Un Community Manager és el responsable de construir i administrar la comunitat en línia i gestionar la identitat i la imatge de marca, creant i mantenint relacions estables i duradores amb els seus consumidors.

Contextualització

Des de que va aparèixer la professió de Community Manager ha estat una de les més interpretades, definides, i sobretot, demandades del màrqueting digital.

Avui en dia hi ha moltes persones que es pregunten Què és un Community Manager? Quines funcions té? Quins objectius té? Moltes empreses de tota mena compten ja amb Community Managers encarregats de gestionar la seva marca a Internet.

Un Community Manager és el responsable de construir i administrar la comunitat en línia i gestionar la identitat i la imatge de marca, creant i mantenint relacions estables i duradores amb els seus consumidors.

Les principals funcions que realitza un Community Manager són la creació de contingut atractiu i de qualitat. En general, aquest professional no només crea i redacta contingut per a les xarxes socials, també sol gestionar el blog corporatiu de l’empresa.

Història i evolució

Origen
El terme Community Manager va néixer en el 2008 a partir d’una demanda que consistia en atendre les necessitats del nostre mitjà social, és a dir, la comunitat d’internet. El mercat buscava un gestor que representés una marca d’una empresa enfront de la seva comunitat, a través d’una escolta activa.

Gràcies a aquesta demanda tan potent que va haver-hi perquè aparegués alguna cosa que es fes càrrec de satisfer aquest servei, va néixer el que avui coneixem com a Community Manager.

Història i evolució El boom de les xarxes socials es va donar entre 2004-2009 amb Facebook, Whatsapp, YouTube i Twitter. A partir d’aquí els CM van començar a sorgir com un perfil laboral, les marques de manera ràpida van començar a unir-se a aquestes xarxes enfocant-se en el màrqueting digital i el públic que podien obtenir.

Entre els anys 2010-2016 el CM ja es va consolidar com un càrrec laboral d’igual importància que un comunicador, un periodista o un dissenyador gràfic. El paper del Community Manager ha anat sorgint per la necessitat dels mitjans i empreses de tenir una presència en les xarxes socials i que aquestes estiguin en mans segures.

Relació amb el Periodisme

Avui en dia els periodistes han de saber utilitzar les eines de comunicació que ofereix internet, això els dona habilitats per a dedicar-se com a Community Managers, en tenir tots els coneixements per a obtenir aquest treball.

Un periodista que és contractat per treballar com a administrador de xarxes socials d’una empresa, és sens dubte per la seva formació en la qual sobresurt d’altres professionals, és vist com un plus, ja que el seu deure és comunicar i les xarxes socials li donen una gran varietat d’eines per a poder fer un treball diferent i exercir de Community Manager.

Els periodistes que treballen de Community Managers han de destacar de la resta per mitjà de la redacció en la qual es busca adquirir nous usuaris, que cada vegada són més crítics. El seu treball també és mantenir una comunitat i evitar els possibles problemes interns o externs que puguin ocórrer en la institució.

Actualment els periodistes saben que gairebé tot el que passa en el món, es fa públic a través de xarxes socials. Les universitats estan començant a ensenyar als alumnes de periodisme a treballar amb xarxes socials perquè sàpiguen treure’ls el màxim rendiment possible.

Per tant, els periodistes que coneixen i utilitzen totes les eines digitals que ofereixen les xarxes socials, haurien d’obrir les portes a un futur treball com a Community Manager, que tenen com a funció crear una comunitat i generar canvis.

Per tot això un periodista pot estar capacitat per a fer les tasques d’un Community Manager. La labor professional d’un periodista no està llunyana a un administrador de xarxes socials en ser realitats pròximes.

Estat actual en relació al Periodisme Avui en dia, i des del creixement d’Internet gràcies a les TIC, tecnologies de la informació i la comunicació, i les eines pròpies de la Web 2.0, les empreses no poden romandre alienes a les noves maneres de comunicació que afavoreixen els entorns digitals. És dins d’aquest escenari on apareix el Community Manager, en la seva labor de possibilitar i dinamitzar la conversa entre l’organització i els consumidors, la marca i el seu públic objectiu.

Per tant, és el mitjà social l’entorn que li permet posar en pràctica al Community Manager les seves estratègies comunicatives, com conversar amb l’audiència amb transparència i immediatesa, escoltar i distribuir continguts, etc. En general, s’encarrega de fer un anàlisi al feedback que se li pressuposa a Internet, com a mitjà en el qual la línia divisòria entre emissor i receptor és cada vegada més fina.

Les necessitats actuals dels mercats s’han encarregat de normalitzar aquesta professió. Moltes de les converses han passat de ser presencials a interactives i les empreses es veuen obligades a buscar aquesta interactivitat amb els seus clients a través de les xarxes socials.

Avui en dia, les obligacions professionals comercials estan allotjades en la xarxa i és aquí on sorgeix la necessitat de les empreses de tenir un Community Manager per a manejar, controlar i negociar tot el contingut que aboca l’organització a Internet. Es busquen perfils, amb coneixement del mitjà social, ja que l’atenció al client es realitza a través d’aquest, però, sobretot, amb habilitats comunicatives. 

Actualment, ja hi ha molts llocs que proporcionen estudis per formar-se com a Community Manager. És un càrrec laboral que ara en l’actualitat està sent molt més demandat que abans i ja s’ha consolidat com una funció necessària per qualsevol empresa o institució per construir i administrar la comunitat en línia i gestionar la identitat i la imatge de marca, creant i mantenint relacions estables i duradores amb els seus consumidors.

Presentació

Webgrafia

Fuente, O. (2019, 16 enero). Qué es un Community Manager y cuáles son sus principales funciones en la empresa. iebschool. Recuperado 29 de octubre de 2021, de https://www.iebschool.com/blog/que-es-un-community-manager-redes-sociales/

Giraldo, V. (2021, 11 agosto). Community manager: conoce las funciones de este valioso profesional en las empresas. Rock Content – ES. Recuperado 29 de octubre de 2021, de https://rockcontent.com/es/blog/que-hace-un-community-manager/

Cómo convertirse en community manager (y vivir de ello). (2020, 5 febrero). inesdi. Recuperado 29 de octubre de 2021, de https://www.inesdi.com/blog/convertirse-community-manager-vivir-de-ello/

Paz, S. (2021, 12 julio). ¿Qué es un Community Manager y cuáles son sus funciones? Doppler Blog. Recuperado 30 de octubre de 2021, de https://blog.fromdoppler.com/cuales-son-los-roles-y-las-tareas-de-un-community-manager/

Escribano, V. V. (2021, 25 marzo). La relación entre el periodista digital y el «community manager». Aula en Red-Acción. Recuperado 30 de octubre de 2021, de https://blogotomia.com/aulaenred-accion/community-manager-el-perfil-profesional-mas-demandado/

Cm, A. (2015, 18 noviembre). Community manager: desde sus orígenes hasta la actualidad. Community Manager Tercer Sector | cm3sector. Recuperado 31 de octubre de 2021, de https://cm3sector.org/2015/11/15/community-manager-lo-que-hoy-en-dia-necesitas-para-que-conozcan-tu-entidad/

16 Oct 5 datos curiosos sobre el origen del Community Manager. (2021, 16 octubre). SpotComunicación Clarice Machado. Recuperado 31 de octubre de 2021, de https://spotcomunicacion.com/las-5-curiosidades-del-community-manager/

T. L. E. P. L. M. (2011, 17 mayo). Historia del Community Manager. Pleaseretwitt. Recuperado 31 de octubre de 2021, de https://pleaseretwitt.wordpress.com/2011/03/26/historia-del-community-manager/


Pilar Treviño, A. Barranquero, N. Zusberro. (2013, 11 julio). Community managers: presente y futuro de un perfil profesional emergente en la dimensión 2.0. Su influencia en la rentabilidad reputacional online. ucm. Recuperado 1 de noviembre de 2021, de https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-16429/Treviño_Barranquero.pdf

Gomez, J. (s. f.). ASPECTOS LEGALES PARA COMMUNITY MANAGERS [Fotografía]. http://digitalmarketingtrends.es/aspectos-legales-community-managers/

Hoy en día todos somos Community Managers. (2014, 16 septiembre). [Fotografía]. https://www.hashtag.pe/2014/09/16/hoy-en-dia-todos-somos-community-managers/

Sosa, J. R. (2020, 12 noviembre). Observatorio de Medios Digitales [Fotografía]. https://www.google.es/amp/s/acento.com.do/sociales/observatorio-de-medios-digitales-convoca-iv-premio-de-periodismo-digital-2020-8882225.html

Impacto de los medios digitales en la comunicación. (2018, 2 agosto). [Fotografía]. https://www.revistafactordeexito.com/posts/976/impacto-de-los-medios-digitales-en-la-comunicacion-analisis-en-el-sipconnect-2018

thesocialmediafamily. (s. f.). [Fotografía]. https://thesocialmediafamily.com/community-manager/

Cm3sector. (s. f.). Principales Funciones del Community Manager [Fotografía]. https://cm3sector.org/2018/04/07/community-manager-en-una-ong/

Montes, K. (2019, 31 julio). Redes sociales, Qué es un Community Manager y cómo influye en tu presencia digital [Fotografía]. https://www.womgp.com/blog/redes-sociales/que-es-un-community-manager/

Matos, Y. (2020, 29 julio). Redes sociales e importancia del community manager [Fotografía]. https://www.inabaweb.com/administracion-de-redes-sociales-e-importancia-del-community-manager/