El periodisme de dades és una tendència de pràctica periodística que s’ha estès a l’època moderna que pretén posar les dades al centre de la notícia i com a pilar fonamental de la informació donada.
Utilitza com a matèria primera les dades per tal de crear productes informatius diversos com ara: articles amb dades, infografies o visualitzacions interactives amb dades i conjunts de dades en obert. (Karma Peiró i Javier Guallar, 2013)
Tots els teòrics conclouen…
El periodisme de dades va lligat a una època digital i moderna, en el que les xarxes web, Internet i la interconnexió d’usuaris ha posat a l’abast de gairebé tota la població informació diversa i un munt de bases de dades amb un nombre immens de dades (Big Data).
Conjunt de dades massives que no es poden tractar en els sistemes convencionals de tractament de dades i que necessiten d’aplicacions informatitzades complexes per al seu anàlisis. (Facultat d’Estadística, Universitat Complutense de Madrid)
Dona peu a noves discplines:
(A dalt) Esquema del Data Science.
Font: Apunts Estadística i Big Data.
(A l’esquerra) Infografia de diferències
entre BigData i DataMining.
Font: Iberdrola.
ORÍGENS: DE MITJANS DEL SEGLE XX A LES BASES DE DADES MODERNES
Inici al 1952: CBS utilitza dades per predir el resultat d’unes eleccions presidencials.
Personatges importants en la consolidació de la disciplina:
Al llarg dels 90 també es consolida a Europa i, amb les millores tecnologiques, el periodisme de dades guanyar protagonisme en gairebé totes les redaccions i mitjans internacionals de renom.
Al llarg del segle XXI es posa èmfasi en la transparència dels governs. Les bases de dades públiques ajuden a tenir un suport fiable i ferm per iniciar reportatges i difondre informacions.
El periodisme de dades es lliga amb el periodisme d’investigació i de compromís social per destapar males praxis de governs, institucions o empreses, i analitzar l’estructura ciutadana.
DADES & MITJANS AVUI
El periodisme de dades ha estat integrat en gairebé totes les redaccions de mitjans diversos. El suport digital ha provocat un gran augment d’aquest estil i l’ús de les dades i gràfics.
A Catalunya redaccions com:
El periodisme de dades va agafat de la mà de les innovacions tecnològiques i digitals. Algunes eiens que utilitza són:
DADES x VERIFICAR
El periodisme de dades també ha estat molt utilitzat, els darrers temps, per les plataformes de verificació o fact-checking.
El fact-checking consisteix en verificar i provar la veracitat dels fets en una era mediàtica regnada per la infoxicació. (Verificat).
Alguns exemples de plataformes de verificació a Catalunya i Espanya són: Verificat o Newtral.
PER SABER-NE MÉS…
Presentació del bloc de l’assignatura Comunicació Digital Interactiva
BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA
– Apunts pròpis de l’assignatura Estadística i Big Data per a la Comunicació. (Grau en Periodisme, Universitat de Vic-UCC).
– Karma, P., & Guallar, J. (2013). Introducció al periodisme de dades. Característiques, panoràmica i exemples. Item, (57), 22-36.
– Vivar, J. M. F., & Aguilar, C. S. (2013). El periodismo de datos como especialización de las organizaciones de noticias en Internet. Correspondencias & Análisis, (3), 15-34.
– Admin. (2020, 17 septiembre). Qué es big Data | Universidad Complutense de Madrid. Master Big Data. https://www.masterbigdataucm.com/que-es-big-data/
– Corporativa, I. (s. f.). Descubre cómo el «data mining» predecirá nuestro comportamiento. Iberdrola. https://www.iberdrola.com/innovacion/data-mining-definicion-ejemplos-y-aplicaciones
– Connectas. (2019, 27 marzo). Una breve historia de 50 años de periodismo y de datos – CONNECTAS. CONNECTAS. https://www.connectas.org/labs/una-breve-historia-de-50-anos-de-periodismo-y-de-datos/
– Adminverificat. (2021, 17 noviembre). ¿Qué es el fact-checking? – verificat. Verificat. https://www.verificat.cat/es/que-es-el-fact-checking-cast/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.