Es podria dir que les infografíes són un dels recursos gràfics i visuals amb més força en el món de la comunicació ja que són més fàcils de rebre i retenir que un altre recurs. Existeixen també agències que es dediquen a la creació d’infografies com per exemple l’agència d’infografies Montenegro.

És important tenir clar el que és una infografia. Una infografia és una història que s’intenta explicar a través d’una imatge i un conjunt de representacions visuals que volen explicar un text o una informació determinada. Aquestes poden estar acompanyades de breus textos de suport o explicacions textuals. Ho podem veure reflectit en el següent video:

Trobem els orígens de la infografia molt abans de que s’inventés el Photoshop o l’Illustrator. L’ésser humà ha buscat il·lustrar el cos humà des de l’inici de l’art, però és en 1517, quan Leonardo Da Vinci va presenciar i no només això sino que també va documentar més de 30 disseccions d’homes i dones que la il·lustració mèdica va adquirir i que coneixem ara.

Però aquest va ser el llegat de Da Vinci ja que més endavant en 1600 es va començar a posar de moda fer encàrrecs de retrats de disseccions públiques com ara La lliçó d’anatomia de Rembrandt Van Rijn, una de les obres mestres de l’art.

A Europa, al començament de la dècada dels setenta els únics que feien servir la imatge era el periodista Sullivan i els seus seguidors però més endavant la resta de diaris van començar a sentir la necessitat de millorar la informació visual. En morir Sullivan va ser considerat com un dels infografistes més prestigiosos i creadors d’escola del món, que va treballar com a informador gràfic durant vint i cinc anys al Sunday Times de Londres més tard com a director gràfic del Newspaper de Singapur, on es va dedicar a la confecció de mapes o cuadres d’una sola columna i també grans infografies sobre successos.

Actualment, Espanya és un dels països amb les infografies més consolidades dins del món periodístic. A partir de finals dels anys 80 els grans diaris de tirada nacional van comprendre la seva importància i les van començar a incloure. Els màxims referents de l’adaptació de la premsa espanyola a les informacions infogràfiques són La VanguardiaEl Pais, l’ABC El Periódico. Al país els grans fets històrics que van exposar més que mai les infografies van ser els Jocs Olímpics de l’any 1992 sobretot es va veure a Barcelona i a l’Exposició Universal de Sevilla. Van afavorir a que es caracteritzés a Espanya com a un pais on les infografies eren de qualitat, d’un alt nivell informatiu, amb una excel·lent presentació gràfica i sobretot innovadores i directes.

En un món on vivim saturats d’informació les infografies interactives ens ajuden a tenir més d’una fotografia i obtenir molta informació però detallada i a la vegada necessària. A la xarxa hi ha molta informació complexa i la infografia ajuda a que hi hagi un contingut visual molt ràpid.

Én el món del Periodisme des de l’aparició de l’Impremta i els diaris en paper, les infografies han tingut un protagonisme referencial a l’hora d’explicar les informacions o d’acompanyar-les. No va ser fins a passades les Guerres Mundials que les infografies com a tal van començar a introduir-se en el món periodístic. Previament, al segle XVIII, ja es feia ús de mapes o petits pictogrames dins de la premsa escrita, però no va tenir la importància que adquirí després.

Els primers mitjans de comunicació escrita en combinar informació i pictogrames van ser als Estats Units The New York Times, a Anglaterra The Sunday Times i el Der Spiegel a Alemanya. Però la innovació infogràfica va arribar de la mà del diari nord-americà USA Today que ja a la seva portada incloia una infografia i que continua fent des de llavors. A més, el diari destaca en cada creació d’una secció un model o disseny concret del propi mitjà que integra la infografia i la converteix en un dels seus punts més rellevants.

A continuació veurem dos exemples d’infografies dels mitjans de comunicació citats anteriorment:

Exemple d’infografia de The New York Times:

Exemple d’infografia interactiva de USA Today:

https://www.gannett-cdn.com/experiments/usatoday/coronavirus-us-tracker/map.html

A continuació, trobem un video en el que es resumeix una mica d’història i s’expliquen les diferències entre una infografia estàtica i una infografia interactiva:

WEBGRAFÍA

Les infografies i les infografies interactives

Infografies dins del món del Periodisme

Infografía y visualización de datos: explorar, comprender y construir información

http://www.montenegrojc.com/portal/verblog/161

Antecedentes de la infografía biomédica

https://infograficaalacarta.wordpress.com/tag/leonardo-da-vinci/

USA Today, Una renovación que vuelve a no dejar indiferente

http://franbarquilla.com/usa-today-una-renovacion-que-vuelve-a-no-dejar-indiferente/

Infografías Interactivas: 7 características importantes

https://ernestoolivares.es/infografias-interactivas-las-7-caracteristicas/

‘La Vanguardia’ recibe diez premios de diseño e infografía

https://www.lavanguardia.com/vida/20171120/433035876991/premio-vanguardia.html

La infografía, un instrumento para el análisis

https://educomunicacion.es/periodico/12infografiaperiodico.htm