Contínuament sentim parlar de les xarxes socials i com estan afectant a la societat i paral·lelament avançant gràcies a les noves tecnologies. Es podria dir que més de la meitat de la població fa ús de les xarxes socials, sigui com sigui tenen un perfil a Facebook, Instagram, Twitter,… Però realment que entenem per xarxa social?


Segons recull la Viquipèdia: “una xarxa social és una estructura social composta per individus anomenats nodes que estan connectats per un o més tipus d’interdependència com ara amistat, parentesc, interessos comuns, intercanvis financers, relacions sexuals, creences, coneixements o prestigi”.

També podem trobar altres definicions de xarxa social com: “les xarxes socials son comunitats virtuals on els seus usuaris interactuen amb persones de tot el món amb els que troben gustos o interessos en comú”.

EVOLUCIÓ FINS EL QUE CONEIXEM ACTUALMENT COM A “XARXA SOCIAL”

Evolució de les xarxes socials

Internet va arribar a la societat al 1947 i això va marcar un abans i un després. La Guerra Freda va portar desavantatges però també avantatges, ja que els EEUU va crear Advanced Research Projects Agency, una agencia del Departament de Defensa dels EEUU que era responsable del desenvolupament de les noves tecnologies per a un ús militar. Gràcies a internet es va veure que va començar a existir una nova forma de comunicar-se i que no feia falta estar a pocs metres per fer-lo. Es va veure que es podía fer online.

SIXDEGREES 1997

La tecnología acompanyada d’internet va anar creixent poc a poc. A mesura que això anava passant, al 1997 es va crear SixDegrees. Abans d’això no existía cap mena d’eina per poder comunicar-se que no fossi via email. SixDegrees va pasar a ser la primera xarxa social del món. En aquesta xarxa es permitia socialitzar i buscar altres membres per poder crear llistes d’amics. Andrew Weinreich, fundador de SixDegrees, va descriure la xarxa social d’una manera molt simple: «El desafío es construir una comunidad, el desafío es encender una llama. Este es un servicio que pueden usar para hacer sus vidas más eficientes. Pero, al igual que comprar una libreta de direcciones, si no le añades nombres es inútil». Després de 4 anys l’aplicació va tancar.

FRIENDSTER, MYSPACE I LINKEDLN 2002, 2003

Friendster, MySpace i Linkedln han sigut altres xarxes socials que s’han anat creant. SixDegrees ha sigut com un impuls per obrir portes a noves xarxes socials com aquestes. Es van crear entre 2002 i 2003. Friendster era una aplicación de videojocs i MySpace i Linkedln eren aplicacions més professionals. Linekedl és una molt bona eina en l’àmbit profesional. Actualment es pot considerar com una xarxa social dedicada a obrir-te portes al món laboral. On es crea el teu currículum i les empreses li poden fer un ull i posar-se en contacte amb tú.

Internet va arribar a la societat al 1947 i això va marcar un abans i un després. La Guerra Freda va portar desavantatges però també avantatges, ja que els EEUU va crear Advanced Research Projects Agency, una agencia del Departament de Defensa dels EEUU que era responsable del desenvolupament de les noves tecnologies per a un ús militar. Gràcies a internet es va veure que va començar a existir una nova forma de comunicar-se i que no feia falta estar a pocs metres per fer-lo. Es va veure que es podía fer online.

FACEBOOK 2004

Facebook es considerada la xarxa social més important de l’actualitat. Al 2004 va esclatar gràcies a Mark Zuckerberg. És una aplicació per socialitzar i comunicar-se a través de la xarxa. Això permet mantenir contacte a distancia.

Creixement dels membres de Facebook
Mark Zuckerberg, creador de Facebook
YOUTUBE 2005

Al 2005 va sorgir YouTube. Una nova revolució i que també és considerada una de les xarxes més importants i que més pes té dintre de la societat i de la tecnología. Aquesta aplicació consisteix en compartir, pujar i mirar videos. Aquest va ser el primer video de la plataforma al 2005:

Primer video de Youtube al 2005: Me at Zoo
TWITTER 2006

Al 2006 es va crear Twitter, es considera un microblog. Aquesta xarxa social tenia com a objectiu de que el consumidor de la plataforma, escrigui breument com es trova el dia d’avui. No només això, sino que també ha tingut moltes repercusións als mitjans de comunicación actuals.

WHATSAPP I INSTAGRAM 2009/2010

Seguidament es va crear WhatsApp al 2009 i Instagram al 2010. Son considerades dos de les xarxes socials més conegudas i més utilitzades actualment. WhatsApp és una plataforma de missatgeria instantania. Instagram en canvi, es considerada la major xarxa de fotografía. El consumidor penja post i pot rebre comentaris, likes o inclús té un petit apartat de missatgeria instantánea.

TWITCH 2011

Al 2011 es va crear Twitch, una plataforma per a gamers. Aquí s’intercanvien coneixements, especialmente de videojocs, en temps real. TheGrefg, Ibai Llanos i Auronplay son tres dels streamers més coneguts actualmente i que més benefici treuen de la plataforma.

TIKTOK 2016

TikTok ha sigut l’última plataforma en arribar. Va sorgir a finals de 2016. En aquesta aplicació es poden crear i descubrir videos amb una durada máxima de 15 o 60 segons. En aquesta plataforma també es monetitza molt i sobretot els influencers.

El gran pas de l’entreteniment a lo profesional, l’estat actual de les xarxes socials

Les xarxes socials poden ser o bé per entreteniment o bé professionals. Es destaquen 4 xarxes socials de gran utilitat en l’àmbit professional:

  1. Linkedln
  2. Viadeo
  3. About.me
  4. Friendsanjob

Aquestes aplicacions son una eina de gran ajuda a l’hora de buscar treball.

Deixant a un costat aquest tipus de xarxes socials professionals també en trobem les d’entreteniment. Actualment s’ha vist un creixement de monetització a totes les xarxes socials que es van crear amb un objectiu d’entreteniment.

Instagram, TikTok, Youtube, Twitch, son unes de les xarxes socials més utilitzades per monetitzar. Actualment, aquestes xarxes socials és el lloc de treball de moltes persones. La gent que té molts followers i que guanya diners en aquestes plataformes es diuen influencers. Aquests treballen per entretenir al consumidor de la plataforma i influeix positivament o negativament en ell. En aquest cas és quan aquestes xarxes socials que son d’entreteniment passen a ser xarxes socials professionals per la gent que monetitza. Posem l’exemple de Twitch: un streamer (persona que realitza streaming en Twitch), que aproximadament arribi als 1000 espectadors i 500 suscriptors podrien arribar a guanyar 2500€ al mes. Un sou amb el que ja podries viure.

Amb això, s’ha deixat clar que les xarxes socials s’estan tornant professionals, ja que molts influencers les utilitzen com si fos el seu lloc de treball.

Segons la revista Cuore: “el negocio de Instagram puede llegar a facturar al año casi uno 170 millones de euros, teniendo en cuenta que en nuestro país contamos con 690 ‘influencers’ que tienen más de 1 millón de seguidores en sus cuentas”.

Tothom pot fer Periodisme?

Fa anys que Twitter va sortir a la llum com a una nova xarxa social. Tothom fa Periodisme a aquesta plataforma ja que no hi ha res que revisi el que s’escriu, tothom es lliure de publicar qualsevol cosa. Twitter és una plataforma on tothom pot opinar i donar la seva opinió lliurement i això es relaciona amb la professió de periodista. Si, es relaciona, ja que una responsabilitat del periodista és la critica. Molta gent utilitza Twitter com a font d’informació, i obviament no tot el que està escrit allà és pot verificar perquè no tothom que publica és periodista. Així doncs, és feina del periodista poder contrastar la informació i tractarla en els diferents mitjans de comunicació ja siguin públics, privats o independents. Ha de ser el propi periodista el que ha de saber que publicar i que no publicar, ja que tothom pot publicar quelcom i que aquesta informació no sigui validada. 

Aquesta nova plataforma ha afectat tant positivament com negativament a la feina del periodista. Per una part, no ha afavorit ja que com s’ha mencionat abans, tothom pot publicar quelcom i informar sobre qualsevol cosa que no sigui veraç. Falta veraçitat i el consumidor de la plataforma si es vol informar haurà de contrastar informació. Per una altra part, ha tingut un impacte positiu ja que és una plataforma de periodisme instantani. Amb això vol dir que, si per exemple estas a l’autobús i hi ha molt de trafic, et fiques dintre de Twitter i en cinc minuts ja saps que passa.

“El truc, els dic, és mirar Twitter no com una distracció, sinó com una manera de millorar la seva capacitat d’informar i compartir notícies. Com més es veuen els beneficis duna eina, més fàcil resultarà incorporar-la a la rutina diària”. Mallary Jean Tenore, editora asociada de Poynter.

El següent video descriu Twitter en 30 segons. En aquesta plataforma hi ha molta critica. Quelcom que es publiqui, s’ha de tenir molt en compte.

Twitter en 30 segons

Opinions sobre Twitter de diferents periodistes

Manuel Moreno, periodista especialitzat en xarxes socials. Ens explica la plataforma de Twitter i ens deixa clar com els periodistes tenen més fàcil la seva feina ara que abans, gràcies a aquesta eina de fàcil accés i gràcies també a les noves tecnologies. Twitter va començar com una xarxa social i des d’aquest primer moment la plataforma va tenir una funció informativa per a tots els usuaris. Segons els números que explica el periodista, gairebé tots els usuaris li veuen un objectiu informatiu, ja sigui a temps real o no.

Juan Pedro Valentín i Juan Soto Ivars coincideixen en una cosa; hi ha molts periodistes que han hagut de canviar o modificar el text per culpa de la influència dels lectors i les crítiques daquests. Un gran exemple seria el de Juan S. Ivars, fa temps va publicar un Twitter que va tenir moltes crítiques positives però moltes més negatives. Això li va servir per veure que els usuaris de Twitter el van atacar a la seva faceta tant personal com professional i també van atacar el medi en què ell treballava només perquè “ell treballa aquí”, sense venir a tomb.

Bibliografia

Attention Required! | Cloudflare. (2022, 19 mayo). [Vídeo]. https://www.tuexperto.com/2022/05/19/cuanto-dinero-se-puede-ganar-en-twitch-actualmente/

colaboradores de Wikipedia. (2022, 10 julio). Agencia de Proyectos de Investigación Avanzados de Defensa [Vídeo]. Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/Agencia_de_Proyectos_de_Investigaci%C3%B3n_Avanzados_de_Defensa

Hera, C. de la. (2022, 2 junio). Historia de las redes sociales: cómo nacieron y cuál fue su evolución – [Vídeo]. Marketing 4 Ecommerce – Tu revista de marketing online para e-commerce. https://marketing4ecommerce.net/historia-de-las-redes-sociales-evolucion/

Initec, I. (2019a, abril 15). Més enllà de LinkedIn: 7 xarxes socials per al món professional [Vídeo]. INITEC. https://initeconline.com/ca/blog/mes-enlla-de-linkedin-7-xarxes-socials-per-al-mon-profesional/

Initec, I. (2019b, abril 15). Més enllà de LinkedIn: 7 xarxes socials per al món professional [Vídeo]. INITEC. https://initeconline.com/ca/blog/mes-enlla-de-linkedin-7-xarxes-socials-per-al-mon-profesional/

jawed. (2005, 24 abril). Me at the zoo [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw

La influencia de las críticas en Twitter en la labor informativa del periodista. (s. f.).

PABLO GONZÁLEZ, CUORE.ES. (2021, 1 diciembre). Laura Escanes, Dulceida y más: flipa con los sueldos de las «influencers» españolas. CUORE. https://www.elperiodico.com/es/cuore/famosos/laura-escanes-dulceida-cuanto-cobran-influencers-espanolas

Portillo, J. L. (2011, 24 septiembre). 10 formas de uso de Twitter para periodistas [Vídeo]. Periodismo Ciudadano. https://www.periodismociudadano.com/10-formas-de-uso-de-twitter-para-periodistas/

Què són les xarxes socials? :: Educació i Xarxes Socials. (s. f.). Recuperado 30 de octubre de 2022, de https://educacio-i-xarxes-socials.webnode.es/contingut/que-son-les-xarxes-socials/

Wikipedia contributors. (2022a, octubre 6). Xarxa social. Viquipèdia, l’enciclopèdia lliure. https://ca.wikipedia.org/wiki/Xarxa_social

Wikipedia contributors. (2022b, octubre 6). Xarxa social. Viquipèdia, l’enciclopèdia lliure. https://ca.wikipedia.org/wiki/Xarxa_social