CONTEXTUALITZACIÓ

El món sencer es troba experimentant una evolució tecnològica. S’està creant un nou món digital. A causa d’aquest canvi, ens hem d’adaptar i hem d’adaptar les eines que hem tingut en aquestes noves tecnologies. 

Quan parlem sobre una plataforma digital, ens referim en un espai que es troba connectat a internet, que serveix per emmagatzemar informacions i compartir-la, publicar continguts, intercanviar dades i productes…

Hi ha molts tipus de plataformes digitals segons el model el qual un usuari o una empresa treballa. 

CRONOLOGIA

BLOGS: Els blogs han evolucionat al llarg dels anys. Tot va començar l’any 1979, on dos estudiants de la Universitat de Duke, van crear Usenet, que es basa en un sistema de comunicació entre ordinadors, el seu objectiu era senzill, volien connectar usuaris mitjançant xarxes. Aquest programari creat va permetre enviar missatges i publicar en grups de notícies. 

Els anys 90’ es va desenvolupar una estructura circular que agrupava diferents llocs a partir d’una barra de navegació. Això, va permetre que el 1994, Justin Hall, crees una pàgina web personal per compartir reflexions, opinions sobre temes i confesses els seus secrets, creant Links.net un lloc HTML per acabar donant un concepte de bloc personal. Aquest, es va considerar el primer bloc de la història. 

Després el protagonisme va passar a Dave Winer, un desenvolupador de programari que va dur a terme molts avenços en la Web. El 1997 va afegir temàtiques personals en el bloc, parlant sobre tecnologia i política.

A partir d’aquí, els blocs s’han desenvolupat.

WIKI: El nom de Wiki és d’origen Hawaii, que significa ràpid. La primera Wiki que va aparèixer a la història fou desenvolupada per Ward Cunningham l’any 1995. Aquest va decidir dir-li WikiwikiWeb. Tenia un principal objectiu, mantenir una escriptura col·laborativa amb els seus companys programadors. El 2001 va urgir el projecte més gran relacionat amb la creació d’una Wik. Actualment, aquest li correspon el nom de Wikipedia, una enciclopèdia col·laborativa que cada dia es visualitza  visualitzen 31 milions de cops.

FÒRUMS: Són els descendents moderns dels sistemes de notícies BBS (Bulletin Board System) i Usenet, molt populars els anys 1980 i 1990.

L’any 1979, van néixer els fòrums, quan Tom Truscott i James Ellis, dos estudiants de la Universitat de Duke van reflexionar sobre les necessitats d’un dubte o una necessitat pel correu, i en aquest moment és on els va portar a crear aplicacions que es coneixen com a “Network News” (Notícies de la Xarxa). Amb el temps aquest servei va passar a anomenar-se Usenet (USEr´s NETwork, xarxa d’usuaris) i avui està totalment integrada dins d’Internet.

BLOGS

Què són?

Un blog és una pàgina web, però a diferència de la resta, aquest se centra a publicar o mostrar contingut ja siguin (articles, fotografies, textos, infografies, gràfics, mapes…), com si fos un diari personal. Sol haver-hi una actualització constant del contingut, hi pot variar segons l’interès del fundador.

Estructura

  • HEADER O CAPÇALERA:

És la part que se sol trobar a dalt de tot, en aquesta si troba el logo, el títol i el menú principal amb tots els apartats que és hi ha en el blog. Depenen del creador, hi pots trobar enllaços a xarxes socials o anuncis. 

  • COLUMNA PRINCIPAL

Aquí és on es troba el contingut dels articles o publicacions, on s’inclou, el títol, alguna imatge, la data, l’autor de l’article i pot procedir d’anuncis, comentaris, subscripcions… 

  • BARRA LATERAL O SIDEBAR

El sidebar és l’espai que està situat al costat del contingut d’una pàgina web, pot estar en els dos cantons, el seu objectiu principal és mostrar elements que donen més informació als usuaris. Es pot compondre d’imatges, animacions, vídeos, publicitat…

  • PEU DE PÀGINA O FOOTER

El peu de pàgina és la part inferior del blog, l’últim element que l’usuari pot veure on engloba tots els elements que han pogut passar desapercebuts en la pàgina web. Normalment s’utilitzen colors per destacar-lo.

En aquest podem trobar-hi logotips, xarxes socials, dades del contacte i subscripcions fins a la política de privacitat. 

  • FONS O BACKGORUND

És la part de darrere que ocupa tot el blog. Se sol utilitzar colors, degradats…

Ús periodístic

Els blogs periodístics s’assemblen a columnes d’opinió més que a notícies. Tenen característiques textuals i un estil més a prop als gèneres periodístics interpretatius -argumentatius és a dir “d’opinió “o “d’autor “, que en el gènere informatiu. Es pot veure com hi ha una escassetat en l’ús de cites textuals.  Podem observar com els blogs estan compostos de ressenyes o comentaris informatius que aportin terceres persones. 

Els blogs també tenen una característica i és que manquen d’un patró estàndard. S’usen poques cites textuals i els títols són breus. Es pot veure una gran heterogeneïtat, cada periodista fa diferent el seu blog.

Actualment, els periodistes poden treure molt ús dels blogs, ja que aquests ofereixen la possibilitat d’augmentar i millorar la participació en els debats.  No hi ha dubte que els blogs augmenten el nombre de persones que participen en els debats sobre els diferents continguts i això crea una expansió en les interpretacions que es fan.  Els blogs actuals aporten moltes informacions alternatives que permet el periodista obrir nous debats i desenvolupar diferents mirades sobre les informacions.

Tutorial per crear un blog

Eines per crear un blog

  • WordPress 
  • Blogger
  • Weebly
  • Webnode
  • Wix

WIKI

Què és?

Un wiki és un lloc web que permet a qualsevol usuari agregar contingut i editar-lo. Això fa que sigui una pàgina on la informació no està solament a l’abast d’un usuari per editar-la sinó de molts i que es troba oberta a un públic molt ampli. 

La idea principal de la wiki és que diverses persones d’un equip, creen pàgines amb informació, que poden ser editades per altres membres que poden posar més informació sobre el tema. Està en constant actualització.  

Per a diferenciar-ho d’un blog, les dades i els articles que conformen la wiki apareixen sempre en un ordre cronològic. Però a la vegada s’utilitza a partir de categories la informació perquè l’usuari accedeixi ràpidament el tema del seu propi interès. 

Estructura

  • Logo: imatge representativa del wiki que apareix a la zona superior esquerra. 
  • Panel de navegació: permet el recorregut per les diferents pàgines wiki; està compost per: un índex de pàgines, una llista dels noms de les diferents pàgines wiki; cada nom és un enllaç web a la pàgina corresponent. La pàgina principal del wiki, se sol anomenar Home o Portada.
  •  Un camp de cerca (Search): aquest permet localitzar els continguts a través d’una paraula “clau”. 
  • Pàgines: a la zona central del wiki es mostra el contingut de la pàgina que se selecciona fent clic a l’índex de pàgines.
  • Edició de la pàgina: el botó (Edit this page) et permet modificar el contingut de la pàgina.
  • Capçalera: on figuren diverses pestanyes: 

– Creació d’una nova pàgina. 

– Accés a l’historial dels canvis. 

– Accés a la configuració de la Wiki, llistat de totes les pàgines per eliminar, canviar de nom, els usuaris, els permisos…

Tipus de wiki

  • Públic: En aquestes wikis, tothom pot llegir, editar i compartir arxius, siguin textos, fotografies o vídeos. No es necessita una conta en el lloc wiki per col·laborar. 
  • Públic i protegit: En aquest tipus, només poden editar i pujar arxius els usuaris que es trobin registrats en el lloc. Accedir-hi per llegir el contingut ho pot fer tothom, independentment de si hi ha conta o no. 
  • Privat: Només poden llegir, editar i penjar arxius les persones que tenen un compte en la Wiki. 

Ús periodístic

Coneixem amb el nom de Wikiperiodisme, al nou periodisme a partir de les wikis, aquest, a causa de la influència de la cultura wiki als mitjans de comunicació, ha creat aquesta nova modalitat de periodisme que es basa en una intel·ligència col·lectiva i un treball en què més d’una persona pot col·laborar. La wiki periodística és una font de notícies lliures que permet publicar articles a l’abast de tothom. Busca que les persones col·laborin a la publicació d’informació, esdeveniments, experiències o punts de vista de la realitat.

El final, una wiki per un periodista pot ser realment interessant, ja que el periodista podria subministrar la seva pròpia informació oberta i pública. Actualment que hi ha poca confiança en els mitjans de comunicació, aquesta et permet l’oportunitat de publicar les teves fonts, i ser transparent. A més, amb aquesta plataforma els periodistes tenen més llibertat d’expressió per informar sobre qualsevol temàtica que en un mitjà de comunicació no ho donaries a conèixer.

Per què a la gent li agrada?

Com tot, aquestes pàgines tenen pros i contres. La principal facilitat és el seu mode de fer servir-la és bàsicament que requereix habilitats com ordenar les idees i tenir una habilitat a l’hora d’escriure textos. Com que la informació va ordenada cronològicament, les dades que es mantenen a primera vista són les més novadores. A més a més,  com que la web permet que constantment s’actualitzin i s’editi la informació, la que sigui errònia sempre podrà ser corregida com les dades que ja no són importants.

FÒRUMS

Què és?

Un fòrum és un espai a internet que et permet discutir en línia amb diferents usuaris que  comparteixen idees i pensaments semblants o oposats, a la vegada es poden publicar textos i missatges.

És una zona on les persones poden mantenir conversacions a través de diferents missatges publicats. Als missatges de vegades solen estar revisats i aprovats per un moderador abans que es puguin publicar. A més a més, molts fòrums es necessita registrar-se per poder-hi participar. Tot i això, la majoria no necessiten indicar sessió per llegir els missatges. 

Estructura

Els fòrums de discussió estan dividits en diversos sub fòrums dedicats a temes determinats, o aspectes concrets d’un tema general. Les “converses” o intercanvi d’opinions entre els usuaris es realitzen en pàgines individuals anomenades fils de discussió. Els fils poden estar creats lliurement per usuaris, aquest obre una nova discussió o conversació, i crea una pàgina on la resta de participants podran posicionar-se a favor en contra, donar respostes i opinions. Les respostes sempre es mostren en ordre cronològic.

Com es crea un fòrum?

1. S’ha de triar una ubicació pel fòrum de discussió.  

2. Organitza l’estructura del teu fòrum de discussió: organització dels temes de discussió. Organitza el fòrum per interès dels navegadors. 

3S’ha de dissenyar el tema del fòrum: ha de tenir relació amb els temes. 

4Crea regles d’ús per al teu fòrum de discussió: els visitants han de tenir clar que hi han unes normes que s’han de seguir perquè es pugui dur a terme una bona conversa i no és surti del tema principal. 

5. Inicia converses amb temes de discussió interessants: comença la conversa amb frases introductòries per a trencar el gel. 

6. Publica el fòrum al teu lloc web

7. Anuncia el teu fòrum de discussió per guanyar participants: promou la teva comunitat a altres persones. Pots fer-ho a partir de les xarxes socials o boca a boca. 

Ús periodístic

Els fòrums han creat la possibilitat de fomentar el diàleg i l’augment d’opinions envers el que passa al món. Les versions dels fets cada dia creixen més, ajudant els periodistes a poder aconseguir una visió i una versió més real de tot. 

Com que els fòrums permeten una participació molt amplia, s’arriba a crear un gran públic al qual el periodista podrà ser més transparent i fer arribar la informació a una quantitat més elevada de persones.

L’ACTUALITAT

Les característiques que actualment internet et proporciona són: la interactivitat, la transparència, la connexió amb la ciutadania, el valor de la veu individual i la cooperació a través de la conversa. Aquests valors, que sempre han acompanyat el periodisme, han estat debilitats, però amb l’evolució actual de la tecnologia, poden tornar a il·luminar i ajudar a crear de nou un bon periodisme. A continuació comentem una sèrie de característiques que tenen en l’actualitat els blogs, les wikis i els fòrums. 

La participació del ciutadà actualment en les noves tecnologies, potencia que es pugui canviar la manera de generar informació, donar-la a conèixer, entendre-la millor… El públic no solament és lector, sinó que passa a tenir un paper més actiu. 

La interactivitat entre usuari i mitjà creix, donant la possibilitat que el ciutadà pugui elaborar continguts en els mitjans. Qualsevol forma d’interactivitat suposo un augment en la riquesa del debat, i d’on l’oportunitat de tenir un debat on els participants intercanvien opinió. 

L’augment de les visions individuals, suposa a internet un creixement de la participació ciutadana a l’hora de reflexionar sobre assumptes que es troben a un nivell d’interès general. Això permet que és periodistes estiguin al cas de quins són els temes més rellevants dels moments i puguin informar sobre aquests. 

La crítica augmenta, i el periodista ha de posar més de la seva part per informar bé el seu públic, de manera transparent i mostra’n les fonts. El món ha de preguntar-se d’on surten les notícies que llegeixen. 

Gràcies a tots aquests valors esmentats anteriorment, podem dir que el futur del periodisme a internet no desapareixerà, el contrari, es troba en augment.  Els periodistes i els mitjans de comunicació ara se’ls hi ha donat una oportunitat per evolucionar, els que acceptin aquests nous reptes, tindran uns coneixements nous i interessants. 

BIBLIOGRAFÍA