Presentem…

El streetpublicity, l’entenem com el mix d’esdeveniments, muntatges, coreografies, activitats o actuacions que es desenvolupen en ple carrer on la marca o anunciant busca la participació o interacció amb la gent per transmetre el missatge desitjat.Podem trobar accions més simples,

Tokyo i el seu bonbardeig publicitari.

Tokyo i el seu bombardeig publicitari.

o d’altres més elaborades, on el pressupost disponible juga molt en la presa de decisions.

Aprofundint…

Últimament, aquesta eina publicitària i comunicativa s’està convertint en una bona disciplina comunicativa en creixement.

Avui en dia, podem comparar la publicitat als carrers amb la metàfora visual: ‘ El carrer és com un aparador i canal de comunicació entre consumidors i anunciants’.  Les possibilitats són amplies i molt diverses, on els conceptes claus per triomfar són la creativitat i la innovació. Una bona barreja d’aquests dos conceptes pot esdevenir una gran diferenciació i efectivitat de la campanya.

Puclicitat urbana a NY.

Puclicitat urbana a NY.

Gràcies a què es desenvolupen en mitjà urbà o en entorns comercials, és a dir, on trobem un gran flux de persones, els mitjans de comunicació no tenen el control, i es pot generar major repercussió i apropament amb els consumidors. És una nova manera de crear accions innovadores i creatives on ja no és suficient esperar al consumidor, sinó que se l’ha d’anar a buscar. Així és com el streetpublicity surt als carrers i neix.

Diferents accions…

Avantatges d’aquest tipus d’accions són: el missatge arriba amb molta més força i claredat que si es fes mitjançant un spot o una pàgina de premsa, si aquestes accions són realment interessants, poden generar un retorn de la inversió molt beneficiós, ja que al ser molt impactant, poden ser cobertes pels mitjans de comunicació com si fos una notícia, per tant, sense que la marca o empresa que estigui darrere la creativitat, pagui las mitjans perquè la publicitin. D’aquesta manera, els impactes i repercussió es multipliquen, i pot arribar a ser una acció molt rentable.

Aspectes importants a tenir en compte a l’hora de realitzar una acció de streetpublicity són:

  •  Originalitat: no repetir accions ja fetes per altres marques o agències. De la mateixa manera que no repetir en les mateixes localizacions, ciutats, entre d’altres.
  • Interactuació: és un punt a favor i avantatjat, poder interactuar cara a cara amb el públic objectiu, per així crear-li experiències de marca memorables.

    Schweppes streetpublicity.

    Schweppes streetpublicity.

  • Actualitat: el factor actualitat, és un condicionant que pot jugar molt bé a favor nostre. Esdeveniments esportius, polítics, socials, entre molts més, poden ser un bon context per donar un enfocament diferent i únic.

Diferents exemples…

A continuació alguns exemples d’accions de streetpublicity, tan simples com complexes. Totes elles, amb un efecte positiu després de la seva consecució.

Mc Donald’s

Pas de zebra en plena ciutat de Mc Donald's

Pas de zebra en plena ciutat de Mc Donald’s

La marca de menjar ràpid, per exemple, va jugar amb la similitud que hi ha entre una cosa tan simple com un pas de zebra, comparant-lo amb una caixa de patates fregides com les que serveixen en els seus establiments.

Kit kat

Banc del mobiliari urbà de Kit Kat

Banc del mobiliari urbà de Kit Kat

La marca de Nestlé, va jugar amb el mobiliari urbà, en concret amb els bancs que trobem pel carrer, comparant-los amb un dels seus paquets de xocolatines, i jugant amb el doble sentit de: Kit Kat, és com pren-te un descans al banc’.

Sprite

Dutxes a la platja de Sprite

Dutxes a la platja de Sprite

Sprite, va realitzar una acció de streetpublicity en dutxes de la platja, fent un doble sentit com si fossin dispensadors com els que es poden trobar en establiments.

Mc Donald’s i JCDecaux

Aquí trobem una segona acció de la cadena de menjar ràpid americana en col·laboració amb JCDecaux, on van realitzar OPIS interactius on promocionaven el seu nou servei d’esmorzars.

Sony i JCDecaux

En aquest cas trobem una acció conjunta entre Sony i JCDecaux on es promocionava la nova pel·lícula de Spiderman. On gràcies als poders d’Electro, els consumidors podien carregar la bateria dels seus dispositius mòbils gràcies als OPIS intal·lats.

Nike

El gran gegant esportiu Nike, ha realitzat accions urbanes de publicitat de lo més diverses. Sempre sense oblidar la seva filosofia i ideals, ha aprofitat tant mobiliari urbà, edificis, monuments i inclús transport públic, per publicitar en general la proactivitat cap a l’esport, o de manera més específica, nous productes o col·leccions. A continuació es pot veure una galeria fotogràfica on surten diferents accions utilitzades per la marca referent a nivell mundial en esport.

Una altra manera de trobar street publicity al carrer, és amb la fusió que es fa amb la disciplina de l’art, principalment de l’art als carrers. En els seus inicis, aquest art servia per expressar missatges de denúncia, reivindicatius, polítics o amb alts continguts socials. Més endavant, les marques van veure el gran potencial d’aquestes obres de carrer, i van voler unir-les a les seves creativitats publicitàries exteriors.

D’aquesta nova unió existeixen diferents tècniques com:

  • Graffiti advertising: creativitats publicitàries mitjançant l’art del graffiti. És una bona tècnica per cridar l’atenció d’un public més jove.
  • 3D Art amb guix: les creativitats es pinten sobre el terra amb guix. Els artistes juguen amb les il·lusions òptiques i perspectives jugant amb la vista i cridant l’atenció dels públics.

Per anar acabant…

Com hem pogut veure, el streetpublicity, la podem considerar com una gran eina a tenir en compte per part de les marques en les seves estratègies publicitàries i complementàries a altres eines publicitàries i comunicatives. És arriscat basar tot el pressupost publicitari en aquesta eina però, és de gran efectivitat i directe amb els públics, i d’on podem extreure’n realment resultats satisfactoris com record de marca, fidelització, empatia, entre altres. No oblidem que avui en dia les persones reben milers d’impactes en les seves rutines i el mitjà exterior és una bona opció comunicativa que tant empreses com marques han de tenir en compte.

Prezi

Webgrafia