La moda, actualment en els blogs
Actualment internet s’ha convertit en un dels mitjans de comunicació més utilitzats i populars, ja que és una de les eines més eficaces i ràpides per divulgar informació en qualsevols sector social i empresarial.
Si ens centrem en el sector de la moda, podríem dir que últimament un fenomen que està tenint una gran repercussió ha estat els blogs i les anomenades bloggers. Aquests s’han convertit en un gran valor per a les diferents marques relacionades amb la moda i amb el món de la comunicació, actualment moltes persones confien en els consells i recomanacions de les bloggers més influents.
En aquest post em centraré en els ego blocs, que són tots aquells creats per gent generalment jove, sense experiència prèvia en el món de la moda i que d’un inici no busquen un benefici econòmic, simplement volen divulgar el seu estil. Analitzaré en trets generals les claus de l’èxit d’un dels blogs de moda espanyols més seguits, The faishon throught my eyes ,creat per Carla Estevez i, la seva relació amb la publictat i les marques de moda.
Segons alguns experts…
“Estem davant una autèntica revolució, on la moda s’està transformant i democratizant, els dissenyadors i las marques no es queden al marge d’això i ja s’han apuntat al carro del fenomen blogger, comenta Carolina Guerrero, presidenta de l’Associació Espanyola de Blogs de Moda. Es pot dir que els blogs de moda ja s’han convertit en un interessant fenomen que mou l’interès de molts empresaris i periodistes.
Segons Encarna Ruiz, Coordinadora de l’Escola Superior de Disseny ESDI, ara pels que tenen com a tema principal l’àmbit de la moda, els blogs suposen un canal de transmissió importantíssim per les col·leccions, tendències o estilismes. L’arribada dels blogs també ha provocat una certa professionalització per part de las bloggers, que d’un bon inici ho havien fet amb una intenció totalment espontanea i personal. Aquest procés ha desencadenat que hi hagi autors de blogs remunerats.
Encarna Ruiz també ens diferencia quatre estils diferents de blogs: els egoblocs, que com he definit anteriorment són aquells creats per noies majoritàriament joves, amb l’intenció de mostrar el seus estilismes i la seva visó del món de la moda, en un principi sense cap intenció econòmica. Un exemple en seria el bloc The fashion throug my eyes ; els blogs periodístics, que són escrits per gent professional dins del món de la moda. Com per exemple el bloc de la marca Vogue ; i per últim, els blocs corporatius que són totes les coleccions de les diferents empreses de moda, com és el cas de Mango.
Segons l’estudi anual de Technorati sobre la blogosfera a escala mundial, el 59% dels bloggers s’hi dediquen a temps parcial i el 66% d’aquests han estat contactats per firmes per tal de què parlin dels seus productes. Aquest estudi també ens confirma que el 37% dels bloggers es poden permetre viure del seu espai web.
Què ha de tenir un blog de moda per aconseguir popularitat?
1. Tenir clar el públic objectiu del teu bloc
Una de les primeres coses que s’ha de definir clarament i tenir molt clar, és el target que es vol tenir i cap a on es vol orientar el teu blog. La moda en general és un concepte molt àmpli i cal tenir clar si es vol enfocar de forma general, com per exemple comentar sobre la roba que portes a diari, complements o cap un sector de roba concret.
En el cas del blog de Clara Àlvarez, ens presenta els seus outfits, per tal de mostrar i compartir els seus gustos per la moda. No està enfocat a cap estil ni a complements en concret, per tant podríem dir que és de moda en general. En aquest cas el públic objectiu, clarament és un target juvenil, sobretot femení d’entre uns 18 i 30 anys.
2. El contingut
Personalment crec que el contingut és un dels aspectes més importants d’un blog i per tant cal tenir clar què i com es vol explicar.
Hem d’escollir com volem compartir els nostres gustos, si serem nosaltres mateixes les que sortirem al blog amb els outfits que ensenyarem o, si nosaltres no volem tenir aquest cert protagonisme en el blog. En el cas del blog de Clara Àlvarez és ella mateixa la que fa de model i surt a les fotografies mostrant-nos els seus propis outfits. Les imatges juguen un paper molt clau a l’hora de captivar els lectors, ja que és molt important que sigui molt visual i atractiu, en aquest estil de blogs la fotografia és el punt clau.
També cal escollir la periodicitat amb la qual publicarem, ja que és molt recomanable seguir una rutina a l’hora de publicar, ja que així el públic està pendent i sap quan presentaràs un nou tema. Clara Àlvarez pública regularment un cop per setmana.
3. Categories i pestanyes
Un altre aspecte que cal tenir en compte és el de fer una estructura clara i entenedora per al teu blog. Primerament s’ha de crear una base del que serà, tot i que sempre pots modificar el funcionament.
És molt útil agrupar la informació en pestanyes segons la categoria per tal de localitzar amb facilitat el que estem buscant. En el cas del bloc analitzat, s’han creat unes categories claus, com poden ser vídeos, decoració, bellesa, etc i des de la pàgina d’inici pots accedir directament a aquesta informació en concret. A la mateixa pàgina d’inici sempre apareix l’última publicació al bloc, però tot i així també es pot accedir fàcilment a les anteriors.
Em sembla molt interesant una eina que utilitza Àlvarez, per exemple, cada vegada que publica alguna peça de roba, agrupa pestanyes pel color, tipus de complement, peça… de tal manera que si tu fas servir el buscador, et sortirà tot el que ella ha penjat relacionat amb aquesta categoria.
És molt important crear aquesta estructura de manera molt viusal i intuïtiva, per tal de què sigui molt fàcil de moure’s i trobar la informació desitjada. És molt útil crear enllaços amb altres pàgines relacionades per ampliar el contingut.
4. Disseny
Per acabar, el disseny del bloc també és un tema molt important, ja que et pot diferènciar de la resta i donar personalitat. Cal que sigui un disseny que sembli professional, molt viusal utilitizant moltes imatges i colors vius. Aquest serà un complement per a tot el contingut del bloc, per tant cal que sigui atractiu, però sense distreure a l’usuari.
A l’hora d’escollir el tema és recomanable utilitzar-ne un de senzill i simple, que simplement sigui funcional, ja que com he dit anteriorment en aquests tipus de bloc destacaran per la fotografia.
Conclusions
Tot i que la creació d’un blog de moda és un procés molt personal, crec que és important tenir clar quins poden ser els punts més importants a tenir en compte. A part, és interessant agafar-ne d’exemple, per tal d’afegir i oferir coses diferents. S’ha de tenir molt clar el que està fent la teva competència.
Com he explicat anteriorment, avui en dia, menys de la meitat dels que és dediquen als blogs de moda poden viure d’ells, ja que des d’un inici es comença sense cap benefici econòmic, ni amb intenció d’aquest. A mesura que un blog va agafant popularitat i adquiereix un nombre de seguidors elevat, les empreses de moda es començen a interessar per aquest i és en aquest punt on es pot començar a guanyar diners.
Una bona part de la població, pot tenir el blog com a referent a l’hora de comprar algunes marques o complements concrets i crear “tendència”. És una eina molt potent per les marques. Per aquest motiu un bloc que d’inici pot haver estat un hobbie, es pot convertir en una eina molt eficaç d’ingressos. És en aquest punt on jo crec que es perd tota l’essència dels objectius per a la creació d’un bloc. Tot i així, mai s’han donat quantitats exactes, ni s’ha especificat els tractes entre marques i bloggers, però és evident que reben regals de les marques, les quals ‘paguen’ els seus reportatges i fins i tot, els contracten a canvi de modelar les seves informacions.
La majoria de les bloggers són noies joves i totes bastant guapes, que poden haver estat críticades o qüestionades per exhibir-se. Per altre banda, existeixen corrents en contra aquestes noves celebritats que també tenen bastants seguidors, com per exemple Blogueras de mierda, que critica amb ironia la incultura de la moda i els estereotips que aquests tipus de blogs poden arribar a crear.
Per acabar ja amb el post , comentar que un blog pot ajudar a donar diversitat d’opinió de manera crítica de qualsevol tema, ja que anys enrere era molt difícil poder formar part d’aquest ampli món de la moda, inaccessible per a molts si nó tenies unes característiques fora de lo normal. L’aparició d’internet i dels blogs ha ajudat molt a reforçar altres pensaments que pudem considerar fora del normal, però concretament els blocs de moda estan tan estereotipats que ens costa molt donar com a vàlida qualsevol altre proposta que s’escapi d’aquestes característiques.
La qüestio, és que cada un tingui les seves ideees i diferències i, que els blogs ens ajudin a veure les coses des d’un altre perspectiva, encara que poden arribar a encasellar la moda de tal manera que pot ser no ens permetin veure més enllà.
Webgrafia
Wikipedia [en línia] http://es.wikipedia.org/wiki/Blogger [Consulta:10/03/2015]
The fashion through my eyes [en línia] http://www.thefashionthroughmyeyes.com [Consulta:10/03/2015]
Assiciación Española de blogs de moda [en línia] http://www.aebdm.com [Consulta:10/03/2015]
Vogue [en línia]http://www.vogue.es/blogs [Consulta:10/03/2015]
Mango [en línia] http://shop.mango.com [Consulta:10/03/2015]
Estudios i encuestas Technorati [en línia] http://dosacero.com/2013/03/12/un-estudio-de-technorati-revela-que-los-blogs-influyen-mas-que-las-redes-sociales-en-las-decisiones-de-compra-de-la-mayoria-de-los-consumidores/ [Consulta:10/03/2015]
Marketing para todos [en línia] http://estrategias-marketing-online.com/blog-como-crear-contenido-para-tu-blog-facilmente/ [Consulta:10/03/2015]
Bloguismo [en línia] http://www.bloguismo.com/como-hacer-diseno-blog-atractivo/ [Consulta:10/03/2015]
Blogueras de mierda [en línia] https://bloguerasdemierda.wordpress.com [Consulta:10/03/2015]
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.