LA NOVA ERA DE LA RÀDIO

Imatge destacada creada amb MidJourney

Raül Martín Moreno – 3er Periodisme – Curs 22-23 – Taller de Comunicació Interactiva

Internet durant l’última dècada ha anat evolucionant a tot el món i els mitjans de comunicació s’han aprofitat i bé d’aquestes millores a la xarxa. Tant la televisió, com la ràdio i també els diaris, han fet una gran millora per adaptar-se a les noves tecnologies. Si hem de decidir i escollir quin mitjà ha aprofitat aquesta oportunitat per a projectar-se amb força és el mitjà de la ràdio versionada online.

Imatge 1: Ràdio amb auriculars. Font: vozalia.com

QUÈ ÉS LA RÀDIO ONLINE?

La ràdio online consisteix en l’exhibició del contingut auditiu dotat de les característiques pròpies del mitjà radiofònic, així com el seu guió i el seu llenguatge. Aquesta exhibició es fa a través d’Internet mitjançant el servei d’stream. Les ràdios online utilitzen la tecnologia que avui dia s’ha posat tan de moda com l'”stream“, que permet transmetre àudios i inclòs vídeos en temps real. La mecànica o el funcionament és ben simple; des d’un ordinador es transmet l’àudio a un servidor web amb un programari d’streaming. Aquest àudio transmès pel software no es queda habitat al servidor, sinó que està en continuï funcionament i cada usuari pot escoltar-lo en qualsevol lloc del món en temps real mentre es va transmetent.

Vídeo: “Cómo escuchar la radio por Internet: todas las emisoras ‘online’, en una sola página”. Font: PlusEsMas

EL REPÀS HISTÒRIC DE LA RÀDIO

Per repassar la història de la ràdio online, ens hem de moure cap a la dècada dels anys vint del s. XX, però resumint tota la història radiofònica podem dir que la ràdio és un dels mitjans de comunicació massius més antics i que podem agrair que encara està en actiu. Tothom qui escolta ràdio et pot dir que és el mitjà que t’ofereix una àmplia selecció de canals i opcions d’entreteniment, des de programes de contingut musical fins a programes de notícia i espais culturals. La ràdio en línia també permet la interacció entre els encarregats de la transmissió i els oients. La interacció entre els transmissors i els oients té com a objectiu la dinàmica informativa.

Vídeo: “Historia de la Radio”. Font: Academia Play

La ràdio és un dels mitjans de comunicació que pot arribar a totes les classes socials, perquè la ràdio online és possible tenir-la a casa i poder rebre el senyal des d‘Internet, dispositius d’àudio portàtils, etc.

La ràdio en línia que coneixem avui dia es va instaurar a finals del 2004, on l’ús del ‘streamcasting’ d’àudio, s’ha anat afavorint del ‘podcàsting’. El ‘podcàsting‘ és un mètode altern basat en les xarxes socials que ens ofereix múltiples beneficis on anys enrere hagués estat impossible trobar aquests beneficis. S’ha d’aclarir que els pòdcasts estan limitats en temes musicals, i per això no són més que una forma de fer programes de ràdio descarregables, on aquests pòdcasts, hi són disponibles com streamcasts d’àudio.

Tweet: “Historia de la radio”. Font: @vidamoderna

PÒDCAST SPOTIFY

Pòdcast: The Wild Project Font: Jordi Wild

ÉS LA RÀDIO ONLINE REALMENT ÚTIL?

Imatge 2: “Avantatges i desventatges”. Font: MyCocosEducation

AVANTAGES

1- La ràdio online no necessita llicències ni sol·licituds amb la conseqüència d’haver de pagar per obtenir concessions ni esperant resolucions.

2- La ràdio digital es pot transmetre des de qualsevol lloc del món, on només tinguem una connexió estable i un petit equip informàtic.

3- Les ràdios online ens permeten adherir-nos més a l’audiència i així poder fer una programació més personalitzada i dirigida.

4- La ràdio online ens ofereix tenir una gran multimèdia, on equival a tenir moltíssimes possibilitats. Gràcies a les pàgines web de les emissores, la gent rep major interactivitat i participació.

DESAVANATGES

1- La ràdio digital s’ha de tenir una connexió estable a Internet. Hi ha llocs on no es pot escoltar per manca de cobertura i no poder gaudir de la ràdio en línia.

2– L’altre desavantatge és que encara està molt lluny d’apropar-se a la ràdio en directe, perquè molts cotxes i persones qui estan acostumades a escoltar-la, ja la tenen programada per escoltar.

Vídeo: “Ventajas y limitaciones de la radio”. Font: Analia Borba

RUBÉN MARTÍN, L’EXEMPLE DE LA NOVA ERA RADIOFÒNICA

El cas que parlarem avui és el d’en Rubén Martín. Ell és un periodista especialitzat en els esports on ha tingut una gran trajectòria seguint a equips com el Villarreal a Ràdio Castelló on també ha passat per la Cadena Ser. La ràdio on es va donar a conèixer el nom de Rubén Martín és la Cadena Cope. En l’actualitat, encara narra partits de la Cadena Cope en el programa ‘Tiempo de Juego’ on es va viralitzar per fer excel·lents narracions que han passat a la història.

Imatge 3: “Rubén Martín a Tiempo de Juego”. Font: PR Noticias

Quan fa dos anys es van viralitzar aquestes narracions, Rubén Martín va crear-se un canal de Twitch pel seu propi compte per fer el seu programa en el seu estudi de casa. En els seus directes de Twitch, assegura que fa el mateix que la ràdio, però per internet o enganxa al jovent que en un futur es vol dedicar al periodisme. El canal de ràdio d’en Rubén, a través de la plataforma Twitch ja compta amb més de 150 mil seguidors. La majoria d’aquests seguidors volen ser com ell, volen fer ràdio online, per gaudir igual les experiències que ha viscut i que ha explicat pel Twitch en Rubén.

Rubén Martín, ara que es dedica també a narrar partits per la televisió, afirma que el canal de Twitch l’ha ajudat molt per donar-li una visió més positiva al periodisme. En unes declaracions que va fer per ‘Movistar eSports‘ va dir que la premsa ha tractat malament als streamers, i que fan periodisme igual que tots.

Vídeo: “Empezamos”. Font: RUBENMARTIN

PRESENTACIÓ

BIBLIOGRAFIA

García Gago, S. (2014, 30 d’Agost). Radios Libres. Ventajas y desventajas de transmitir “online”Recuperat el 19 d’octubre de 2022, de 87 – ¿Qué es la radio on line? – Radios Libres