La publicitat a Internet és una forma de mercat que permet dirigir missatges promocionals als espectadors a través d’Internet, d’una forma fàcil, ràpida i en el moment més adient.

 


La publicitat existeix des dels inicis del comerç. Un cop apareix el comerç, la societat té la necessitat de comunicar els productes, normalment, per l’expressió oral.

L’arribada d’Internet ha suposat canvis comunicatius que permeten contactar emissors i receptors de tot el món. Gràcies a la publicitat a Internet la societat pot estar a l’abast de tothom sense importar la seva mida, és a dir, no té gens d’importància que sigui una gran empresa o una petita empresa. Tot tipus d’empresa pot crear de la mateixa manera la seva campanya publicitària i compartir-la on-line, l’anomenada democratització de la publicitat.

L’inici de la publicitat a Internet comença amb el correu directe, mailing, que permetia enviar missatges publicitaris a través del correu electrònic. Aquesta publicitat encara s’utilitza però ja no és eficaz. Són missatges que l’usuari ja no vol obrir o directament van a la carpeta spam (correu escombraries). És cert, que el mailing podrà ser una bona forma de publicitat si es fa amb convenciment perquè l‘ususari l’obri.

El 1994 van començar a aparèixer diferents mètodes publicitaris a Internet quan aquest encara estava en els seus inicis. La gran evolució de la publicitat a Internet va arribar dues dècades després.

Les dades mostren que la possibilitat d’obtenir publicitat a través de la xarxa permet arribar al consumidor a qualsevol lloc on estigui i en el moment més adient per mostrar aquests missatges comercials. Econòmicament la publicitat digital i interactiva és més factible i comunicativa que no altres sistemes més tradicionals.

TIPUS DE PUBLICITAT A INTERNET

Banner

Introducció d’una peça publicitària dins d’una pàgina web. Va ser la primera forma de publicitat a Internet

Fent un clic en el banner, que pot estar en JPEG, GIF o PNG gràcies a Java, Adobe i Flash; permet redirigir a la persona automàticament al lloc web que s’està promocionant. Hi ha diferents tipus de banners:

Figura 1. Exemple de Banner rectangular. Font: La Vanguardia

Banner rectangular: És aquell que té una forma rectangular i horitzontal i es posa a la part superior de la pàgina web. És el més utilitzat.

 

 

Robapàgines: És un banner rectangular i vertical que està col·locat estratègicament perquè es vegi al costat de la informació que proporciona aquella web. És perfecte per col·locar-lo al costat d’una notícia perquè l’usuari llegeix i al costat veu ràpidament la publicitat.

Rasca-cel: Aquest tipus de banner se situa a la dreta de la pàgina web i crida molt l’atenció. Està a la zona dreta perquè és el lloc més freqüentat pel ratolí quan naveguem.

Botons: És una publicitat petita que sovint es mou per la pantalla quan l’usuari va navegant per la pàgina web.

Figura 2. Exemple Banner interstitial. Font: Google

Interstitial: “Més coneguts com a “cortineta”. Es tracta d’un banner que apareix quan la pàgina web buscada en el navegador es troba carregant. Ocupa pràcticament tota la finestra del navegador i dura uns pocs segons, els suficients perquè l’usuari li doni temps a adonar-se del que veu, donant-li temps a fer click per veure el contingut si ho desitja”.

Posteriorment van aparèixer els adservers que s’encarreguen d’ajudar a calcular l’aparició de banners i/o distribuir les publicitats de la manera correcta en els mitjans digitals.

 

 

 

Google Adwords posa en escena el cost per click (CPC)

L’aparició de Google i el seu sistema de publicitat va ser un gran avenç per a l’evolució de la publicitat a Internet. Adwords va ser el sistema que va llançar Google.

Google Adwords basava el seu funcionament en un model de subhasta i en aquest model l’anunciant no paga segons l’audiència que vegi aquest anunci, sinó que es pagava quan l’usuari donava un click en l’anunci. D’aquí surt la idea del cost per click (CPC), tot això a través de les paraules claus per les que l’usuari feia la seva búsqueda.

 

 

Les xarxes socials obren les portes a nous formats

A mitjans de la dècada del 2000 va arribar el gran èxit de les xarxes socials aconseguint atreure a milers i milers de persones a nivell mundial.

La microsegmentació es basa a segmentar el mercat, és a dir, dividir el mercat d’un bé o servei en grups petits i iguals. Així, el que fa la segmentació és conèixer perfectament al seu usuari per tal d’oferir els béns o serveis més apropiats. Amb aquest procés és com es pot arribar a aconseguir la precisió del màrqueting d’una empresa. Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads, etc., són maneres publicitàries diferents però que tenen en comú la microsegmentació que abans no existia i es basa en els interessos que tenen els usuaris dins d’Internet.

Figura 3. Exemple microsegmentació. Font: Facebook


YouTube i el potencial del vídeo

En el moment que YouTube sorgeix va provocar un gran canvi en la publicitat on-line. YouTube va permetre introduir el vídeo com a publicitat. Dos anys després d’aparèixer, YouTube va començar a llançar vídeos publicitaris de 15-30 segons i altres en pop-up (bafarades que van apareixent durant un vídeo que contenen informació publicitària). Això permet als anunciants que les seves publicitats arribin a totes les persones que visionen aquests vídeos a YouTube i ajuda a fer que qualsevol negoci sigui conegut.

Figura 4. Exemple publicitat YouTube. Font: YouTube


MÈTODES DE COMPENSACIÓ

Els anunciants i editors utilitzen diferents mètodes per calcular esl pagaments de la publicitat a Internet:

  • CPM: El Cost Per Mil significa que l’anunciant paga per cada 1000 cops que es mostra l’anunci als espectadors. És una de les mesures més utilitzades en ràdios, televisions, diaris, revistes i publicitat on-line.
  • CPC: El Cost Per Click significa que l’anunciant pagarà per cada cop que un usuari d’internet faci un click en l’anunci. Aquest mètode serà factible pels anunciants que vulguin assolir moltes visites en els seus llocs webs, però no serà efectiva per a qui vulgui aconseguir reconeixement de la seva marca.
  • CPE: El Cost Per Interacció és aquell que s’enfoca en promoure que els usuaris interactuïn amb l’anunci a part de mostrar-lo.
  • CPV: S’anomena CPV al cost per visualització d’un vídeo publicitari.
  • Atribución del valor del Ad: “En màrqueting “atribució” és la mesura de l’efectivitat de certs anuncis per influir en la decisió de compra dels consumidors. Les impressions poden portar a un usuari a donar clic o fer una altra acció. Aquestes accions signifiquen el pagament d’espais publicitaris”.
  • Altres compensacions basades en l’acompliment: CPA (Cost Per Acció o Adquisició) o PPP (Pago Por Rendimiento) significa que l’anunciant paga pel nombre d’anunciants que realitzen una compra o l’ompliment d’un registre.
  • Costos fixes: “Significa que els anunciants paguen una suma per lliurar els seus anuncis generalment en un període específic de temps, sense tenir en compte la visibilitat de l’anunci o la resposta dels usuaris”.

 

INTERACTIVE ADVERTISING BUREAU (IAB)

“L’Interactive Advertising Bureau (IAB) és l’associació que agrupa les empreses de la publicitat interactiva dels principals mercats del món, la qual s’encarrega des del 2006 de fomentar l’ús d’Internet com a eina de comunicació per a les marques, a més de motivar l’ús de la publicitat en línia”. Per tant, l’IAB és una associació que agrupa les principals empreses de publicitat que hi ha al mercat per tal de fomentar l’ús d’Internet per comunicar sobre les marques i motivar a la utilització de la publicitat per Internet.

 

BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA

Antevenio. (2015). La evolución de la publicidad en internet. [Consultat 30 octubre 2016].

Ayuda de AdWords. Porcentaje de clics (CTR): definición. [Consultat 30 octubre 2016].

García, F. (2009). Marketing: eficacia de la publicidad. [Consultat 30 octubre 2016].

Grupographic. (2014). Tipos de banners en internet. [Consultat 02 novembre 2016].

IAB. Objetivos y filosofía. [Consultat 02 novembre 2016].

Leon Ale, Fran. (2015). ¿Qué es la segmentación de mercado?. [Consultado 04 març 2017].

Muela, C. (2008). La publicidad en Internet: situación actual y tendencias en la comunicación con el consumidor. [Consultat 30 octubre 2016].

Redacción. (2010). ¿Qué és IAB?: Conoce cuales son sus funciones y aplicaciones en las empresas. [Consultat 02 novembre 2016].

Staszynska, A. (2011). La publicidad digital: Diferentes tipos de la publicidad digital. [Consultat 02 novembre 2016].

Wikipedia. (2016). Publicidad en Internet. [Consultat 30 octubre 2016].

Wikipedia. (2016). Mercadotecnia en motores de búsqueda. [Consultat 30 octubre 2016].

Wikipedia. (2016). HyperCard. [Consultat 30 octubre 2016].

Wikipedia. (2016). Banner. [Consultat 30 octubre 2016].

Wikipedia. (2016). Wireless Application Protocol. [Consultat 30 octubre 2016].

Wikipedia. (2016). Costo por mil. [Consultat 30 octubre 2016].