Adrià Suárez, 3r de Periodisme

Introducció

A causa de l’expansió de la tecnologia digital al segle XXI, la comunicació humana ha experimentat grans canvis. Les plataformes digitals s’han convertit en essencials per a la nostra vida diària, canviant la manera com ens comuniquem i interactuem en una societat cada cop més global i tecnològicament avançada. Aquesta revisió explora el vast i influent món de les plataformes digitals per a la comunicació interpersonal. Des del naixement de la comunicació per correu electrònic fins a les sofisticades xarxes socials i les aplicacions de missatgeria instantània actuals, observem com aquestes eines han evolucionat i han canviat fonamentalment la dinàmica de les relacions personals i professionals.

Inicis

Correu electrònic (dècada de 1970):

El correu electrònic va ser una de les primeres formes de comunicació digital entre persones. El sistema ARPANET, un predecessor d’Internet, va permetre l’enviament de missatges entre ordinadors en xarxa als anys setanta, i durant les dècades següents, el correu electrònic es va popularitzar i es va convertir en el principal mitjà de comunicació entre les persones.

https://www.google.com/intl/es/gmail/about/

Serveis de xat (anys 1980 i 1990)

Els primers serveis de xat en línia van aparèixer a la dècada de 1980 i principis dels 90. Un dels més populars va ser el sistema de xat de retransmissió d’Internet (IRC). Aquests serveis van permetre als usuaris participar en converses en temps real mitjançant canals de xat.

ICQ (1996) i AOL Instant Messenger (AIM) (1997)

ICQ i AIM van ser dos dels primers serveis de missatgeria instantània que van guanyar popularitat massiva a la dècada de 1990. Permet als usuaris enviar missatges de text en temps real a amics i contactes en línia.

Whatsapp (2009)

WhatsApp s’ha convertit en una de les aplicacions de missatgeria instantània més populars del món, que permet als usuaris enviar missatges de text, fotos i vídeos a través d’Internet a través dels seus dispositius mòbils. 

https://www.whatsapp.com/?lang=es_LA

Facebook (2004) i altres xarxes socials

L’aparició de plataformes de xarxes socials com Facebook l’any 2004 va canviar la manera de comunicar-se en línia. Aquestes plataformes no només permetien la comunicació, sinó també la creació de perfils personals, la publicació de continguts i la connexió amb amics i coneguts.

https://www.facebook.com/?locale=es_ES

Skype (2003)

Skype va revolucionar la comunicació en línia en permetre trucades de veu i videotrucades gratuïtes per Internet. Va representar un gran avenç en la comunicació interpersonal en línia, permetent a les persones comunicar-se entre elles d’una manera més personal i enriquidora.

https://www.skype.com/es/

Evolució

Correu electrònic

El correu electrònic va ser una de les primeres formes generalitzades de comunicació digital de persona a persona. Aquesta tecnologia, que va sorgir a la dècada de 1970, va permetre a les persones enviar missatges de text de manera asíncrona, és a dir, es podien comunicar en qualsevol moment i en qualsevol lloc amb accés a Internet.

Mitjans socials

A finals de la dècada de 2000 i principis de la dècada de 2010, els llocs de xarxes socials com Facebook, Twitter i Instagram es van convertir en llocs populars per a la comunicació interpersonal en línia. Aquestes plataformes permetien a la gent compartir contingut, xatejar amb amics i perseguir interessos comuns

https://twitter.com/?lang=es

Videoconferència i trucades d’àudio

La pandèmia de la COVID-19 ha accelerat l’adopció de plataformes de videoconferència com Zoom, Microsoft Teams i Google Meet per a comunicacions interpersonals i empresarials. Aquestes plataformes s’han tornat importants per a reunions virtuals, formació en línia i esdeveniments en línia.

https://zoom.us/es

https://meet.google.com/?pli=1

Comunicacions multimèdia

A mesura que augmenta la velocitat d’Internet i millora la qualitat de les càmeres i els dispositius mòbils, les comunicacions interpersonals són cada cop més multimèdia. Plataformes com Snapchat i WhatsApp permeten als usuaris compartir fàcilment fotos, vídeos i enregistraments de veu.

https://www.snapchat.com/

Aplicacions de missatgeria instantània i xat

Aplicacions com WhatsApp, Telegram i Signal han guanyat popularitat proporcionant serveis de missatgeria instantània encriptats i segurs. També hem ampliat les nostres capacitats per incloure trucades de veu i videotrucades.

https://web.telegram.org/a/

https://signal.org/es/

Xat i missatgeria instantània

A mitjans de la dècada de 1990, van sorgir serveis de xat i missatgeria instantània com ICQ, AIM i MSN Messenger, que permetien a la gent comunicar-se en temps real mitjançant missatges de text. Aquestes plataformes han anat evolucionant amb el temps per incloure capacitats de trucades de veu i de vídeo.

Xarxes socials d’àudio

Plataformes com Clubhouse i Twitter Spaces han democratitzat la comunicació de veu en temps real permetent als usuaris participar en converses de grup mitjançant àudio. 

https://www.clubhouse.com/

Relació amb l’àmbit d’estudi (periodisme)

Difusió de notícies

Les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria s’han convertit en canals importants per a la difusió de notícies. Les organitzacions de mitjans utilitzen aquestes plataformes per compartir contingut amb el seu públic, ampliar el seu abast i arribar a un públic més ampli.

Interacció amb el públic

Les plataformes digitals permeten la comunicació bidireccional entre periodistes i públic. Els lectors poden comentar, compartir i participar en la conversa, proporcionant comentaris en temps real i ajudant els periodistes a comprendre millor les preocupacions i les expectatives de l’audiència

Transmissió en directe i vídeo

La transmissió en directe d’esdeveniments, entrevistes i reportatges és possible a través de les plataformes de xarxes socials. Els periodistes poden utilitzar aquestes eines per arribar al públic en temps real i oferir informació de manera dinàmica.

Personalització del contingut

Les plataformes de notícies en línia adapten el contingut als interessos dels usuaris, assegurant que els usuaris tinguin accés a notícies rellevants per a ells. Això ha influït en la manera com es consumeixen les notícies i ha augmentat la importància de les estadístiques i l’anàlisi de l’audiència en el periodisme digital.

Periodisme ciutadà

Les xarxes socials han donat lloc al periodisme ciutadà, on la gent normal pot informar històries i notícies en temps real a través dels seus comptes personals. Això va ser especialment rellevant en situacions de crisi o esdeveniments d’interès públic.

L’economia dels mitjans digitals

Les plataformes digitals han transformat la manera com els mitjans fan diners. Els models de negoci de publicitat en línia, com els anuncis a les xarxes socials i els llocs de notícies, han alterat l’economia dels mitjans tradicionals i han provocat canvis en el finançament i el suport del periodisme.

Problema de desinformació

Les plataformes digitals han estat afectades per desinformació i notícies falses. La ràpida difusió d’informació no verificada pot soscavar la credibilitat del periodisme tradicional i els periodistes s’enfronten a la proliferació de contingut fals en línia. 

Presentació

Link per accedir a la presentació amb Canva

Webgrafia

IMB. (2023). ¿Cómo la tecnología ha cambiado las relaciones e interacciones entre personas? 

https://www.ibm.com/blogs/think/es-es/2023/02/13/como-la-tecnologia-ha-cambiado-relaciones-e-interacciones-entre-personas/

Xavier Laborda Gil. (2005). Tecnologías, redes y comunicación interpersonal. Efectos en las formas de la comunicación digital.

file:///C:/Users/User/Downloads/Tecnologias_redes_y_comunicacion_interpersonal_Efe.pdf

Marta Rizo García. (2013). Comunicación interpersonal digital y nuevas formas de
comunidad. Reflexiones sobre la comunicación pos-masiva.

file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-ComunicacionInterpersonalDigitalYNuevasFormasDeCom-4781884.pdf

Carlos Montes, La Tercera. (2018). De ICQ a WhatsApp, 30 años de los chats.

https://www.latercera.com/que-pasa/noticia/icq-whatsapp-30-anos-los-chats/380736/#:~:text=El%20primero%20que%20se%20conoci%C3%B3,instant%C3%A1nea%20se%20hizo%20m%C3%A1s%20popular.

César Mesa. (2021). La Historia de Skype, Que Es y Cómo Funciona.

https://cesarmesa.com.co/la-historia-de-skype-que-es-y-como-funciona

Sana Ashraf, Airalo. (2023). Comunicación digital: qué es y hacia dónde se dirige.

https://www.airalo.com/blog/digital-communication-what-it-is-and-where-its-headed

Editorial RSyS, Responsabilidad Social Empresarial y Sustentabilidad. (2023). La tecnología y las relaciones interpersonales: ¿Cómo nos afecta?

https://responsabilidadsocial.net/la-tecnologia-y-las-relaciones-interpersonales-como-nos-afecta/

Fátima Martínez Gutiérrez. (2013). Los nuevos medios y el periodismo de medios sociales.

file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-LosNuevosMediosYElPeriodismoDeMediosSociales-39369.pdf

 José Bladimir Guarnizo Delgado, RECIAMUC. (2022). Transformación del periodismo hacia las plataformas digitales.

https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/914