El segle XXI està marcat per un panorama diferent si parlem de periodisme, estem en plena era digital. L’avenç tecnològic i científic ha incrementat molt durant els últims anys, s’han incorporat nous ítems que han intentat facilitar la vida quotidiana, per exemple els avenços tecnològics i la comunicació online. Aquest progrés es pot observar en tots els àmbits, sobretot a la premsa escrita.

Amb l’aparició d’internet la societat es globalitza i el periodista ha d’aconseguir adaptar-se al canvi, ha hagut d’habituar-se a les demandes actuals per donar acollida a la nova audiència. El periodisme s’ha anat enriquint amb l’aparició de cada mitjà, però sempre han mantingut el compromís d’informar a la societat el més pròxim a la realitat.

CONTEXT HISTÒRIC

Font: La prensa de aquel día

El naixement de la impremta ve de la mà de Johannes Gutenberg l’any 1450, una història que continua fins avui dia. Però, el paper en el periodisme ha passat a ser un rol secundari que és qüestionat i condemnat a la seva desaparició.

A partir de la impremta, la premsa ha experimentat diversos canvis i ha anat avançant al mateix temps que ho ha fet la societat. Dècades enrere els ciutadans només tenien a l’abast diaris setmanals, tabloides… era l’única manera per la qual la població rebia informació, els diaris estaven a l’abast de la gent adinerada.

EVOLUCIÓ DE LA PREMSA 

Font: pan y periódico y los medios online

Queda molt clar quina ha estat l’evolució de la premsa en els últims anys, com s’observa a la primera fotografia abans per saber que havia passat arreu del món l’única manera era comprant els diaris als quioscos. Ara, la majoria de diaris tenen la seva versió online, on inverteixen un gran percentatge de diners. Avui en dia busquem les notícies a Google o busquem la versió online del diari. S’ha passat de la premsa tradicional a la premsa online.

La història d’internet ve lligada amb el creixement de les xarxes de comunicació. Va néixer als anys 50 com una idea de xarxa d’ordinadors per enllaçar la comunicació als diferents usuaris, però va ser anys més tard quan van començar amb les primeres implantacions pràctiques. Més tard, als 90, internet es va expandir arreu del món introduint la World Wide Web. A partir d’aquell moment es va deixar de banda el seu ús militar i científic i va passar a ser d’ús internacional i popular.

PROS I CONTRAS DEL PERIODISME ONLINE

AVANTATGES INNCONVENIENTS
 

 Baix cost i públic global

No només els subscriptors poden veure les notícies, sinó tothom que tingui accés a internet, d’aquesta manera s’arriba a un públic molt més ampli.

– Multimèdia

Pot incloure en la mateixa plataforma text, imatges, vídeos, àudios, infografies, animacions… i fins i tot l’opció de descarregar documents, Això resulta molt més atractiu per als lectors.

– Hipertextualitat

Podem accedir a la informació de manera multidireccional i no lineal. Permet la navegació i l’enllaç amb altres articles relacionats.

Interactivitat

Hi ha un Feedback, la població es torna més activa i participativa, ja que poden interactuar amb el medi, els autors i el text. Els lectors poden donar la seva opinió i moltes vegades incidir en les notícies.

 

 No és del tot fiable

La immediatesa per ser els primers a donar “la notícia del dia” provoca moltes vegades la publicació de notícies falses i fonts no contrastades.

– Accés de competència entre periodistes i diaris

Suport tècnic deficient

En moltes ocasions el suport tècnic és deficient, i aquest se sumen problemes de connexions a la xarxa.

– Facilitat d’escudar-se

En un diari imprès la notícia ve firmada per l’autor, a la premsa online moltes vegades no saps qui ha estat el creador, per tant, tothom pot arribar a ser-ho.

– No tothom té accés

Cal recordar que no tothom té accés al món virtual, sigui per qüestions econòmiques o d’altre tipus.

 

PRESENT I FUTUR DE LA PREMSA ONLINE 

Internet ha canviat la forma per la qual els consumidors reben les notícies i la manera amb la qual s’informa. Els diaris han introduït nous models de subscripcions a través d’APP’s de lectura digital per telèfons, tablets, ordinadors… han creat prototips per finançar el contingut que distribueixen en les seves pàgines web.

Font: aplicaciones para leer periódicos

Cada cop és més freqüent que els diaris tinguin xarxes socials, on comparteixen notícies i interactuen amb els lectors, una de les plataformes més utilitzades pels diaris és Twitter;

Pels periodistes ja és una realitat quotidiana utilitzar aquestes plataformes pel seu treball, ja no és una eina a escollir o no. Però una cosa és vital pels valors del periodisme, el fet d’editar, revisar, analitzar, comentar, filtrar… si els periodistes segueixen aquestes regles hi haurà un “bon periodisme” a l’era digital.

La indústria periodística haurà de renovar-se però sempre a mesura que ho faci al client, com a qualsevol negoci. Sobre tot perquè continuï tenint èxit en un futur haurà de prevaldre l’honestedat, la fiabilitat, i la llibertat, entenent aquesta última com la capacitat d’informar.

CONCLUSIÓ

Els periodistes, encara que pensem que hauran de canviar la seva manera de treballar no és del tot cert, continuaran amb la mateixa feina de sempre, però el que faran serà aprendre a coexistir amb les noves tecnologies i adequar-se a totes elles, ja que la societat està en constant canvi. A més ara que tothom pot assumir el rol “d’informador” més que mai els periodistes hauran de contrastar les fonts i no caure en les “notícies falses”.

En resum, el món digital s’ha apoderat del mitjà i ha originat la premsa online. Aquesta nova premsa té una sèrie d’avantatges que no estan a l’abast de la premsa tradicional. Només podem esperar i veure com anirà avançant en un futur.

BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA 

  • Es.wikipedia.org. (2019). Historia de la prensa escrita. [online] Available at: https://es.wikipedia.org/wiki/Historia_de_la_prensa_escrita
  • Es.wikipedia.org. (2019). Historia de la prensa escrita. [online] Available at: https://es.wikipedia.org/wiki/Historia_de_la_prensa_escrita
  • Ca.wikipedia.org. (2019). Periodisme digital. [online] Available at: https://ca.wikipedia.org/wiki/Periodisme_digital
  • Anon, (2019). [online] Available at: https://www.theeconomyjournal.com/textodiario/mostrar/591409/prensa-futuro-futuro-prensa
  • Anon, (2019). [online] Available at: http://interactiva.hostel.uvic.cat/bloc/2017/02/27/del-papel-al-digital-la- evolucion-de-la-prensa-escrita/#