falta), són constants, saben dialogar amb la seva audiència, són actius en xarxes socials, i gràcies a això, s’han guanyat reputació i confiança entre els seus seguidors, donant valor al que diuen, i creant històries que ajuden a connectar amb l’usuari, al cap i a la fi, és el que realment interessa.

A partir d’aquí, hi a tres formes principals que s’han de tenir en compte a l’hora de triar a un influencer en la una campanya publicitària:

  • La seva capacitat de mobilitzar les opinions i de crear reaccions en altres usuaris quan es parla d’una temàtica en concret.
  • El potencial d’audiència d’un influencer sobre una temàtica determinada.
  • El nivell de participació en la conversa sobre una temàtica específica.

“El 70% de l’engagement de les marques, prové de la feina que es fa amb influencers.” F. Alt, director de comunicacions globals Adidas

Abans de ser INFLUENCER

Hem arribat a un punt en el que les marques es donen compte del gran potencial publicitari de les noves influencers. Les empreses s’interessen perquè mostren els seus articles d’una forma senzilla i natural i propera a les seves comunitats i el seu missatge és viral. Per això, moltes van deixar els banners i el patrocini de les seves webs per a realitzar col·laboracions econòmiques amb aquests líders de l’opinió, mercantilitzant la seva influència. Més de 200 milions de persones tenen bloquejats els anuncis als seus dispositius: el 2015 es van perdre més de 21 milions de dòlars en ingressos per aquesta causa. A més, la invasió del correu spam i les newsletters s’han rebutjat cada cop més.

Les firmes de moda avui en dia no busquen perfils de macroinfluencers sinó que també els interessa treballar amb influencers de menys seguidors, els anomenats microinfluencers, perfils entre 5.000 i 7.000 fans a Instagram. Aquests donen credibilitat perquè generen contingut menys manejat pels anunciants.

Als Estats Units, les relacions amb les marques són més professionalitzades. Al haver-hi contractes més formals i regulats, els influencers es limiten a mostrar e producte segons l’acord i no creuen tan necessari exhibir-se per produir engagement.

Parlem d’engagement quan ens referim a la interacció d’una publicació amb la comunitat, és una regla de tres. Si em segueixen 5.000 persones i de mitja em donen 50 likes, és el 10%. Els comentaris tenen més pes, tot i que depenen de la qualitat.

Tipus d’INFLUENCERS

Influencer és un concepte molt ampli, de fet existeixen diferents tipus segons les seves motivacions i formes d’actuar o mostrar-se a les xarxes socials. A partir d’aquest concepte sorgeixen els social media influencers, a causa de la importància cada vegada més gran de les xarxes socials i l’augment en el tràfic generat en elles.

A continuació es mostren els sis influencers més populars a les xarxes socials:

  • El healthy

Aquella inspiració healthy que segueixen milers de seguidors. Es publiquen estils de vida actius i saludables. Poden ser entrenadors personals o triatletes o simplement persones que porten un ritme de vida saludable. Es comparteixen outfits d’esport, exercicis d’entrenament i vídeos. Un exemple n’és Hannah Bronfman, una de les més conegudes amb més de tres-cents milions de followers.

hannah
Pàgina oficial d’Instagram de Hannah Fallis Bronfman

Font: https://www.instagram.com/hannahbronfman/

 

  • El col·laborador

L’entreteniment o la comèdia ja no és cosa d’una persona. Cada vegada és més freqüent veure als youtubers ajuntar-se per a col·laborar en la creació de nous vídeos i aglutinar seguidors a partir dels seus canals.

Així ho fa Jake Paul cada dia creant contingut que ven més de 18 milions de persones i que segueixen molt de prop marques com Coca-Cola o Dunkin’ Donuts. Jake Paul també compte amb una compte d’Instagram (deu milions de seguidors) i la pàgina Exclusive Jake Paul FanJoy on ven una gran varietat de productes de la seva marca (fundes de mòbil, dessuadores, ulleres, stickers).

Aquí en teniu una mostra del seu ressò al Youtube:

 

  • L’estilós/a

Aquelles personalitats que s’han convertit en icones de la moda aportant personalitat i estil propi més enllà de la marca. L’èxit arrasador d’aquest tipus d’influencers com Jenn Im que compte amb 1,5 milions de seguidors a l’Instagram ha cridat l’atenció de marques com ColourPop, Target o GQ.

 

jenn3
Pàgina oficial d’Instagram d’ Im Jenn Im.

Font: https://www.instagram.com/imjennim/

  • El gamer

Els videojocs aglutinen a un públic molt característic i sobretot molt fidel. Per això, aquest àmbit s’ha convertit en un mercat molt atractiu per a les grans marques que vulguin aconseguir l’ engagement dels gamers i pel que Tinder i Red Bull ja han apostat. Matt Haag, àlies Nadeshot ha aconseguit reunir gairebé 3 milions de fanàtics al seu contingut de YouTube. També compta amb les plataformes d’Instagram i Facebook.

Aquí us deixo una petita mostra dels seus vídeos:

  • El cuiner

La gastronomia i la cuina han adquirit una nova percepció apropant el plaer culinari al públic més jove. Amb el sorgiment de figures com Rosanna Pansino (amb tres milions de followers) són cada vegada més els amants de la cuina i sobretot de rebosteria creativa. Barilla, Subaru, Dysh o Hormel s’han interessat per aquesta categoria que aglutina a milions de seguidors a les xarxes socials.

rosa
Pàgina oficial d’Instagram de Rosanna Pansino

Font: https://www.instagram.com/rosannapansino/

  • L’aventurer

Els influencers que s’agrupen en aquesta categoria com Jackson Harries, fotògraf, productor i defensor del medi ambient que converteix les seves peripècies pel món en autèntiques històries narratives que han enganxat a 1,7 milions d’usuaris en tres anys.

jack5.png
Pàgina oficial d’Instagram de Jack Harries.

Font: https://www.instagram.com /jackharries/

I també compte amb una pàgina de blog personal on hi publica les seves sessions, projectes i vídeos dels seus viatges. Un diari de salvatges experiències que Marriot, Skype ja ho han aprofitat.

Aquí http://jacksonharries.com/projects trobareu tots els seus treballs i a continuació us en deixo un dels seus projectes “24 Hours In Tokyo”:

Font: http://jacksonharries.com/video

MARKETING I INFLUENCERS

¿Què aporten els influencers al màrqueting?

  • Els influencers posen cara a las marques. És a dir, aporten humanització, més proximitat, i d’aquesta manera serveixen per a trencar les barreres de serietat i distància que caracteritzen la relació entre marca i clients la majoria de vegades.

Un exemple n’és Dulceida, la nova imatge que ha utilitzat Dolce & Gabbana Perfumes. La blogger espanyola que ha sigut protagonista d’una firma internacional.

Font: https://www.youtube.com/watch?v=m1XDiUsnOtY 

  • Eliminen el soroll. Filtren la quantitat d’informació que existeix a la xarxa.
  • Ofereixen una representació o imatge que si fos a través d’altres mitjans seria molt costosa i complicada. Els influencers ja compten amb uns seguidors fidels, pel que no han de mobilitzar-los, sinó simplement han de presentar el contingut que es vol transmetre.
  • Aporten una nova via de comunicació. Un missatge es pot transmetre de moltes maneres, i en funció de com s’hagi comunicat al receptor aquest el pot percebre de diverses maneres. Per això, quan les marques confien amb un influencer, el primer i únic pas es entregar-li el contingut del missatge que han de transmetre, i la resta depèn només d’ells. Es tracta del com ho facin que serà segons el seu estil personal.

goico.png

Font: https://www.instagram.com/p/BgOTx1EBFJP/

 

  • Poden aportar a la marca un “reporter”. Moltes empreses utilitzen els seus influencers de capçalera per cobrir esdeveniments. D’aquesta manera, es guanya comunicació en temps real posant tot el social media a la seva disposició.

El cas de la catalana Dulceida o l’anomenada it-girl

El curiós cas de Dulceida o l’anomenada it-girl sense estudis. Aida Domenech, el nom real de Dulceida, una catalana de 27 anys de Badalona que va aparèixer del no res per convertir-se en la famosa blogger de dos milions de seguidors a l’Instagram.

Va començar el 2009 amb la creació d’un blog, i des d’aleshores viu d’ella i dels seus seguidors d’Instagram. Però també està en moltes altres xarxes socials: Twitter, Facebook, Snapchat, Pinterest, un APP pròpia per al mòbil i el més recent, un canal de YouTube que va començar fa menys de mig any i ja compta amb més de 52.000 seguidors.

La seva mare Anna Pascual va deixar la seva feina per a dedicar-se a l’univers Dulceida. Pascual està al capdavant de la societat limitada DulceWeekend SL, des d’on factura i organitza el món de la seva filla: coordina el festival de moda i música que organitzen amb Rimmel London, els ingressos de Dulceida Shop i la partida d’ In Management Agency, una agència de representació de influencers.

Dulceida ha creat amb els seus followers un univers d’ etiquetatge amb hashtags. Té un festival (#dulceweekend), quan es va mudar a casa ho va explicar en #dulcehome, la seva colla d’amics són #dulcesquad. I així, fins a coronar els dos milions de seguidors que confirmen el triomf personal i econòmic d’una noia que mai va trepitjar la Universitat ni va acabar la ESO.

En una entrevista publicada a http://www.lavanguardia.com/de-moda/moda/celebrities/20150721/54433457951/dulceida-a-trendy-life-dans-vogue/item/1/aida-domenech—dulceida.html (La Vanguardia) per Andrea Vázquez a Aida Domenech:

Andrea: “Se necessita tenir estudiós para ser estilista?”

Aida: “Se necesita estudios para todo. Pero yo he trabajado de estilista, y seguramente no soy tan buena como los que lo son, según mis gustos. Por ejemplo, en un rodaje tenía que vestir a 30 personas diferentes. Y yo, según mi gusto, los vestí. Si estudias mejor, pero hay gente que tiene como ese don. Tengo una amiga que no ha estudiado estilismo y ha trabajado de estilista de varias marcas, porque lo tiene, se le da bien.”

dulciinsta.png
Pàgina oficial de l’Instagram de Dulceida

Font: https://www.instagram.com/dulceida/?hl=es

Webgrafia:

40 de fiebre. Los influencers ¿Por qué son importantes en la estratègia social media? Web: https://www.40defiebre.com/influencers-importantes-estrategia-social-media/. Última actualització: 10/03/2018.

Buho. Los influencers y el marketing. Web: https://buhomag.elmundo.es/entretenimiento/que-es-influencer/44c585b4-0004-5813-2134-112358132134. Última actualització: 10/03/2018.

Castillo, A. (16/08/2017). El mundo. Dulceida: un imperio de dos millones de seguidores en Instagram. Web: http://www.elmundo.es/loc/famosos/2017/09/16/59bbfd0de2704e8a0b8b45f0.html. Última actualització: 10/03/2018.

Luengo Mateo, P. (21/04/2016). Be Healthy. Bloggers e Instagramers de vida saludable. Web: http://behealthy.es/bloggers-e-instagramers-de-vida-saludable/ . Última actualització: 18/03/2018.

Vázuez Creus, A. (21/07/2015). La Vanguardia. Conoce mejor a las blogueras Dulceida, A trendy life y Dans Vogue. Web: http://www.lavanguardia.com/de-moda/moda/celebrities/20150721/54433457951/dulceida-a-trendy-life-dans-vogue/item/1/aida-domenech—dulceida.html Última actualització: 27/10/2017.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.