L’era del microblogging: Twitter i Tumblr
El microblogging representa la derivació del concepte blog. És una forma de comunicar-se que consisteix a enviar missatges curts de text (màxim 140 caràcters) i en la seva facilitat de publicació. La seva finalitat és explicar què passa en un moment determinat, compartir informació o oferir enllaços cap a altres pàgines.
4 conceptes que defineixen microblogging
- Blog: un diari on l’autor escriu comentaris cronològicament
- Missatgeria instantània: ens permet tenir converses en temps real amb altres usuaris
- SMS: s’envien missatges de text de 140 caràcters
- Xarxa social: Els missatges es troben en un espai públic i poden ser llegits i comentats per aquelles persones que “et segueixen”.
Una de les característiques que fan únic i particular a Twitter és el fet que cada persona pot tenir els seus propis seguidors. Aquest concepte seguidors et permet que un usuari pugui estar en contacte amb les persones que més li interessa, per aconseguir-ho es fa a través dels núvols de tags o paraules clau que uneixen els interessos generals de l’usuari amb les altres persones.
Com funciona realment Twitter?
Doncs tot és gràcies a la framework Ruby on Rails, que permet als usuaris escriure missatges evitant que et repeteixis i afavorint la convenció a la configuració.
Els Rails són un conjunt de llibreries, automatismes per construir aplicacions web que accedeixin a bases de dades.
On va néixer el microblogging més famós de la història?
- 2006: Comença com un projecte d’investigació a la companyia Obvious.
El nom original era twttr. La primera piulada va ser escrita per Jack Dorsey (fundador) al 21 de març: “Just setting up my twttr”.
15 de Juny es publica oficialment. Biz Stone, co-fundador, penja a Youtube un vídeo explicant com funciona Twitter
- 2007: Es popularitza gràcies a rebre el premi South by Southwest Web Awards en categoria de blogs. Esdevé una empresa com a tal i al Novembre un informe de Nielsen Online assegura que ha crescut un 1.382% l’any
- 2009: Twitter arriba als 1.000 milions d’usuaris. S’identifica Twitter amb la imatge d’un ocell. 2010: apareix el famós Trending Topic; es vol fomentar allò que originen més soroll, els temes que més es repeteixen entre el flux de tweets.
Twitter no ha canviat gaire en aspectes tècnics, aquest és el motiu del seu èxit: la senzillesa. Tot i això un tema que sí que ha canviat en els últims anys ha sigut en la publicitat. Primer de tot s’utilitzava AdSense de Google, ara es finança únicament amb inversions d’empreses. Aquesta nova manera de promoció de comptes s’anomena Trending Promoted, una plataforma de publicitat gràcies a la qual tweets esponsoritzats es posicionen millor en els resultats de cerca.
Tumblr
Tumblr, a diferència de Twitter, permet crear contingut amb un gran atractiu visual: és molt interessant per a les persones que els hi agrada la fotografia, vídeos i animació. També és adient per marques que desitgen destacar visualment els seus productes o serveis.
Característiques bàsiques
- Pot ser íntegra en altres xarxes i aplicacions socials: Tumblr permet compartir actualitzacions que hagin sigut publicades a altres xarxes socials com Facebook i Twitter.
- Accepta la publicació d’imatge en format GIF:
- Les actualitzacions poden contenir etiquetes: com el hashtag de twitter, d’aquesta manera és fàcil compartir actualitzacions d’altres persones i sigui vist per una major quantitat de persones.
- Un escriptori molt intuïtiu: Amb Tumblr és molt fàcil i ràpid pujar imatges i modificar plantilles (l’aspecte visual és molt senzill).
- Rebloguejar: Els usuaris de Tumblr aprecien la capacitat de publicar en el teu propi blog els posts d’altres blogs (reblog).
I Tumblr, d’on surt?
- 2005 : Chris Neukirchen inventa el sistema tumblelogE, específic per petits blocs. Només hi havia una regla: que només tingues un paràgraf.
- 2007: David Karp i Marc Arment comencen a treballar en la seva pròpia plataforma i al febrer es va llençar Tumblr. En dues setmanes el servei ja tenia 75.000 usuaris.
- 2012: Tumblr protagonitza el seu primer gran campanya de publicitat amb Adidas, on la marca va llençar un bloc de Fútbol en Tumblr just abans de la final de l’EUROCPA.
- 2013: Tumblr i Yahoo! s’associen amb 1.100 milions de dòlars per l’aplicació.
El futur de Tumblr dependrà de David Karp (chief executive office), avui dia la plataforma està publicada en 13 idiomes i manté 110 milions d’usuaris actius mensuals.
El microblogging ajuda en els professionals de la comunicació?
L’objectiu que persegueixen tant Twitter com Tumblr és molt similar: connectar un gran nombre de persones en temes concrets. A partir d’aquí cadascú ho executa a partir d’una imatge de marca diferent. Tot i això, en l’ambient de la publicitat i la comunicació no hi ha cap mena de dubte que han revolucionat la manera de relacionanar-se, tant entre usuaris com entre marca i públic.
Gràcies a Twitter (amb tècniques com el trending promoted, tant grans com petites empreses han trobat l’oportunitat de conèixer millor els seus clients, saber què els hi agrada i què no, fins i tot saber què pensen sobre les empreses.
Segons un estudi realitzat per la consultoria de marketing ExactTarget als Estats Units, “els seguidors de twitter tenen més probabilitats d’induir a la recomanació i a realitzar futures compres”.
Webgrafia
Viquipèdia Twitter <https://ca.wikipedia.org/wiki/Twitter>
“Glosario Básico Twitter”. A: esTwitter.com <http://estwitter.com/glosario/>
“Definición de twitter”. A: Definición ABC Tu diccionario hecho fàcil. . <http://www.definicionabc.com/tecnologia/twitter.php>
Definicón de twitter. A: Definición.de. http://definicion.de/twitter/
Jorge, Miguel. “Historia de Twitter”. 21 de març del 2011- <http://hipertextual.com/archivo/2011/03/historia-twitter/>
Erostarbe, Federico. “Twitter lanza plataforma de publicidad”. A: Hipertextual.com. <http://hipertextual.com/archivo/2010/04/twitter-lanza-plataforma-de-publicidad/>
“Ruby on Rails: El desarrollo web que no molesta”. <http://www.rubyonrails.org.es/>
Escais, Victoria. “Aparecieron los trending ropics auspiciados en Twitter”. A: Hipertextual.com. 17 de Juny del 2010. <http://hipertextual.com/archivo/2010/06/aparecieron-los-trending-topics-auspiciados-en-twitter/>
“La evolución de Twitter, el conquistador de usuarios, marcas y empresas”. <http://www.puromarketing.com/16/8765/evolucion-twitter-conquistador-usuarios-marcas-empresas.html>
Rojas, Elisabeth. “La evolución de Twitter desde 2006. A: mcpro muycomputer”. 9 de Maig del 2011. <http://www.muycomputerpro.com/2011/05/09/evolucion-twitter-desde-2006>
Tumblr
Viquipèdia Tumblr. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Tumblr>
Escudero, Fernando. “Qué es tumblr: características y ventajas”. A: about en español. <http://redessociales.about.com/od/aplicacionesysitioswebsociales/a/Que-Es-Tumblr-Caracteristicas-Y-Ventajas.htm>
Cambronero, Antonio. “5 funciones de Tumblr que marcan la diferencia”. A: Weblog Magazine. 27 de Juliol del 2012. <http://abcblogs.abc.es/weblog/public/post/5-funciones-de-tumblr-que-marcan-la-diferencia-13234.asp/>
Barnes, Sarah. Traducido por: Palma, Mariana. “Historia de la creación de Tumblr”. A: eHow en Español. http://www.ehowenespanol.com/historia-creacion-tumblr-info_517959/
Asensio, Alejandro. “Historia de Tumblr”. A: Socialocious. 21 d’Abril del 2015. <http://socialocious.com/2015/04/21/historia-de-tumblr/>
Enllaç presentació URL
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.