MrBeast és el pseudònim del youtuber Jimmy Donaldson. Avui dia és el propietari de tres canals d’èxit: MrBeast, MrBeast 2 i Beast Philanthropy. A través d’aquests canals MrBeast genera una mitjana de 2 milions de dòlars anualment i en teoria els beneficis són tots destinats a obres de caritat. Però això no ha estat sempre així. Com tots els youtubers MrBeast no va començar sent famós i amb un canal d’èxit.
El canal de youtube de MrBeast es va crear el 20 de febrer de 2012, quan el youtuber tenia 13 anys. El primer vídeo que es va penjar en el canal va ser Worst Minecraft Saw Trap Ever??? i tot i que avui dia 15/03/2023 compta amb un total de 14.686.629 visualitzacions, això es deu a la interacció retroactiva que el vídeo ha aconseguit després d’esdevenir famós. Si mirem altres dels seus vídeos d’aquesta època, el nombre de visualitzacions ronda les 100.000 visualitzacions, que tot i també ser una xifra inflada, reflecteix la diferència en popularitat que el seu canal tenia a l’inici. El seu canal compta amb un total de 137.000.000 subscriptors i té 23.477.835.693 visualitzacions totals.
Avui dia la seva popularitat és innegable, però el seu canal va passar bastant desapercebut fins al 2015. Aquell any MrBeast va publicar una sèrie de vídeos criticant la forma que altres youtubers tenien d’introduir els seus vídeos, cosa que li va proporcionar bastant fama, però no va ser fins al 2017 quan va crear vídeos com Reading The Entire Bee Movie Script But Everytime They Say “Bee” I Repeat All the Previous Bees o I Counted To 100,000! que els seus vídeos van començar a tenir un nombre consistent de visualitzacions. Avui dia, pràcticament tots els vídeos publicats des d’aquell moment en el seu canal no tenen menys d’un milió de visualitzacions cadascun.
Tot i haver guanyat popularitat, aquests vídeos encara no s’assemblaven als que es poden veure avui dia penjats al seu canal. MrBeast encara no havia dut a terme cap acte que es pogués considerar filantròpic a través dels seus vídeos. No va ser fins més tard en el 2017 que MrBeast va rebre un patrocini que el va empènyer vers el camí de la filantropia. En aquest punt, MrBeast ja aconseguia prou diners a mitjançant els sistemes de monetització de YouTube com per guanyar-se la vida a través dels seus vídeos, i segons Beast Philanthropy quan va rebre una oferta de patrocini de 10.000 dòlars MrBeast va pensar: “Com puc convertir aquests diners en alguna cosa bona?”. En aquest punt, MrBeast va proposar al patrocinador que acceptaria el tracte sota una condició, que fos capaç de donar tots els diners del patrocini en lloc de quedar-se’ls. El patrocinador va acceptar el tracte i això va marcar l’inici dels actes filantròpics de MrBeast.
A partir d’aquest punt, el contingut del seu canal principal cada vegada es dirigia més cap a contingut relacionat amb regalar diners o béns a persones. Alguns vídeos regalaven diners a persones sense sostre mentre que d’altres es centraven en regalar diners a streamers. Tot i això, en el seu canal encara hi havia vídeos que no estaven enfocats a donar diners, sinó que s’enfocaven en realitzar algun repte.
La tipologia de vídeos del canal de MrBeast no ha canviat gaire des del 2017, ja que el dia d’avui encara penja el mateix tipus de vídeos que feia el 2017, només que són més sofisticats i tenen una major qualitat de producció. El que si ha canviat ha estat la forma en què tracta la filantropia. Tot i produir vídeos on regalava diners i contribuïa a causes de caritat, no va ser fins al 18 de setembre de 2020 que va crear el canal Beast Philanthropy, que està enfocat exclusivament a dur a terme actes de filantropia.
Havent pogut observar l’evolució del canal de MrBeast i la forma en què realitza actes de filantropia cal respondre la pregunta: “És MrBeast un filantrop o només un altre youtuber?”. Respondre a aquesta pregunta resulta més difícil del que pugui semblar.
Si analitzem els seus vídeos, podem veure que en general tots tenen una estètica similar a partir del 2017. El canvi més notable és la qualitat de producció i l’escala dels challenges i projectes, que mostra una clara reinversió dels diners generats a través de YouTube de nou al canal. En molts casos els vídeos estan enfocats en produir l’impacte més gran viral possible, utilitzant títols cridaners i miniatures exagerades per incitar al possible espectador a clicar el vídeo. És a dir, els seus vídeos estan creats per tal de generar clickbait.
Aquesta imatge és la miniatura d’un vídeo recent titulat Hydraulic Press Vs Lamborghini. Com es pot veure, els colors són cridaners, hi apareix MrBeast amb una expressió exagerada i assenyala el cotxe. Tots aquests elements són característics del clickbait. Tot i això, cal assenyalar que el terme clickbait sol tenir una connotació negativa, ja que sovint s’utilitza per descriure un vídeo que atrau un espectador amb la promesa d’una cosa, però un cop es visiona n’és una altra. En el cas de MrBeast, tot i promocionar els seus vídeos usant clickbait el contingut sol ser bastant acurat al que es promet. Per exemple, en el vídeo Hydraulic Press Vs Lamborghini, apareix un Lamborghini que és aixafat per una presa hidràulica, però el vídeo se centra en la destrucció de diversos objectes cars o de luxe.
Aquest seria un exemple dels vídeos que MrBeast penja al seu canal principal que no tenen res a veure amb la filantropia. Un vídeo que si es podria considerar filantròpic és 1,000 Blind People See For The First Time. Aquest és l’exemple més recent del que es podria considerar un acte filantròpic penjat en el canal de MrBeast.
Com podem veure, la miniatura d’aquest vídeo té moltes similituds amb l’anterior, expressions exagerades, colors saturats… Es continua utilitzant el clickbait per atraure espectadors i de la mateixa forma que en l’exemple anterior, el contingut del vídeo és el que s’havia promès. El que també es fa notable és que tot i tractar un tòpic més sensible com la invalidesa, l’estil i el format del vídeo en si no varia tant.
Aquesta presentació i la forma de tractar d’una forma que es podria considerar insensible un tòpic delicat és el que fa que resulti difícil respondre a la pregunta de si MrBeast en veritat du a terme actes filantròpics de forma desinteressada o només li interessa per generar visualitzacions. Aquest és un dels factors que contribueix al fet que cada cop que MrBeast puja un vídeo filantròpic hi hagi usuaris que en tinguin una reacció negativa.
En vista d’això, seria d’esperar que el canal Beast Philanthropy abordés aquests tòpics de forma més modesta o solemne i tot i que es nota que hi ha una diferència pel que respecta al tractament del contingut dels vídeos, les miniatures i els títols segueixen tenint un disseny bastant enfocat a generar clickbait. L’exemple més recent seria el vídeo Giving 20,000 Shoes To Kids In Africa.
Havent dit això, també cal assenyalar que tots els vídeos en el canal Beast Philanthropy fan recaptació de fons per a l’organització Beast Phylanthrophy, que és una organització sense ànim de lucre creada per Jimmy Donaldson amb l’objectiu de fer del món un lloc millor ocupant-se principalment de proporcionar menjar a persones necessitades. Les actuacions més grans són enregistrades i penjades al canal Beast Phylanthrophy.
Sabent tot això, crec que la resposta a la pregunta “És MrBeast un filantrop o només un altre YouTuber?” seria que MrBeast és un YouTuber, ja que tot i que pugui realitzar veritables actes filantròpics a través dels seus vídeos, aquests continuen conformant-se a les característiques d’un vídeo clickbait de YouTube i estan condicionats per disseny a ser un producte per a la plataforma. I tot i que MrBeast sigui un youtuber, crec que puc dir sense por a equivocar-me que Jimmy Donaldson és un filàntrop, ja que no es limita només a la creació de continguts per dur a terme obres filantròpiques, sinó que és capaç d’ajudar a persones de forma completament desinteressada com la seva organització sense ànim de lucre demostra.
Bibliografia
Cuofano, G. (Gener 28, 2023). How does MrBeast make money? FourWeekMBA.
Beast Philantrophy.org (Abril 11, 2023) Who we are
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.