De què parlem?

Es podria entendre dispositiu mòbil com a aparell transportable. Però cal anar una mica més enllà. Per a classificar un aparell com a dispositiu mòbil cal que compleixi les següents condicions:

  1.  Que pugui ser transportat amb freqüència i facilitat.
  2. Que sigui suficientment petit per ser utilitzat durant el propi transport. Conseqüentment, cal que el dispositiu pugui ser utilitzat fàcilment amb només una o dues mans, sense l’ajut d’un suport.
  3. Que disposi de comunicació ; que tingui la capacitat d’enviar i rebre dades sense l’ajut d’un cable.
  4.  Que tingui interactivitat amb les persones. Caldrà que a través d’un teclat, pantalla tàctil, punter, o algun altre mitjà, l’usuari pugui interactuar amb l’aparell.

(J. David Morillo Pozo, Introducción a los dispositivos móviles)

En altres paraules, els dispositius mòbils són aparells amb funcions similars a les d’un ordinador però de mida molt reduïda i manejables fàcilment. A més, capaços de transmetre i rebre dades a internet o altres dispositius sense la necessitat d’un cablejat; sinó a través de, per exemple, xarxa wifi, connexions bluetooth, NFC i GPS.

Els principals dispositius mòbmobile devicesils que s’utilitzen avui en dia (març 2016) són els ordinadors portàtils o netbooks, telèfons mòbils i smartphones, tauletes o tablets, phablets (aparell que és una barreja entre tauleta i telèfon mòbil), les PDA (Personal Digital Assistant), els llibres electrònics o e-books i, fins i tot, consoles de joc i reproductors de MP3 i MP4.

Abans de portar-los a les butxaques

L’origen d’aquesta invenció rau en la necessitat de comunicació entre capitans de vaixells a l’oceà, patrulles policia i ambulàncies. Aquests es comunicaven mitjançant ones de ràdio en dues direccions. Els primers telèfons mòbils funcionaven també amb aquest tipus de comunicació i, de fet, els primers que es van comercialitzar s’incorporaven als cotxes.  Realment, però, anys abans, al 1975 es va començar a comercialitzar l’ordinador portàtil i aquest va ser el predecessor dels dispositius que utilitzem.  (Cindy Krum. Mobile Marketing, Chapter 2)

Més tard van aparèixer els telèfons-maleta (d’uns 5kg) i no va ser fins al 1983 que va entrar al mercat el telèfon com a dispositiu mòbil de primer telèfon mòbilveritat, el primer que compliria amb les condicions mencionades anteriorment: el brick phone, de la mà de Motorola. Només un any després les PDA’s (Personal Digital Assistant) prenien el territori dels homes de negocis i, per fi, al 1993, una nova invenció unia els telèfons mòbils i les PDA’s, : el Simon Personal Communicator, que era el primer telèfon amb prestacions d’ordinador. (Cindy Krum. Mobile Marketing, Chapter 2)

Des d’aleshores, la tecnologia ha anat avançant a passos gegants. S’han desenvolupat processos i mètodes que han permès l’aparició de nous productes i millores en les prestacions d’aquests. En primer lloc, cal fer èmfasi en l’evolució del sistema de comunicació, rellevant especialment per a telèfons mòbils: de primera a quarta generació.

Com s’ha comentat prèviament, la tecnologia utilitzada al principi feia servir les ones de ràdio amb fins purament de transmissió de veu (1G).  A l’última dècada del segle XX va introduir-se la transmissió de dades, que permetia enviar missatges de text (2G), a principis del segle XXI va ser possible l’accés a banda ample i, per tant, a internet. Finalment, es va millorar l’execució d’aquesta tecnologia i augmentar la velocitat de navegació, establint l’actual tecnologia (4G). (Ying. Research of Evolution of Mobile Phones)

A més a més, cal mencionar alguns dels avenços tecnològics que han estat rellevants en els últims anys: el desenvolupament de sensors de gravetat i de proximitat; les pantalles tàctils, el reconeixement de veu i d’empremta digital; la localització GPS; el desenvolupament de nous sistemes operatius i aplicacions (softwares) per a dispositius mòbils.

Tot això ha afavorit la introducció i incorporació a les nostres vides diàries de reproductors media, smartphones, tablets, phablets, i altres dispositius mòbils. En la següent imatge s’aprecia l’evolució a primer cop d’ull dels dispositius mòbils en els últims 20 anys

evolution of devices

Imatge extreta de GalleryHip

Màrqueting mòbil

Els dispositius mòbils han pres el control de les nostres vides als països desenvolupats. Els dispositius mòbils -especialment laptops, phablets, smartphones i tablets- han agilitzat i fet immediata la comunicació entre persones a distància. No ens allunyem més d’un metre dels nostres dispositius en tot el dia, fins i tot dormim amb l’smartphone a la tauleta del llit. Estem online contínuament, moltes persones les 24 hores del dia.

Fins als anys 90, la comunicació de masses es basava en els mitjans de premsa, televisió i ràdio. Avui en dia, les pàgines web i aplicacions mòbils són indispensables per a arribar al públic. En l’enregistrament d’una base de dades -ja sigui per a una empresa privada o burocràcia de l’administració pública-, en l’apartat de dades personals, el correu electrònic i el número de telèfon mòbil són camps obligatoris.

Cal destacar que la penetració de línees de telèfon mòbil a Espanya és del 108,5%. En el gràfic a continuació, s’aprecia la penetració anual de línies de telèfon des de l’any 2000. En els últims nou anys aquesta dada s’ha estabilitzat però no deixa de ser de les més altes d’Europa.

Evolució de la penetració de línies de telèfon al territori espanyol

Evolució de la penetració de línies de telèfon al territori espanyolElaboració pròpia a partir de dades extretes d’ ONTSI

El què és interessant des del punt de vista empresarial és que els consumidors són accessibles a qualsevol lloc i en qualsevol moment del dia. Ens trobem davant d’un nou tipus de comunicació disponible i la necessitat de desenvolupar una nova estratègia de màrqueting, una estratègia de màrqueting mòbil. (Cindy Krum. Mobile Marketing, Chapter 1)

els consumidors són accessibles
a qualsevol lloc i en qualsevol moment

El màrqueting mòbil és un tipus de màrqueting directe que és mesurable, interactiu, immediat i es pot enfocar fàcilment a un públic exclusiu. És la forma més selectiva de màrqueting a la web. Permet enviar missatges a un conjunt de persones amb unes característiques molt concretes. Tot el què cerquem a la web des dels nostres dispositius queda gravat. Si descarreguem aplicacions, juguem a jocs o enviem un missatge, aquesta informació queda enregistrada. De manera que tals dispositius, avui en dia, són capaços de determinar els nostres gustos i interessos. (Cindy Krum. Mobile Marketing, Chapter 1)

Grans multinacionals són les capdavanteres en campanyes de màrqueting mòbil. Aquesta de Heineken n’és un exemple:

Recursos

Presentació Prezi

The Evolution of Mobile Devices