Captura de pantalla 2015-03-14 a les 20.04.21 Amb l’aparició i el desenvolupament d’Internet, la indústria musical tal com la coneixíem i la relació Artista-Espectador s’han transformat completament. Podem afirmar que la indústria de la música ha patit una gran crisi per culpa de la pirateria en línia, entre d’altres, però alhora ha sabut adaptar-se i reinventar-se per poder ser rentable. Una de les conseqüències d’aquesta crisi ha estat el paper dels intermediaris, que han perdut molta força i poder a favor de l’artista i del públic. Plataformes com iTunes amb més de 6.000.000.000 cançons venudes que ha replantejat i modificat el concepte de venda d’àlbums per la venda de cançons independents; o l’evolució de MySpace, on l’artista es distància de les grans productores i discogràfiques que tenien un paper d’intermediaris, i ha fet possible una relació molt més forta i directe amb el consumidor musical. Aquestes i altres llocs en línia com Napster per exemple, han transformat i revolucionat el procés de difusió musical, donant a l’artista el poder de promocionar el seu producte de forma lliure i gratuïta, agreujant definitivament la crisi del format físic, que anteriorment ja havia patit atacs mitjançant estratègies de pirateria com el top manta.

Captura de pantalla 2015-03-02 a les 14.44.54La interacció constant, dinàmica i pròxima entre el públic i el grup de música, ha ajudat a grups de música alternatius, independents o underground com per exemple MDE Click, a autogestionar-se de forma totalment independent, adoptant diversos papers a més a més del de músic, com ara el d’agent de màrqueting, editor o promotor musical. MDE Click és un col·lectiu de música underground original de la ciutat Miranda de l’Ebre, província de Burgos a la comunitat autònoma de Castella i Lleó i fa més de deu anys que està vinculat al hip hop. L’any 2005 es va consolidar com un dels grups més potents de l’escena underground estatal. El col·lectiu actualment està format per 5 membres: NY o N-Wise (MC/lletrista), Ihon (MC/lletrista), Coolbeat (DJ), Científic aka GCA (Productor/ Tècnic) i GJazz aka Bobby P. (Productor/saxofonista). MdeClick_2012 Junts i per separat han llançat diversos treballs, el projecte més ambiciós és un LP titulat “5%” presentat l’any 2011. L’album conté 20 temes produïts per artistes reconeguts en l’escena del hip hop nacional com GCA, GJazz, Isayah Thomas, Manu Beats, The Blunted SultanCheb Rubén, Skanna i Antee Evil Beats amb col·laboracions de Infinite7mind, Ihon, Dj Coolbeat, ShingShing Regime i Sore . Cal destacar també que el disseny del disc és a càrrec del dissenyador Kaikoó. XJuEA 5% és el primer àlbum de la clicka editat en format físic digipac encara que es pot descarregar de forma íntegra i gratuïta a la pàgina web del grup. Una de les vies que han trobat aquest col·lectiu per autogestionar-se ha estat el Merchandising i la venta en línia d’alguns productes promocionals com samarretes, gorres, sudaderes i CD’s.jer1 Aquest grup és un exemple clar de com està canviant la indústria musical, on l’artista no necessita el suport ni els contractes dels grans segells musicals que financin i promocionin la seva feina. Sense Internet i la interactivitat que permet aquest espai, però, no haguessin tingut ni el ressò ni les oportunitats suficients per poder distribuir els seus treballs de forma ràpida i econòmica i amb tanta facilitat com ho ha fet. En diverses entrevistes, el lletrista i cara coneguda del grup, N-Y, parla de l’autogestió com una necessitat més que una voluntat, per la falta d’ofertes interessants per part de les discografies.

¿Estás contento con la auto-gestión? ¿Ningún sello se ha interesado en contar con MDE Click? De momento estamos contentos. Las cosas van funcionando. Nosotros nos lo guisamos y nos lo comemos, hay días en los que la cabeza echa humo, pero al final el trabajo duro tiene su recompensa. Ningún sello ha contactado con nosotros, no.” 2 de Septembre, 2012, Publicat per WhiteNegrata)

HHL: Es cierto, como bien dices, que MDE Click se caracteriza por la autogestión y la autoedición de su música pero, ¿alguna vez os habéis planteado fichar por alguna discográfica, aproximaros a la industria musical tradicional? ¿Creéis que bajo la sombra de un sello llegaríais algo más lejos o preferís la autogestión como medio?N-Y: No nos lo hemos planteado porque ningún sello grande ni multi se ha interesado nunca por nosotros, al menos directamente. Está claro que con una infraestructura grande detrás llegas a más sitios y puedes tener más repercusión, pero vamos, si un pez gordo se interesa alguna vez por MDE quiero un Range Rover en mi puerta y bien de C.R.E.A.M., eso es así. (Entrevista “PLENA ACTITUD” a N-Y (MDE CLICK) el per Publicat en el Número 50 de Hip Hop Life.)

Una de les claus del seu èxit en la música independent o underground, molt allunyada del mainstream, recau en la seva adaptació i presència activa en les xarxes socials. Una de les armes més potents per promocionar-se són: Twiter, amb 14.400 seguidors i més de 11.700 tuits. Captura de pantalla 2015-03-10 a les 20.44.38 El canal de Youtube del grup de Miranda és la plataforma principal on publiquen els nous videoclips, les diferents produccions musicals o les col·laboracions amb altres artistes del moviment. En aquesta plataforma han aconseguit més de 12.000 seguidors i 3,126,406 views. Un dels videoclips més visualitzat (374.242 reproduccions) del col·lectiu va ser gravat l’any 2010, produït per MPadrum’s, i on les líriques i la presentació van córrer a càrrec de N-Wise (NY). Va ser titulat “El Lehendakari”:

A Facebook8,742 likes i el membre del grup i productor GJ utilitza SoundCloud com a eina de distribució musical online amb 1.987 followers i 31 tracks inèdits Estan utilitzant estratègies de venda com la realització de vídeos promocionals de la marca de roba. Són els mateixos membres del grup els actors i protagonistes del producte audiovisual així com els productors de les bandes sonores d’aquests.

El punt fort del grup de Miranda és el directe, els concerts són més que una font econòmica important, on el seu caché ha augmentat any rere any, una manera eficaç que han trobat per promocionar els seus treballs i fidelitzar amb un públic que cada cop abasta una franja d’edat més amplia.

Una crònica del concert a la sala Music Hall de Barcelona, durant la gira de l’any 2012, ho explica:

El público rapper de Barcelona es un público muy difícil, los que vivís aquí sabréis de lo que hablo, por eso cuando llegué a la puerta del Music Hall y vi la cola que había, aún conociendo los datos de venta de entradas, me sorprendí gratamente. Entramos y la sala estaba llena. Hacía mucho que no veía a nadie llenar una sala y menos en un concierto de rap español. He visto a artistas consagrados de la escena como Juaninacka tener que cancelar su bolo en Barna por no haber vendido casi ninguna entrada.

Entre el público había gente de todas las edades, desde chavales jóvenes que hará poco que han aterrizado en el mundillo hasta gente de mi generación e incluso de alguna por encima, otro dato extraño en esto de los directos de rap nacional. Conozco el boom que existe en torno a MDE Click, sé que tienen un gran número de seguidores, pero sinceramente no esperaba una acogida tan multitudinaria y menos un domingo por la tarde que además se presentó muy frío para la temperatura veraniega de la que habíamos disfrutado los días anteriores.

Lady R, Music Hall, Barcelona, 2012

MDE Click es considera un dels grups de rap més respectats i reconeguts de l’escena nacional actual. I entrevistes fetes per diferents mitjans de comunicació com canals de televisió: RTVE, per revistes del sector: HIP HOP life, o portals en línia : ShowBizness, ho confirmen. I el mèrit, no és de ningú més que dels integrants del grup, que amb el seu treball constant i la Fe en ells mateixos, s’ha convertit en una referència musical tant en qualitat de so com en gestió musical, i han superat en molts aspectes a artistes amb alts pressupostos i grans multinacionals a darrere.

Arribats a aquest punt les discogràfiques no tenen cap altra alternativa que la de replantejar-se el seu paper dintre de la indústria musical 2.0, on la recerca d’artistes bons és cada cop més complicada degut a la gran oferta musical que hi ha a les xarxes socials i Internet. El fenomen que està patint la indústria es pot anomena la “sobreoferta musical” i posa en una complicada tessitura al productor o caçatalents que ha vist multiplicada la seva xarxa de recerca i ha vist com aquesta augmenta considerablement dia a dia, tant en quantitat com en qualitat. MDE Click és un clar exemple d’aquest fenòmen que està in crescendo, que ha fet replantejar-se el model negoci musical desde la base.

La dicotomia final que es podria plantejar és si Internet és la via correcte per solucionar la difícil situació del sector o per altra banda és una causa que ha fet agreujar el problema de la crisi en la indústria musical 1.0.

bolo-2

“Están tan acostumbrados a la mentira que la verdad les suena raro”

N-Y (MDE Click)- Murir, 5%, 2011.

Bibliografia/ Webgrafia