Antecedents de la Premsa Online

El món de la comunicació està vivint un canvi profund en el seu funcionament a causa del desenvolupament imparable de les noves tecnologies. Però també cal tenir en compte com les persones han anat accedint amb més facilitat a les tecnologies.

Figura 1

FONT: INE – Enquesta de l’INE (Institut Nacional d’Estadística) sobre Equipament i Ús de Tecnologies d’Informació i Comunicació a les llars [any 2014]

Tots aquests canvis han donat com a resultat el que avui coneixem com a Premsa Online. En aquest sentit les persones, Internet i les màquines s’han anat complementant en el món de la premsa fins a crear dins del context digital una nova manera de transmetre la informació periodística arreu del món.

Persones, internet i màquines

FONT: Pròpia – L’expansió i el desenvolupament de la Premsa Online és resultat de la fusió entre Persones, Internet i Màquines. Les persones s’han anat adaptant a les noves tecnologies, les noves tecnologies a les necessitats de les persones, i finalment Internet ha anat augmentant l’avenç de la Revolució Digital de manera global.

Per ampliar la informació sobre l’adaptació als mitjans digitals pots clicar en el següent enllaç “Adaptarse al medio (digital), o morir”.

A Internet els nous mitjans de comunicació troben un nou llenguatge propi i unes característiques de comunicació diferents a les tradicionals. És en l’expansió d’Internet quan per primera vegada es comencen a “pujar” notícies per comunicar a través d’una pantalla. I d’altra banda, l’usuari pot accedir a la informació sense necessitat de moure’s de casa.

KRON va ser la primera agència de notícies que va permetre als usuaris accedir al seu contingut de manera online. Posteriorment, l’augment de diaris digitals va anar creixent exponencialment en els cinc continents, especialment a Europa, Amèrica i Àsia.

Des del moment que s’escriu a Internet, les paraules prenen una dimensió global [Mayoral, J – 2013]. És aquesta dimensió global de les paraules que un comparteix a Internet la causa del creixement de la premsa online.

També és important fer referència al concepte de globalització:

La globalització és una sèrie complexa de processos que es produeixen simultàniament en l’àmbit econòmic, polític, tecnològic, cultural i ecològic i que abasten la major part de les regions del planeta [Enciclopèdia Catalana]

FONT: Tumblr – Gif que representa els moviments que s’estableixen arreu del món per plasmar el concepte de globalització.

La relació de la globalització (centrem-nos en la tecnològica i la cultural) i la premsa online és que Internet i les noves tecnologies (les TIC) fan possible que la informació pugui arribar a qualsevol dispositiu electrònic amb accés a Internet de qualsevol lloc del món.

Canvis produïts per la Premsa Online en el Periodisme

L’augment de la Premsa Online ha tingut un impacte important en el periodisme actual. Tot impacte provoca uns canvis que són necessaris per adaptar el nou mitjà a les noves necessitats. Observem abans la següent gràfica, la qual reflecteix l’impacte de les noves tecnologies en el periodisme.

1

FONT: El País – En aquesta gràfica es pot observar com Internet creix respecte a la Premsa Tradicional. D’altra banda també les diferents edats reflecteixen com les persones s’han anat adaptant a les noves tecnologies per accedir a la informació.

Un altre dels canvis més significatius en la Premsa Online és que el lector passa de ser un lector passiu a un lector actiu. A Internet el lector pot contrastar les notícies, pot produir el seu propi contingut informatiu, compartir-lo i alhora comentar els diferents articles i notícies que consumeix a Internet. Estem davant d’un dels canvis més importants pel que fa al consum i distribució del periodisme.

A continuació repassem 3 canvis més que són importants en la Premsa Online:

1. Continguts:

En la següent infografia, es pot veure com el contingut que ofereixen les publicacions online solen contenir continguts realitzats per tercers:

Infografia 2

FONT : La Vanguardia – A Internet els continguts es publiquen immediatament, és per aquesta raó que en moltes ocasions el periodista no està al lloc dels fets, però sí que pot recopilar alguna filmació del lloc dels fets per un tercer que hi era en el moment de la notícia.

2. Valors Afegits:

El procés ràpid d’adeqüació de la premsa a Internet també ha aportat un valor afegit a la Premsa Online:

  1. Accelera els processos de creació, publicació i distribució de continguts.
  2. El temps real substitueix a la periodicitat de la premsa tradicional.
  3. La premsa online permet accedir a la informació en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, sempre que es tingui connexió a Internet.

3. El nou periodista:

Els periodistes s’han vist obligats a reinventar-se per adaptar-se al nou medi, creant així la figura del nou periodista o el periodista 2.0:

1

FONT: Google – El nou periodista fusiona els coneixements dels programadors i els reporters alhora. D’alguna manera necessita coneixements sobre el funcionament dels dispositius electrònics, també mantenir la seva capacitat d’anàlisi i finalment traduir-ho tot en un bon contingut informatiu online.

El futur de la Premsa Online

Foto futur

Des de l’expansió de la impremta al segle XV, la premsa s’ha anat adaptant aquests avenços al llarg de tota la seva vida. D’igual manera ho ha fet des dels anys noranta amb l’aparició d’Internet i els diferents dispositius tecnològics.

Tal com s’ha desenvolupat al llarg de tot aquest capítol, la premsa online ja ha evolucionat moltíssim des de la dècada dels anys noranta fins a l’actualitat. Es pot preveure doncs amb tota aquesta anàlisi de l’evolució de la premsa online que en un futur aquest mitjà de comunicació digital anirà prenent més força.

Són cada vegada més els avenços tecnològics que posen a disposició de la societat eines d’interacció digital més eficaces i dinàmiques que agilitzen la nostra comunicació a través d’Internet. És possible esperar que la premsa online segueixi adaptant-se a aquests avenços i es reinventi amb el pas dels anys.

Pel que fa als professionals de la comunicació, s’espera també que siguin cada vegada més els periodistes especialitzats en la premsa online i tot el que tingui relació amb Internet i els suports digitals.

En resum, la premsa online li espera un futur que apunta a l’especialització d’aquest mitjà digital i deixa en incògnita el futur de la premsa tradicional, la qual no se sap amb certesa si sobreviurà o anirà desapareixent progressivament.

Informació complementària que potser t’interessa

  1. José Rivera Costales. (2014). Periodismo digital en la era 2.0. Youtube
  2. IED Madrid. (2010). Entrevista a Victor Puig sobre las Claves del Periodismo 2.0. Youtube
  3. Nikolai Stepenovich Sokolov. (2013). Documental Periodismo Digital Historia y transformaciones en el medio digital. Youtube

Bibliografia

– Borderia, E., Laguna, A., Martínez, F. (1998). Historia de la comunicación social: Voces, registors y conciencias. Madrid: Editorial Síntesis.

– Mayoral, J. (2013). Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Madrid: Editorial Síntesis.

– Tascón, M., Cabrera, M. (2012). Escribir en internet: Guía para los nuevos medios y las redes sociales. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Webgrafia

– Angelfire. (2009). KRON primer periódico en línea en la historia del Internet. Geek the planet. Des de http://geektheplanet.net/1750/kron-primer-periodico-en-linea-en-la-historia-del-internet.xhtml

– Bradshaw, P. (2011). ¿Qué es el periodismo de datos?. Des de http://interactivos.lanacion.com.ar/manual-data/introducci%C3%B3n_0.html

– Flor, I. (2010). Las claves del Periodismo 2.0. Yorokobu. Des de http://www.yorokobu.es/las-claves-del-periodismo-2-0/

– Gran Enciclopèdia Catalana. (2015). Premsa Digital. Des de http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0280861.xml

– Moreno, M. (2015). Siete tendencias del periodismo 2.0 en la actualidad. TreceBits. Des de http://www.trecebits.com/2015/10/05/siete-tendencias-del-periodismo-2-0-en-la-actualidad/

– Santo, O. (2013). Periodismo 2.0: El periodismo digital del presente…y de futuro. Marfi.com. Des de http://www.marficom.com/periodismo-2-0-el-periodismo-digital-del-presente-y-de-futuro/

– Wikipedia. (2015). Periodismo en línea. Des de https://es.wikipedia.org/wiki/Periodismo_en_l%C3%ADnea
– Gran Enciclopèdia Catalana. (2015). Premsa. Des de http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0240151.xml