L’ACCESSABILITAT A PODER PUBLICAR
Vivim en la que molts anomenen “l’era de la tecnologia”, tal és així el punt on hem arribat, que Internet s’ha convertit en una rutina del nostre dia a dia. Internet és un fenomen que va revolucionar per sempre les comunicacions, i amb això la forma de vida de la humanitat sencera. Sigui quina sigui la seva possibilitat d’accés a la xarxa, és molt difícil trobar una persona al món que no hagi vist modificat, en algun sentit, la seva manera de vida.
És clar que aquesta afirmació s’amplifica notablement amb relació a les noves generacions, que van néixer al costat d’aquesta tecnologia, i no poden imaginar una vida sense ella, particularment, a partir del nou paradigma de la web 2.0, que permet a qualsevol persona ser creadora de continguts que podran ser coneguts per persones al món sencer. Com ja hem comentat, tothom té a l’abast la capacitat per ser creadors de contingut, i per això s’han creat diverses plataformes caracteritzades per permetre interaccionar amb altres usuaris o canviar el contingut del lloc.
-Funcionament del paradigma de la web 2.0
BLOGS :Un blog és una altra de les eines de comunicació digital més utilitzades a la xarxa. En ells l’autor recopila i publica informació sobre un tema concret. Això es pot fer a través d’un apartat de comentaris o directament per correu electrònic. És el més semblant a un diari ja que el seu contingut s’actualitza periòdicament i en un ordre cronològic. Cada text que és publicat, s’anomena post.
HISTÒRIA : El concepte de blog existeix des dels principis d’Internet. Tim Berners Lee, l’inventor de la web, tenia una pàgina on incloïa els nous llocs web que s’anaven creant i feia un comentari sobre cadascun; però el primer weblog com a tal Scripting News va néixer el 9 d’octubre de 1994, de la mà de Dave Winer.
A Espanya comencen a sorgir a inicis del 2000, i a Catalunya VilaWeb fou el primer mitjà digital en incorporar una plataforma de blogs personals fàcilment gestionable pels mateixos usuaris.
TIPOLOGIA: Són col·laboratius, ja que tenen la possibilitat que els altres internautes puguin afegir-hi comentaris. Són definibles, cosa que vol dir que els autors poden restringir qui vol que comenti aquest blog i qui no. Això fa que alguns blogs tinguin un cercle participatiu bastant petit. Però que sigui restringit no vol dir que no sigui ni públic ni visible per a qualsevol internauta. Són interactius: des del mateix blog un pot enllaçar-se amb altres blogs, webs, fitxers d’àudio, vídeos, etc., entre altres. Són gratuïts.
SERVIDORS PER BLOCS: Els més comuns i utilitzats són WordPress i Blogger. Tots dos són gratuïts i ofereixen plantilles per a la creació de blocs. No necessiten instal·lar cap programari i no es requereixen coneixements previs per publicar-hi. A continuació tutorial. La publicació de forma immediata usant només el navegador web (ex. Explorer, Firefox, Mozilla, etc.)
– El control de l’accés i de permisos d’edició. Poden estar oberts a tothom o només a aquells que convidem. – Que quedi registrat qui i quan s’ha fet la modificació en les pàgines del wiki, pel que és molt fàcil fer un seguiment d’intervencions.
WIKI :Un wiki és un lloc web col·laboratiu que pot ser editat per diversos usuaris. Els usuaris d’una wiki poden així crear, editar, esborrar o modificar el contingut d’una pàgina web, d’una forma interactiva, fàcil i ràpida; aquestes facilitats fan d’una wiki una eina efectiva per a l’escriptura col·laborativa.
CARACTERÍSTIQUES: L’accés a versions prèvies a l’última modificació així com la seva restauració, és a dir queda guardat i amb possible accés tot el que es va guardant en diferents intervencions i a veure els canvis fets. – Pujar i emmagatzemar documents i tot tipus d’arxius que es poden enllaçar dins del wiki perquè els alumnes els utilitzin (imatges, documents pdf, etc. exemple de document pdf allotjat al wiki). – Enllaçar pàgines exteriors i inserir àudios, vídeos, presentacions, etc.
ÚS PEDAGÒGIC DE LA WIKIS: Les Wiki té a veure amb el seu valor com a eina de col·laboració en on totes les pàgines poden ser editades pels membres de la comunitat i per tant poden ser escrites, completades i millorades en col·lectiu. Escriure junts una història, un diari, un glossari, un reportatge o bé el contingut qualsevol.
-Corregir-nos en col·laboració
-Fer projectes conjunts entre diversos membres d’una classe o tota la classe.
-Funció educativa dels blogs i wikis
FÒRUMS: És un tipus de reunió on diferents persones conversen i opinen al voltant d’un tema d’interès comú. És, essencialment, una tècnica de comunicació oral.
OBJECTIU: Un fòrum a internet, comunament, permet que l’administrador del lloc defineixi diversos fòrums sobre una sola plataforma. Aquests funcionaran com contenidors de les discussions que començaran els usuaris; altres usuaris poden respondre en les discussions ja començades o començar unes noves segons ho creguin convenients.
CLASSIFICACIÓ: Es pot classificar els fòrums d’internet en aquells que requereixen registrar-se per participar i aquells en què es pot aportar de manera anònima. En el primer tipus, els usuaris trien un nick, a qui li associen una contrasenya i, probablement, una adreça de correu electrònic per poder confirmar el seu desig d’unir-se al fòrum. Els membres, generalment, tenen certs avantatges com les de poder personalitzar l’aparença del fòrum, els seus missatges i els seus perfils
CARACTERÍSTIQUES DELS FÒRUMS: El fòrum es basa en la lliure expressió d’idees i opinions dels integrants, i en permetre la discussió de qualsevol tema (educació, esports, espectacles, actualitat, etc.). Generalment es formulen preguntes concretes i estimulants referides al tema, és informal i controla la participació espontània, imprevisible i heterogènia d’un públic nombrós i desconegut. a continuació, un tutorial per crear el teu fòrum Terminologia de blocs: 1.- Blogosfera: Es diu així al conjunt de blocs publicats a internet. Els blocs poden estar ordenats dins de la blogosfera. 2.- Blogroll: És la llista de blocs recomanats o enllaçats. Aquesta llista pot estar publicada en un bloc o en qualsevol altre tipus de pàgina web. 3.- Post: Terme anglès que designa cadascuna de les publicacions fetes a la bitàcola. En espanyol seria “article”.
LES PLATAFORMES PER PUBLICAR I EL PERIODISME: PERIODISME FREELANCE
En l’actual crisi que ha patit el periodisme en els últims anys (la crisi econòmica global, la crisi del paper, la irrupció de les tecnologies digitals en la comunicació …), la de ‘periodista freelance’ és la figura que més força ha pres. Les empreses de mitjans de comunicació han hagut d’incorporar noves eines mentre es veien obligades a reduir les seves plantilles i a canviar els models de contractació. En aquest context, moltes han trobat al periodista freelance com al seu principal aliat.
Les plataformes que hem analitzat anteriorment, són les principals vies per exercir el ‘periodisme freelance’. En aquest tipus de periodisme s’adquireix la responsabilitat de treballar per un mateix, s’exerceix com un autònom i la llibertat de la qual es disposa és enorme, tota aquella que s’havia perdut en les redaccions tradicionals.
Les plataformes de la web 2.0 permeten poder escriure i expressar tot tipus d’opinió respecte el tema que decideixi el periodista en qüestió, i poder interactuar amb els lectors.
-Experiència personal de Marta Riesco, com a periodista freelance.
WEBGRAFIA : –Wikipedia. (2017). Consultat: 23 d’octubre de 2017
–Softcatalà. (2017). Corrector. Consultat: 23 d’octubre de 2017
-Universitat d’Adelaida. (2008). Consultat: 20 d’octubre de 2017
–Andrés Nieto, enginyer informàtic(2008). Consultat 20 d’octubre de 2017
-Definción.DE. (2017). Consultat: 20 d’octubre de 2017
–Eva Domínguez. (2011). Consultat: 23 d’octubre de 2017
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.