EL PERIODISME A LES XARXES SOCIALS

Actualment quan parlem de les xarxes socials ens referim a les antigues xarxes digitals, que són una evolució de les xarxes de comunicació tradicionals.
Les xarxes socials sempre han existit, ja que són el teixit de relacions que tenim de manera personal, ja poden ser familiars, d’amistat o només de coneixença.

Però avui en dia amb les noves tecnologies aquests teixits s’ajunten a través d’internet, es a dir que les xarxes socials actualment són plataformes o llocs web on els usuaris poden comunicar-se entre si i compartir contingut digital com podrien ser, fitxers, imatges, enllaços, àudios, vídeos i molts altres tipus de contingut. Aquestes xarxes socials són utilitzades per ús personal però també per les empreses, i cadascuna d’elles té el seu objectiu.

HISTÒRIA DE LES XARXES SOCIALS

Font: pròpia

XARXES SOCIALS

Segons lóbjectiu i la temàtica:

  • Xarxes socials horitzontals – aquestes van dirigides a un públic en general i no tenen una temàtica especifica, el seu principal objectiu és la connexió entre les persones.
  • Xarxes socials verticals – aquestes van dirigides a una temàtica en concret, i busquen comprimir un gran nombre d’usuaris al voltant d’un tema específic.

Segons l’ús:

  • Xarxes socials personals – són aquelles que utilitzem per comunicar-nos entre els nostres amics, coneguts o familiars, és a dir amb persones que són significatives per nosaltres.
  • Xarxes socials professionals – són aquelles xarxes socials en les quals no tenim “amics” sinó que tenim “contactes”, qualsevol pot unir-se a la nostra xarxa si compartim en un perfil professional similar. El perfil al qual ens referim equival al curriculum vitae, d’aquesta manera s’estableixen vincles amb altres professionals amb els quals hem coincidit o que coincidirem en un futur.

Xarxes socials personals

Facebook permet publicar texts, continguts multimèdia, links o compartir tota mena de notícies al teu propi perfil, de manera que aquelles persones que et tenen agregades com amigues ho poden veure, a part també et permet que tinguis interacció amb els teus amics si et comenten en alguna de les publicacions que fas. A part de tot això actualment també pots jugar o tenir diverses aplicacions a través de Facebook, alguns dels jocs més famosos són  FarmVille o Tower Bloxx.

Instagram per a ús personal ens permet penjar fotografies i històries al nostre perfil, si el tens privat les poden veure totes aquelles persones que et segueixen, però si el tens públic les pot veure tothom. També ara actualment podem veure tota classe de contingut, perquè han innovat i també es poden penjar vídeos i crear com un canal fictici de Yout Tube però dins el teu perfil.

Twitter és una xarxa social que et permet una comunicació bidireccional, moltes vegades és defineix Twitter com “una llançadora de pensaments”. Twitter és una xarxa de microoblogging i el seu èxit recau en els seus missatges curts anomenats “tweets”. Es una de les xarxes més actualitzades, ja que constantment la gent està publicant opinions o pensaments sobre molts temes, i a través dels hashtags pots trobar més informació sobre el tema que t’interessa.

Tik Tok et permet crear vídeos musicals com a màxim d’1 minut i els pots editar a la mateixa plataforma. A part també et permet retocar-te la cara, afegir filtres i té algunes característiques de realitat augmentada. Això permet que qualsevol persona que no és entesa en el tema d’edició de vídeos ho pugui utilitzar. Es podria dir que la seva estructura és molt semblant a la d’Instagram però centrat en el contingut de vídeos, ja que et permet enviar missatges, donar likes, crear votacions i fer directes.

Xarxes socials professionals

Linkedin és la xarxa professional més gran i amb més èxits de totes. La seva utilitat principal és les relacions comercials i professionals, per això en aquesta xarxa hi trobem empreses i professionals que busquen promocionar-se, fer networking ( estratègia professional que consisteix en crea una xarxa de contactes professionals amb persones que tenen els mateixos interessos que els teus), i fer negocis.

About.me és una altra xarxa social professional però totalment diferent de les anteriors. És un portal digital que et permet centralitzar tots els teus links i perfils de les xarxes socials en un sol lloc i amb una sola URL. És com si fos una targeta de visita però en línia i més dinàmica.Aquest portal et permet personalitzar tot el que tu vulguis sobre el teu perfil, des dels colors, als tipus de fonts i fins i tot la teva URL. Et permet posar enllaços externs, textos i també opcionalment les targetes virtuals d’altres persones a les quals segueixes.

L’objectiu principal de Viadeo és establir contacte entre els individus en una esfera professional amb la finalitat de poder crear negocis, trobar personal o trobar feina. La principal diferència amb LinkedIn és: que Viadeo és una plataforma a mida, és a dir que tot depèn del país d’ús, cada país té la seva plataforma i estan adaptades a les necessitats del país. Per exemple a Espanya hi ha una pestanya on pots enllaçar el teu blog i incloure un llistat de tots els blogs

La principal utilitat de Xing és gestionar contactes i establir unes connexions entre professionals de diferents sectors. Ofereix la possibilitat de veure la xarxa de contactes i observar a través de quants intermediaris estàs connectat. També permet la interacció dels usuaris mitjançant fòrums de discussió de molts àmbits diferents i que poden ser oberts per a tothom o més concrets per exemple només els usuaris d’una empresa.

Com crear-se un bon perfil a Linkedin

PERIODISME I XARXES SOCIALS

El periodisme és un dels oficis que més ha notat els canvis que han aportat la innovació i sobretot l’auge de les xarxes socials en el nostre dia a dia. Fa uns anys només es publicaven notícies als mitjans de comunicació amb paper, com els diaris o les revistes. Després va arribar la televisió i la ràdio i va fer que progresses, s’expandís i es reinventés aquest tipus de comunicació. Tot i això el boom final va arribar quan va aparèixer Internet, i el periodisme va acabar de fer el canvi. Avui en dia podríem dir que el periodisme és digital.

Relació periodisme i xarxes

La societat es troba en un moment on tothom pot crear-se un compte a una xara social i informar de qualsevol esdeveniment, d’aquesta manera també tothom té la capacitat de transmetre informació falsa o manipular imatges. És a dir les xarxes socials aporten molts avantatges però a la vegada inconvenients en el món del periodisme. Ara tothom pot ser o creure’s periodista.

Font: pròpia

Ser o creure’s periodista

Com he dit anteriorment ens trobem en una situació on la majoria de la població té alguna xarxa social, i en algun moment o altre penja fotografies o contingut que de forma indirecta, està fent la funció del periodista.

Són nombroses les ocasions en les quals s’ha donat el fet que alguna persona ha compartit una fotografia a xarxes abans que un equip de comunicació pugui arribar al lloc dels fets.

Per una part ajuda els periodistes a poder tenir més informació i contingut per poder informar, però per altra banda podríem dir que els hi treuen la feina. També és una manera que es filtrin moltes notícies i contingut que no siguin del tot certes, ja que la majoria de persones a les seves xarxes socials penja la seva opinió i no la realitat dels fets. Per aquest motiu molts periodistes s’estan dedicant a desmentir tot aquest tipus d’informació i ha transmetre i compartir només aquella informació que és veraç.

Per aquest motiu i per la gran desinformació i manipulació que hi ha a la societat, cada vegada és més complicada crear contingut amb objectivitat i veracitat per part dels periodistes. Les xarxes socials no han ajudat a facilitar la feina als professionals en aquest sentit, però si en molts altres.

La part bona de les xarxes socials en el periodisme

Més de la meitat de la població actualment té al seu abast alguna xarxa social, per aquest motiu i amb el retrocés que esta tenint la premsa en paper i els mitjans de comunicació, les empreses d’aquests han decidit apostar per la comunicació a través de xarxes. Pots llegir més informació en aquesta notícia de cepymenews.

Es una forma d’arribar al públic més directa i ràpida. Si que és veritat que tota la informació no és pot explicar a un post d’Instagram, però si que això pot causar curiositat per saber més i fer que l’espectador després es dirigeixi a la pàgina web del mitjà per acabar de llegir la noticia.

TV3 durant una temporada va tenir habilitat un numero de WhatsApp on qualsevol persona entrava a un grup i li arribava les noticies més recents. WhatsApp actualment també l’utilitza la Generalitat de Catalunya, per si vols fer alguna pregunta respecte informació de la Covid. D’aquesta manera és una via molt més ràpida d’informació que no pas haver-ho de buscar per internet i no consultar fonts del tot fiables.

Font: CCMA Google

La gent realment s’informa a través de les Xarxes socials?

Molts periodistes estan convençuts que el públic que tenen a les xarxes socials com Twitter, Facebook són la seva principal font de notícies.

L’any 2019 es va publicar l’últim informe de la professió periodística de l’ Associación de la Prensa de Madrid ( APM). Van extreure els següents gràfics, on queda demostrat que la majoria de la població s’informa a través dels mitjans convencionals, encara que una gran part de la població ho consulta a través d’internet, i on les xarxes socials prenen un total del 36% de població que ho consulta a través d’elles.

Encara que segons els periodistes, les xarxes socials i la televisió són els mitjans de comunicació que més utilitza la població per informar-se del que passa al seu entorn.

Font: APM

PRESENTACIÓ TREBALL COMPLET

WEBGRAFIA

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.