Plataformes digitals orientades a publicar contingut

Les plataformes digitals orientades a publicar contingut són una eina social i a vegades de treball que funcionen amb sistemes operatius i executen programes o aplicacions amb diferents continguts. Principalment, ajuden a tenir una millor comunicació i plantegen models senzills i a l’abast d’una part de la societat. També faciliten aquesta comunicació entre els usuaris, destacant la capacitat d’interacció

Tipus de plataformes digitals

Hi ha diversos tipus de plataformes digitals per cada públic i tenen funcionalitats i propòsits diferents segons els objectius establerts. A continuació s’exposen les diferents plataformes, sense una explicació perquè es donarà èmfasi només a les plataformes digitals orientades a publicar contingut.

  1. Plataformes d’administració de contingut

2.    Plataformes per enviarcorreus

3.    Plataformes de comerç electrònic

4.    Plataformes de col·laboració

5.    Plataformes de socialització o xarxes socials

Vivim en una societat on les noves tecnologies estan molt presents i tenen un paper molt important. Per això, és interessant conèixer i entendre com els webs i especialment les plataformes digitals orientades a publicar contingut han evolucionat tant fins a l’actualitat i quin és el seu paper i la seva importància a la societat.

Plataformes digitals i periodisme 
Blogs

Els blogs son un espai web a internet que funcionen com una eina que permet editar i publicar contingut de qualsevol tema, ja siguin textos o articles. En aquest espai els continguts s’actualitzen sovint i tenen la possibilitat d’interactuar (establir un diàleg) amb els lectors perquè els poden comentar a través de l’espai de comentaris. Les temàtiques de cada blog varien en funció a l’interès de cadascú. A més a més, no només et permeten escriure, sinó que també pots incloure: 

  • Vídeos
  • Mapes
  • Infografies
  • Gràfics
  • Àudios

Una dada curiosa…

El que actualment entenem com a blog, entre el 1994 i el 2000 s’utilitzaven els diaris en línia, on la gent escrivia sobre la seva vida personal i ho compartia a les xarxes. Els diaris en línia serien la denominació per fer referència a l’evolució dels blogs.

Tipus de blogs

  1. Personal: És el tipus de blog més comú.  S’expliquen    les teves experiències, idees, pensaments, etc. tot el que tingui a veure amb la teva persona; explicar vivències personals ja siguin en la feina, amb amics, amb la teva parella, família…
  2. Professional:  A partir de la presa de consciencia de les avantatges que té aquest tipus de blog, s’han potenciat. En aquest s’hi publiquen continguts que ajuden, per exemple, a captar clients pel negoci o també el propi blog pot ser el teu negoci.
  3. Corporatiu: S’assemblaria als blogs professionals però els corporatius estan orientats a empreses , corporacions, marques, etc. s’utilitzen per aportar valor als usuaris, generar confiança i així captar clients d’una forma menys intrusiva que amb el model tradicional de publicitat.
  4. Temàtic: Aquest tipus de blog es centra en una temàtica concreta i esta especialitzat en aquesta.
    Un exemple de blog temàtic seria “Verde por dentro” https://www.verdepordentro.com/blog/

Quin ús en fan els periodistes?

Pels periodistes els blogs son una eina o una eina més per poder comunicar de    forma massificada i difondre un missatge a les xarxes socials. Els beneficis que els hi ofereix són els següents:

  • Visibilitat
  • Professionalitat
  • Disciplina
  • Augmenta la teva experiència com a professional
  • Habilitats periodístiques
Wikis

Les wikis son pàgines web dels quals els continguts de forma independent poden ser editats o creats per múltiples usuaris a través de navegadors i es van popularitzar a partir de l’auge de la Wikipèdia. Aquestes pàgines, per tant, poden ser editades, modificades o eliminades per aquests mateixos usuaris.

Principals característiques

  • El contingut s’edita col·lectivament
  • Qualsevol usuari pot editar o crear un espai web
  • S’utilitza l’hipertext per lligar una pàgina amb una altra
  • Es crea i es col·labora entre els visitants i els creadors

Per què son importants pels periodistes?

Perquè et permeten gestionar informació i els permeten expressar-se, transmitent un missatge a través d’una plataforma orientada a publicar contingut. Mitjançant les wikis, es pot donar a conèixer informacions que potser no es publicarien en un mitjà de comunicació tradicional. Amb aquesta plataforma els periodistes professionals tenen més llibertat d’expressió per informar de qualsevol temàtica i poden generar continguts informatius a partir dels recursos ja existents de les xarxes.

Fòrums

Els fòrums son espais a internet on la gent publica la seva opinió respecte algun tema específic d’interès. Un dels usos principals que se’n fa és establir una comunicació entre els usuaris que participen als fòrums perquè intercanvien opinions i informacions sobre algun tema. En aquestes plataformes la comunicació no és en temps real, sinó que pots publicar la teva opinió quan vulguis i després potser serà contestada per algun altra usuari. Principalment l’utilitzen les empreses, els usuaris, els clients i els mitjans de comunicació.

Tipus de fòrums 

  • Públics: L’usuari no s’ha de registrar per poder participar i son els més interactius perquè qualsevol persona pot crear i llegir contingut
  • Privats: És necessari registrar-se i només els usuaris que estan registrats poden accedir-hi a les conversacions
  • Protegits: Qualsevol usuari pot llegir els missatges, però per poder enviar o modificar algun contingut s’han de registrar

Quina utilitat tenen pels periodistes?

Els fòrums són útils pels periodistes perquè són eines de lliure expressió perquè pots parlar només d’una temàtica específica que a tu t’interessi. Amb aquest mètode, pots documentar-te de les opinions de la resta i contrastar dades i informacions. També pots generar una reputació, SEO i coneixement constant perquè els fòrums sempre estan disponibles a les xarxes i son un entorn de comunicació.

A continuació s’adjunta un video extret de You Tube que enumera les principals característiques de les plataformes digitals.

Webgrafia

/013.html#

 

 

 

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.