El servei de plataformes per compartir documents

Les plataformes digitals orientades a compartir documents són totes aquelles plataformes d’internet que ens permeten penjar i intercanviar documentació que ens interessi per tal que tots els usuaris a qui donem permís puguin accedir-hi. Aquesta forma de compartir informació resulta molt interessant per compartir la documentació normalment pesada (parlant de gigues), de manera que el canvi d’informació és de molta qualitat i velocitat. Alguns dels exemples de les plataformes mencionades podrien ser Dropbox, Google Drive o altres xarxes socials com YouTube o Instagram.

HISTÒRIA I DESENVOLUPAMENT DEL TEMA

Les plataformes digitals van aparèixer a partir de l’aparició de l’anomenat Web 2.0. El Web 2.0, és una eina que permet compartir de manera interactiva la informació que es desitgi dins el World Wide Web (crear blocs, wikis -pàgines web que poden editar tots els usuaris que ho desitgin-, entre d’altres). El World Wide Web (WWW) és la xarxa de pàgines escrites en hipertext, un sistema d’organització de la informació basat en poderse moure entre la informació que contenen els textos (busques una paraula clau a internet, i et surten diferents textos o webs que contenen aquesta paraula clau, de tal manera que la informació sobre aquella paraula sempre està relacionada amb altres textos o pàgines web). Aquest sistema va ser creat per Ted Nelson, l’any 1965, i perfeccionat posteriorment per O’Reilly Media l’any 2004 amb la invenció del ja
mencionat Web 2.0.

A partir d’aquesta base creada per O’Reilly Media, es van anar perfeccionant les
diferents plataformes fins avui en dia, en què compartim molta informació mitjançant plataformes digitals a diari amb tota la gent que vulguem.
L’evolució de les plataformes ha derivat també en dues besants, la de compartir
documents amb un grup de gent tancat, o compartir els documents amb tanta gent com es desitgi. Empreses com Apple utilitzen un sistema de compartir documents tancat, només destinat en poder compartir la informació desitjada amb els mitjans que proporciona l’empresa entre altres usuaris que també gaudeixin dispositius Apple. Mentre que el sistema operatiu Android, permet que els mitjans que ofereix el sistema, puguin fer arribar la informació a totes les persones que gaudeixin d’un sistema operatiu, encara que sigui diferent. Però les plataformes digitals no només van orientades a compartir informació
mitjançant aplicacions, sinó que també es pot fer des de pàgines web d’internet. Alguns dels mitjans més comuns alhora de compartir informació són els blogs, llocs web que es poden crear de forma gratuïta, on l’usuari comparteix tot el que vol de manera molt senzilla i disponible per tothom. La invenció dels blogs va suposar un increment immens per compartir documents i informació, i ha acabat provocant que moltes persones influents del món se’n creïn un perquè la gent pugui anar seguint la seva evolució (cantants que pengen els seus concerts i novetats, esportistes…). Aquests blogs també han facilitat al periodisme la transmissió d’informació, ja que avui en dia, qualsevol persona amb accés a un dispositiu mòbil i a internet, pot editar des d’on sigui i amb la opció de penjar imatges i vídeos, el seu lloc web.
Els grans mitjans de comunicació tenen comptes a moltes xarxes socials, per tal de que ningú es perdi la informació que desitgi, fins al punt que una empresa que es dedica a la comunicació com pot ser el 3/24, tingui compta activa a totes les xarxes socials esmentades, a banda de la pàgina web i l’emissió dels informatius a la televisió i
ordinador.

RELACIÓ AMB EL PERIODISME

El binomi periodisme i plataformes digitals ha estat clau per la supervivència del
periodisme. Les plataformes han suposat una empenta monumental per arribar a molta més gent i perquè els mitjans s’expandeixin. Amb l’aparició de les plataformes, el periodisme ha vist com la informació de qualitat que aporten tants mitjans de comunicació, s’estenia molt més fàcil i ràpidament, per ampliar així, el ventall d’audiència a qui arribaven.
Avui en dia, és molt estrany veure un mitjà de comunicació que no gaudeixi de comptes a les xarxes socials, si més no, a les més importants. S’han ajuntat dos elements que es compenetren perfectament, i ha provocat que la gent estigui al cas del que passa al món només entrant a les xarxes. Avui en dia, els consumidors dels mitjans de comunicació ja no inverteixen tant temps en assabentar-se del que passa al món per les notícies de la televisió o llegint els diaris, sinó mirant a les xarxes els comptes de mitjans de comunicació que segueixen.


Amb l’aparició dels mitjans a les xarxes, la transmissió d’informació s’ha multiplicat, també en la velocitat de publicació, ja que els lectors o consumidors del mitjà no s’han d’esperar a que l’endemà surti el diari per veure el que ha passat en el món, sinó que ho poden saber en el mateix moment en què ha passat simplement entrant a les xarxes.
Un dels aspectes que també han potenciat les xarxes, són també la independència dels periodistes respecte als mitjans, ja que no necessiten donar la informació que saben a través d’un mitjà de comunicació, sinó que també ho poden fer a través de la seva compta privada a les xarxes socials. D’aquesta manera eviten que els relacionin directament amb els mitjans i actuen més com a periodistes independents.

L’increment de les plataformes per part dels periodistes ha augmentat molt en els darrers anys.

L’empenta que han donat les plataformes als mitjans és molt evident, però no hem d’oblidar que també ha suposat l’augment de l’intrusisme. Persones sense cap estudi i sense treballar a cap mitjà poden penjar informació a les xarxes sense cap mena de verificació, i la gent els segueix igualment. A banda d’aquest intrusisme, una altra cosa que ha perjudicat als mitjans és les crítiques que reben mitjançant les xarxes, crítiques que veuen tots els altres usuaris i per tant, poden arribar a generar una mala reputació del mitjà en qüestió.

PRESENTACIÓ EN VÍDEO DEL TREBALL

WEBGRAFIA

Abad Salas, Nacho. (27 de febrer del 2019). Plataformes digitals orientades a
compartir: Consultat 19 octubre 2020, des de
http://interactiva.uvic.cat/bloc/2019/02/27/plataformes-digitals-orientades-a-compartir/


Comunicació Interactiva Uvic. (27 de febrer del 2019). Plataformes digitals orientades
a compartir: Consultat 19 octubre 2020, des de
http://interactiva.uvic.cat/bloc/2019/02/27/plataformes-orientades-a-publicar-contingut/


Mi Posicionamiento Web (17 de setembre del 2020). Qué es un blog y para qué sirve):
Consultat 23 octubre 2020, des de https://miposicionamientoweb.es/que-es-un-blogpara-que-sirve/


Wikipèdia (22 agost del 2020). Plataforma digital: Consultat 19 octubre 2020, des de
https://ca.wikipedia.org/wiki/Plataforma_digital


Wikipèdia (5 setembre del 2020).Web 2.0: Consultat 23 octubre 2020, des de
https://ca.wikipedia.org/wiki/Web_2.0


Wikipèdia (14 octubre del 2020). World Wide Web: Consultat 23 octubre 2020, des de
https://ca.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web


Wikipèdia (20 octubre del 2020). Hipertext: Consultat 23 octubre 2020, des de
https://ca.wikipedia.org/wiki/Hipertext


Wikipèdia (20 octubre del 2020). Wiki: Consultat 25 octubre 2020, des de
https://ca.wikipedia.org/wiki/Wiki


Wikipèdia (11 juliol del 2020). Informàtica en núvol: Consultat 25 octubre 2020, des de https://ca.wikipedia.org/wiki/Inform%C3%A0tica_en_n%C3%BAvol

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.