Avui dia la tecnologia està en el seu punt més algid, en els últims 20 anys hem avançat més que en un segle i un exemple molt clar són els Mons Virtuals, en que consisteixen i per què són tant importants a l’actualitat? Repasem la seva història fins arribar a l’actualitat i posem alguns exemples de diferents èpoques.

ELS MONS VIRTUALS

Es tracta d’un entorn artificial on-line que intenta simularla realitat sense la necessitat d’inspirar-se en ella. La seva principal característica és que els usuaris d’aquestes simulacions poden interactuar entre ells a temps real mitjançant personatges i/o objectes virtuals. El seu objectiu és l’entreteniment i l’exemple més clar són els simuladors de vols o els vieojocs.

Història

La primera màquina considerada  com a l’inici de la virtualitat en aquest sentit va ser el Sensorama al 1962. Aquest aparell feia ús de la visió, els sons, l’equilibri i el tacte per simular el seu món. Els primers mons virtuals per ordinadors van ser simuladors de realitat virtual genèrics i altres tipus de dispositius sensorials.

Els entorns vistuals online multiusuari van sorgir de manera independent inspirat pel món dels videojocs però amb la mateixa base. El primer videojoc amb aquesta característica va ser Maze War (1974) i, a partir d’aquí va aparèixer el concepte de jugadors en línia mitjançant avatars. Tot i així, el primer món virtual considerat com a tal va ser Habitat de LucasFilm Games a l’anys 1987.

Actualitat

A dia d’avui trobem diversos mons virtuals que utilitzem a diari, dins dels videojocs hi ha World of Warcraft, Los Sims, o l’actual Fortnite. No obstant, també són mons virtuals les xarxes socials ja que interactuem entre nosaltres a través d’elles. El més nou del món virtual al mercat són les ulleres de realitat virtual que ens permeten estar a la platja o a als Andes des del nostre sofà a casa.

Els mons virtuals (xarxes socials) i la comunicació

Els mons virtuals, més concretament les xarxes socials, han canviat la manera que tenim d’entendre la comunicació. Avui dia una notícia pot circular amb una rapidesa no característica dels mitjans convencionals ja que una informació es pot fer viral en qüestió d’hores. Però no tot és bonic, les xarxes fan pensar que tothom pot ser periodistes i tothom pot generar informació de qualsevol tipus, inclús, falses.

Les xarxes, i internet, han provocat que el periodisme canvïi ja que ha augmentat considerablement la quantitat de notícies generades i les xarxes són el primer motor de recerca  d’informació per als joves.

Els mitjans convencionals s’han hagut d’acostumar als nous temps i per això tots disposen de les seves pàgines webs, les televisions es poden veure a través dels seus llocs webs, la ràdio es pot escoltar a internet i les revistes i diaris tenen els seus exemplars online. Tots ells interactuen amb els seus usuaris formant així una nova manera de veure la comunicació i el periodisme.

Extreta de: Tickbeat

Per acabar, les xarxes ens permeten, amb un simple hashtag, interactuar amb els programas de televisió que estem mirant en cada moment convertint-los en nous mons virtuals.

Més informació en aquest enllaç.

Webgrafia

Wikipedia. ( 2 d’abril, 2018). Mundo Virtual. Consultat des de l’adreça URL: https://es.wikipedia.org/wiki/Mundo_virtual

Historia de la infrormática. (7 de gener, 2011). Mundos Virtuales. Consultat des de l’adreça URL: https://histinf.blogs.upv.es/2011/01/07/mundos-virtuales/

Tecnología obsoleta. (6 de junio, 2009). Sensorama. Consultat des de l’adreça URL: http://proyectoidis.org/sensorama/

Ramírez, Patricia. (21 de desembre, 2014). Comunicación y redes sociales. Consultat des de l’adreça URL: https://elpais.com/elpais/2014/12/19/eps/1419013223_225275.html 

Two Rality. (5 de gener, 2017). Periodismo en el mundo virtual. Consultat des de l’adreça URL: https://www.tworeality.com/blog/periodismo-mundo-virtual/

Siu, Ana. (9 de febrer, 2018). ¿Cómo se puede usar la realidad virtual en el periodismo latinoamericano?. Consultat des de l’adreça URL: https://ijnet.org/es/blog/%C2%BFc%C3%B3mo-se-puede-usar-la-realidad-virtual-en-el-periodismo-latinoamericano

Iglesias Fraga, Alberto. (1 de novembre, 2017). La publicidad online ya supone un tercio de los ingresos de los periódicos españoles. Consultat des de l’adreça URL: http://www.ticbeat.com/cyborgcultura/la-publicidad-online-ya-supone-un-tercio-de-los-ingresos-de-los-periodicos-espanoles/

Novoa Ojea, Olalla. (18 de juny, 2015). Periodismo y realidad virtual: ¿Es posible ‘sentir’ la guerra? Consultat des de l’adreça URL: http://www.elmundo.es/television/2015/06/18/5582761f268e3ea1588b456d.html

Ruiz  del Árbol, Maruxa. (10 de novembre, 2016). ¿Cambiará la realidad virtual al periodismo? Consultat des de l’adreça URL: https://elfuturoesapasionante.elpais.com/cambiara-la-realidad-virtual-al-periodismo/

El invitado. (14 de gener). ¿Las redes sociales son realmente el nuevo periodismo? Consultat des de l’adreça URL: http://aliciacomunicacion.com/redes-sociales-nuevo-periodismo/