EDUCACIÓ DIGITAL

Què és l’educació digital?

L’educació digital és una estratègia educativa i formativa per adaptar-se a les noves necessitats de la nostra societat actual, la societat de la informació i també per adpatar-se a la era digital.

Aquesta educació té com a objectiu integrar les noves tecnologies en l’ensenyament, però per poder fer això totes les persones han de desenvolupar unes competències noves per tenir un coneixement del funcionament d’aquestes tecnologies.

Per tant, aquesta educació es basa en l’aprenentatge i la incorporació d’aquestes tecnologies en l’àmbit educatiu. Aquest fenomen és una conseqüència de l’expansió de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).

CONTEXT

L’educació digital neix en l’anomenada “era digital”

Quan hi ha el canvi on tot passa de ser analògic a ser digital és quan comença aquesta era. D’aquesta era en deriven diversos canvis que generen aquesta necessitat d’una educació digital:

1. Canvi de perfil dels estudiants

Les noves generacions que ja neixen en un món completament digital no poden rebre una educació completament analògica, si en la societat s’ha integrat la digitalització, aquesta no pot quedar fora de l’àmbit educatiu.

Els estudiants avui en dia tenen una identitat digital:

• Són persones actives en les xarxes socials, a través de les quals estableixen relacions personals de diferents tipus amb persones amb qui comparteixen gustos i/o interessos
  • Són consumidors d’informació ràpida i immediata, preferiblement amb missatges gràfics o audiovisuals més que textuals
  • Són més receptius amb mètodes més interactius, (learning by doing) o gamificació a l’aula (ús d’elements propis d’un joc per involucrar els alumnes, augmentar la seva motivació i millorar l’aprenentatge)

2. Regulació per evitar desigualtats

A causa de la irrupció de la digitalització en la nostra societat, aquesta educació digital deriva a ser una necessitat. I si la considerem una necessitat l’hem d’assumir com un dret per evitar que generi desigualtats entre els ciutadans. Per tant, si aquesta necessitat és un dret, també és una responsabilitat del govern procurar que quedi coberta.

Si no és així i aquesta educació no s’integra de forma correcta en el sistema, totes aquelles persones amb més dificultats per accedir a la xarxa o amb menys recursos per tenir a accés a aquestes tecnologies acabaran quedant enrere. A més, cada vegada a les feines també són necessàries les competències digitals. Un altre motiu per potenciar aquesta educació digital i que tots els individus de la nostra societat tinguin possibilitat de tenir un bon futur.

Les TIC:

Definició:

Les TIC són un conjunt de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, aquestes tecnologies han generat un canvi en la recerca d’informació i les relacions humanes.

Significat de TIC:

T – Tecnologies

I – Informació en el context de transferència de dades de forma innovadora (textos, fotos, àudio)

C – Comunicació en context d’eines que permeten que un missatge arribi al seu receptor.

Característiques de les TIC:

• Inclouen tot en coneixement i vida social dels humans (llar, educació, entreteniment, feina)
  • Transformen els processos mentals d’adquirir coneixement
  • Són immaterials, la informació es construeix a través de les xarxes
  • Són instantànies i immediates, s’obtè la informació en temps real independentment de la distància física
  • Són flexibles, permeten canvis un cop alguna cosa publicada
  • Són interactives, implica la participació de l’usuari en el procés de rebre la informació i adaptar els recursos disponibles a les seves necessitats

Tipus de TIC:

Xarxes

Terminals i equips

Tota mena de dispositius que operen en xarxes d’informació i comunicació.

Serveis

Els serveis que s’ofereixen a través dels dispositius.

Imatge extreta de Pinterest

Pla d’educació digital a Catalunya:

La Generalitat de Catalunya té un pla d’educació digital (2020-23). PEDC (Pla d’Educació Digital a Catalunya).

Aquest pla té com a objectiu contribuir al desenvolupament de les competències digitals dels ciutadans necessàries per viure i treballar en la nova societat digital.

Objectius del PEDC:

• Cal assegurar que l’alumnat de Catalunya sigui digitalment competent a l’acabar l’educació obligatòria.
  • Augmentar amb el pas del temps l’índex de professorat que té totes aquestes competències digitals necessàries en ple segle XXI.
  • Tenir centres educatius digitalment competents per tot el país que facilitin aquesta transició de l’educació

ELS 3 EIXOS DEL PEDC:

EIX 1 – Fa referència a l’alumnat digitalment competent.

Imatge extreta de Pinterest

EIX 2 – Fa referència als docents digitalment competents.

Imatge extreta de Pinterest

EIX 3 – Fa referència als centres digitalment competents.

Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2023. Departament d’educació

Digitalització en l’ensenyament:

La digitalització en l’ensenyament com a tots els àmbits té avantatges i desavantatges, però per sort en aquest cas podem afirmar que amb una bona regularització hi ha més avantatges que desavantatges.

Avantatges

• Hi ha oferta infinita de material didàctic de totes les àrees de coneixement
  • Llibertat de triar mètodes d’aprenentatge
  • Creació de comunitats d’aprenentatge sense fronteres