POL COSTA VILA

  • Què és la comunicació interpersonal?

    La comunicació interpersonal és un intercanvi d’informació entre dues o més persones, que pot ser realitzada des d’un dispositiu connectat a la xarxa o amb el codi de llenguatge.

    Com bé ens indicia el mateix nom, comunicació (Acció de comunicar o comunicar-se) i interpersonal (Es produeix entre les persones). Amb aquesta definició separant les paraules podem saber quin és el funcionament d’aquesta comunicació interpersonal.

L’evolució de la comunicació s’ha produït per un voler de l’ésser humà de comunicar-se amb l’altra persona. El fet més rellevant en l’evolució d’aquest tipus de comunicació va ser l’aparició de les xarxes socials enfocades a la comunicació.

“La comunicación es el medio que permite orientar las
conductas individuales y establecer relaciones interpersonales funcionales que
ayuden a trabajar juntos para alcanzar una meta.”

Trelles, I (2001)

Quins van ser els orígens de la comunicació interpersonal?

La comunicació interpersonal, ha estat present tota la història. En aquest punt que ens trobem ara, ha evolucionat molt i han canviat moltes de les eines que fan possibles aquesta comunicació. Des del neolític, des de la prehistòria i l’edat mitjana, la comunicació interpersonal es duia a terme de diferents formes que res tenen a veure amb el d’avui en dia. En aquelles èpoques era molt important el llenguatge corporal i les pintures, que servien per comunicar-se entre diferents tribus o fins i tot en els mateixos membres de les tribus. Les pintures rupestres i els moviments amb els braços van ser les primeres eines de comunicació interpersonal. A poc a poc se’n van anar introduint nous mètodes, com ara el monosíl·lab que s’utilitzaven, o els balls tradicionals.

Pintura Rupestre, Bisonte de Altamira, España.

Com va afectar l’aparicio de les xarxa socials com Messenger o Facebook en aquesta comunicació?

L’aparició, de Messenger el 1999 va ser tot un avenç en aquesta comunicació interpersonal. Principalment, perquè ja no havies d’estar a prop d’una persona per tal de poder comunicar-te amb ella (espai personal). Messenger era més directe, comunicació interpersonal entre un individu i un altre, l’aparició de masses va freqüentar la comunicació interpersonal a grans masses, poden fer grups de converses de més de 5 persones a la vegada.

Evolució de les xarxes socials de comunicació. Autor: Marketing Commerce

Les xarxes socials tenen el poder de la comunicació en les sves mans en l’actualitat?

Les xarxes socials i les apps destinades a la comunicació actualment tenen la comunicació en les seves mans. La comunicació, ara es du a terme principalment per aquestes apps com poden ser Whatsapp, Facebook o Instagram, entre d’altres. La comunicació estàndard , això sí, no ha perdut importància, ja que encara continuem parlant, i a vegades li donem més importància a quedar amb gent per parlar que no mantenir una trucada telefònica amb aquella persona. WhatsApp com l’hem comentat abans, va ser creada el gener del 2009, i va fer una revolució total. El perquè?, la gran varietat d’ítems dins d’una mateixa APP com ara videotrucades, trucades, històries (afegit recentment) i xats.

Imatge 4: WhatsApp Web.Autor:WhatsApp

La importància dins del periodisme

Dins del periodisme actual la comunicació interpersonal i l’adaptació de les masses a les xarxes socials és molt important. El fet més gran del periodisme dins d’aquest segle ha estat adaptar-se aquesta nova manera de comunicar que es fa a través de les Apps i les xarxes. La nova comunicació interpersonal dins de les empreses de comunicació o comunicadors s’ha tornat tot un repte per aconseguir i per poder dur endavant.

La importància de les xarxes en la comunicació: Autor: Sin Especificar

El periodisme està començant a funcionar a través de la comunicació interpersonal. El fet més rellevant és l’entrada de les noves plataformes socials, per fer “streams” a diferents plataformes com Twitch o YouTube.

El millor d’aquest succés, és l’ampli ventall que se li dona a l’usuari per poder navegar i informar-se lliurament i per més plataformes. Les noves tecnologies, i aquestes plataformes estan començant a canviar els mètodes de la comunicació dins d’aquest àmbit tan important dins del periodisme. Els usuaris, s’adapten, canvien, o es queden enrere amb la comunicació estàndard, però el moviment majoritari és començar a moure’s i a adaptar-se.

Font: PERSONAL. Gràfic amb la representació d’usuaris consumidors d’informació

La comunicació interpersonal en les xarxes

Les xarxes socials i els nous ítems agregats a través d’aquestes xarxes socials han fet possible la creació d’una nova comunicació interpersonal basada en les xarxes socials i en el mateix cara acara. Jo sempre he pensat que mai s’ha de perdre el contacte amb les persones, poder parlar, el fet de poder gesticular, i com hem anat veient l’aparició d’aquestes xarxes socials ha fet que això es perdi una mica. Però és ben cert que a punt d’avui hi ha poc marge d’evolució i de millora, si ho comparem em fa vint anys, quan es va crear la primera App relacionada amb la comunicació interpersonal com ara és Messenger.
Trucades, xats, videotrucades, han fet que es pugui portar a terme una evolució molt present dins d’aquest sector de la comunicació.

Presentació Mahara PDF:

Bibliografía

Imatge 1: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.tiempo.com%2Fnoticias

IMATGE 2: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fmarketing4ecommerce.net%2Fhistoria

IAMTGE 3:https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.whatsapp.com%2F%3Flang%

VIDEO 1: https://youtu.be/e6ONXlQzMKI

VIDEO 2: https://youtu.be/0G3RMrmECwY

VIDEO 3: https://youtu.be/hPvpiPqnUiY