Martí Oliver Sánchez

3r de Periodisme – UVic

Taller de Comunicació Interactiva

1. Contextualització

Què és una infografia?

Una infografia és el relat d’un tema a través d’imatges. És comú que aquests suports gràfics vagin acompanyats de textos curts per afegir i complementar la informació que es vol transmetre. Es poden trobar en diaris, tant físics, com digitals. L’objectiu de les infografies és transmetre una informació de forma més gràfica i visual, per tal de facilitar-ne la comprensió al lector. Així doncs, al representar gràficament una informació, el disseny té una gran importància.

I una infografia interactiva?

Per altra banda, una infografia interactiva és gairebé el mateix. De fet, l’objectiu no varia. En aquest cas, la diferència és que la infografia interactiva es veu a través d’Internet, és a dir, que no es pot trobar en, per exemple, diaris de paper. Això, doncs, és degut que, com bé indica el seu propi nom (interactiva) es caracteritza per oferir canvis, moviments i transicions. També compta amb altres elements d’animació i enllaços per tal d’interactuar més amb el receptor i anar més enllà de la informació que ofereix. Així doncs, la gran característica i avantatge d’una infografia interactiva és fer interactuar a l’usuari i fer-lo sentir protagonista.

Vídeo 1: Com realitzar una infografia (Canva)

Fig. 2: Vídeo explicatiu de com fer una infografia

2. Història i evolució

Tot i que sembla un concepte força modern, el fet de transmetre una informació mitjançant imatges és molt antic. Tan que ens hem de remuntar fins a la prehistòria. En aquesta època ja podíem trobar dibuixos explicatius a les parets de les coves: les famoses pintures rupestres.

cazaprehistoria.es.jpg
Fig. 3: Pintura rupestre

No obstant, es considera que va ser a Egipte on nasqué la barreja del text amb la imatge. 

egiptoinfo.es.jpg
Fig. 4: Paret temple Egípcia

Va ser a l’Edat Mitjana, però, que van començar a haver-hi els primers esbossos amb il·lustracions. Aquests tenien un fi explicatiu, ja que eren utilitzats perquè tots els analfabets de l’època aprenguessin coses bàsiques.

Fou al Renaixement, de la mà del pintor Leonardo da Vinci, quan apareixen dibuixos i il·lustracions que permetien entendre més enllà del text.

leonardodavinci.es.jpg
Fig. 5: Home de Vitruvi

Realment, però, qui inventa la infografia? Doncs, existeix més d’una teoria que respongui aquesta pregunta. 

Sobre la taula, hi ha l’opció que fou Emma Willard, qui va inventar l’atles històric al segle XIX. És considerada, per alguns, la pionera de la infografia. 

Es creu també, que el seu inventor va ser Fritz Kahn, un cirurgià especialitzat en ginegologia. nascut el 1888 a Alemanya. 

3. Estat actual

No és cap secret si diem que la infografia ha sigut una revolució en la comunicació. Es tracta, com hem vist anteriorment, d’un recurs que des que existeix la humanitat s’ha usat d’una forma o una altra. Actualment, estem constantment rodejats d’infografies.

Avui en dia, l’ús que se’n fa és massiu i cada vegada és més fàcil trobar-ne en diferents àmbits.

Un clar exemple on podem trobar-ne és en els llibres de les escoles. També en transports públics o en hospitals. Els cossos policials i els bombers també en fan ús en els seus cartells informatius o normatius. De fet, la Generalitat de Catalunya utilitza molt aquest recurs gràfic per dirigir-se al públic. 

19983997_10155460849864437_1706589309529135850_o.jpg.1
Fig. 6: Infografia Mossos d’Esquadra
CwkuNRDXEAAZCXU.jpg.2
Fig. 7: Infografia Bombers
1477-LLIBRES-DIAPOS-WEB-2-01.jpg_1753021458.jpg.2
Fig. 8: Infografia Departament de Cultura
Fig. 9: Infografia Generalitat de Catalunya

4. La infografia en el periodisme

Es considera que la primera infografia periodística fou publicada el 1806 pel diari The Times. En aquesta s’explicava el cas d’un assassinat comès en una mansió propera al riu Temessis. La informació la completaven dues imatges: una vista frontal de la casa i un pla amb les diferents habitacions.

Com ja s’ha dit anteriorment, en els diaris de paper i digitals està ple d’infografies. De fet, en els digitals permet que siguis interactives i, per tant, que l’usuari es senti més protagonista. El periodisme ha canviat, canvia i canviarà al llarg dels anys. Avui en dia necessita suports gràfics per complementar la informació. La infografia és clau en el periodisme i més encara si reflexionem sobre l’objectiu que té el periodista: informar al receptor de forma clara, concisa i directa. Per fer-ho, però, necessita captivar l’atenció d’aquest.  Per aquest motiu, doncs, els recursos gràfics tenen tan pes. Es tracta d’una eina que tot periodista hauria de fer servir. Captiva i informa de la manera més ràpida i fàcil al receptor, qui no necessita esforços per comprendre.

Vídeo 2: La importància de les infografies en el periodisme

5. Webgrafia

Infografies: la revolució. Una mirada al concepte. (2017, 8 marzo). COMUNICACIÓ INTERACTIVA. https://interactiva.uvic.cat/bloc/2017/03/08/infografies-la-revolucio-una-mirada-al-concepte/

Miguel, S. R. S. (2021, 24 marzo). ¿Por qué la infografía es la herramienta más útil del periodismo? Aula en Red-Acción. https://blogotomia.com/aulaenred-accion/por-que-la-infografia-es-la-herramienta-mas-util-del-periodismo/

Walsh, S. (2022, 12 agosto). The Top 10 Social Media Sites & Platforms 2022. Search Engine Journal. https://www.searchenginejournal.com/social-media/biggest-social-media-sites/

A. (2015, 20 octubre). Historia de la infografía – Infografía. https://www.aulafacil.com/cursos/diseno-grafico-cad/infografia/historia-de-la-infografia-l29883

Núñez, V. (2018, 9 julio). Historia de las infografías: Definición, beneficios y evolución. Vilma Núñez – Consultora Estratégica de Marketing. https://vilmanunez.com/todo-lo-que-tienes-saber-sobre-las-infografias-desde-su-historia-hasta-como-crearlas/