La revolució dels jocs digitals

Què és un joc digital?

Els jocs digitals o videojocs són aplicacions creades amb la intenció d’entretenir a la gent. Aquests softwares es troben basats en la interacció d’una o més persones a partir d’un ordinador o qualsevol altre dispositiu electrònic com per exemple les consoles. Des que van aparèixer als anys 50 formen part de la nostra vida, però sobretot de la vida dels nens i els adolescents.

Font: Revista InDependientes

Com van aparèixer els videojocs a la nostra vida?

Com hem dit abans, el primer videojoc va sorgir l’any 1952 i es va anomenar Nought and Crosses o OXO. Es jugava a partir d’un ordinador i va ser la primera vegada que l’ésser humà va poder jugar contra una màquina. Però no va ser fins a l’any 1958 que va aparèixer un joc digital amb la intenció d’entretenir la gent. Es va anomenar Tennis for Two i permetia jugar a més d’un usuari alhora.

La popularitat dels videojocs no va arribar fins als anys 70 amb la creació de la màquina PONG. Aquesta màquina recreativa incloïa el joc millorat de Tennis for Two i va ser creada per l’empresa Atari. No obstant això, la dècada dels anys 80 va simbolitzar un fort creixement en les consoles domèstiques. La més popular va sorgir l’any 1983 i va rebre el nom de Nintendo Entertainment System. A més a més, també va aparèixer el mític joc Super Mario Bros, el primer joc per nivells.

Als anys 90 es va produir la revolució dels 3D, sobretot en els jocs d’ordinador. Això va provocar el sorgiment de grans consoles avançades com la PlayStation de Sony. Pel que fa als jocs online, Sega va llençar la primera consola amb connexió a internet anomenada Sega Saturn. A partir d’aquest moment la internet es va consolidar com un aspecte indispensable en totes les consoles.

Els anys 2000 van suposar l’època de les innovacions en les consoles. Les empreses intentaven superar les consoles de  la seva competència amb avenços significatius.  Microsoft es va endinsar en el mercat dels jocs digitals amb la seva consola Xbox. No obstant això, la gran revolució no es va produir fins a l’any 2006 amb el sorgiment de la consola Wii, la primera consola amb sensor de moviment.

Situació actual de la indústria dels videojocs al món

Actualment, la indústria dels videojocs representa una part molt important de l’economia mundial. L’any 2006 aquest sector va aconseguir uns beneficis de 99.600 milions de dòlars. Tot i que Europa representa una part important en la venda i producció de videojocs, el pioner en aquesta tasca és la zona del pacífic i Àsia amb 46.600 milions de dòlars en beneficis. Segons l’Informe Global presentat per l’empresa Newzoo es preveu que en 2017 els beneficis arribin als 100.200 milions de dòlars.

Font: Statista Digital Market Outlook

Els videojocs i la comunicació

Tot i que moltes persones creuen que els jocs digitals transmeten conductes negatives als seus usuaris, molts psicòlegs han demostrat que els videojocs poden ser una bona eina dins l’àmbit de la comunicació i del periodisme.

Els jocs digitals s’han aplicat ja dins l’àmbit de l’educació on els nens aprenen alhora que es diverteixen.  També han estat de gran ajuda per l’àmbit del màrqueting i la publicitat on els usuaris interioritzen marques i logotips d’empreses mentre juguen a jocs socials online. No obstant això, fins ara no s’havia vist que els jocs digitals poden ser també una bona eina per mostrar i donar a conèixer la realitat, és a dir, una forma de fer periodisme. A més a més, existeix una branca d’aquest ofici encarregada de cobrir totes les informacions relacionades amb aquest món.

Estudiants jugant a classe

el periodisme de videojocs

El periodisme de videojocs és una branca del periodisme que es basa en la informació, l’anàlisi, les crítiques, els avenços i els reportatges dels jocs digitals i consoles. La forma més habitual de difondre aquestes informacions és a partir de publicacions mensuals que normalment porten en el seu interior un DVD o CD-ROM amb demos dels jocs més populars del moment. Algunes de les revistes més famoses són: Electronic Games, Nintendo Power o Edge.

Revista d’Electronic Games. Gener del 1993
Els newsgames. La nova forma de fer periodisme

Durant els últims anys hem vist una nova forma de fer periodisme a partir del fenomen del newsgames. Aquests jocs digitals consisteixen a explicar alguna notícia d’actualitat a partir d’un joc digital. És una forma de combinar informació amb diversió. Els newsgames posen al jugador en la pell d’un personatge important de la història en un context concret. La intenció és que l’usuari aprengui i entengui la situació que s’està vivint en un lloc determinat de la terra.

Hi ha molts tipus de newsgames segons el tema que tractin i la història que expliquin. Durant l’època dels 2000 van sorgir els dos jocs digitals més coneguts i populars: September 12th i Cutthroat Capitalism.

September 12th es troba basat en els atacs militars originats després dels atemptats de l’11 de setembre del 2001 a Nova York. L’objectiu d’aquest joc és fer reflexionar a l’usuari sobre la necessitat d’evitar conflictes armats i reflectir que els més afectats sempre són els civils. A més a més, també vol mostrar l’odi que es genera entre els ciutadans durant enfrontaments com aquest. D’aquesta manera, el joc situa a l’usuari com artificier de llançacoets. La missió és eliminar als terroristes infiltrats dins la ciutat disparant projectils.

En el joc Cutthroat Capitalism l’usuari agafa el rol d’un pirata somali i juga amb les variables que regulen el negoci dels segrestos de vaixells. Aquest joc digital es troba més a prop de la simulació que no de la narració. No obstant això, està demostrat que amplia les experiències cognitives dels jugadors sobre la pirateria a les costes africanes.

Pantalla inicial del joc Cutthroat Capitalism

Webgrafia

ÁLVAREZ, Gerard. “September 12th”, el editorial sobre la guerra. Consultat 27 de febrer del 2018, des de https://videojuegosinformativos.wordpress.com/2015/06/23/september-12th/

Asociación Española de Videojuegos. El videojuego en el mundo. Consultat 27 de febrer del 2018, des de http://www.aevi.org.es/la-industria-del-videojuego/en-el-mundo/

ETXEBERRIA, Félix. Videojuegos y educación. Consultat 27 de febrer del 2018 des de https://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_02/n2_art_etxeberria.htm

Facultat d’Informàtica de Barcelona. Historia de los videojuegos. Consultat 27 de febrer del 2018, des de https://www.fib.upc.edu/retro-informatica/historia/videojocs.html

 


Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.