Avui en dia, a causa de l’arribada d’internet, el nostra dia a dia s’ha caracteritzat en convertir-se en una societat hiperconnectada i hiperinformada; a la mínima que apareix alguna cosa nova, ràpidament la gran majoria de la població se n’assabenta pràcticament sense fer cap mena d’esforç i, al mateix temps, queda condicionada per allò nou. Això de fet, té un nom i es diu “moda”.
A partir de l’aparició de les xarxes socials la moda ha agafat un poder i una força increïble; la rapidesa en que arriba i condiciona per després ser reemplaçada per una altre de nova és més ràpida que mai.
Però avui parlarem en particular d’aquelles modes que van néixer exclusivament gràcies amb l’aparició de les xarxes socials: els reptes, coneguts més popularment com a challenges. Reptes que tenen missatges rerefons o simplement per fer la gràcia, que poden aparèixer per raons i circumstàncies molt diferents i que poden ser aplaudides o molt criticades però, totes elles sempre tenen un concepte en comú: s’han fet virals.
Aquests challenges es difonen a partir del YouTube, Facebook, Instagram entre d’altres i actualment n’hi ha centenars o poder milers…com per exemple The Floor is Lava, Ice Bucked Challenge, In My Feelings Challenge etcètera. Però, entre totes aquestes, de la que avui comentarem és una en particular.
A l’estiu de l’any 2015 les xarxes socials es van revolucionar per una nova moda que va sorgir amb la peculiaritat caracteritzada en “posar-se lleig” davant la càmera. Etiquetada sota el hastag “Don’tJudgeChallenge” que consistia bàsicament a partir de maquillatge, roba, pentinats, etc. aconseguir mostrar la pitjor versió física d’un mateix per a continuació mostrar la millor versió (també física) d’un mateix.
L’objectiu original d’aquest vídeo viral era crear consciència sobre les aparences i combatre el body shaming (la vergonya cap al nostre cos), per aquest motiu es va fer servir el hastag #Don’tJudgechallenge. Aquest repte busca que les persones s’estimin, s’acceptin tal com són i no s’intentin canviar.
En resum, aquesta moda bàsicament va néixer amb l’objectiu d’accentuar la famosa dita que tots hem escoltat tants cops des de ben petits: “no jutgis un llibre per la seva portada.”
Fins avui encara no s’ha sabut acreditar el primer #dontjudgechallenge, però s’especula que aquesta moda va sorgir a partir d’un post anomenat You Look Disgusting (Estàs fastigosa) d’una blogger britànica. Aquest vídeo es va fer viral en 24 hores; només una setmana després de ser publicada ja va aconseguir més de 9 milions de reproduccions. Em Ford, l’autora d’aquest vídeo, és una blogger de bellesa de Londres i que dirigeix el seu canal de YouTube anomenat “My Pale Skin” (la meva pàl·lida pell) on té tot un conjunt de vídeos de tutorials de maquillatge que bàsicament t’ensenyen pas a pas com aconseguir un rostre perfecte i, en general podem trobar-hi petits trucs de maquillatge; com corregir taques, difuminar els ulls, delinear el rostre, etc.
La raó per la qual va arribar a publicar el seu famós vídeo, “You Look Disgusting“, va ser precisament pels comentaris que la blogger rebia de “haters” pels seus tutorials de maquillatge. On ella mostrava primerament la seva cara al natural ,amb tots els seus grans i “defectes”, i a continuació procedir al procés de maquillatge. A conseqüència de mostrar al públic tal i com era, la gent l’hi publicava un munt de comentaris negatius i desagradables atacant la seva pell del rostre com; “ni tan sols la puc mirar”, “ets tan lletja”, “algun cop t’has netejat la cara?” o “estàs fastigosa”. Per a continuació, un cop ja estava maquillada, rebre comentaris agradables, com “que bonica”.
Em Frod a l’abans i el després d’un tutorial de maquillatge.
Això ens permet observar que les persones només busquen la perfecció i quan ens mostrem com som realment només fan que criticar.
Naturalment, tots aquests comentaris han afectat molt a la blogger així que va decidir reaccionar i mostrar únicament el seu rostre al natural, el seu autèntic “jo” i publicar selfies sense maquillatge a les xarxes socials. La valentia desafiant d’aquesta noia va provocar fins a mil comentaris tant positius com negatius… però va poder fer-se escoltar.
Finalment va acabar publicant el vídeo definitiu que es va convertir en viral amb molt poc temps: un vídeo en moviment, que contenia molts dels comentaris que se li havien llançat, per fer ressò al tipus d’intimidació que moltes persones que pateixen d’acne han de lluitar diàriament.
En aquest vídeo “You Look Disgusting”, Em, volia ensenyar al seu públic i en general a tanta gent com pogués arribar, de com aquells comentaris l’afectaven realment als seus sentiments i com unes simples paraules podien fer -li tant de mal. Uns comentaris que la van destrossar. Comentaris que a dia d’avui la societat està acostumada a publicar com si fos la cosa més normal. Comentaris que estan acceptats però que destrossen a les persones.
Ella va voler desafiar la visió tan poc sana de la bellesa que es té en aquesta societat i com aquestes idees i pensaments que estan tan socialment acceptades i integrades a la nostra societat reflecteixen aquesta idea tan poc sana que es té de la bellesa.
En una entrevista de la BBC News ella va confessar: “Només volia que la gent em veiés i que fos més conscient del que estan escrivint en línia perquè molta gent sembla pensar que només perquè ho estan escrivint i no s’ho estan dient a la teva cara no et farà mal.”
També va explicar la seva decisió de mostrar la seva pell sense maquillatge en línia: “Volia dir: ‘Saps què? La perfecció no és real, i et mostraré com em veig al matí i com em veig quan surto de casa per anar a treballar”.
Com a resultat de la seva valentia, molts altres van seguir els seus passos, compartint selfies sense maquillatge usant el hashtag #YouLookDisgusting. “Altres persones se sentien igual que jo, sobre la seva aparença i sobre els comentaris de les xarxes socials que estaven rebent …”.
Així doncs, com bé l’hem esmentat abans, el dontjudgechallnege va aparèixer partint dels fonaments del vídeo viral de Em Fred, “ You Look Disgusting”. Aquesta tendència en vídeo selfie es va fer molt popular especialment entre els més joves.
El repte consistia a gravar-se a si mateix amb maquillatge gents afavoridor, on apareixen amb unicelles, pigues, grans, pèls a la cara, dents horribles i amb un cabell molt despentinat. A continuació apropen la mà a la càmera simulant una transició on en treure-la apareixen tal com són: bonics.
https://twitter.com/dontjudgechaa/status/625390238202855424
Aquest desafiament va començar com una campanya per combatre el fenomen generalitzat de la vergonya cap al teu cos, una vergonya influenciada i alimentada per internet i en conjunt per la societat en si. Pretenia doncs, estimular a què les persones s’estimessin tal com són, defensar que la bellesa està a l’interior i no jutjar a les persones per la seva aparença.
Poder, originàriament aquestes eren realment les raons d’aquesta tendència tan de moda, però també, cal dir que, ràpidament van rebre moltes crítiques: allò que suposadament deien que defensaven: “ la bellesa està a l’interior”, “no jutgis a un llibre per la seva portada”, tenir amor propi i estimar-te tal com ets, semblava que al final per a moltes persones era interpretat com una burla cap a allò que precisament se suposava que estaven defensant.
És a dir, per a molts, presentar que la versió lletja i no acceptada, la que no és ben vista ha de ser el fet de portar ulleres, portar ferros a les dents, tenir grans, tenir papada entre altres coses, només feia que denigrar encara més a aquelles persones que tenen aquestes o una d’aquestes característiques. I que a més, després, a la versió que suposadament era la natural, la gent apareixia maquillada i ben arreglada, és a dir, tapant els defectes.
Llavors, per a molta gent el missatge que aquesta tendència deia defensar “no jutjar per l’aparença” feia tot el contrari: no és acceptar a les persones tal com són sinó fomentar encara més una bellesa en particular.
The don't judge challenge is one of the stupidest things I've ever seen. You are mocking people
— venus ✺ (@imurvenus) July 7, 2015
THE DONT JUDGE CHALLENGE IS JUST MAKING FUN OF PEOPLE WHO HAVE ACNE & WHO WEARS GLASSES OR WHO HAS ONE EYEBROW ITS NOT EVEN FUNNY
— eva (@obviousmaloley) July 7, 2015
“Aquests vídeos reforcen ‘ideals’ de bellesa que fereixen i deshumanitzen -que si una persona té una o diverses d’aquestes qualitats, ell o ella és” no desitjable’- una caricatura d’una persona que mereix que se la ridiculitzi més que una persona que mereix respecte”, va argumentar, per exemple, MTV.
Per això, moltes persones van decidir manifestar-se contra a aquest desacord que el dontjudgechallenge deia defensar i treure la versió que ells creien que era l’adequada.
Un exemple que em va semblar molt encertat és aquest:
#dontjudgechallange este es el mejor sin duda http://t.co/a5xFNKCNe2
— gema❀ (@defencelesshesc) July 6, 2015
Es presenta una noia amb maquillatge i després, en passar la mà i treure-la es mostra com és ella en realitat, al natural de debò i sobretot i molt important, feliç. El missatge s’entén com que ella s’accepta tal com és i que no necessita portar maquillatge per a sentir-se millor o més maca.
Però com és normal, no tothom ho va acabar criticant, moltes altres persones encara continuen donant suport a aquesta tendència defensant el seu missatge original. I per a molts, és simplement una manera de passar-s’ho bé i riure’s d’un mateix d’una manera sana.
Don’t Judge Challenge pretenia doncs, combatre els estereotips de bellesa però a la vegada també ha sigut molt criticat per haver aconseguit exactament el contrari, reforçant encara més aquests mateixos estereotips.
Jo personalment, opino que aquesta tendència no reforça en absolut el missatge que diu defensar, sinó que, com bé les critiques ho diuen, estimulen tot el contrari. Sembla més aviat una excusa perquè la gent pugui ensenyar i presumir de lo macos i espectaculars que són i fent-ho, que encara és pitjor, a partir de la denigració d’aquelles persones que poden tenir “defectes”.
Webgrafia
https://blog.carla-bikini.com/es/espacio-de-relajacion/dont-judge-challenge
https://www.primerahora.com/estilos-de-vida/moda/nota/criticaneldontjudgechallenge-1106544/
http://columnazero.com/dontjudgechallenge-el-nuevo-y-polemico-desafio-viral-de-las-redes-sociales/
https://www.beliefnet.com/espanol/dont-judge-challenge-es-una-nueva-forma-de-video-selfie.aspx?p=2
http://www.institutnataliaribe.com/actualidad/conoces-el-reto-de-no-juzgar/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.