La publicitat online integrada en la nostra vida quotidiana

En aquest bloc us explicaré la nova era de la compra-venda que és anomenada publicitat online. Aquest tipus de publicitat ens envolta cada dia sense que nosaltres en tinguem la percepció, ja que la televisió, la ràdio, les xarxes socials, la premsa digital o escrita incorporen elements de publicitat en el seu contingut. En aquest cas Internet ha jugat un paper clau en l’expansió i la divulgació de la publicitat online, ja que ha permés que amb un sol click puguis tenir la opció de comprar qualsevol cosa.

Què és la publicitat?

Abans de conèixer el concepte de publicitat online hem de saber el que és la publicitat en sí. En aquest vídeo podreu conèixer el fenòmen de la publicitat i els conceptes més importants d’aquest tema.

Vídeo explicatiu del canal de Youtube “Cyberclick”

Història de la publicitat online

Abans de començar amb la historia hem de saber què és la publicitat online. La publicitat online és un tipus de publicitat que viu canvis constants, ja que depèn de moltes coses com les tendències en aquell moment, els gustos dels clients, les noves tecnologies, etc. Per tant, aquest tipus de publicitat és molt més innovadora que la que hi havia abans.

En aquest apartat, vull fer un seguiment de tota la historia que envolta a la publicitat online. Vull explicar la historia d’una manera més audiovisual aprofitant un fragment del vídeo explicatiu del tema en el qual es desenvolupa la historia de la publicitat online. Abans de conèixer la historia del tema cal dir que la informació que ens ha permès desenvolupar la historia de la publicitat online ha estat gràcies al portal digital ReasonWhy.

Video explicatiu de la història de la publicitat online

Tipus de publicitat online

La publicitat online és un tipus de publicitat que ha evolucionat en el pas dels anys, amb la arribada de les noves tecnologies que han donat recursos a aquest nou tipus de publicitat per tal de que pugui anar obtenint més recursos. Com hem dit, la publicitat online es mostra sobretot per les xarxes socials que és on té més tirada i el lloc on obté més beneficis. Quan parlem de xarxes socials parlem de xarxes com Facebook, Instagram, Twitter o qualsevol altre tipus de plataforma.  Anem a parlar de quins tipus de formats componen la publicitat online.

Email marketing

És un dels mètodes de publicitat online més antics, però al ser molt flexible permet afegir modificacions contínuament i adaptar-se a les noves necessitats per part de l’usuari. D’aquesta forma, aquesta manera de fer publicitat online no ha perdut efectivitat. Segons les dades que ens aporta el portal digital Marketing4Ecommerce, els objectius dels especialistes en marketing per correu electrònic són, primer generar vendes (47%), seguit per general leeds (46%) i finalment generació de visites (42%). Aquestes dades són relativament actuals ja que es tracten de l’any anterior, el 2019.

Exemple de mail marketing de Netflix

Banner

És una de les formes de publicitat online més utilitzades i una de les més conegudes. Es tracte d’un espai publicitari col·locat en un lloc estratègic d’una pàgina web. Com tot, ha anat evolucionant en disseny i format, passant de formes molt simples a anuncis més sofisticats amb vídeos o gif’s. Els banner són molt recomanables per marques ja que estan molt assentats en el mercat, actuant de recordatori dels seus productes.

Banner de una sèrie de televisió “The fugitive chronicles” en el diari The New York Times

Pop-up

Són espais emergents que apareixen en el moment d’entrar en un lloc web. S’han posat molt de moda en aquests últims temps, però tenen bastants defectes perquè poden arribar a ser pesades, i també agressives per l’usuari. Una curiositat d’aquest tipus de publicitat online, és quetambé existeix el pop-up blocker, un format en el qual es pot bloquejar aquests tipus de publicitat.

Pop-up de la marca de cervesa “Budweiser”

Publicitat en mòbils

En aquesta tipologia podríem incloure tot tipus d’anuncis adaptats a la navegació en mòbils, que tracte de ser més petits, més fàcils de manejar i menys pesats que el pop-up que ocupa tota la pantalla. Segons unes dades d’eMarketer aquest any el mòbil representara el 69,9% de tota la publicitat online. Amb una participació del 339% del gasto publicitari total dels EUA, els dispositius mòbils superaran a la televisió com el mitja publicitari líder en el mercat. Sembla que aquest percentatge creixerà enormement fins el 47,9% en el 2022.

Exemple de publicitat en els mòbils, en aquest cas una pàgina anomenada “Cornetto”

Publicitat en xarxes socials i plataformes online

Aquest tipus de publicitat té diverses formes de fer-se veure. Primer, els anuncis en un fòrum (feed d’usuari), enllaços patrocinats que apareixen a la dreta de la pantalla o en la part superior en els resultats de la cerca de paraules clau, o continguts publicitaris en forma de publicacions. Els avantatges de fer publicitat en xarxes socials són que es necessita una inversió bastant petita, més segmentació, pots publicar en diversos formats (vídeo, foto, gif…) i pots seguir els resultats de les teves publicacions. Com acabem d’explicar la publicitat online, va augmentant, va evolucionant i va canviant la seva manera d’exposar-se als usuaris.

Exemple de publicitat en xarxes socials en aquest cas en la xarxa social de Instagram

Pagament per click (PPC)

El PPC és el pagament per click que és un mètode de pagament mitjançant anuncis online, és a dir la publicitat online. . Una de les coses per les quals l’anunciant també té una aventatge important, és que per el sol fet de que l’usuari hagi entrat virtualment a l’enllaç, vol dir que ja té una certa necessitat relacionada amb el producte o bé amb el servei que s’ofereix, és a dir, que és tracte d’un potencial client.

Com es fixen els preus?

• L’anunciant ha de crear l’anunci en una plataforma com AdWords

Nuevos cambios en Google Adwords
Logotip d’AdWords plataforma disponible de Google

• S’associa una serie de paraules claus a l’anunci

• El propi anunciant escull la quantitat de diners que està disposat a posar

 • Entre les marques que estan interessades per les mateixes paraules clau, es realitza una puja automàtica, i finalment es mostra l’anunci de la que s’hagi seleccionat el preu més alt. Per fer publicitat de pagament per click, els buscadors com Google, Yahoo o Bing ja tenen la seva propia plataforma perquè l’anunciant pugui ensenyar la seva publicitat.

Exemple del PPC, el pagament per click, sobre la marca de roba “Inviptus”

Relació entre el periodisme i la publicitat online

La relació entre els mitjans de comunicación i la publicita existeix pràcticament des de l’origen dels mitjans impressos. Els primer diaris, en el segle XVII, anunciaben als potencials comprador on trovar els productes i serveis apart de les noticies. Respecte a aquesta primera relació entre el periodismo i la publicitat H.K. Giravetz va assenyalar segons aquesta tesi de Abraham Santibáñez y Enrique Vergara, ambdós professors d’Universitat, que “aquestes originals publicacions del segle XVII consideraben el desig d’alguns de comprar o vendre coses com a noticia tant com altres esdeveniments de la semana, inclús el comunicat de una batalla.

Pack de diaris independentistes catalans antics - Vendido en Subasta -  37136018
Diaris catalans antics com l’exemple “L’estat Català”

El món del periodisme i el món de la publicitat sembla que no tinguin res a veure, però en el dia a dia, en la vida quotidiana d’una persona es pot veure com si que estan relacionats l’un amb l’altre. Aquesta afirmació, es basa en què el periodisme ho relacionem amb la premsa escrita, amb la premsa digital, amb la televisió, amb la ràdio, i la publicitat apareix en tots aquests mitjans de comunicació, oferint productes o serveis als usuaris, als oients, als espectadors, etc.

 Per tant, la publicitat online, aquesta publicitat que es transmet mitjançant portals digitals, també necessita el món del periodisme perquè aquest, el pugui mostrar a l’audiència i als usuaris. Al final, l’objectiu és que tots hi surtin guanyant. Per tant, el mitjà de comunicació li interessa mostrar publicitat ja que la marca o l’empresa que vol mostrar el contingut o el producte que ofereixen han de pagar un preu per a poder oferir-se. Finalment, cal dir que el periodisme i la publicitat online han de seguir jugant juntes per mantenir aquest joc que els hi dona vida, tant en el mitjà de comunicació com a l’anunciant.

Video d’explicació de la publicitat online

Video explicatiu del tema tractat, publicitat digital

Webgrafia

Què és la publicitat? Cercat el 23 d’Octubre del 2020 des de :
https://sites.google.com/site/projectederecerca35c/que-es-la-publicitat
• Publicidad online: qué es, beneficios y formas de hacer publicidad
digital; Cercat el 23 d’Octubre del 2020 des de:
https://www.cyberclick.es/publicidad/publicidad-online
• ReasonWhy; Historia de la Publicidad online: del primer banner a
AdWords; Cercat el 23 d’Octubre del 2020 des de :
https://www.reasonwhy.es/actualidad/digital/historia-de-la-publicidad-online-del-primerbanner-adwords_2013-10-07
• Publicidad en Internet; definición, ventajas y formatos; Cercat el 23
d’Octubre del 2020 des de: https://www.inboundcycle.com/diccionario-marketingonline/publicidad-internet
• Coste por clic: el modelo más utilizado de publicidad online; Cercat el
24 d’Octubre del 2020: https://www.inboundcycle.com/diccionariomarketing-online/coste-por-clic
• Sara, Vela (4 Octubre del 2018); PPC o pay per click: qué es, ventajas
y ejemplos; Cercat el 24 d’Octubre del 2020 des de:
https://www.cyberclick.es/numerical-blog/ppc-o-pay-per-click-que-es-ventajas-y-ejemplos
• Caleano, Susana (24 Maig del 2019); Cómo hacemos email marketing en
España (2019); Cercat el 24 d’Octubre del 2020 des
de:https://marketing4ecommerce.net/como-hacemos-email-marketing-enespana-2019/
• (29 Juny del 2018); Las mejores campañas de publicidad móvil; Cercat el
24 d’Octubre del 2020 des de:https://www.antevenio.com/blog/2018/06/lasmejores-campanas-de-publicidad-movil
• La publicitat a les xarxes socials; Cercat el 24 d’Octubre del 2020 des de:
https://www.fastdigitalws.com/ca/blog/la-publicitat-a-les-xarxes-socials/
• (2 Març del 2020); 8 Ventajas de la publicidad online; Cercat el 24
d’Octubre del 2020 des de: https://www.grupoendor.com/ventajas-publicidad-online/
• Mobile Marketing: Qué es y ventajas para tu empresa; Cercat el 24
d’Octubre del 2020 des de: https://www.cyberclick.es/marketing/mobile-marketing

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.