IoT I SMART CITIES

Actualment, el 55% de la població mundial es situa en els centres urbans.  Les ciutats representen la evolució de la nostra societat i segons un estudi de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), es preveu que aquest percentatge augmentarà fins a un 13% l’any 2050.

Evolució de la Població Mundial segons l’ONU (2018). World Population Prospects: The 2018 Revision. Nueva York: Naciones Unidas.

Aquest augment de la població comporta una sèrie de problemes, com per exemple dificultats en l’organització social i terriotorial o el deteriori medioambiental. 

Per tal de fer front a problemes com aquests, s’han originat les anomenades Smart Cities.

“Si una persona se conecta a la red, le cambia la vida. Pero si todas las cosas y objetos se conectan, es el mundo el que cambia”. – Hans Vestberg, CEO de Ericsson

Cada vegada hi ha més ciutats que utilitzen la tecnologia IoT per a utilitzar recursos de manera eficient i millorar la vida dels seus ciutadans. Per tant, per poder explicar que són les ciutats intel·ligents o “Smart Cities”, abans cal parlar sobre un factor imprescindible pel desenvolupament d’aquestes: la Internet de les coses (IoT).

La internet de les coses és la interconnexió digital d’objectes quotidians amb internet. Però no ens equivoquem, no és simplement ficar una antena a cada dispositiu i enviar dades. Aquestes dades han de ser processades i han de ser útils per la població.

De manera que, podríem definir els Smart Cities com l’ús de la tecnologia IoT per oferir un millor desenvolupament econòmic sostenible i millorar la qualitat de vida de la societat. Encara que és un concepte ampli, l’estructura d’una Smart City consta, generalment, de 4 elements fonamentals:

  1. Un espai urbà
  2. Un sistema d’infraestructures
  3. Un complex de xarxes i plataformes intel·ligents
  4. Una ciutadania que exerceix d’eix vertebrador

L’objectiu d’una Smart City és aconseguir una gestió eficient en totes les àrees de la Ciutat (transport, serveis, infraestructures, energia, etc.) satisfent les necessitats dels ciutadans.

 

A Espanya, l’origen de les ciutats intel·ligents està a l’empresa ACCEDA, i a un dels seus fundadors, Enrique Ruz. Aquesta empresa juntament amb altres empreses de diferents sectors, van crear la primera smart city, en format cinematogràfic. La ciutat tenia una superfície de 5.000 metres quadrats que incloïa els diferents edificis dels sectors necessaris en una ciutat, que es trobaven dins d’un entorn urbà amb totes les infraestructures necessàries que té qualsevol ciutat.

Històricament, les ciutats s’han adaptat als successius canvis a l’entorn. Les ciutats evolucionen contínuament i les crisis són superades amb solucions, que alhora, tornen a generar nous problemes i conflictes. Les ciutats cal que es transformin per respondre a un nou context en el qual el procés d’urbanització engrandeix els desafiament de les ciutats i la irrupció de la revolució digital els fa diferents de la resta. La resposta de les ciutats a aquests desafiament són les smart city, un concepte que ajudarà a l’evolució de les ciutats.

“La smart city es una oportunidad de replantearse la manera en que las ciudades ofrecen sus servicios a los ciudadanos”. – María Serrano Basterra , Schneider Electric

RELACIÓ AMB EL PERIODISME

La comunicació i el periodisme tenen importants aportacions per consolidar aquest nou model de ciutat, el centre de les relacions dialògiques.

La comunicació és el motiu principal pel qual els usuaris naveguen per Internet. Aquests ciutadans han canviat els seus hàbits de comunicació i oci a causa del món tecnològic. Bàsicament són avenços que:

    • Intervenen en la relació que estableixen les persones entre elles.
    • Transformen la manera en la qual els ciutadans es comuniquen amb el seu entorn i amb tot el que succeeix en ell.

 

 

En una Smart City tot està connectat i això afecta a la feina del periodista. Cal considerar el periodisme com un marc referencial de les necessitats informatives dels ciutadans.

Periodisme i ciutat, comparteixen els següents aspectes:

  1. La necessitat d’adaptar-se i adequar-se als requisits dels ciutadans i oferir respostes contextualitzades. El periodisme està condicionat per la tecnologia: imprès, audiovisual, digital. Cada un ha de respondre amb els seus formats les necessitats informatives que el context i les audiències exigeixen.
  2. Responen a les característiques i condicions del moment històric en el qual es troben, amb la seva tecnologia, invents, descobriments i aplicacions, com per exemple, la impremta, el telègraf o les ones radioelectròniques.

L’evolució del ciberperiodisme

Un altre factor que cal tenir present són les Iot. La smart city circula pel ciberespai, i d’aquest, sorgeixen tres categories determinades que són diferenciades per la manera d’obtenir, processar i difondre la informació, el rol que tenen els usuaris i els elements que componen el missatge.

Les smart cities ens ubiquen en el tercer tipus: Periodisme 3.0, basat en la informació virtual, en la qual els usuaris socialitzen i construeixen missatges segons els seus interessos, amb major independència i autonomia.

El periodisme intel·ligent es basa en la possibilitat d’incidir i modificar les formes d’accés i usos de la informació: xarxes socials, aplicacions mòbils, televisió especialitzada i a la carta, la realitat augmentada. Aquest periodisme té el repte de reinventar-se. El periodisme intel·ligent permet:

    • Atendre a la creixent demanda d’informació instantànea.
    • La visualització de dades.
    • Fortalizar la necessitat dels proactius de informació (consumidors y productors).

Les tendències d’aquest periodisme incorporen plataformes tecnològiques per respondre als requeriments d’usuaris cada vegada més exigents amb la mobilitat, connectivitat, gestió de continguts, immediatesa i adaptabilitat. Entre aquestes tendències trobem el periodisme digital, mòbil, de dades, multimèdia i transmèdia, i també, el periodisme ciutadà, que és col·laboratiu i participatiu.

La tecnologia engloba grans oportunitats pel periodisme. El periodisme i les comunicacions apropen les tecnologies als ciutadans, facilitant el seu foment, mostrant les seves potenciabilitats i úsos i socialitzant la informació per diverses vies. La comunicació pasa de la lectura a la conversació, que suposa nous mètodes de verificació de informació, de treball col·laboratiu i de millorar els continguts.

QUÈ SABEM SOBRE LES SMART CITIES?

A partir d’una enquesta contestada vía online durant el mes de gener, he pogut concloure amb els següents resultats:

A la nostra mostra predominen les dones, amb un 58%, joves (entre 18 i 25 anys). La majoria treballen i estudien alhora.

Segons l’enquesta, la majoria de ciutadans ha escoltat aquest concepte però no sap el que vol dir (43%). Dels que el coneixen, saben la seva traducció al català: ciutat intel·ligent.

Les accions que predominen a la nostra societat, relacionades amb les IoT (Internet of Things), són: Aplicacions sobre el transport públic (51,3%), la zona wi-fi gratis per la ciutat (28,2%) i el pagament de la zona blava via Internet (17,9%).

Els ciutadans consideren les següents ciutats smart city:

La majoria dels ciutadans que han contestat l’enquesta (62,5%), creuen que les smart city són el futur de les ciutats.

I aquestes, afecten de manera positiva (86,4%) sobre el Periodisme.

WEBGRAFIA

Diario EL PAIS Uruguay. (2018). El 68% de la población mundial vivirá en ciudades en 2050, dice la ONU. [online] Available at: https://www.elpais.com.uy/vida-actual/poblacion-mundial-vivira-ciudades-dice- onu.html

ONU DAES | Naciones Unidas Departamento de Asuntos Económicos y Sociales. (2018). Las ciudades seguirán creciendo, sobre todo en los países en desarrollo | ONU DAES | Naciones Unidas Departamento de Asuntos Económicos y Sociales. [online] Available at: https://www.un.org/development/desa/es/news/population/2018-world- urbanization-prospects.html

MuyInteresante.es. (2018). ¿Qué es el. [online] Available at: https://www.muyinteresante.es/curiosidades/preguntas-respuestas/ique-es-el- qinternet-de-las-cosasq

Unilibre (2017). SMART CITIES, LA EVOLUCIÓN DE LAS CIUDADES [online] Available at: https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/11207/Smart%20Citi es,%20la%20evolución%20de%20las%20ciudades%20- %20Monograf%C3%ADa%20Steven%20Gonzalez%20Martin.pdf? sequence=1&isAllowed=y

Innopro (2015). Libro blanco smart cities [online] Available at: http://www.innopro.es/pdfs/libro_blanco_smart_cities.pdf

iot.telefonica (2015). Smart Cities
La transformación digital de las ciudades [online] Available at: https://iot.telefonica.com/libroblanco-smart-cities/media/libro-blanco-smart- cities-esp-2015.pdf

uocpapers (2010). Ciudades inteligentes. [online] Available at: https://www.uoc.edu/uocpapers/5/dt/esp/mitchell.pdf

García, F. (2015). Smart Cities, claves de su importancia en el futuro de España. [online] Available at: https://hipertextual.com/2015/05/smart-cities-espana

UCM (2016). Periodismo digital y periodismo ciudadano. [online] Available at: http://fama2.us.es/fco/digicomu/37_20.pdf

IdSA. (2018). Infraestructuras de Telecomunicaciones en las Smart Cities. [online] Available at: https://www.idsa.es/infraestructuras-telecomunicaciones-smartcities/

Anon (2017). Smart Cities, la utopía alcanzable [online] Available at: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero107/smart-cities-la-utopia- alcanzable/