Introducció

Com tot el que ens envolta, a mesura que avancen les tecnologies evoluciona proporcionalment el coneixement humà i les eines que utilitzem, i com a resultat tenim una evolució en tots o pràcticament tots els camps. La premsa és un clar exemple d’aquesta evolució, a mesura que els suports han canviat, s’ha anat actualitzant les formes d’oferir el contingut als lectors, començant per un escrit en una pedra, a actualment que reproduïm les notícies a les pantalles de qualsevol dispositiu que tingui connexió a Internet.

Entenem per premsa en línia aquella informació d’interés que trobem a la xarxa, a internet, per exemple un diari digital.

A hores d’ara, la premsa online es veu com a una amenaça pels mitjans de comunicació convencionals, que es veuen amenaçats per la nova era d’internet, aquesta a poc a poc va guanyant terreny als diaris convencionals. Les dades indiquen que cada vegada es compren menys diaris a paper, i pel contrari se’n llegeixen més online.

Imatge 1 https://interactiva.uvic.cat/bloc/wp-content/uploads/sites/2/2023/03/diari-digital-2023.jpg

Relació amb el periodisme

Actualment, trobem que hi ha tota mena de premsa online, diaris digitals, i d’altres que originalment no tenien un portal a la xarxa, però que ara, ja tenen també la seva versió del diari en digital. La premsa online té uns avantatges per al lector que no té la premsa tradicional, en primer lloc, la majoria de notícies es poden llegir en la versió online sense cap cost, per tant, deixem enrere el fet de cada matí baixar al quiosc, i comprar el diari per a informar-te de l’actualitat. Un altre dels avantatges de la premsa online és que és multimèdia, això vol dir que en clicar el titular d’un diari online, se’ns obrirà la notícia, i allà hi podrem trobar el text, com és evident, però també el suport d’altres recursos, com ara imatges, vídeos, àudios, o gràfics interactius. A més la premsa online en alguns casos també guanya en interactivitat, ja que alguns portals de diaris online permeten la interacció del lector per mitjà de comentaris que es poden deixar perquè tothom els pugui llegir, i contestar.

He fet una petita enquesta a 30 persones de franges d’edat diferents i aleatòries, de les 30 persones, només 6 han reconegut comprar el diari a paper ocasionalment, cap de les 30 persones han reconegut comprar-lo diàriament, entre les altres 24 persones, en trobem 7 que no consulten premsa escrita, sigui online o a paper, mentre que les 17 restants afirmen informar-se amb les versions dels diaris online.

Imatge 2, imatge pròpia

Tot i ser una recollida de dades molt petita, de només 30 persones, és significatiu que cap de les 30 persones enquestades reconeguin comprar regularment el diari a paper, i només el 20% el compren ocasionalment, mentre que el 80% restant afirma no comprar-lo ni ocasionalment ni regularment.

Com a conclusió d’aquesta enquesta, puc analitzar que actualment la premsa online té més lectors que no pas la premsa tradicional a paper, i que a més tot apunta que això serà una tendència a l’alça.

Xarxes socials i el periodisme

Tant podem afirmar que la premsa online amenaça la subsistència de la premsa tradicional, com afirmar que les xarxes socials amenacen tant a la premsa a paper, com a l’online. Això és degut a dos factors principals, el primer a la immediatesa de les xarxes socials. Tot i que la premsa online guanya per golejada a la premsa tradicional en immediatesa, les xarxes socials guanyen als diaris digitals en aquest àmbit. El segon factor, és la fàcil accessibilitat a les xarxes socials, si dèiem que quasi totes les notícies són de franc als diaris digitals, a les xarxes socials encara més, no s’ha de pagar per cap contingut, ni per consumir contingut, ni tampoc per publicar. A les xarxes socials, tothom pot publicar notícies amb immediatesa.

Imatge 3 https://interactiva.uvic.cat/bloc/wp-content/uploads/sites/2/2023/03/kvGFr7WR0IUkXhXAklpF.jpg

Video relacionat:

Vídeo 1

Presentació

Bibliografia

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3320066