Jocs digitals online i ofline.

Els jocs online i ofline són una modalitat informàtica cada cop més demandada pels usuaris.
Des de que Alexander S.Douglas va crear el primer joc fins a l’actualitat l’evolució tant en aplicacions en xarxes socials com en videojocs ha sigut extraordinària: ha millorat el so, la qualitat de la imatge i sobretot s’han convertit en un mitjà per donar una informació.

Origen dels jocs digitals.

El primer videojoc és creació d’Alexander S.Douglas a l’any 1952 amb el nom de Nought and crosseso “OXO” . Aquest videojoc és una versió del popular joc tres en ratlla i permetia enfrontar l’humà envers una màquina.
A l’any 1958 William Higginbotham va crear el famósTennis for two, un simulador de tennis de taula i que permetia el joc entre dos persones. Sis mesos més tard es va crear el famós Space War (primer videojoc amb èxit total), pensat també per jugar entre dos humans però més complex.

A l’any 1971 els jocs digitals comencen a expandir-se amb l’arribada de les recreatives Pong, considerada la versió comercial del joc Tennis for two. Un any després apareixen les sales recreatives amb jocs com Space Invaders(Taito)o Asteroids (Atari).

El període entre els anys 80 i 89 apareixen nous sistemes com: Oddyssey (Phillips), Intellivision (Mattel)…  en les sales recreatives s’implanten jocs tan coneguts com Pacman (Namco), Battle Zone (Atari),  Tron (Midway) …


El punt de inflexió en els jocs electrònics va ser Super Mario Bros on per primer cop tens un objectiu i un final.
La revolució dels jocs 3D apareix al 1990 i es començarà a treballar amb videojocs tridimensionals. Després va arribar la generació dels 32 bits amb les videoconsoles Sony PlayStation i Sega.
Seguidament apareixen les consoles portàtils destacant per sobre de totes la famosa Game boy.

A finals d’aquesta dècada, Play Station, la consola més coneguda arreu del món treu els jocs més coneguts per la cultura dels jocs digitals: Final Fantasy VII (Square), Resident Evil (Capcom), Gran Turismo (Polyphony Digital). Aquests jocs són els responsables del naixement dels jocs MMORPG.

Addicció als videojocs.

Es considera que una persona es addicte als videojocs quan supera les quatre hores de joc diàries, suposant una desatenció a tot tipus de obligacions i de responsabilitats que un pot tenir.
Què provoca que algunes persones estiguin totalment enganxades a la pantalla?

Hi ha diferents factors que provoquen que finalment alguns jugadors es converteixin en jugadors addictes:

  • Ladurada del joc. Hi ha jocs en línia en el quals una partida pot durar tota la tarda.
  • Les recompenses. Quantes més proves superis, més recompenses i més zones noves podràs explorar, aquest fet provoca que juguis molt més.
  • Quantes més hores juguem, més pensem en la partida quan no estem davant de l’ordinador o consola. Hi ha un desig incontrolable d’estar un altre cop davant de la pantalla.

En tota addició es destaquen una sèrie de símptomes de l’addició als jocs digitals, com poden ser:

  • Aïllament social:
  • Pèrdua de la noció del temps
  • Empitjorament del rendiment acadèmic
  • Dolors i malalties
  • Ira per no poder jugar

Formes a tractar l’addició als videojocs:

  • Impedir la compra de més videojocs
  • Realitzar altres passatemps 
  • Limitar el temps

 

Aspectes positius dels videojocs

Pensament crític: alguns jocs, de temàtica social afavoreixen els jugadors a tenir una idea de la desigualtat social i obtenir una reflexió crítica del què està passant. Un exemple d’aquest tipus de videojoc és  Hasta el cuello.


Pensament lògic: els videojocs milloren  la resolució de problemes i l’aprenentatge en les matemàtiques.Un exemple d’aquest tipus de videojoc és El professor Layton

Pensament lateral: els infants que juguen a videojocs són molt més creatius a l’hora de dibuixar o escriure històries. Un exemple d’aquest tipus de videojoc Super Mario Bros.

Habilitat mental: l’ús d’aquest passatemps per part dels adults afavoreixen la memòria, la salut i la rapidesa mental. Un exemple d’aquest tipus de videojoc Brain Training.

Sensació de no fracàs: si t’equivoques tornes a començar i no passa res.  Per tant el que fan és premiar la perseverança , el compliment de les normes.

 

eSports

Són competicions de jocs multi jugadors professionals. Tenen les seves normes, els seus entrenadors i els seus  patrocinadors. Actualment aquestes competicions han aconseguit molta audiència i popularitat i s’han arribat a omplir estadis per veure les partides en directe. Els videojocs que acostumen a estar associats als eSports són els d’estratègia en temps real i els de batalles multi jugador.
Els eSports ja formen part de la programació d’algunes cadenes de televisió i ràdio, com poden ser Movistar + i la Cadena Cope. Hi ha periodistes que es comencen a especialitzar en els eSports, com Miguel Ángel Paniagua que assegura que

 

“Molts dels periodistes del demà seran periodistes relacionats amb els eSports”

Ser periodista d’aquesta modalitat no només és conèixer el món dels videojocs sinó també, les seves normes i sobretot el seu vocabulari, ja que és molt tècnic i està ple de anglicismes, per tant per retransmetre una competició de eSports, has d’estar format.

Newsgames

Són un gènere de videojocs que estan considerats una nova forma de fer periodisme. Fan ús dels mecanismes dels videojocs per donar un missatge. Convertir un còmic, una novel.la gràfica o un videojoc en una font d’informació és cada cop més necessari en la societat actual. És un format que fa ús dels videojocs i del periodisme per donar les notícies de forma lúdica e interactiva.
El terme newsgames va aparèixer per primer cop a la tesis doctoral  Play the Message, Play Game and Videogame Rhetoricdesenvolupada pel dissenyador de videojocs Gonzalo Frasca. Molts teòrics dels videojocs van acollir aquest concepte i van crear,  juntament amb Frasca, el blog conjunt Watercoolergames dedicat exclusivament als  newsgames.
D’entre tots els noms dedicats aquesta nova forma de periodisme, en destaca el de la periodista  Noony de la Peña pels seus plantejaments innovadors al periodisme actual. En el seu joc Hunger in LA, el jugador és un transeünt, testimoni de la llargues cues que es formen per demanar menjar. Amb aquest joc, la periodista volia informar del problema de la fam als EEUU.
Un altre exemple d’aquesta nova forma de fer periodisme la tenim en el joc Project Syria de la mateixa autora. En aquest joc, el jugador es posa en el paper d’un refugiat de guerra que intenta escapar del camp de batalla . Nicholas Kristof i Sheryl WuDunn fan servir també aquest mitjà lúdic per donar informació. Aquest matrimoni ha desenvolupat  Half the Sky, una aplicació  para Facebook que intenta millorar la qualitat de les dones en països de desenvolupament.

Hi ha videojocs on es plantegen problemes que podem associar perfectament a països actuals, malgrat la majoria no especifiquin de quin país es tracta. Un exemple el tenim en el joc  this war of mine. Aquest joc està situat a la guerra de Bosnia però podria ser perfectament qualsevol altra país que estigués en guerra. Un altra exemple encara més clar el tenim en el joc 1979 Revolution black friday. En aquest joc, el creador ha posat els  noms i els cognoms de tots els protagonistes de la guerra d’Iran.

Altres exemples actuals serien:

  • Root 33:  aquest joc té com objectiu fer un homenatge als 33 miners xilens quan a l’any 2010 es van quedar atrapats durant 70 dies. El joc ens va donant informació sobre les vides personals de cadascú i com rescatar-los.
  • Filosofighters:  va ser creat al 2011, és un joc molt vàlid en el món de l’educació perquè a través d’ell l’usuari coneix els filòsofs més importants de la història.

Webgrafia

1.Facultat d’Informàtica de Barcelona.Historia de los videojuegos. Extret de:

https://www.fib.upc.edu/retro-informatica/historia/videojocs.html

2.Aranza Reyes y Adrián Morfín.Origen de los videojuegos. Extret de:

http://mamadigital.mx/blog/el-origen-del-entretenimiento-digital-de-tus-hijos.html

3. Dextergreen. La psicología detrás de los videojuegos. Extret de:https://www.nintenderos.com/2015/02/articulo-la-psicologia-detras-de-los-videojuegos/

4. Enresto Pereiras García. Historia de los videojuegos. Extret de: https://m.monografias.com/trabajos90/historia-videojuegos/historia-videojuegos.shtml

5. Gabi Gómez del Rio. Historia de los videojuegos. Extret de:  http://www.tesiscomosehace.com/2014/10/tesis-tema-videojuegos-cursos-online-tutellus-investigacion.html?m=1

6. Arturo Torres. Adicció a los videojuegos. Extret de: https://psicologiaymente.com/clinica/adiccion-a-videojuegos

7. Rivera Arteaga. Videojuegos y habilidades del pensamiento. Extret de: https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/341/1606

8. Raquel Ríos. Los periodistas del mañana, seràn periodistas de eSports. Extret de: https://www.reasonwhy.es/actualidad/sociedad-y-consumo/los-periodistas-del-manana-seran-periodistas-de-esports-2018-02-19

9. Alberto Venegas Ramos. Periodismo y videojuego, nuevas formas de contar. Extret de: http://www.presura.es/2017/03/26/periodismo-videojuegos-nuevas-formas-contar/

10. Alba García-Ortega, José-Alberto García-Avilés. Los newsgames como estrategia narrativa en el periodismo transmedia: propuesta de un modelo de análisis. Extret de:  

  1. EFE.La tercera. Extret de: https://www.latercera.com/noticia/empresa-chilena-crea-videojuego-inspirado-en-el-rescate-de-los-33-mineros/#

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.