Actualment el community manager és la persona encarregada de gestionar, crear, desenvolupar i dinamitzar les activitats d’una marca o empresa en les xarxes socials 2.0. Ho podem considerar com la connexió entre la seva comunitat (consumidors/target) i l’empresa, d’aquesta manera es crea una comunicació bidireccional, proporcionant resposta als comentaris que es fan a les xarxes socials, el community manager, posa veu a l’empresa i, sobretot, és qui escolta a les persones que parlen d’ella.
Naixement
L’any 2009 és quan comencen a professionalitzar-se les funcions del gestor de comunitats i adquireix rellevància el concepte de community manager com a tal. És a partir de llavors quan les empreses comencen a plantejar-se de debò la necessitat de comptar amb una figura que s’encarregui d’identificar les necessitats dels seus clients en les xarxes socials i que desenvolupi de manera planificada, les accions que portarà a terme la marca en aquests canals per a treure’ls el màxim partit i generar una comunicació bidireccional amb els usuaris.
Aptituds d’un bon CM
Entre les aptituds i habilitats que ha de tenir un bon Community manager es troba la facilitat i correcció en la redacció de textos amb especial interès a l’hora de titular, i l’habilitat per a fomentar l’intercanvi de coneixements i opinions entre els usuaris. A més, els responsables d’aquest departament han de tenir coneixement de programació web, flaix i temes de disseny perquè són ells els qui dissenyen i creen les pàgines web, les aplicacions per a Facebook, Instagram i Twitter. Per això és una professió especialment enfocada per als professionals del màrqueting, publicistes, dissenyadors i altres comunicadors, així com professionals de la informació com són els bibliotecaris, periodistes i els documentalistes.
Relació entre el periodisme i el Community Manager
El periodisme va ser un dels sectors més castigats per la desocupació durant la crisi. Més de 8.000 periodistes han perdut el seu lloc de treball des de 2008, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística. No obstant, l’auge de les xarxes socials aviat va obrir una nova finestra per als periodistes que van optar per especialitzar-se en social media i convertir-se en community manager.
La realitat és que actualment els mitjans de comunicació estan profundament deteriorats i no inverteixen en professionals ni en innovació per a intentar millorar i recuperar la confiança dels lectors. Sense possibilitats de treballar en un mitjà de comunicació, els periodistes busquen altres alternatives per treballar i és precisament això el que ofereix Internet als periodistes. Redactors en línia, content màrqueting i content curator, community manager, SEO.
Webgrafia
Moreno. Manu ( 2018, abril 10). La enciclopedia del community manager. https://www.academia.edu/39049839/Enciclopedia_del_Community_Manager
Carralón.Sheyla (2018, marzo 9). ¿QUÉ ES UN COMMUNITY MANAGER? https://thesocialmediafamily.com/community-manager/
Asociación de periodistas de Aragón (2013). Comunicación y la red. Nuevas formas de Periodismo.
Cobos, Tania Lucía: “Y surge el community manager” [en línea]. Razón y Palabra, no 75, febrero-abril de 2011. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/varia2parte/15_Cobos_V75.pdf
COMMUNITY MANAGER: QUÉ ES, FUNCIONES, TAREAS Y HERRAMIENTAS. https://www.uncommunitymanager.es/un-community-manager/
¿Un Periodista puede ser Community Manager?
https://www.iebschool.com/blog/un-periodista-puede-ser-community-manager-redes-sociales/
https://www.iebschool.com/blog/periodismo-community-manager-comunicacion-digital/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.