La publicitat ha anat evolucionant al llarg dels anys. El seu objectiu principal era la de vendre i donar visibilitat a una sèrie de productes amb la finalitat de seduir i que el seu públic objectiu els adquireixi. La publicitat va més enllà de la finalitat comercial i una de les direccions que més segueix en l’actualitat és la conscienciació social i la denúncia de comportaments incívics. Els anuncis ja no és tan sols de format físic, sinó que també existeix la publicitat online. Cada cop som més persones que estem connectats a internet i a les xarxes socials i les marques volen estar visibles al mercat per guanyar notorietat, clients i diners.

Què és la publicitat?

La publicitat és la “comunicació massiva que té per objecte informar, persuadir i aconseguir un comportament determinat de les persones que reben aquesta informació” (Diccionari de la Llengua Catalana).  També es pot fer servir per la comunicació externa de les empreses o organitzacions sense ànim de lucre o amb ànim de lucre.

Les finalitats que té la publicitat són:

  • recordar
  • informar
  • persuadir

Com podem classificar la publicitat?

La publicitat es pot classificar de diverses maneres:

Publicitat informativa: s’utilitza quan “introduïm un producte nou, una categoria de producte nova o quan volem presentar un ús nou del producte” (Màrqueting per a tu).  Aquesta publicitat es porta a terme durant el cicle inicial de vida d’un producte amb la finalitat que el seu públic objectiu (els sectors que creiem que poden estar interessats en el producte) el conegui. Un exemple podría ser el nou mòbil de la marca Samsung que s’ha presentat al Mobile World Congress.

Publicitat persuasiva: aquesta publicitat s’aplica per “diferenciar el nostre producte o servei a mesura que la competència augmenta” (Marqueting per a tu). Aquesta estratègia que apliquen els publicistes es porta a terme durant el segon cicle de producte amb la idea de destacar les virtuts que té el producte respecte a la resta de productes que han tret la competència. Un exemple conegut podría ser quan van millorar la Coca-Cola Zero.

Publicitat de recordatori: és la publicitat que s’utilitza perquè el consumidor recordi la marca per futures necessitats. Els fabricants busquen estar a la short list dels consumidors a l’hora d’adquirir o consumir un producte. Un exemple són els anuncis nadalencs de la Coca-Cola.

Quins són els formats més utilitzats de publicitat online?

La publicitat online ha anat evolucionant fins a l’actualitat on podem gaudir d’un ampli ventall de possibilitats que les noves tecnologies ens dóna perquè les marques es puguin donar a conèixer. Els formats més utilitzats de publicitat online són:

La publicitat als correus electrònics: La publicitat als correus electrònics és un mètode que les empreses utilitzen per arribar al seu públic objectiu. Aquesta publicitat s’ha modernitzat i especialitzat per fer que sigui un mètode efectiu i evitar la pèrdua de clients que passava abans quan una empresa enviava cada dos per tres publicitat i això podia fer que l’usuari els pogués blocar. Un exemple d’aquesta publicitat són els anuncis que ens poden arribar al correu electrònic.

La publicitat als dispositius mòbils: La publicitat que es fa servir en els dispositius mòbils és la publicitat interactiva. La publicitat interactiva consisteix en l’ús de medis interactius per incentivar i influir en la decisió de compra dels consumidors. Aquesta publicitat, a part d’utilitzar-se en dispositius mòbils, exigeix que el consumidor no sigui un simple espectador, sinó que desencadeni la publicitat.

La publicitat als portals web: La publicitat a les pàgines web és la més selecta i la més treballada per la gran quantitat d’internautes que cada dia naveguen per internet. Les pàgines web tenen mètodes de publicitat molt diversos com els Banners, les Pop-ups, els anuncis de vídeo i so i les Cookies.

Les conclusions que podem extreure de la publicitat online és que la publicitat ha evolucionat moltíssim des dels seus principis i no està deixant d’evolucionar. La iniciativa dels anunciants a buscar que el seu públic objectiu conegui el seu producte i el gaudeixi es un dels aspectes que cal destacar com també el benefici econòmic que busquen les marques per recuperar la inversió que s’ha fet pel producte. El temps dirà fins a on arribarà la publicitat online.