CONTEXT HISTÒRIC

Ens remuntem a la dècada dels anys 40 quan el científic Vannevar Bush va idear un lloc web amb la possibilitat d’emmagatzemar tot tipus d’informació, llibres, documents i gravacions, de manera que, fos útil alhora de la recerca d’aquests documents d’informació. Memex era la proposta del lloc web, però no es va arribar a dur a terme mai. L’idea va quedar penjada a l’aire. 10 anys després, Ted Nelson, va formular la primera referència d’hipertext a partir de l’idea original del Memex. Però no va ser fins la dècada dels 90 l’aplicació oficial de la visió de futur de Vannevar Bush. L’encarregat de posar-ho en funcionament va ser Tim Berners-Lee i el seu equip d’investigació. El fruit de Berners-Lee, va ser la World Wide Web, conegut com www. Aquest terme, és el què tothom coneix com la xarxa informàtica mundial, que a través d’un navegador (google, firefox o explorer) podem cercar allò que ens passa pel cap.
Aquest context és el què va donar pas a la creació dels primers blogs i xats. Posteriorment, la seva popularització es va estendre cada vegada més i amb una rapidesa notable, fins el punt on es va crear una fusió entre blog i xat, conegut mundialment amb el nom de facebook. Aquest portal web ofereix la possibilitat de mostrar a la resta d’usuaris informació personal i personalitzada. Per tant, és una gran forma de donar-te a conèixer al món d’internet.

EL COMMUNITY MANAGER

Les xarxes socials, com he explicat, són actualment el millor recurs per a promocionar i donar a conèixer una persona, una marca o un producte en concret. La visó del departament de màrqueting de les empreses, ha dirigit el seu enfoc cap aquest nou mitja de difusió de contingut d’abast mundial com una nova estratègia de promoció. Per tant, va sorgir la brillant idea del Community manager.
Què és el community manager?
És el responsable dins d’una empresa, marca o sector d’entendre i identificar les necessitats dels consumidors a les xarxes socials. Per tant, ha d’escoltar i participar de forma activa amb el públic, i a partir d’aquí extrapolar un pla de màrqueting adient per a apropar l’empresa a les exigències de l’usuari.


Funcions del Community manager
Per aconseguir tota la informació rellevant dels usuaris per l’elaboració del pla de màrqueting, és necessari que el community manager utilitzi una sèrie de qualitats bàsiques per aproximar-se al públic i extreure’n el màxim de suc possible. A continuació, faré referència als principals eixos que utilitza aquest personatge.
El primer pas que ha de fer el community manager, és dissenyar un pla estratègic per a les xarxes socials, on es determini quines plataformes online es faran servir (facebook, instagram o twitter, entre d’altres), definir el contingut que es publicarà i a quin tipus d’usuari anirà dirigit. La segona tasca que ha de desenvolupar és la d’escoltar allò que passa a la xarxa social, allò que fascina a la gent, i que per tant crida l’atenció. La tercera funció, és la de fer créixer el nombre de seguidors a les xarxes, fidelitzant a l’usuari amb contingut de qualitat i mostrar el missatge que vol transmetre la marca o empresa. Finalment, el community ha d’estar en constant relació amb el públic, ha de posar rostre a la marca i respondre totes les inquietuds o preguntes que es formulen els usuaris.

Webgrafia

Origen del comunity manager.
https://pablotortajada.com/origen-community-manager/
http://josesantamaria.co/la-historia-del-community-manager/

Funció i eines del community manager. https://www.marketingdirecto.com/actualidad/checklists/las-cinco-funciones-clave-de-uncommunity-manager
https://www.juancmejia.com/marketing-en-redes-sociales/21-herramientas-gratis-indispensablespara-el-community-manager/