Context

En l’actualitat, les plataformes digitals orientades a publicar contingut són eines que s’utilitzen per a comunicar i facilitar la comunicació entre els seus usuaris. Les wikis, els blogs o els fòrums, serien alguns dels exemples de plataformes que fan servir a aquest efecte.

Si ens remuntem als orígens d’aquestes plataformes i es pot apreciar el canvi que va suposar en la societat incloure noves vies digitals orientades a publicar contingut. Les wikis, els blogs o els foros van ser algunes de les primeres eines digitals amb aquest objectiu. Amb el pas del temps i l’evolució dels mitjans han aparegut noves plataformes digitals específiques per a cada necessitat o públic a la qual es dirigeix com les plataformes col·laboratives, les destinades a comunicar-se directament amb l’usuari o les xarxes socials

Què és una plataforma digital?

Una plataforma digital és un entorn en el qual els usuaris podem dur a terme tasques, gestionar activitats, col·laborar amb altres usuaris i interactuar per mitjà de les eines i funcionalitats que ofereix aquesta plataforma.

La majoria de les plataformes ofereixen accés gratuït a les seves principals funcions, ja que requereixen la participació activa dels usuaris per a desenvolupar el seu potencial col·laboratiu, perquè els usuaris són els qui aporten els continguts i la interacció.

Coneixerem les principals plataformes que s’usen en l’actualitat per a publicar contingut.

Tipus de plataformes de continguts

En l’actualitat existeix una gran varietat de plataformes de continguts, que es poden classificar en funció de les necessitats que cadascuna d’elles pot satisfer. Vegem alguns dels diferents tipus que existeixen:

Imatge 3. Extreta de Pinterest

Blogs

Els blogs són llocs web que permeten publicar continguts d’interès per als seus usuaris per part d’un autor o diversos autors. Els blogs solen ser editats amb una certa periodicitat i actualitzats amb freqüència. En aquesta plataforma les publicacions es troben ordenades de manera cronològica inversa, és a dir, el més recent en primer lloc. Així mateix, donen oportunitat als seus lectors de comentar i opinar sobre aquest tema. La plataforma permet enllaçar altres continguts o afegir imatges, vídeos o àudios.

Els blogs són una evolució dels diaris en línia on els autors escrivien la seva vida personal a través d’una pàgina web. En 1994, Justin Hall va escriure el que es considera avui dia el primer blog. Els primers blogs eren llocs web comuns amb unes certes actualitzacions. No va ser fins a 1997, que la páranla “weblog” va ser utilitzada per Jorn Barger per a referir-se a aquesta eina. Posteriorment, en 1999, Peter Merhorlz va escurçar la paraula a “blog”, com la coneixem avui dia. A poc a poc, els blogs van anar guanyant popularitat entre els usuaris.

Existeixen diferents tipus de blogs: personals, corporatius, educatius, pel gènere, pel tipus de mitjà de comunicació, temàtics, etc.

Imatge 4. Extreta de Pinterest

Wikis

Les wikis són pàgines web on els mateixos usuaris poden crear, modificar o eliminar el contingut que es comparteix en elles. Les wikis són un gran hipertext, ja que, presenten una gran quantitat de vincles a altres pàgines. La funció principal de les wikis és crear una enciclopèdia col·lectiva on tots els usuaris puguin accedir a la informació que es publica en ella.

La primera wiki va ser creada en 1995 per Ward Cunnigham. El seu creador considerava una wiki com “la base de dades en línia més simple que pugui funcionar”. En 2001, Wikipedia va ser creada per Jimmy Wales i Larry Sanger sent, actualment, la wiki més gran que existeix.

Fòrums

Els fòrums són llocs on els usuaris escriuen sobre un tema que els genera interès, creant una espècie de conversa entre els participants. A diferència de la missatgeria instantània, en els fòrums el diàleg no és a temps real sinó que les respostes s’obtenen en funció de si els mateixos usuaris les publiquen. Existeixen diversos tipus de fòrums segons si són públics, privats o protegits. Així mateix, com a fòrums en línia o fòrums offline.

Durant els vuitanta i els noranta, els fòrums ja formaven part dels llocs web sent uns apartats on els usuaris podien compartir informació i comentar sobre un tema concret d’interès. Posteriorment, els fòrums van anar guanyant popularitat fins que van passar a convertir-se en un lloc independent del lloc web.

Imatge 6. Extreta de Pinterest

Plataformes socials

Són les populars xarxes socials i en elles l’usuari troba tota classe d’eines amb les quals establir interaccions socials amb altres usuaris. És a través d’internet com s’aconsegueix contactar amb familiars, amics, etc.

Estat actual

Avui dia, amb l’augment de l’ús de les noves tecnologies, les plataformes digitals dedicades a publicar contingut es troben en auge a comparació dels mètodes tradicionals per a buscar o compartir informació. No obstant això, també és important considerar que amb la incorporació de noves plataformes per a generar contingut com les xarxes socials; les wikis, els blogs o els fòrums, han perdut força.

Actualment, els blogs han traspassat fronteres. Ser “bloguer” ja és considerat una professió i molts d’ells han fet el salt a la televisió o altres mitjans de comunicació.

Per part seva, l’any passat, Wikipedia en anglès va arribar als sis milions d’articles convertint-se l’enciclopèdia digital més gran. No obstant això, la seva participació global en Internet ha disminuït col·locant-se en l’onzè lloc en trànsit d’Internet.

Per tant, aquestes plataformes estan perdent usuaris segons passen els anys i creixen nous mitjans per a publicar contingut. Per aquest motiu, és necessari que aquest tipus d’eines es reinventin si no volen ser reemplaçades.

Relació amb el Periodisme

Les plataformes digitals orientades a publicar contingut tenen una gran relació amb el periodisme, ja que actuen tant de fonts d’informació com eines per a comunicar i difondre dades d’interès.

Les noves tecnologies i formes de comunicació han obligat els periodistes a adaptar-se als nous mitjans creant així la necessitat de familiaritzar-se amb aquesta mena de plataformes digitals. Els blogs donen l’oportunitat als periodistes de comunicar-se directament amb els usuaris de manera immediata aportant-los visibilitat i experiència en redacció. De fet, diversos periodistes s’han donat a conèixer mitjançant l’èxit dels seus blogs. Per aquest motiu, els mitjans de comunicació han creat les seves pròpies comunitats blogueres on escriuen sobre un tema en concret i els lectors accedeixen a ell i poden interactuar amb el periodista.

Imatge 9. Extreta de Pinterest

Webgrafia

Wiki

2021 · Español · Colaboradores de Wikipedia · Wikipedia, la enciclopedia libre

https://es.wikipedia.org/wiki/Wiki

Historia de la Wikipedia

2021 · Español · Colaboradores de Wikipedia · Wikipedia, la enciclopedia libre

https://es.wikipedia.org/wiki/Historia_de_Wikipedia

Blog

2021 · Español · Colaboradores de Wikipedia · Wikipedia, la enciclopedia libre

https://es.wikipedia.org/wiki/Blog

Foro (Internet)

2021 · Español · Colaboradores de Wikipedia · Wikipedia, la enciclopedia libre

https://es.wikipedia.org/wiki/Foro_(Internet)

“Wikiperiodismo”

2011 · Español · El País

https://elpais.com/sociedad/2011/02/24/actualidad/1298502010_850215.html

Blogs, usos e influencia en el periodismo 

2016 · Español · Viejo periodismo en la era digital

Blogs, usos e influencia en el periodismo

Imatge creada mitjançant la inteligencia artificial, la pàgina 123rf

Periodismo con wikis

2006 · Eva Domínguez · La Vanguardia

Presentación PowerPoint

https://portafolis.uvic.cat/view/view.php?id=57695