La publicitat online: la publicitat del present i del futur

Què és la publicitat a internet?

És un tipus de publicitat que utilitza internet com a canal. Hi ha un patrocinador que utilitza la xarxa per transmetre un missatge amb el que pretén informar o persuadir un públic objectiu sobre uns productes, uns serveis o unes idees.

Evolució de la publicitat a internet

La història de la publicitat a internet va començar el 1993, quan va aparèixer el primer anunci clicable. Aquest anunci li va vendre Global Network Navigator a una empresa de Silicon Valley.

El 1995 internet fa un boom i ja compte amb 16 milions d’usuaris. És llavors quan apareix la primera referència al PPC (Pagament Per Clic) a càrrec del lloc web de directoris Planet Oasis. A l’any 2000 es dóna un gran pas en el àmbit de la publicitat a internet amb el llançament d’Adwords per part de Google.

Exemple d’anuncis mitjançant Google Adwords

Al 2004 va aparèixer Facebook, que al 2006 va llançar formats publicitaris a la xarxa social. I a més, al 2005 Google va llançar Google Analytics, un servei gratuït d’anàlisis per a qualsevol lloc web. Compte amb desenes d’eines d’estadístiques i d’anàlisis i també d’informes predeterminats i personalitzables.

Llavors al 2007 va aparèixer AdSense per a mòbils, que permet a les pàgines optimitzades per a navegació mòbil albergar els mateixos anuncis que a les webs convencionals.

Actualment la publicitat a internet ha agafat més importancia. D’acord amb el document Global Entertainment and Media Outlook 2016–2020, en aquest any (2016) la inversió en ambdues plataformes ha observat la mateixa quantitat: al voltant de 170.000 milions d’euros. No obstant això, durant els propers mesos la despesa de publicitat en internet despuntarà a major ritme per sobre del de la televisió. Al 2017 la publicitat a internet superarà la despesa de 200.000 milions d’euros, mentre que la televisió s’estima que no passi dels 190.000 milions.

A més, per a l’any 2020 la diferència entre ambdues plataformes serà més gran. La despesa en publicitat a internet podria estar 60.000 milions de dòlars per sobre de la despesa en publicitat a la televisió.

Les 4 tipologies de publicitat a internet

1. Cercadors o Pagament per Clic

La Publicitat en Cercadors o Pagament per Clic és una tipologia de publicitat que implica mostrar un anunci relacionat amb l’interès de l’usuari i és considerat un dels mètodes més rendibles per fer publicitat online.

Els anuncis en Cercadors  faciliten arribar al públic objectiu de forma selectiva i eficient, ja que els anuncis només es mostren a les persones interessades. El cercador permet que els nostres anuncis surtin en cerques relacionades amb les paraules clau que introduïm en ell. El repte consisteix a mostrar anuncis relacionats amb la cerca de l’usuari i portar-li a la pàgina més rellevant. Orientant la nostra publicitat d’acord amb la intenció dels usuaris, aconseguim el major nivell d’eficàcia possible.

Els anuncis SEM, que és com s’anomenen als anuncis fets en Cercadors o per Pagament per Clic, es mostren en la part superior i inferior de la pàgina de resultats de cerca mentre que els resultats naturals (allò que busquem al nostre cercador) apareixen en la part central.

L’aplicació més gran que genera aquest tipus de publicitat és Google Adwords. És el mètode que utilitza Google per fer publicitat patrocinada. Es tracta d’anuncis que es mostren en els resultats de cerca de l’usuari. Amb l’aparició de Adwords, Google va renunciar a la seva política de ser un cercador lliure de publicitat. Aquest mètode funciona de la següent manera: Google cobra al client per cada clic que es faci sobre el seu anunci. És un mètode de publicitat dinàmic per al client. Pel que fa l’anunciant, ha d’especificar l’import màxim que està disposat a pagar per cada clic d’una determinada paraula, ja que no totes les paraules tenen el mateix preu.

Els anuncis apareixen en la columna lateral de la pàgina de cerca però també poden aparèixer en altres posicions. D’aquesta forma, els anuncis són vistos per un públic que està interessat en el que s’ofereix.

Si volem crear paraules clau eficaces han d’estar formades per 2 o 3 paraules, que siguin específiques i estiguin directament relacionades amb el text de l’anunci. Finalment, un cop creada la teva campanya publicitària, Google et proporciona un compte personal per fer un seguiment de la campanya controlant i gestionant les despeses al mateix temps.

2. Xarxes socials

La publicitat en xarxes socials és un mètode que utilitza precisament aquesta eina per a anunciar productes serveis o idees. Avui en dia és un mètode molt utilitzat degut al gran consum de xarxes socials que fa la gent.

Aquest mètode ens permet arribar a la gent amb poca inversió econòmica. Tot i que el cost per cada clic en aquest mètode és molt baix si ho comparem amb altres formats. Amb les xarxes socials també pots especificar el teu públic objectiu a través de dades demogràfiques i sociodemogràfiques. A més, compten amb una gran varietat de formats.

El seguiment de la campanya es fa a través d’informes que fa cada xarxa socials en els es mostra com avança la campanya publicitària o les visites que ha rebut. Això és molt necessari per avaluar els resultats i conèixer quins són els seguidors més fidels, per poder editar aspectes de la campanya per millorar-la.

Les tres plataformes més utilitzades per dur a terme aquest tipus de publicitat són: Facebook., Twitter i Youtube.

  1. Facebook: Els anuncis que més destaquen són les històries patrocinades o anuncis rellevants. Els anuncis poden enllaçar amb pàgines web, esdeveniments o aplicacions. Els anunciants poden patrocinar l’activitat més rellevant per als seus negocis i assegurar-se què hi hagi més persones que ho veuen. Facebook compte amb diferents tipus d’anuncis segons els nostres objectius.
  2. Twitter: Compta amb tres formats diferents per a fer publicitat. En primer lloc tenim els Tweets Promocionats. Es mostra una publicació (tweet) de l’anunciant en el timeline dels usuaris independentment de si tu segueixes aquella marca o no. En segon lloc, s’utilitzen les Tendències Promocionades, que consisteix a fer que el nostre producte o servei figuri entre els trending topics de Twitter. Es diferencia de la resta de tendències perquè se situa en primer ordre i va acompanyat d’un indicatiu de “tendència promocionada”. I per últim, també existeixen els Comptes Promocionats, que són comptes destacats d’usuaris de Twitter (habitualment empreses), que es destaquen en el “A qui seguir” i que permeten augmentar el nombre de seguidors d’un determinat compte.
  3. Youtube:  Existeixen multitud de formats publicitaris en aquesta xarxa social que poden ser útils per ajudar a que els teus anuncis obtinguin visualitzacions. Existeixen els Canals, en els quals tu pots personalitzar la teva pàgina de Youtube i fer publicitat a través de vídeos que puges tu mateix a la xarxa. Llavors hi ha el TrueView, que són anuncis en vídeo en els quals es paga per visualització real i si l’usuari se salta el vídeo l’impacte no té cap cost. Un altre mètode vinculat a Youtube és el In Stream, que és un anunci gràfic que apareix mentre l’usuari està veient el vídeo. Llavors també tenim la opció d’utilitzar el Homepage Ads, una creativitat de la teva marca que apareix en la pàgina d’inici durant 24 hores. I per últim, el FirstWatch. Aquesta eina permet convertir el teu anunci en el primer que veurà la majoria dels espectadors de Youtube sense importat quin vídeo decideixin mirar.
3. Baners

Un baner és un anunci que acostuma a ser rectangular i està col·locat a dalt, a baix o en els costats del contingut principal d’un lloc web. Quan fas clic sobre ell enllaça amb el lloc web de l’anunciant.

En un principi els baners eren anuncis amb imatges de text i gràfics. Avui, amb l’avanç de les tecnologies s’aconsegueixen baners molt més complexos i es poden fer anuncis amb text, amb gràfics animats i amb so. La majoria dels llocs web comercials utilitza anuncis tipus baner.

Poden dissenyar-se amb figures o amb imatges que van ser dissenyades amb ajuda de tecnologies com Tova Shockwave i especialment, Flaix. Aquestes tecnologies van ser creades amb la finalitat de cridar l’atenció i poder transmetre el missatge que es desitja.

Cada vegada que l’usuari fa clic en el baner, immediatament és dirigit a un altre lloc web disposat per l’anunciant. La mesura d’un baner comú és de 468 x 60 píxels. En definitiva, la paraula ‘baner’ és utilitzada per referir-se a qualsevol classe de disseny publicitari a internet.

Exemple de baners
4. E-mail màrqueting

L ‘e-mail màrqueting és la utilització del correu electrònic per a fer publicitat. Aquest mètode permet fer anuncis personalitzats i en exclusiva a cada persona a través d’e-mail. El cost d’aquesta tipologia publicitària és molt baix. Els resultats es poden mesurar gairebé immediatament A més, gestionar aquest tipus de campanya és molt senzilla. Tant fàcil con enviar correus. Hi ha diferents tipus de publicitat per e-mail màrqueting:

  1. Invitació. Es tracta de convidar els clients a participar de xerrades, esdeveniments de llançament, etc. Fer-los sentir participes de les coses que envolten la marca del seu interès és molt important.
  2. Newsletter. Aquesta eina és un clàssic. Serveix per enviar correus de forma periòdica i a més té una gran varietat de continguts i volum d’informació.
  3. E-mails promocionals. L’objectiu és promocionar el producte o servei per aquest canal. Si el teu objectiu és atraure nous clients i millorar la facturació del teu negoci, aquesta és una bona opció.
  4. E-mails de fidelització. Aquests tipus de correus et permeten construir un vincle a llarg termini amb els subscriptors i clients a través d’una comunicació constant i contingut personalitzat. Pots aprofitar el motiu d’alguna data o esdeveniment especial i enviar regals, descomptes, premis o qualsevol benefici únic i exclusiu. És un tipus de correu que pot marcar la diferencia i serveix per a fidelitzar clients.
  5. E-mails informatius. Es tracta d’anunciar nous productes, nous dissenys, etc. Serveix per a donar a conèixer qualsevol canvi, novetat o llançament que faci la marca. Per a qui vol fer un comunicat sobre algun esdeveniment que ha succeït o succeirà en un futur, aquest format és molt útil.

Avantatges i desavantatges de la publicitat online

Avantatges Desavantatges
  • Àmplia cobertura
  • Baix cost
  • Estalvi de temps
  • Comunicació bidireccional
  • Objectius fàcilment mesurables
  • Risc de frau
  • Bloquejadors d’anuncis

 Com afecta la publicitat online al periodisme?

Encara que semblin dos conceptes molt allunyats, la publicitat online i el periodisme també van lligats. Cada vegada s’aposta més per el format digital en el món del periodisme. El paper s’està quedant enrere i cada cop es consumeix menys, mentre que el format digital és l’escollit per molts mitjans sense grans recursos econòmics. A més, crear un diari online és una tasca senzilla.

I de quina manera afecta la publicitat feta a través d’internet amb el periodisme? Està clar que els periodistes que fan material per a mitjans online necessiten un sou; per tant, el diari digital necessita tenir fonts d’ingressos per a mantenir la web i pagar els treballadors. Aquí apareix el paper clau de la publicitat online. Tenir anuncis en una web és una bona font d’ingressos.

Ingressos per publicitat dels principals diaris espanyols

Com veiem en l’exemple anterior, les xifres que ingressen els mitjans per posar publicitat als seus webs són molt grans. És per aquest motiu, que el món del periodisme, en concret del digital, ha de ser molt conscient de la importància que pot arribar a tenir la publicitat a internet per als seus interessos.

Presentació de Power Point

Bibliografia

Crece Negocios (2015). Ventajas de la publicidad en Internet. Consultat 5 novembre 2016, des de http://www.crecenegocios.com/ventajas-de-la-publicidad-en-internet/

Furquet, A. (2014). Tipos de campañas de publicidad en redes sociales. Consultat 2 novembre 2016, des de http://blog.elogia.net/campanas-de-publicidad-en-redes-sociales/

La importancia de la publicidad en las redes sociales. (n.d.) Consultat 4 novembre 2016, des de https://www.gurucontact.com/que-enviar-los-6-tipos-de-campanas-en-email-marketing/

Qué es el Email Marketing?. (n.d.) Consultat 4 novembre 2016, des de http://www.buyto.es/general/ique-es-el-email-marketing

¿Qué es el retargeting? Consultat 5 novembre 2016, des de http://www.remarketingesretargeting.com/que-es-el-retargeting/

¿Qué es un banner? – Definición de banner. (n.d.) Consultat 4 novembre 2016, des de http://www.masadelante.com/faqs/banner

Publicidad en buscadores. (n.d.). Consultat 2 novembre 2016, des de http://www.internetadvantage.es/servicios/publicidad-buscadores-sem/buscadores/

Publicidad en buscadores. (n.d.). Consultat 2 novembre 2016, des de http://www.funkymk.com/sem-publicidad-en-buscadores/

Publicidad en los dispositivos móviles. (n.d.) Consultat 4 novembre 2016, des de http://es.ccm.net/faq/11455-publicidad-en-los-dispositivos-moviles

Romero, D. (2015). Las formas más utilizadas de publicidad online en 2015. Consultat 5 novembre 2016, des de http://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/las-formas-m%C3%A1s-utilizadas-de-publicidad-online-en-2015