Jugar-te la vida per visites?

El cas extravegant de Lethal Crysis

En l’era digital, on la frontera entre l’aventura extrema i la producció de contingut es difumina cada vegada més, la figura de Lethal Crysis emergeixen com un cas d’estudi fascinant. Rubén Díez ha dedicat la major part de la seva carrera a documentar cultures remotes, realitats socials adverses i a afrontar perills que la majoria només podria imaginar. La seva trajectòria, planteja una pregunta fonamental sobre els límits de l’aventura i l’ètica en la creació de contingut: val realment la pena arriscar la vida per diners, visites o el simple reconeixement en línia? Aquesta reflexió ressona en tota la comunitat de creadors de contingut, desafiant la percepció pública de fins a quin punt s’hauria d’anar per captar l’atenció en una plataforma global. La crítica que afronta Lethal Crysis sobre si els riscos assumits són justificables pels beneficis digitals obtinguts, ens convida a examinar profundament les nostres pròpies valoracions sobre la fama, l’aventura i el preu de la novetat en l’ampli món de YouTube.

Imatge 1. Lethal Crysis a l’Afganistan.| INSTAGRAM

Trajectòria a YouTube

Rubén Díez Viñuela, un jove originari de Castro Urdiales en la regió de Cantàbria, va iniciar el seu camí cap a la notorietat digital amb un enfocament senzill però apassionant: compartir el seu món a través de vídeos casolans penjats a YouTube. Rubén va començar a expressar la seva visió única del món, una visió que aviat cridaria l’atenció de molts. A mesura que passava el temps, les aspiracions de Díez es van anar ampliant progressivament. La seva curiositat innata i el seu desig d’explorar el desconegut el van portar a aventurar-se més enllà dels límits convencionals del viatge. Ha explorat amb fervor tribus africanes, comunitats indígenes aïllades, zones del món molt perilloses i destins remots que rarament són visitats per turistes convencionals, buscant experiències que transcendeixin el mer turisme.

És per això que seria un malentès considerable reduir el canal de Lethal Crysis, a un simple compendi de viatges. Allunyant-se de la corrent principal de contingut de viatges que sovint se centra en oferir consells pràctics com ara recomanacions d’aerolínies, trucs per aconseguir bitllets d’avió a preus més assequibles, suggeriments d’estades en hotels de luxe o guies cap a platges idíl·liques, Lethal Crysis s’ha establert com un canal totalment distintiu. Díez ha sabut elevar els seus vídeos més enllà del format típic, transformant-los en veritables curtmetratges documentals que ofereixen una profunditat i una riquesa narrativa excepcionals. A més, incorpora un estil de narració que fa que el narrador assumeixi un paper semblant al d’un periodista.

Àudio 1. Lethal Crysis al pòdcast THEWILDPROJECT.| SPOTIFY

Un dels exemples més impactants de la seva obra inclou vídeos que destapen realitats alarmants i sovint ignorades. Entre els treballs més visionats i reconeguts de Rubén trobem quan gairebé és assassinat per una tribu al Sudan del Sud, o d’altres que aborden la devastadora contaminació provocada per la indústria tèxtil a Bangladesh, una exploració detallada de l’abandonada central nuclear de Txernòbil. Aquestes obres no només serveixen com a finestres a mons sovint ocults o mal entesos, sinó que també demostren la capacitat de Díez per capturar i compartir històries de significat profund, contribuint així a un diàleg més ampli sobre temes globals crítics.

Per conèixer una mica la història sencera de Lethal Crysis, és essencial saber que aquest desig de crear contingut i compartir-lo no era casualitat; es va inspirar en l’èxit de Pablo, un conegut del seu poble que havia creat el canal de YouTube Vida Salvatge Supervivència, arribant a acumular més d’un milió de subscriptors. Amb aquest referent com a guia, Rubén va decidir embarcar-se en la seva pròpia aventura digital.

La primera transformació significativa en el contingut del seu canal va arribar quan Rubén Díez va començar a publicar vídeos enfocats en l’experiència de consumir menjar militar. En aquesta nova sèrie, ell explorava meticulosament l’experiència de passar un dia complet en la naturalesa, concretament als boscos i muntanyes de la seva terra natal, Cantàbria, alimentant-se exclusivament de racions de combat provinents de diversos exèrcits del món. Aquesta iniciativa no només va servir per demostrar com era possible subsistir amb aquest tipus d’aliments en un entorn selvàtic, sinó que també va aprofitar l’oportunitat per immergir-se en un escenari que simulava les possibles condicions de supervivència durant un conflicte armat, lluny de la civilització i en circumstàncies que podrien assemblar-se a les que experimentarien els soldats en situacions reals de guerra.

Mica en mica, Rubén Díez va expandir els horitzons del seu canal, començant a incloure documentals sobre els viatges i projectes de voluntariat que realitzava juntament amb els seus amics. Va ser en aquest punt on va adonar-se que aquest tipus de contingut captivava profundament l’interès del seu públic, generant una major repercussió i fomentant un increment en la participació de la seva audiència. El feedback positiu no es va fer esperar, i en un dels seus vídeos, Rubén va expressar el seu orgull no només pel suport rebent sinó, més important encara, per l’impacte significatiu que els seus documentals estaven tenint sobre els espectadors. Va destacar com joves de tan sols 16 anys començaven a mostrar una major apreciació pel que tenien i desenvolupaven un desig de “conèixer més món”, ampliant les seves perspectives i entenent millor les diverses realitats que coexisteixen en el nostre planeta.

Els documentals que produeix han aconseguit trencar les barreres geogràfiques i culturals, proporcionant als espectadors l’oportunitat de descobrir cultures i comunitats remotes, com ara tribus de l’Amazones que mai no han tingut contacte amb la tecnologia moderna. Aquestes produccions actuen com a ponts entre mons diametralment oposats, connectant espectadors amb realitats molt diferents de les seves. D’aquesta manera, els documentals de Lethal Crysis no només informen i entretenen, sinó que també eduquen i inspiren, jugant un paper crucial en la construcció de ponts entre diferents sectors de la societat.

En una entrevista amb la revista Esquire, el jove youtuber va revelar com ha finançat els seus viatges:

“Sempre he estat l’única font de finançament per a les meves expedicions. No vinc d’una família adinerada, tot i que ocasionalment m’han ajudat amb préstecs… La meva estratègia ha estat estalviar per viatjar, repetidament”.

Aquesta confessió subratlla el seu compromís per perseguir la seva passió per explorar, recalcant un cicle d’estalvi i inversió en les seves aventures, sense recolzar-se en fons externs substancials.

Projectes recents

Durant més de sis intensos anys, Rubén Díez ha recorregut el globus, desemboscant històries úniques que van des de cultures tribals aïllades fins a les profunditats de conflictes urbans. Amb la seva càmera com a eina, ha aconseguit captar l’atenció de milions de persones a través dels seus documentals penetrants. Les seves peces sobre els Mursi, una tribu que desperta temor i fascinació, les dures realitats de la vida a Bangladesh, i altres temes similars, han sigut especialment ressonants. Les seves expedicions més recents l’han dut a llocs tan desafiants com l’Antàrtida i regions conflictives com Mali, demostrant un compromís implacable amb l’exploració i la narració.

@rubendiezz

Mi primera vez en la Antartida

♬ sonido original – LETHAL CRYSIS

A més a més, Díez no es limita només a l’aventura global; també posa el focus en les narratives més prop de casa, com és el cas dels seus treballs sobre la Cañada Real, coneguda per ser una de les zones més marginals de Madrid.

L’impacte de Rubén Díez en el món dels documentals i la seva influència en la societat han conduït a una col·laboració amb RTVE Play per a la creació de ‘Destino Antártida’, una nova sèrie documental d’aventura. Aquest projecte explorarà la vida a l’Antàrtida, centrant-se en les experiències dels espanyols que viuen en aquestes condicions extremadament dures. La sèrie promet donar a conèixer la importància ecològica i científica del continent, així com les històries de superació personal dels residents.

Opinió personal i dilema actual

Després d’haver fet un recorregut per la trajectòria de Lethal Crysis, crec que és molt important entendre que a pesar de l’impacte positiu i l’ampli reconeixement que ha anat aconseguit a través de les seves aventures i documentals, no està exempt de crítiques. Hi ha qui qüestiona la decisió de Rubén Díez de posar en risc la seva vida en nom de l’entreteniment digital, argumentant que la recerca constant de contingut extrem per a acumular diners i visites pot no justificar els perills que afronta. Aquest debat obre una reflexió profunda sobre els límits de l’aventura i la responsabilitat dels creadors de contingut. Val la pena arriscar-se per oferir una finestra al món sobre cultures remotes i realitats desconegudes? La resposta pot variar segons cada perspectiva, però el que és innegable és que Lethal Crysis ha obert un diàleg important sobre el valor de l’exploració i la narració en el segle XXI, tot desafiant la nostra percepció del món i de nosaltres mateixos dins d’ell.

Des de fa anys, segueixo amb gran admiració el treball de Lethal Crysis, sobretot per la seva increïble capacitat de descobrir i presentar cultures i maneres de viure que es troben a gran distància de la nostra realitat quotidiana. La seva dedicació per portar a la llum històries que molts mitjans prefereixen ignorar, i compartir-les amb el món a través dels seus documentals, és realment inspiradora per a mi. També m’impressiona com aconsegueix mostrar la riquesa i varietat de la humanitat amb un gran respecte cap a cada individu i la seva història personal. Sent jo d’origen nord-africà, amb un profund apreci pels meus orígens, estic completament convençut que el seu treball no només celebra la diversitat de cultures i religions, sinó que també promou una comprensió i empatia més profundes cap a maneres de viure diferents de la d’occident.

I tu, que n’opines?

Fet per Hicham Mnwar

Webgrafia/Bibliografia

Segura, L. F. (2024, febrer 29). Así es Lethal Crysis, el “youtuber” de viajes que se ha adentrado en los sitios más peligrosos y sorprendentes del mundo. 20minutos.

B3TTER [@b3tterfoods]. (2024, gener 1). Convivir con una Secta, la Tribu más peligrosa de África y Consumir Ayahuasca | LETHAL CRYSIS. Youtube.

Valente, I. (2024, febrer 5). El youtuber de los viajes extremos: “En Sudán del Sur viví una emboscada de una tribu, tenían kalashnikov pero escapamos”. 20minutos.

Rtve, P. (2024, gener 15). RTVE graba la serie documental ‘Destino Antártida’, con el youtuber Lethal Crysis. RTVE.es.

The Wild Project [@TheWildProject]. (2024, febrer 29). The Wild Project #267 – Lethal Crysis | Dentro de la cárcel de Bukele, Conviviendo con los talibanes. Youtube.

The Wild Project [@TheWildProject]. (2020, desembre 1). The Wild Project #29 ft Lethal Crysis | Caníbales en India, Tribus peligrosas de África, Chernobyl. Youtube.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.