El joc del Wordle va suposar tota una revolució a internet al començament del 2022, des de Twitter passant per YouTube o Tiktok, aquesta aplicació va revolucionar les xarxes i va mantenir a milions d’usuaris enganxats durant més de 4 mesos. Però abans de veure la seva evolució, la seva curiosa història i que ha implicat per a la societat, ens hem de preguntar que és aquest joc revolucionari.


Que és i com funciona Wordle

El Wordle és un joc d’endevinar paraules, que té un format de mots encreuats i amb similituds amb altres jocs com el Mastermind. Has d’endevinar una paraula en sis intents, en què no se’t donen més pistes que dir-te quines lletres de què has posat estan dins de la paraula, marcant-les amb el color groc, en el cas que estigui a la paraula, però no en la seva posició, en verd en el cas que estigui a la paraula i en la posició correcte i en girs si la lletra no és correcte.

En aquest vídeo del mitjà TODAY Podem veure de forma més clara com funciona:

Vídeo explicatiu del mitjà digital TODAY

A més a més, ni tan sols cal registrar-se cap aplicació per utilitzar Wordle i opera a través d’un lloc web que no recopila dades ni mostra anuncis. És un joc simple que és molt segur per jugar, ja que pots accedir-hi des de qualsevol dispositiu amb un navegador web, inclòs el teu telèfon, ordinador, consola, TV o un altre dispositiu, això fa que sigui molt accessible i de fàcil ús, ja que no t’obliga a efectuar cap operació secundària per jugar. I de fet, aquest pot ser un dels motius pel seu èxit, ja que no busca de l’usuari res més que el fet de jugar al joc.

Per altra banda, un fet determinat del joc és que només et permet fer una paraula per dia, que per tots els usuaris és el mateix i que només varia per l’idioma seleccionat, deixant amb ganes a l’usuari de jugar més, però limitant-lo perquè torni demà. Aconseguint així, de certa forma, una sensació d’addicció i alhora, mantenint l’interès de l’usuari durant més temps, ja que no els sobrecarrega amb molta informació. En el seu moment, va aconseguir acoblar-se a la rutina de les persones a través d’aquestes característiques úniques i el fet que no requereix gaire temps per completar-lo.

Una altra cosa fonamental d’aquesta aplicació és el fet que, a través de Twitter, es pot compartir el resultat que s’ha obtingut en el joc, creant així una competitivitat entre usuaris i donant ganes de continuar jugant per fer una millor puntuació per compartir amb els altres usuaris. Això, de fet, és una de les claus principals de l’aplicació, que premia la competitivitat per mantenir la seva base d’usuaris i incrementar-la a treves dels usuaris de Twitter que vegin el joc a través de la xarxa social.

A continuació podem veure alguns exemples d’això:

https://twitter.com/GillEvansx/status/1645737766607806464?s=20
Tuit d’un usuari @GillEvansx de Twitter on mostra el Wordle diari
https://twitter.com/Rinweasel/status/1645780833587036160?s=20
Tuit d’un usuari @Rinweasel de Twitter on mostra el Wordle diari

Un cop vist el funcionament d’aquest joc ens hem de pregonar d’on ha aparegut aquesta aplicació i com va arribar a ser una de les pàgines web més visitades durant principis de l’any 2022, i perquè pocs mesos despreses va anar desapareixent fins a convertir-se en un joc de nínxol.


Història i evolució

Doncs bé, podem dir que Wordle va ser, en certa forma, fruit d’una relació amorosa, ja que va néixer a principis del 2021 quan Josh Wardle (@powerlanguish), un enginyer de programari de Nova York de Reddit, el va crear pensant en la seva parella Palak Shah, amant dels jocs de paraules. Va aconseguir fer un producte multimilionari només amb unes poques setmanes combinat el seu nom amb la paraula en angles “Word” per generar l’icònic nom del joc.

En altres paraules, el va idear perquè ella, la seva parella, no s’avorrís. Ella va jugar durant setmanes i ho va enviar als seus familiars i amics per WhatsApp durant l’estiu. En veure el nivell d’addicció que aconseguien i el desig que generava jugar, sobretot quan només es pot resoldre una nova paraula cada 24 hores, Wardle va decidir llançar el joc de manera pública a finals d’octubre del 2021. Un cop fet això, el nombre de jugadors va augmentar de 90 en aquell moment a més de 300.000 a principis de gener de 2022, convertint-se en un fenomen mundial, sobretot a occident. A més a més, d’aquest nombre d’usuaris molt significatiu, s’ha de tenir en compte que moltes versions d’aquest joc van aparèixer, des de traduccions en diferents idiomes així com jocs especialitzats en temàtiques concretes, fent que el nombre d’usuaris real sigui molt superior, i molt difícil de determinar. Alguns dels exemples de variants del joc són: Heardle (de Spotify), Luckle o LETTERLE, entre molts altres.

Un punt destacable d’aquesta evolució és el fet que tot i l’èxit del joc, Wardle, com ja hem esmentat abans, va mantenir la seva pàgina web sense publicitat i va continuar oferint Wordle de manera gratuïta, sense sobrecarregar a l’usuari amb informació aliena a la mateixa pàgina.

Poc després, concretament l’1 de febrer de 2022, el diari “The New York Times” anunciava en un comunicat que havia comprat el joc per més d’un milió de dòlars per incorporar-lo al seu catàleg de jocs. Recalcant que els jocs són un factor molt important pel seu diari, com ara els seus mots encreuats. Anunciava alhora que la pàgina web, en aquell moment, tenia milions d’usuaris, sent, segurament, el millor moment del joc en tota la seva història.

En aquest tuit podem veure com ho anunciaven:

Tuit informatiu del comte oficial del @nytimes.

Durant aquests mesos vam poder veure el joc tant a Twitter, però també a Tiktok, YouTube i fins i tot “streamers” feien el joc en directe. A més a més, molt diaris i llocs de notícies es veien ressò del joc i donaven consells i estratègies per aconseguir fer millors resultats.

Un exemple d’això el trobem amb el “streamer”, amb més de tres milions de seguidors a Twitch, “IlloJuan“, que com podem veure, jugava a aquest joc en directe. A continuació podem veure un exemple d’un d’aquests directes repenjat a YouTube.

Vídeo d’un fragment d’un directe del streamer Illojuan penjat pel compte @WordleClips.

O al YouTube podem veure com “Max Fosh“, un Youtuber anglès amb més d’un milió de subscriptors projectava aquest joc en una muntanya

Vídeo del Youtuber Max Fosh.

A més a més, a mitjans com TV3, “El periódico” o la CNN informaven del joc, demostrant així l’enorme impacte que va tenir per a la societat en el seu moment. Aquí podem veure una notícia de la mateixa CNN parlant del tema:

Tuit del compte oficial de la CNN on informa d’una notícia sobre el Wordle.

També podem trobar el fenomen mediàtic del joc a programes com ara “The Tonight Show Starring Jimmy Fallon“. A continuació podem veure un segment d’un programa on es tracta el tema:

Fragment del programa de The Tonight Show Starring Jimmy Fallon on es parla del Wordle

I fins i tot, podem trobar comtes d’Instagram únicament dedicats al joc. En aquest cas, la versió en castellà.

Post d’Instagram del compte @wordle_spain on apareix el Wordle diari d’aquell dia

Finalment, també podem trobar alguns exemples del Wordle a TikTok:

Post de TikTok de l’usuari @dailywordle on podem veure com resol un Wordle.

A poc a poc però, la gent va anant perdent l’interès en el joc, i va acabar provocant que en els següents mesos anés perdent usuaris, acabant convertint-se en un joc de nínxol per a fans dels jocs de paraules, i encara que avui en dia molta gent pot jugar-hi de forma esporàdica, no arriba ni molt menys al nivell de principis de 2022. A més a més, un fet essencial per la pèrdua d’usuaris del joc és el fet de la sobreexposició del mateix a les xarxes. Això va provocar una saturació generalitzada en els usuaris que, en molts casos van acabar associant el joc quelcom negatiu i passat.


Conclusió

Un joc creat per amor, que va ser capaç d’arribar a costar més d’un milió de dòlars i que amb els temps ha demostrat que a internet es pot fer famós qualsevol cosa. Evidentment, era un joc entretingut i utilitzava moltes estratègies que el feien additiu, però en molts sentits va ser l’atzar i la sort el que va portar aquesta modesta pàgina web feta per un home de Nova York a convertir-se en una de les més famoses de tot el planeta. Però tan ràpidament va aparèixer com va desaparèixer, sent pràcticament irrellevant per a la societat del 2023. Poca gent recorda ja, que en algun moment aquest joc va existir, encara que pel que sembla, encara té un nombre aproximat d’un milió d’usuaris diaris en la pàgina web, encara que no té ja rellevància que va tenir en el seu moment. La seva evolució, des del seu naixement fins a la seva semimort mediàtica, no ha durat més d’un any, recalcant en nou model de consum de la societat, que prefereix la rapidesa i la immediatesa, i que es cansa molt ràpidament de totes les coses, exigint en cada moment coses noves.


Webgrafia

Alcántara, B. (2022, Setembre 4). Las mejores variantes del Wordle a las que puedes jugar: worldle, heardle, framed… Andro4all.


Beneyto, L. (2022, Gener 21). La historia de Wordle, el juego del que todo el mundo habla. Forbes.


Smith, G. (2022, Juliol 31). The New York Times Is Buying Wordle for More than $1 Million. Time.


Choen, M. (2022, Febrer 15). ‘Bite-sized fun’: The psychology behind your sudden Wordle obsession. CNBC.


Redacció de El independiente. (2022, Gener 27). Qué es Wordle y por qué ha enganchado a más de 300.000 usuarios. El independiente.