El vídeo presenta un anunci publicitari de la marca de roba Desigual, que van realitzar per la campanya del dia de la mare de l’any 2014.

Imatge relacionada

La campanya plasma un spot de 30 segons on es veu una dona que es prova un vestit i es col·loca un coixí a la panxa, simulant que està embarassada. Tot seguit, agafa una agulla i punxa un preservatiu amb aquesta, una clara invitació a què el seu desig es faci realitat. “Feliz día de la madre”, és el missatge que dóna la jove protagonista després de foradar el preservatiu. 

La marca de roba Desigual, es caracteritza per a les seves campanyes provocadores, ja que, no deixen indiferents a ningú. Per aquest motiu, els seus anuncis publicitaris, solen anar acompanyats de polèmica. I aquest precisament no és una excepció.

El spot va ser com una bomba a les xarxes socials. Va generar una reacció amb tanta rapidesa que de seguida, el terme “Desigual” es va convertir en TT permanent del dia de la publicació de la campanya.

Amb només 24 hores es va convertir en un vídeo viral a les xares socials. Van ser moltes les persones que van donar la seva opinió sobre la campanya generant posicions molt enfrontades.

En prime lloc, molta gent va catalogar el spot com a masclista. I aquí és on trobem la polèmica del vídeo. Un vídeo que va ser molt criticat principalment a les xarxes socials amb tuits com per exemple:

“Basta de publicidad del siglo XIX. Retirada del anuncio de Desigual por denigrante y sexista, y de toda la publicidad que perpetúa roles y denigran a las mujeres”, va senyalar el col·lectiu de Dones de CCOO.

CCOO (@DonesCCOOCat) May 2, 2014

“Siento compasión por las madres de los imbéciles que han creado la mierda de anuncio machista de Desigual”, va escriure, a la seva conta de Twitter, Ada Colau, en aquell moment portaveu de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH).

Ada Colau (@AdaColau) May 2, 2014

“Un anuncio con una chica que pincha un condón. Superdiver o sea. ¿El mensaje es que si compras #Desigual serás igual de imbécil?”, es preguntava en la mateixa xarxa social l’organització de consumidors Facua.

FACUA (@facua) May 2, 2014

“Al creativo del anuncio de desigual le ha pagado Gallardón para ver si si se pone de moda la maternidad.”

Tabernita (@Tabernita) Mayo 2, 2014

“Machismo retorcido en el nuevo anuncio de #Desigual. Asco absoluto y rechazo hacia una visión tan retrograda y sexista de la mujer.”

Pablo Lahoz (@Pablo_Lahoz) Mayo 2, 2014

Els usuaris d’aquesta xarxa social van catalogar el vídeo de llançar un missatge que banalitza la sexualitat. Alguns comentaris fins i tot apunten que pot induir a embarassos no desitjats o bé que sembla una campanya realitzada a favor de la llei contra l’avortament.

Totes les opinions coincideixen a demanar que es retiri immediatament l’anunci on la difusió està present com en les principals cadenes d’Espanya, França, Alemanya, Itàlia i Bèlgica.

Des de la marca tèxtil van  llençar un comunicat on explicaven que aquesta campanya és fidel a la seva filosofia transgressora. Per a ells, és un spot amb una invitació a somiar, a lluitar pel que volem i a prendre les nostres pròpies decisions. I la pressió social no els va motivar a realitzar cap canvi en la difusió del seu spot.

Avui en dia, en el canal oficial de la marca a YouTube, l’anunci està filtrat per a majors d’edat. Per a la televisió, com és habitual, es van fer anuncis de duració variada, per tant, era possible veure la campanya sense que aparegués la jove punxant el preservatiu, però en cap cas es va tractar d’una rectificació de la marca, sinó que es corresponia a un spot amb un metratge més curt, però no va haver-hi modificació de la idea ni canvi de la decisió, malgrat tota la polèmica.

En el mateix comunicat la marca va contestar als comentaris de les xarxes socials explicant que “en ningún momento se ha querido herir la sensibilidad del espectador”. 

Imatge relacionada

Comentaven que en la campanya es reforça el missatge que ha unit totes les campanyes de la marca fins a la data, sobre el poder de decisió de les persones, i que en aquest anunci representen un crit a l’alliberament personal i el dret a perseguir els somnis. També ens diuen que punxar un preservatiu és un acte que crida molt l’atenció, com ho pot ser encendre un llumí en la foscor o punxar un globus en silenci, però que encendre un llumí no ha de servir com a símptoma de piromania, sinó que pot ser un símbol de tenir una idea, d’il·luminar, etc. Punxar un preservatiu pot ser un cant a la maternitat. Un símbol, una metàfora. La imaginació és lliure de pensar en conseqüències. 

La realitat és que moltes de les campanyes publicitaries de la marca Desigual han tingut resultats polèmics pel seu contingut. Això fa que molta gent pensi que simplement és una estratègia de màrqueting de la marca per autopromocionar-se a través de les xarxes socials.

La campanya #tengounplan és una altra realitzada per la marca que es va fer viral en poques hores i també va esdevenir molta polèmica per considerar-se masclista.

Resultat d'imatges de campanya desigual la vida es chula

La conclusió és que la filosofia que segueix aquesta marca per fer publicitat és generar polèmica, que que, com em esmentat abans, la campanya #lavidaeschula no és l’única polèmica de la marca, ja que les anteriors a l’esmentada també van ser bastant sonades i, per tant, no és casualitat.

Sembla que els encarregats de màrqueting de Desigual van a per totes en els mitjans de comunicació interactius, com poden ser les xarxes socials, ja que aquests anuncis no són simplement per als mitjans tradicionals, clarament el que busquen és la viralitat a internet perquè té molt més abast i és de forma gratuïta.

En aquest cas, el contingut visual no és en absolut provocador. Provoquen, en canvi, les lectures que l’anunci suggereix com a vies per accedir a la maternitat, sobre les relacions de parella, sobre les malalties de transmissió sexual, entre altres consideracions.

Aquest espot publicitari no és un cant a la maternitat. Almenys no a la maternitat responsable. És un cant a l’engany. Quan es treballa per als mitjans de comunicació, sigui en textos o en spots publicitaris que arribaran a una gran quantitat de públic i de diverses edats, cal tenir responsabilitat i sobretot moralitat, però sembla que avui en dia tot val pels diners. Si vols ser mare, no has de punxar preservatiu, pots per exemple llençar-los al costat de la teva parella deixant veure que és una decisió consensuada, de dues persones. 

Busquen la viralitat basant-se en polèmiques en comptes de centrant-se a aconseguir ser una marca de la qual ens enamorem, aconseguint així ser la marca que volen vestir totes les dones per la seva qualitat en tots els sentits i no per la seva falta de moral.

WEBGRAFIA

La Vanguardia Moda. (2014). Critican a Desigual por un ‘spot’ en el que una mujer pincha preservativos para quedarse embarazada. 22/05/2019, de La Vanguardia: https://www.lavanguardia.com/de-moda/moda/20140502/54406529854/criticas-desigual-polemico-anuncio-libertad-sexual.html 

Raúl Piña. (2014). Desigual celebra el día de la madre pinchando preservativos para reivindicar la libertad de la mujer. 22/05/2019, de El Mundo: https://www.elmundo.es/television/2014/05/03/5363d9afe2704eae7b8b4572.html

R. Ponce. (2012). Desigual desata la polémica con sus anuncios #tengounplan. 22/05/2019, de ABC: https://www.abc.es/estilo/moda/20121210/abci-desigual-anuncio-tengounplan-201212101216.html