Pendrives Intangibles: La nova generació d’emmagatzematge

1. Descripció

És un conjunt servei d’allotjament d’arxius multiplataforma dissenyat per a la web 2.0 que permeten localitzar, emmagatzemar i etiquetar documents i presentacions per accedir-hi a través de qualsevol dispositiu i compartir-ho amb altres usuaris. Poden estar optimitzats per servir a molts usuaris o estar optimitzats per a l’emmagatzematge d’usuari únic.

Tots els documents van a un núvol on es guarda per obri-lo amb un altre sistema

2. Història i evolució

La capacitat d’emmagatzematge de dades d’aquests maquinari és cada vegada més gran, i el que és més interessant: ocupen menys físicament i emmagatzemen més digitalment.

La revolució per guardar informació va arribar amb Internet i els centres de dades i servidors que van proporcionar una enorme capacitat d’emmagatzematge. Així, va emergir una nova arquitectura, un sistema anomenat ‘cloud storage‘ (emmagatzematge en el núvol) que va arribar el 1999 amb salesforce.com com a aplicació pionera en el lliurament d’aplicacions corporatives per mitjà d’una interfície web. Aquesta companyia va demostrar l’avantatge de l’ús de portals web per lliurament dels seus productes. A partir de llavors, han anat sorgint molts servidors per emmagatzemar tot tipus d’arxius a la xarxa: documents, fotos, vídeos, etc.

Dels portals més exitosos en utilitzar la web 2.0 com a magatzem núvol, el pioner va ser SlideShare: creat el 4 d’octubre de 2006 de la ma de Jonathan Booutelle, Amit Ranjan y Rashmi Sinha (de la compañía Uzanto) per solucionar un problema que tenien molts estudiants universitaris; com agregar presentacions Power Point en un Wiki.

El servei gratuït Slideshare et permet pujar presentacions de forma pública o privada, descarregar presentacions d’altres usuaris per al teu ús, embeure blocs, llocs web, vídeos a les teves presentacions i sincronitzar xarxes socials com Twitter i Facebook.

·Dropbox: Drew Houston i Arrash Ferdowsi  van trobar una oportunitat en veure que molta gent continuava utilitzant el correu electrònic com a sistema per compartir contingut, sense una opció senzilla per guardar, sincronitzar i compartir arxius.

Com funciona Dropbox?

·Google Drive: Nascut al 2012 i llançat per Google. És una millora de Google Docs, amb l’afegit d’emmagatzematge de fitxers. Google Drive sincronitza automàticament tots els continguts que tinguem emmagatzemats, perquè puguem treballar amb ells independentment del dispositiu que utilitzem per accedir al nostre compte.

Un altre aspecte interessant de Google Drive és que podrem compartir qualsevol dels nostres arxius, sigui quina sigui la seva extensió i de forma molt senzilla: l’eina genera un enllaç ‘públic’ perquè un altre pugui obrir un fitxer o fitxers concrets.

·Mega: Mega ve Kim Dotcom. El creador de Megaupload, condemnata presó condicional per culpa les lleis de pirateig dels EEUU, ofereix un nou espai brutal de forma gratuïta, ni més ni menys que 50GB.

·iCloud: Servei creat per Apple al 2011. El sistema basat en el núvol permet als usuaris emmagatzemar arxius multiplataforma, a més de servir com a plataforma per a servidors de correu electrònic d’Apple i els calendaris. Cada compte té 5 GB d’emmagatzematge gratuït, el contingut comprat d’Apple iTunes (aplicacions, música, pel lícules i vídeos) s’emmagatzema de forma gratuïta sense interferir en aquests 5 GB. El seu ús és exclusiu d’usuaris Apple. Per tant, cal tenir un iPhone, iMac, iPod o iPad per a optar a una retro compatibilitat laptop-smartphone.

Interacció entre dispositius apple a través d'iCloud
Interacció entre dispositius apple a través d’iCloud

3. Relació amb PiRP

Els documents d’emmagatzematge compartit són una eina que facilitat immensament la feina de qualsevol empresa que treballa sobre documents visuals.

Per exemple, un dissenyador pot pujar al núvol el seu disseny perquè el vegin els altres treballadors i, aquests, se’l poden descarregar i modificar amb total llibertat per a llavors tornar-lo a pujar al núvol.

Una empresa pot fer un briefing amb format power point i fer un drive amb aquesta, enviar-la a una agència lluny de la seva ciutat i així s’estalavia un viatge i pot tenir un feedback immediat amb ell.

D’altra banda, portals com Slideshare permeten visualitzar presentacions en directe, és a dir: reunir-se mitjançant una videoconferencia i utilizar aquest sistema per a fer la presentació en streaming.

Presentació

D’aquesta manera és prescindible reunir-se tot l’equip en un local, fet que estalvia viatge i temps als empresaris.

Les eines que ens proporcionen aquests sistemes són un gran valor afegit, i si és creativa i dinàmica aporten una bona imatge per a l’empresa.

Com es pot crear una presentació destacable i cridanera?

4. Bibliografia

-«Dropbox: The Online Storage Solution We’ve Been Waiting For?»

-Mark Hendrickson.

TechCrunch.

<https://ca.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web> [Data de

consulta: 28/09/2015]