L’educació, tal com la percebem actualment, té els seus orígens a l’Època Clàssica. A l’antiga Grècia les famílies adinerades portaven als seus infants a les escoles per garantir-los-hi uns coneixements necessaris per poder viure en societat i també, per poder tenir un futur estable. A partir d’aquest moment, totes les civilitzacions han tingut models diferents d’educació, però cada vegada més, era un bé accessible per més gent.
CALEB PHILIPS, UN REVOLUCIONARI DE L’ÈPOCA
Però no va ser fins el segle XVIII que va néixer l’educació organitzada a distància, gràcies a Caleb Philips, professor de cal·ligrafia americà. Aquest va decidir publicar un anunci a la gaseta Boston, on oferia un curs a distància amb material auto-instructiu que tenia la possibilitat de fer les tutories a través de correu ordinari.
A partir d’aquesta idea, 39 universitats europees van començar a crear cursos a distància per poder ajudar a la gent que treballava en l’àmbit de la indústria i que tenien complicacions per poder assistir presencialment a les classes.
LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ
A partir de la dècada de 1980, neix un nou terme que permet descriure com la societat aposta per les noves tecnologies i les aplica a tots els àmbits de la seva vida. “La societat de la informació” va ser capaç de canviar tots els seus hàbits i adaptar-los tots a les noves formes de comunicar i informar a través de les TIC. Evidentment, l’educació no va quedar enrere.
Amb el naixement d’Internet, les escoles i universitats van deixar de ser les úniques fonts de coneixement i aquest, es va convertir en un bé a l’abast de pràcticament tothom. Per aquest motiu, l’àmbit de l’educació va haver de patir una reforma absoluta per tal de motivar a la gent a continuar pagant per estudiar, tot i tenir accés a qualsevol informació des de les seves cases.
PERÒ, COM HEM ARRIBAT FINS AQUÍ?
ESTAT ACTUAL DE L’EDUCACIÓ DIGITAL
No hi ha dubte, que en aquesta societat líquida i canviant en la que vivim, tot avança molt ràpid i ens estem veient obligats a adaptar-nos, a velocitats d’infart, a les noves tecnologies que apareixen dia rere dia. I més, aquest últim any.
El març del 2020, amb la declaració de l’estat d’alarma per una pandèmia, tot va canviar.
D’un dia per l’altre, escoles, instituts, universitats i altres centres educatius es van veure obligats a passar tots els seus continguts a la virtualitat per tal de que més de 8 milions d’alumnes poguessin continuar formant-se.
Per sort, un ventall infinit de possibilitats ens van ajudar a passar-ho de la millor forma possible. Des de plataformes per poder-nos veure i continuar les classes, a aplicacions que ens van permetre tenir el temari de forma més senzilla i entretinguda, especialment pels més petits.
MILLORS APLICACIONS EDUCATIVES CREADES DURANT LA PANDÈMIA
Un article publicat per BBC News durant el mes d’abril, explica 8 plataformes d’educació digital que van sorgir durant el confinament gràcies a diversos països nòrdics com Estònia, Dinamarca, Finlàndia o Islàndia.
Actualment i degut a la situació que continuem vivint, es continuen desenvolupament plataformes. El model híbrid que s’està portant a terme en molts centres educatius, arreu del món, requereix de desenvolupament i avenços tecnològics constant per poder-se convertir en un model que ensenyi i eduqui de la mateixa manera que el tradicional.
EDUCACIÓ DIGITAL PER A PERIODISTES
El periodisme ha estat considerat un àmbit essencial durant tots els mesos de pandèmia, per aquest motiu molts professionals han pogut exercir amb normalitat la seva feina però, molts d’altres s’han vist perjudicats i han hagut d’adaptar el seu contingut a les xarxes socials per tal de poder arribar a tothom.
Aquest any, més que mai, tots hem estat pendents de les notícies i de les xarxes socials per intentar estar constantment informats, en aquest sentit la tasca que han fet els periodistes ha estat impecable.
Però, què se’n ha fet dels estudiants que s’estaven formant durant la pandèmia per poder ser professionals en un futur?
Un article publicat per The Conversation parla sobre com els estudiantes universitaris s’han hagut d’adaptar a la situació i han vist trontollar la seva futura carrera professional a causa de l’adaptació a la virtualitat que ha provocat una pèrdua en l’essència educativa i també en la qualitat del contingut impartit a les aules.
Aquest col·lectiu ha hagut de viure l’adaptació dels continguts a la virtualitat, amb més o menys èxit.
CURSOS, GRAUS, POSTGRAUS I MÀSTERS
Però tot i les dificultats, a Internet hi ha un ventall molt ampli d’oferta per tal de que tots aquells interessants en seguir la seva formació o començar-la ho puguin fer, independentment de la situació que estem vivint.
A la plataforma Educaweb hi ha una llista de possibles cursos, graus, postgraus i màsters que pots cursar si t’interessa el periodisme. Hi ha varietat de temàtiques, preus, horaris…
PERÒ, ÉS IGUAL D’EFICAÇ L’EDUCACIÓ DIGITAL QUE LA TRADICIONAL?
La plataforma Schoology creada a l’any 2009 a Nova York va publicar, durant el febrer del 2020, un article anomenat Digital Learning: What to know in 2020. Aquest article conté una sèrie de gràfics que mostren la importància de l’educació digital segons uns quants usuaris de la seva plataforma que han estat enquestats expressament pel projecte.
“En la teva opinió, l’ensenyament digital té un impacte positiu en la vida d’un estudiant?”
Un 45’4% dels enquestats opinen que l’educació digital impacta molt a l’hora de que l’estudiant tingui un futur bo. Un 50’2% opina que pot tenir certa influència. Un 3’8% dels enquestats opina que l’educació digital no afecta gaire a les metes que pugui aconseguir l’estudiant posteriorment i finalment, un 0’6% opina que aquesta vessant de l’ensenyament, no afecta en absolut.
“En quin grau l’educació digital forma part de l’estratègia d’ensenyament i aprenentatge del teu centre educatiu?” Aquí es mostren els resultats del nivell d’influència que té l’educació digital sobre els centres educatius dels enquestats. Pel què es veu, més d’un seixanta per cent, diu que la virtualitat té un paper molt important en el seu centre d’estudis. Un 36’3% afirma que té certa importància, però no és imprescindible. I finalment, només un 1’5% dels enquestats diuen que l’educació digital no afecta en cap nivell al pla d’estudis del seu centre.
“En la teva opinió, l’increment d’aprenentatge digital ha millorat l’eficiència dels docents?” Es qüestiona el paper dels professors i professores i com ha millorat gràcies a l’educació digital. Un 24% dels enquestats opina que els instructors s’han tornat molt més eficients gràcies a la virtualitat. Un 62’9% afirma que sí que ha millorat en eficàcia, però no en una quantitat molt gran. Finalment, un 11’2% i un 1’9% opinen que l’educació digital no ha tingut gaire influència sobre els docents o inclús, que no n’ha tingut en absolut.
Un cop vist els resultats de les enquestes elaborades per Schoology i, a mode de conclusió, us deixo un vídeo publicat per El País el 22 de maig del 2020. En aquest, un director de continguts i una experta en educació reflexionen sobre com ha canviat l’educació després de la Pandèmia i també, expliquen els avantatges i els inconvenients de la virtualitat.
També us adjunto el vídeo de la presentació que vaig fer en el marc de l’assignatura Comunicació Digital Interactiva, on explico més àmpliament tots els temes tractats en aquesta publicació.
WEBGRAFIA
Evolución de la Educación a Distancia. (n.d.). Consultat 20 febrer 2020, des de https://www.timetoast.com/timelines/desarrollo-de-las-tecnologias-en-los-contextos-educativos-c455b273-a1bb-4132-a653-800a93b94a99
Enciclopèdia. (s.d.). Recuperat de https://www.enciclopedia.cat/ec-gec-0518766.xml
BBC News. (2020, abril 8). Coronavirus: 11 plataformas de educación online gratuïtes y en espanyol que los paises nórdicos liberaron por la pandèmia. BBC News. Consultat 12 octubre 2020, des de https://www.bbc.com/mundo/noticias-52208975
La pandemia coloca a los estudiantes universitarios en el centro del aula. (s.d.). Recuperat de https://theconversation.com/la-pandemia-coloca-a-los-estudiantes-universitarios-en-el-centro-del-aula-147404
Cursos de periodisme digital. (n.d.). Consultat 20 octubre 2020, des de https://www.educaweb.com/cursos-de/periodismo-digital/
Learning Management System. (s.d.). Recuperat de https://www.schoology.com
Davis, L. (2020, Febrer 6). Digital Learning: What to know in 2020. [Entrada blog]. Consultat des de https://www.schoology.com/blog/digital-learning
Història de l’Educació. (2020). Consultat 3 octubre 2020, des de https://ca.wikipedia.org/wiki/Història_de_l%27educació
Nacimiento y desarrollo de las TIC desde los 80 hasta la actualidad. (n.d.). Consultat 3 octubre 2020, des de https://sites.google.com/a/2011g9.net/a4-educacion/nacimiento- y-desarrollo-de-las-tic-desde-los-80-hasta-la-actualidad
Howard, K. Mozejko, A. (2015). Considering the history of digital tecnologies in education. (Research online. University of Wollogong, Australia). Consultat des de https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2830&context=sspapers
Digital Learning Collaborative (2018, setembre 25). History. [Entrada blog]. Consultat des de https://www.digitallearningcollab.com/history
Ecoaula.es (2015, març 31). 20 años de la UOC, primera universidad online del mundo. El Economista. Consultat el 7 octubre 2020, des de https://www.eleconomista.es/universidades/noticias/6597375/03/15/20-anos-de-la- UOC-primera-universidad-online-del-mundo.html
Magro, C (2020, maig 30). Educación (digital) en tiempos de Coronavirus. [Entrada blog]. Consultat des de https://carlosmagro.wordpress.com/2020/05/30/educacion- digital-en-tiempos-de-coronavirus/
Brichacek, A. (2016, maig 10). 7 things you should know about digital journalism courses. [Entrada blog]. Consultat des de http://mediashift.org/2016/05/7-things-you- should-know-about-digital-journalism-courses/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.