Google Analytics és una eina que ens ofereix Google per tal de conèixer millor els usuaris que visiten la teva pàgina web. Et dona accés a estadístiques que es recopilen des que es crea la pàgina per tal de poder prendre decisions per millorar la teva web.

Context i presentació

Internet és una xarxa informàtica que està connectada mundialment i permet connectar-te amb altres aparells amb internet en línia. És considerat com un dels invents més importants de la història de la humanitat que, sens dubte, ens ha canviat la vida d’una manera radical.

Es va crear a 1969 anomenant-se ARPANET, la qual va ser la primera connexió entre tres ordinadors als EUA. Però, per què es coneix realment internet? Doncs entre altres coses pel World Wide Web (WWW), que permet transmetre informació a través d’hipertextos (pàgines web). El cercador més usat i famós del món es Google. Té diferents productes a més del cercador, com per exemple Google Play, Google Maps, Youtube o Gmail, entre d’altres. En aquest projecte en centrarem específicament en el cercador i una de les eines que t’ofereix el mateix Google per poder millorar i entendre el que demana el públic que visita la teva web: Google Analytics.

Història

Com ja us he explicat, Google Analytics és una eina del mateix Google que ens serveix per poder millorar i entendre millor els usuaris de la nostra pàgina web.

Analytics va néixer com a tal l’any 2005, però la seva història es remunta deu anys abans. Google Analytics l’any 1995 va començar a comprar l’empresa Urchin, aquesta empresa estatunidenca creava softwares per tal de poder analitzar les pàgines web, o sigui, el que fa Google Analytics, però òbviament d’una forma molt més simplificada a causa de l’època. Ja l’any 2005, Google es va fer amb el 100% de l’empresa, que va passar a anomenar-se Google Analytics.

En aquell moment, la gran majoria d’empreses dedicades a l’anàlisi de les pàgines web eren costoses. Per això, va haver-hi un gran enrenou quan Google va decidir crear el seu propi mitjà d’anàlisi i, a més, d’una manera gratuïta. Durant el primer any només es podia fer servir Analytics amb codis especials.

Evolució

Per poder entendre una mica millor l’evolució d’aquesta plataforma, us posaré actualització per actualització com ha anat evolucionant.

1ª Urchin es comprada per Google — 2005

2ª Google Analytics Synchronous Code — 2007

3ª Google Analytics Asynchronous Code — 2009

4ª Google Analytics Tag — 2012

5ª Global Site Tag —  2017

6ª Google Analytics 4 — 2020

Aquestes 6 actualitzacions estarien dividides en 4 grans ‘emisions’. La primera és la del 2005, la segona junta la del 2007 i la del 2009, la tercera la del 2012 i 2017 i l’última la del 2020.

Presentació de Google Analytics

Relació amb el periodisme

Analytics permet veure com es comporta la teva audiència, ja sigui de la teva app, de la teva web o de les dues a la vegada. Per tant, és una eina molt valuosa per un periodista, ja que es pot nodrir d’estadístiques i dades per tal de poder extreure unes conclusions sobre determinats llocs web.

El periodisme d’investigació o el periodisme de dades són els dos tipus que més se’n beneficien de la plataforma. Les xarxes socials, junt amb les pàgines webs més famoses o les aplicacions més utilitzades poden ser fàcilment analitzades i, per tant, se’n pot fer un anàlisi de grups de població.

De fet, el mateix Google va fer una conferència, anomenada “Fundamentos de Analytics para periodistas“, on s’explicava com es podia utilitzar l’eina per extreure-li el màxim d’informació per poder completar, millorar o augmentar dades als projectes periodístics o investigacions.

Webgrafia

Google. Empezar a usar Analytics [En Línia]. Recuperat de: https://support.google.com/analytics/answer/9306384?hl=es.

SEO Rafa Sospedra. Cómo crear y configurar mi cuenta de Google Analytics [En Línia]. Recuperat de: https://www.rafasospedra.com/como-crear-configurar-cuenta-analytics/.

Ryte Wiki. Google Analytics [En Línia]. Recuperat de: https://es.ryte.com/wiki/Google_Analytics.

Carlosmdh. Importación de datos a Google Analytics [En Línia]. Recuperat de: https://carlosmdh.es/tutoriales/importacion-de-datos-a-google-analytics/.

Rayón Jerez, Alex. (2016). No, Google Analytics no es Big Data. Recuperat de: https://alexrayon.es/2016/08/22/no-google-analytics-no-es-big-data/.

Franco, Luis i Valdes, Mayra. (2021). Historia de Google Analytics. Recuperat de: https://avanza.justia.com/historia-de-google-analytics/.

Romero, Fidel. (2021). Google Analytics para periodistas: cómo evaluar el rendimiento de contenidos. Recuperat de: https://fidelromero.mx/blog/periodismo-digital/google-analytics-periodistas/.

Contacte

mail:to marc.guerra@uvic.cat