Segons el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la televisió online és la televisió distribuïda via internet. Es tracta d’una perspectiva immediata que proporciona internet per distribuir aquesta nova forma de produir i transmetre material de comunicació audiovisual en línia, proporcionant a l’usuari la facilitat de reproduir-lo.

Com viu la televisió per Internet?

La televisió viu una etapa de transformació a causa de les innovacions tecnològiques derivades de la digitalització i l’Internet. Hi ha el pas d’un model de televisió lineal cap a una televisió connectada, multipantalla, interactiva i personalitzada

Segons un estudi de la Universitat Carlos III de Madrid, els joves d’entre divuit i vint-i-cinc anys tenen un nou model de televisió, anomenat hipertelevisió (es tracta d’una televisió més complexa que no té res a veure amb la televisió tradicional. Els joves demanen l’adequació dels continguts televisius als nous suports: Internet o el telèfon mòbil). Sies TV és un exemple de televisió digital i informatiu IP que publica els seus continguts sobre l’actualitat cultural catalana a través d’Internet

Vídeo 1. SiesTV, l’actualitat catalana a Internet, (2011)

El dia a dia de la televisió

Avui en dia, la televisió s’enfronta a una gran fragmentació de l’audiència. Hi ha una part del públic que consumeix televisió tradicional, mentre que hi ha un altre públic que s’està passant a la televisió per Internet, o també anomenada televisió IP, en què els formats preferits són sèries, cine i documentals

Figura 1. Televisió VS Internet. Font: Statista

Amb l’augment actual de les velocitats de connexió a Internet, l’avenç de la tecnologia, l’augment del nombre total d’internautes i la disminució en despeses de connexió, la televisió online només ha fet que créixer. Han aparegut nous continguts que només estan disponibles a la televisió per Internet i la televisió tradicional ha perdut audiència

La televisió IP es va començar a implamentar quan la BBC va afegir un còdec anomenat DIRAC, que permetia la transmissió de videos d’alta qualitat. Gràcies a això, la televisió on-line va començar a créixer i avui dia és un negoci d’aquells col·lectius que no disposen de mitjans per difondre a la televisió tradicional.

Història i evolució de la televisió online

Desenvolupament de la televisió online (1990-2000)

Tot i la creació de la televisió d’alta definició, anomenada High Definition Television, l‘any 1972, al Japó, no va ser fins als anys noranta que es va consolidar la interactivitat en el nou model comunicatiu. Gràcies al naixement d’Internet, el seu desenvolupament i l’expansió dels canals via satèl·lit, la televisió online s’està consolidant des de l’inici del segle XXI i el desenvolupament de les noves tecnologies permetien la integració de la televisió a Internet.

Als inicis dels anys noranta, la interactivitat amb el consumidor començava a adquirir poder i les noves tecnologies digitals estaven desenvolupant un nou ús de la televisió, que tenia a veure amb la integració de la televisió a Internet.

Segons Paul Levison, intel·lectual de l’Escola de Chicago, “a finals de l’última dècada del segle XX, Internet va agafar protagonisme i va deixar de ser un mitjà que només feia contingut per escrit, sinó que també va començar a promoure imatges i sons“. Una nova televisió començava a treure el cap per quedar-se i convertir-se en un mitjà que també s’hi podia accedir a través d’Internet.

Figura 2. Paul Levison, intel·lectual de l’Escola de Chicago

Desenvolupament de la televisió online (2000-2010)

A principis del segle XXI, el president de l’empresa Matsushita Electric Industrial, o coneguda avui dia com a Panasonic, explicava que podíem accedir a la televisió en qualsevol moment a través d’Internet. Ho feia amb un lema que deia “anyone, anytime, anywhere” i més endavant, l’any 2005, la consumició de continguts encara va ser més fàcil, gràcies a la creació de Youtube, reconeguda com a creació de l’any. Va ser al febrer d’aquest mateix any, que Hurley, Chen i Karim, van veure la possibilitat d’obrir una xarxa que permetia difondre vídeos a través d’Internet. Una xarxa que actualment continua activa i que des de la seva aparició ha fet evolucionar i readaptar a la televisió tradicional, tenint en compte els streamings d’aquesta plataforma.

Figura 3. Televisió en línea. Font: Reason Why

Desenvolupament de la televisió online (2010-Actualitat)

La televisió per Internet està desplaçant i substituint la televisió tradicional, però realment ens preguntem:

Morirà la televisió de tota la vida?

La televisió fa servir Internet com una prolongació de la seva programació i l’usuari pot recuperar retransmissions que s’han fet a un altre horari. La interactivitat continua present des de finals del segle XX i les televisions han trobat diferents mètodes per interactuar amb la persona que està veient el seu contingut. 

Figura 4. Evolució de la televisió connectada. Font: Labelium

Avui dia, la televisió se la considera com un mitjà lineal que no interactua amb els públics, però la televisió online sí que ho fa. Se la reconeix com el mitjà actiu que crea comunitats i converteix el subjecte no només com a receptor, sinó que també és el productor d’informació i missatges. 

A més, la majoria de les televisions, també interactuen amb aquesta comunitat d’altres maneres. Tenen la seva pàgina web i treballen a les xarxes socials i correu electrònic per rebre comentaris, peticions i suggeriments.

Estat actual i relació amb el Periodisme

Després que alguns analistes van pronosticar l’extinció de la televisió amb l’arribada de la xarxa, aquest mitjà de comunicació ha aguantat aplicant una qüestió de canvis. L’arribada d’Internet ha comportat una adaptació de la televisió i, avui dia, aquest mitjà de comunicació ha aprofitat les possibilitats que la xarxa li oferia i està en plena evolució. 

De la televisió tradicional cap a la televisió en línia?

Les dues modalitats de televisió segueixen passos diferents, però l’extinció de la televisió tradicional no perilla, ja que treballen de forma conjunta, però amb altres mètodes: 

En primer lloc, la televisió lineal continua tenint una audiència en certes hores puntes, com pot ser l’hora del Telenotícies o de programes i sèries de gust propi. En canvi, la televisió online avança per un altre camí, perquè s’amplien els serveis de la televisió tradicional i l’usuari pot accedir-hi en qualsevol moment.

Figura 5. Informació dels ciutadans. Font: Statista (2016)

Televisió online i periodisme

Amb l’aparició d’Internet, cada vegada hi ha més informació i és més ràpida d’aconseguir. Avui dia, en la professió de periodista, es valora molt la rapidesa i poder no tant la qualitat. La televisió no és el mitjà de comunicació més ràpid perquè el consumidor s’informi. Segons unes dades de l’enquesta realitzada per Reuters Institute Digital News Report, l’any 2016, hi ha més població que s’informa per Internet que per la televisió, fet que comporta una adaptació de la televisió i la creació de noves plataformes de continguts, com 3Cat.

Vídeo 2. Naixement de la plataforma digital 3Cat. (2023)

Televisió online VS Televisió tradicional

Amb aquestes dades, podem veure com estem vivint avui dia amb el creixement d’Internet i la fusió amb la televisió. Hi ha més persones que miren més Internet que la televisió, i això és degut a l’evolució que ha patit la xarxa des del 1997 fins al 2023. 

És important reflexionar sobre quins són els continguts amb més visualitzacions d’Internet i a partir de quins mitjans digitals ho fan (Youtube i Spotify al capdavant). També veure les dades amb les edats. Es veu clarament que la població jove passa molta més estona a Internet que a la televisió, mentre que la generació que va néixer al segle XX, la televisió continua sent un passatemps. Podem veure totes les dades reflectides a partir d’aquestes gràfiques.

Presentació

Webgrafia

Imatge destacada generada per la IA amb l’eina Wepik

AIMC EGM. (s. f.). https://reporting.aimc.es/index.html#/main/internet

Ahumada, Rafael. (2013). La televisión por Internet: de la convergencia a la mutuación. Universitat de Zulio. Recuperat setembre 2013. 

Ccma. (s. f.). 3Cat, la plataforma digital de continguts en català i de qualitat. CCMA. https://www.ccma.cat/3cat/

González, P; López, N. (2011). La generación digital ante un nuevo modelo de televisión: contenidos y soportes preferidos. Recuperat de 2011. 

Guerrero Pérez, E.; González Oñate, C. y Kimber Camusseti, D. (2018). La televisión de los mileniales: una aproximación a sus hábitos de visionado. Recuperat desembre 2018, de https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3151

Neix 3Cat, la plataforma digital amb 280.000 hores de continguts audiovisuals en català. (s. f.). Llengua catalana. https://llengua.gencat.cat/ca/detalls/noticia/Neix-3Cat

Navarro, J. (2023, 30 octubre). Se estrena 3CAt, la plataforma de 280.000 horas de programas en catalán. El Món – Noticias y actualidad de Cataluña. Recuperat de https://elmon.cat/es/comunicacion/3cat-plataforma-digital-que-ha-749761/#:~:text=3Cat%20ya%20es%20una%20realidad,y%20ya%20se%20puede%20descargar

Televisió per Internet. (s. d). IOC-Batx. Recuperat de https://educaciodigital.cat/ioc-batx/moodle/mod/book/view.php?id=4778&chapterid= 019