La youtuber va ser arrestada després que un dels seus fills desnodrits escapes de la casa.

Foto familiar de la Ruby Franke. Font: Google

Les xarxes socials mostren vides falses, els usuaris mostren un dia a dia idealitzat i perfecte, molt lluny de la realitat. Estar exposat a xarxes socials pot comportar certs perills, és per això que no és el millor lloc on poden estar els nens. Tot i així, a partir de mitjans de la dècada dels 2000 van començar a sorgir els canals familiars a la plataforma de YouTube, exposant d’aquesta forma a menors sense cap mena de control.

La influencer estatunidenca Ruby Franke, es va fer famosa a partir de publicar la seva vida i la dels seus fills a YouTube i Instagram. Amb més de 2 milions de seguidors, l’objectiu del canal, 8 Passengers, era donar consells sobre la criança dels fills i mostrar la seva vida familiar diàriament, exposant d’aquest forma als seus fills i envaint el seu dret a privacitat. Publicava el dia a dia dels seus fills i moments íntims com anar a l’hospital, menjar o depilar-se. Fa un temps va decidir eliminar el canal per motius desconeguts.

Ruby Franke amb la seva familia. Font: foto del seu perfil

La part més impactant d’aquests vídeos que estaven a l’abast de tothom, eren els càstigs que els hi implementava als seus fills. Alguns dels càstings que més impactaven als seguidors era que els deixava durant molts mesos sense habitació i havien de dormir en un puff, i càstigs relacionats amb l’alimentació on a vegades els prohibia poder menjar.

La forma que tenia ella de justificar aquest tipus de càstig era en la religió. Ella i el seu marit són mormons. En aquesta religió se li dóna molta importància a la família tradicional. Els mormons solen vestir de manera modesta, evitant la roba reveladora o extravagant, tant per respecte a ells mateixos com als altres. Porten un estil de vida saludable i assisteixen regularment a l’església a reunions d’adoració. Per a la Ruby la religió era una forma de justificar el tipus de criança i els càstigs. L’any 2020 el seu canal va començar a rebre moltes crítiques pels comportaments que tenia de cara als seus fills.

Font: Canal de YouTube, Maquicienta

Es va poder destapar el cas després que un dels fills petits, de dotze anys, va poder escapar i demanar ajuda a uns veïns. El van traslladar a l’hospital junt amb la seva germana petita. Els menors presentaven signes de desnutrició i tenien marques d’haver estat lligats.

Ruby Franke al judici. Font: Google

Al setembre va començar el judici, segons People, la Ruby va declarar que “havia maltractat als seus fills pagant-los puntades i ofegant-los en una banyera”. Durant la sentència va disculpar-se i va acceptar complir una pena de presó. També va expressar remordiment per “haver-hi tragi versat les paraules de Déu i distorsionar la seva doctrina”.

El passat 20 de febrer es va conèixer la sentència final. El jutge va decidir si continuava a la presó, on està des que va ser detinguda al setembre. Finalment, ha estat condemnada a trenta anys per maltractament a dos dels seus sis fills, d’aquests trenta anys es redueix la condemna a causa de les lleis de l’estat en el qual s’ha produït el judici, l’estat de Utah. La sòcia de la Ruby, Jodi Hildebrandt, també ha estat condemnada, ja que ajudava a administrar el canal, 8 Passengers, i va ser partícip dels maltractaments. L’any 2022 la Ruby i la Jodi van crear un canal, ConneXions, on parlaven sobre la fe i la família.

Algunes persones de la família com la filla gran que és major d’edat, Shari, i la tieta dels nens, la germana de la Ruby, han donat declaracions, “La meva família i jo estem molt contents que s’hagi fet justícia. Hem intentat explicar-li això a la policia i als Serveis Socials durant anys i per fi han decidit intervenir”.

Vídeo judici. Font: YouTube

Sobreexposició infantil a xarxes socials

En els últims anys s’ha parlat de la sobreexposició del menor a xarxes socials i com això els pot afectar. El canal de la Ruby Franke no és l’únic conegut on s’exposen als fills sense cap mena de regulació.

A Espanya també hi ha una tendència amb aquests canals familiars. Canals de YouTube com la Verdeliss o JustCoco, i influencers com Bonbonreich o la Violeta Magriñan, exposen d’una forma poc curosa la vida dels seus fills.

https://www.tiktok.com/@bonbonreich/video/7342094322298293536?lang=es
Font: TikTok

Qualsevol persona que entri als seus perfils pot saber on viuen aquests nens, com mengen, dormen, les seves aficions i a vegades a quina escola van. Els experts ja informen sobre els riscos d’aquesta exposició a xarxes.

Aquests nens estan patint una violència de la seva privacitat, poden patir ciberassetjament i aquesta sobreexposició pot repercutir en un futur, ja que tota la seva informació queda accessible a mas de tothom.

Els nens que es dediquen a l’actuació, el cine, televisió… tenen uns contractes i unes regulacions que afavoreixen els drets dels menors. En canvi, a xarxes socials no hi ha cap regulació ni llei que els protegeixi, és així com moltes famílies es lucren fent publicitat amb la imatge dels seus fills menors. Molts d’aquests nens treballen sense cap mena de contracte i se’ls està prohibint de certs drets fonamentals.

https://www.tiktok.com/@verdeliss_oficial/video/7043892281442651397
Publicitat a Tiktok amb la imatge d’un menor. Font: Tiktok

França ha sigut dels primers països a fer una llei reguladora. Consisteix a regular la quantitat d’hores que poden treballar els menors de 16 en les xarxes. Aquesta llei també permet als menors poder guardar en un compte tots els diners guanyats i sol se’ls permetrà tocar-los un cop tinguin els setze anys.

El projecte “Explotació de la imatge dels nens en les plataformes en línia” va ser presentat l’any 2019 i es va aprovar pel Parlament francès. Un punt important és que aquests menors tenen el dret a l’oblit, un dret que permet esborrar de les xarxes tot el contingut que el menor vulgui fer desaparèixer. Cal destacar que aquesta llei sol empara als nens que generen ingressos, no a tots els nens que estan a xarxes.

Font: Google

Diversos canals de YouTube i Tiktok surten en defensa d’aquests menors. Reivindiquen els seus drets i fan vídeos per a conscienciar a la gent de què no és èticament correcte aquesta exposició que hi ha a xarxes. Molts diuen que utilitzen la imatge d’aquest menor per a guanyar seguidor i fama. Fan servir als menors per a tenir audiència, els nadons, els parts, i la vida quotidiana d’aquest infant són un reclam a xarxes. Hi ha persones que els crida l’atenció perquè els agraden els nens, però hi ha un públic que pot no usar les imatges dels menors amb bones intencions.

Alguns d’aquest influencers que reivindiquen el dret a la privacitat són la Medianoche i el Kappahhh4. El Tiktoker Kappah ha fet Tiktoks on para de la poca ètica que hi ha darrere d’alguns influencers que exposen als seus fills. La Medianoche té un canal de YouTube on es dedica a reivindicar els drets i també té una sèrie de vídeos on para sobre el cas de la Ruby Franke.

@kappahhh4

Cuando quieras tenemos una conversacion en directo (me ha bloqueado)

♬ sonido original – KAPPAH (Ashley’s version)
TikTok del Kappah. Font: TikTok
Font: Canal de YouTube, Medianoche

El cas de la Ruby Franke ha estat un clar exemple d’abús a menors. En aquesta ocasió s’ha pogut detectar gràcies als vídeos que publicava on es podien veure conductes abusives, i els seguidors ho denunciaven, to i així fins que un dels nens no va escapar no van poder portar a terme el judici. A la vegada la vida diària d’aquests nens i adolescents ha estat publicada a YouTube i milers de persones ho han pogut veure, no sol han patit maltractament per part dels seus pares, també se’ls hi ha prohibit tenir anonimat i vida privada.

Hi ha molts nens com aquest en tot el món. Els pares es lucren de la imatge dels fills, utilitzant la seva imatge com a reclam. Alguns pares aprofiten la popularitat dels seus fills en plataformes com YouTube, Instagram o TikTok per a obtenir ingressos a través de publicitat, patrocinis i col·laboracions. I aquesta sobreexposició pot portar a problemes psicològics en un futur, a causa del fet que els nens mai han donat el consentiment als seus progenitors per a sortir a xarxes.

Per altra banda, la sobreexposició dels nens a internet, especialment en relació amb figures famoses com Verdeliss, planteja preocupacions significatives. L’exposició excessiva pot influir en la seva percepció de la realitat i en el seu desenvolupament emocional i social. Verdeliss, com moltes figures de les xarxes socials, pot presentar-se de manera idealitzada, mostrant només els aspectes positius de la seva vida, la qual cosa pot distorsionar la percepció de la realitat.

Els nens poden aspirar a una vida similar, sense entendre completament les complexitats darrere de les imatges que veuen en línia. A més, la constant connexió a través d’internet pot afectar negativament la seva salut mental, fomentant la comparació i l’autoavaluació constant.

És crucial que els pares supervisin i regulin el temps que els seus fills passen en línia, fomentant un equilibri saludable entre el món virtual i el real. 

Esperem que en un futur pròxim es reguli completament i es faci una llei per a protegir els drets d’aquests menors i que es pugui regular d’una forma ètica i segura per a ells i elles.

WEBGRAFIA

Segura, L. F. (2024b, febrero 21). Condenan a 30 años de cárcel a la ‘youtuber’ Ruby Franke por “abuso, malnutrición y negligencia” hacia dos de sus seis hijos

Loc, & Loc. (2023b, diciembre 19). La mamá youtuber Ruby Franke se declara culpable de maltratar a dos de sus hijos

García, M. (2024b, febrero 21).  Ruby Franke, la ‘youtuber’ que daba consejos sobre maternidad, ha sido condenada a 30 años de cárcel por maltratar a sus hijos

Minutos. (2023b, diciembre 20). De dar consejos sobre crianza a acabar en la cárcel: la ‘youtuber’ Ruby Franke se declara culpable de maltratar a dos de sus hijos

Ruby Franke. (2023b, septiembre 29).  People: Ruby Franke

Segura, L. F. (2023b, septiembre 1).  La ‘youtuber’ de contenido familiar Ruby Franke, detenida por “abusos, malnutrición y negligencia” hacia sus seis hijos

Araújo, S. (2020b, octubre 9). Francia aprueba una ley para proteger a los menores influencers: regular horarios, ingresos y derecho al olvido