Actualment, les noves tecnologies ens han permès escriure a la web de manera més senzilla i ràpida. Dins la xarxa es pot escriure en gèneres diferents i, per tant, el contingut no s’estructura de la mateixa manera. A l’hora d’escriure en el món digital hi ha diferents aspectes que no fem servir quan escrivim en paper i, que ens poden ajudar a tenir més lectors o fer més interessant i visible el nostre contingut.
Eye tracking
El concepte d’Eye Tracking consisteix en seguir la trajectòria dels ulls de l’usuari dins la pantalla per saber en quina zona es fixen més. Jakob Nielsen, enginyer d’interfícies danès, va fer una investigació anomenada Eyetrack III i va arribar a la conclusió que en un text escrit a la xarxa és molt important l’ordre de paraules que fem servir quan escrivim a la web. Arrel de l’Eye tracker , Nielsen va destacar, especialment, un patró de lectura que ensenya en quina zona de la pantalla els usuaris es fixen més quan llegeixen a la xarxa.
El Patró de lectura en forma de F està format per 3 components: Un moviment horitzontal de la vista a la part superior del contingut, un altre moviment horitzontal més avall i curt i, un moviment vertical a l’esquerra de la pantalla.
Conclusió: és molt important recarregar a l’esquerra els elements més portadors d’informació per captar l’atenció dels lectors. Aquest exercici de jerarquitzar és similar al de la piràmide invertida però, en comptes d’utilitzar els elements més importants a dalt del text, aquí es col·loquen a l’esquerra de la pantalla.
Periodisme digital
En el món del periodisme s’està vivint una època de transició cap a la premsa digital i, molts mitjans de comunicació es veuen obligats a redactar la majoria dels seus continguts a la xarxa.
Un dels aspectes més importants en el món del periodisme i, que també s’ha de reflectir en el món digital és l’ús de la Piràmide Invertida .
Per redactar notícies, cròniques o reportatges a la xarxa els periodistes han de seguir utilitzant aquesta estructura a internet perquè la web permet una visió més reduïda que en el paper i, és essencial començar els nostres textos a partir de la informació més rellevant.
Trencar amb l’uniformitat del text
Si tenim en compte que no podem escriure a la xarxa de la mateixa manera que ho fem en el paper, hem de tenir en compte diferents aspectes o recursos per cridar l’atenció dels lectors:
- Paraules “ganxo” a l’esquerra: Com es pot veure en el patró de lectura F, és molt important carregar a l’esquerra de la pantalla paraules que enganxin. Per això, hem de fer una tria de les paraules que volem utilitzar perquè puguin atraure a l’usuari.
- Invertir l’ordre de les frases: Per aconseguir que a la part esquerra de la pantalla hi hagi paraules “ganxo”, a vegades hem d’invertir l’ordre de les frases, per tal de començar amb un adjectiu, adverbi o verb a l’inici. Per fer això hem de trencar amb l’estructura clàssica periodística de: Subjecte + Verb + Complement.
- Passiva: També podem utilitzar la veu passiva si el subjecte que rep l’acció és més rellevant pels lectors que el principal.
- Negreta, cursiva, color: Va bé que remarquem certes paraules amb negreta o color perquè poden impactar al lector i que continui llegint el text.
Clickbait
El clickbait és un recurs que fan servir molts periodistes en l’actualitat i, com diu la seva paraula, consisteix en guanyar clics. Aquest recurs permet escriure un text molt curt acompanyat d’una imatge i, amb un link al costat que l’usuari pot clicar per accedir a la peça si li interessa saber més informació sobre el tema. Tot i això, moltes vegades el cickbait molesta als lectors perquè quan accedeixen a l’enllaç, la informació que apareix no és la que pensaven que seria o tracta un altre tema.
Sintetitzar la informació
Tot i que en la premsa escrita és molt important, sintetitzar la informació a la xarxa és imprescindible si volem que els lectors llegeixin els nostres continguts. Llegir davant d’una pantalla provoca cansament als ulls i, per això, és important no carregar d’informació innecessària al lector perquè abandonarà el nostre web. Aquest aspecte també està molt relacionat amb el clickbait perquè, d’aquesta manera, et permet explicar amb titulars, una informació i, si el lector vol, a partir de l’enllaç pot accedir a la notícia si li interessa.
Els dos punts
Un altre dels recursos que es fa servir més en el periodisme digital són els dos punts, però especialment en un gènere, l’entrevista. El titular és el més important en una peça periodística i, en moltes ocasions els professionals de la comunicació utilitzen els dos punts per introduir una cita rellevant que hagi explicat algun personatge d’interès públic.
Bibliografia
- Cassany, Daniel. En_línia: Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona: Editorial GRAÓ
- Franco, Guillermo. Cómo escribir para la web.
- Kilian, Crawford. Writing for the web.
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.