USABILITAT I ACCESSIBILITAT WEB
Disseny d’interfícies web
1. INTRODUCCIÓ
Aquest post tracta sobre la usabilitat i l’accessibilitat web. Així doncs, conté informació de com crear millors llocs web. Millors en el sentit que siguin més ràpides, més còmodes i més fàcils de navegar, independentment del navegador i de l’entorn.
Accedir i consultar bases de dades és ja una constant a la feina d’investigadors, bibliotecaris, documentalistes i altres usuaris de la xarxa. Així ho demostra, per exemple, un estudi recent que afirma que un 64% dels professionals de la informació accedeix habitualment a algun tipus de base de dades. Un treball de camp realitzat per empreses de la Comunitat de Madrid identificava la informació electrònica com el tipus d’informació més utilitzada, ja que un 70% de les empreses recorrien a ella per solucionar les seves necessitats informatives.
2. QUÈ ÉS LA USABILITAT?
El concepte d’usabilitat significa que tot és usable, neix als Estats Units i es consolida com una pràctica habitual amb l’aparició dels llocs Web a la dècada dels 90. La paraula “usabilitat” deriva de l’anglès Usability, i la seva traducció més acurada és la “facilitat i simplicitat d’ús d’un article o objecte”. És una mesura de la qualitat de l’experiència que té un usuari quan interactua amb un producte o sistema. Això es mesura a través de l’estudi de la relació que es produeix entre les eines i qui les utilitzen, per determinar l’eficàcia en l’ús dels diferents recursos oferts a les pantalles, l’efectivitat en el compliment de les tasques que es poden dur a terme a través d’elles i la satisfacció dels usuaris respecte a l’ús de l’aplicació.
3. ASPECTES A TENIR EN COMPTE
La usabilitat consta d’uns recursos que ens recomanen seguir i utilitzar per a una millor creació web. S’ha de realitzar un disseny centrat exclusivament a l’usuari. És molt important fer saber a l’usuari què trobarà al lloc web que desitgi accedir. A continuació, hi ha una sèrie de factors per elaborar un bon lloc web.
- Estructura
Quant als continguts de l’estructura que ha de presentar un lloc web, hi ha d’haver una visualització clara i fàcil d’aquests, ja que l’estructura depèn del contingut. Cal també planificar l’estructura, fer esquemes, perquè sigui més visual i comprensible. La navegació de l’estructura també ha de ser clara, sempre que sigui necessari, s’han de duplicar els elements de navegació. Ha d’haver-hi un índex del lloc que pot contenir mapes, taules, etc. Perquè l’usuari pugui accedir fàcilment a totes les seccions de la web sense haver de buscar en els subapartats, és recomanable que hi hagi un menor nombre de clics.
- Esquema de pàgina
L’esquema de pàgina ha de ser d’una pàgina i mitja aproximadament, ni més ni menys. Cada document ha de tenir la signatura, el contacte amb l’autor i la data.
Per tenir la informació més rellevant de l’apartat al principi de la pàgina sense haver de desplaçar-nos i fer recerca a la web sencera és útil utilitzar el recurs “Scroll”.
- Enllaços
S’ha de tenir en compte que els enllaços modifiquen les frases, així doncs, cal estar alerta amb el format, triar una longitud adequada i escollir paraules o frases significatives. L’usuari ha de conèixer la informació que hi ha darrere. És recomanable que tinguin un mateix color, ja que així són visualment més atractius. I per acabar, s’ha de comprovar el seu funcionament sempre.
- Independència del navegador i compatibilitat amb diversos dispositius
Ens hem de cenyir a alguns estàndards fixats per la World Wide Web (W3C). Hi ha programes de validació de documents. És convenient visualitzar la pàgina en diferents navegadors. Cal fer pàgines independents de la resolució, no utilitzar mides fixes, sinó percentatges. I finalment adaptar (o fer versions) per diferents dispositius.
- Qualitat
L’atractiu de la web és un dels punts més forts, l’estructura dels continguts i l’ús de gamma de colors coherent i agradable. La qualitat també significa validar estàndards, comprovar que els enllaços funcionin, no fer faltes d’ortografia, estar al cas i respondre els e-mails, formularis, consultes, etc. i escriure pàgines per a qualsevol navegador.
- Tipografia
Quant a la tipografia, és recomanable utilitzar sistemes de ressaltat amb moderació, la tipografia té molt a veure amb l’atractiu visual de la web, així que es poden utilitzar diferents fonts sempre que es mantingui la coherència entre títols, subtítols, etc. Si està tot en majúscules, és més difícil de llegir.
- Gràfics
No s’ha d’abusar d’aquests, tot i que complementen la informació. No és recomanable utilitzar imatges de fons perquè podrien treure llegibilitat del contingut. Sempre s’haurà d’indicar la mida en l’enllaç de les imatges utilitzades. Si utilitzem gràfics, cal proporcionar-los d’enllaços textuals de les opcions.
4. DISSENY WEB CENTRAT EN L’USUARI
El dissenyador necessita una metodologia, de tècniques i procediments ideats per assegurar empíricament que un lloc compleix amb els nivells d’usabilitat requerits. Així proposem l’aplicació del marc metodològic conegut com Disseny Centrar en l’usuari o User-Centred Design. Aquest es caracteritza per assumir que tot el procés de disseny i desenvolupament del lloc web ha d’estar conduït per l’usuari, les seves necessitats, característiques i objectius. D’aquesta manera hem de conèixer l’usuari, saber què necessita i perquè fa servir el lloc web.
5. BENEFICIS DE LA USABILITAT
La usabilitat com tot, té una sèrie de beneficis que impliquen una reducció i optimització dels costos de producció, així com un augment en la productivitat dels llocs web de comerç electrònic. Aquesta mesura permet una major rapidesa en la realització de tasques i redueix les pèrdues de temps. També millora la imatge i el prestigi dels llocs web, al l’igual que la qualitat de vida dels usuaris del lloc, ja que redueix el seu estrès, incrementa la satisfacció i la productivitat. Augmenta el nombre de visitants de la pàgina web i disminueix els costos d’assistència i ajuda a l’usuari. D’aquesta manera, un lloc web que presti atenció a la usabilitat podrà incrementar les seves vendes un 400%.
6. CARACTERÍSTIQUES DE LA USABILITAT
- Facilitat d’aprenentatge: Defineix el temps que l’usuari que mai ha vist la interfície pugui aprendre a utilitzar-la i realitzar operacions bàsiques.
- Facilitat i eficiència d’ús: És la rapidesa amb què es desenvolupa la feina.
- Facilitat de recordar com funciona: Capacitat de recordar les característiques i com funciona un sistema per utilitzar-lo més endavant.
- Freqüència i gravetat d’errors: Defineix l’ajuda que s’ofereix a l’usuari per enfrontar errors si no saben utilitzar el sistema.
- Satisfacció subjectiva: Grau de satisfacció de l’usuari amb el sistema, gràcies a la facilitat i simplicitat d’ús d’aquest.
7. COM ELABORAR UN LLOC WEB?
1. Planificació
La planificació és molt important com a primer pas que ha de tenir tot projecte. Aquí és on s’identifiquen els objectius de lloc, les necessitats i els requeriments. Es tracta doncs, d’establir un equilibri entre el que pot oferir el proveïdor i el que necessita l’usuari. El dissenyador ha d’obtenir informació precisa tant de les necessitats i objectius del proveïdor com de l’usuari. En el primer cas, ho farà mitjançant entrevistes i reunions amb els responsables dels llocs, i en el segon cas serà més difícil, perquè haurà d’estudiar l’audiència a través de mètodes d’indagació (enquestes, qüestionaris i entrevistes). Com més coneguem l’audiència, més adequat i adoptat serà el disseny i més satisfactòria l’experiència de l’usuari final.
Doncs en aquesta etapa, s’analitzarà i s’ordenarà tota la informació possible que hàgim de recopilar, amb l’objectiu de tenir una base sòlida sobre la que podrem prendre decisions de disseny que ens serviran per les següents etapes del procés de la creació del lloc web.
2. Disseny
Tant el disseny, com el prototipat i l’avaluació, són etapes les quals són iteratives, és a dir que van lligades i s’han de tenir en compte les tres a la vegada. En aquesta etapa, és el moment de desenvolupar el disseny del lloc web, tenint en compte el que hem aconseguit amb la planificació. Així doncs recopilarem la informació obtinguda als estudis d’usuaris i començarem a crear un disseny, sempre orientat a l’usuari. El següent pas serà dissenyar la composició de cada tipus de pàgina, l’aspecte i el comportament dels elements d’interacció i presentació d’elements multimèdia. I finalment pensar el disseny de continguts, sempre coherent i organitzat.
3. Prototipat
Un prototip és un model del qual es desenvolupen altres formes. Doncs abans d’implementar el lloc web, en farem un prototip, que no serà exactament igual que el resultat final, però ens ajudarà per avaluar la usabilitat del lloc sense necessitat d’esperar la seva implementació.
El prototip pot ser en paper (baix cost) o mitjançant la reproducció de l’aspecte del lloc a través d’eines software, processador de textos o un simple editor HTML.
4. Avaluació
Existeixen diversos mètodes per avaluar la usabilitat de la nostra pàgina web. El més famós i útil és l’avaluació heurística, un mètode d’inspecció molt ràpida. Aquesta avaluació la fan un grup d’avaluadors en base de la seva pròpia experiència.
Un altre mètode molt utilitzat és el test amb usuaris. Que és una prova d’usabilitat que es basa en l’observació i anàlisis de com algú navega pel nostre lloc web i ens descriu el que està pensant sobre aquest, per a després nosaltres poder solucionar els problemes.
El test es realitza demanant a l’usuari que arribi al lloc concret de la web i observant amb quins problemes es troba, d’aquesta manera li demanem unes qüestions que ens interessen a l’empresa propietària de la web:
- Objectius immediats: Tal com consultar horari o informació de contacte. Si en aquest espai hi ha problemes, pot causar una mal impressió i fer que no es visiti la web si no poden tenir contacte amb nosaltres.
- Objectius crucials: Aconseguir algun objectiu principal de la pàgina web. Si és una botiga online, s’haurà de realitzar una demanda que no trobi problemes a l’hora de realitzar la compra.
- Objectius de convertir usuaris en clients: És important que el visitant es converteixi en usuari de la nostra marca i que aconsegueixi si és el cas, registrar-se o consultar sense que aquesta acció origini errors.
L’avantatge que ofereixen els tests d’usuaris és una demostració amb fets, doncs els seus resultats fiables, i per altra banda possibiliten el descobriment d’errors de disseny impossibles o difícils de descobrir mitjançant altres avaluacions. L’objectiu d’aquests tests és evitar la frustració de l’usuari amb el fet de no trobar la seva necessitat.
Portar a terme un test d’usuaris formal obligaria a llogar un local (laboratori) adequat, contractar a avaluadors especialitzats, així com a delegar a alguna empresa la selecció i reclutament dels participants de la prova. Realment seria bastant costós i poc viable per la gran majoria de casos.
5. Implementació i llançament
En aquesta penúltima etapa, és quan el lloc web es converteix en estat operatiu, se supervisa que tot funcioni i respongui com ha estat planejat. En la implementació del lloc és recomanable utilitzar estàndards per assegurar la futura comptabilitat del lloc.
Una vegada implementat el lloc es fa el llançament, és a dir, es posa a disposició dels usuaris. Per assegurar que arribi als usuaris s’ha de fer promoció del nou lloc web, ja sigui fent banners publicitaris, spam, etc.
6. Manteniment i seguiment
L’última etapa de la creació del nostre lloc web. En aquesta serà important seguir i escoltar les opinions dels usuaris, per així millorar o eliminar funcionalitats de la pàgina.
8. QUÈ ÉS L’ACCESSIBILITAT?
L’accessibilitat web es centra en els usuaris discapacitats, és a dir que es tracta d’adaptar la pàgina web per l’ús d’aquests usuaris, independentment si la discapacitat és física o tècnica. Els principis bàsics d’aquesta és que el producte ha de ser perceptible, operable i comprensible. Així doncs, adaptaríem el lloc web a diferents deficiències com:
- Deficiències visuals: persones cegues o amb la visió reduïda i daltònics.
- Deficiències auditives: persones amb problemes d’oïda o la barrera de l’idioma.
- Deficiències motrius: Té a veure amb la mobilitat de l’usuari. Utilitzen dispositius alternatius als convencionals.
- Deficiències cognitives i de llenguatge: Són de la salut mental, la memòria, i els analfabets.
Les webs del govern destaquen que és un requisit normatiu que la nostra pàgina web compti amb aquesta adaptació d’accessibilitat web. Els departaments de Responsabilitat Social de les companyies ho veuen com un assumpte a tenir en compte en l’estratègia, ja que ajuda a fidelitzar els clients i és molt positiu tenir una resposta davant la diversitat.
9. PAUTES A SEGUIR DE L’ACCESSIBILITAT WEB
Existeixen un seguit de pautes d’accessibilitat al contingut de la web 1.0, els quals són els principis generals pel disseny assequible de la pàgina web, i són els següents:
- Alternatives equivalents pel contingut visual i sonor.
- No basar-se només en el color: els texts i gràfics s’han de comprendre sense la necessitat de veure els colors.
- Utilitzar fulls d’estils.
- Identificar l’idioma utilitzar.
- Crear taules de dates que es transformin correctament.
- Les pàgines amb noves tecnologies s’han de poder transformar correctament: l’usuari pot desconnectar les tecnologies modernes per guanyar ràpides de descàrrega, el contingut ha de romandre accessible.
- Assegurar a l’usuari el control sobre els canvis de contingut tempo-sensible: els texts o imatges en moviment no han de ser automàtics, l’usuari ha de poder manipular el seu ritme.
- Assegurar l’accessibilitat directa a les interfícies d’usuaris incrustades.
- S’ha de dissenyar amb independència del dispositiu a utilitzar: si l’usuari vol interactuar amb l’aplicació mitjançant un teclat, veu, punter, etc. Aquesta ha de permetre tenir un control del formulari amb qualsevol dispositiu, ja que depenent de la discapacitat utilitzarà un o altre.
- Utilitzar la tecnologia i pautes del W3C: ja que inclou característiques accessibles desenvolupades per crear contingut accessible.
- Proporcionar informació de context i orientació.
- Proporcionar mecanismes clars de navegació.
- Documents clars i senzills.
Altres maneres per satisfer les necessitats dels més discapacitats són utilitzar pàgines per teclat. Són les que no necessiten un ratolí, pensades per les persones amb deficiència motriu, que no poden utilitzar el ratolí per problemes de manipulació o viceversa.
També és necessari l’ús de subtítols pels continguts audiovisuals, així com transcripcions de text dels arxius d’àudio o poder augmentar la mida de la lletra web pels usuaris amb deficiència auditiva.
Finalment, cal dir que existeix “IncluSite”, un servei que tenen algunes empreses el qual s’activa perquè les persones amb deficiència visual puguin visitar una pàgina web.
10. CONCLUSIONS
En aquest post s’ha descrit, a grans trets, com dissenyar llocs web a través de l’aplicació de tècniques, recomanacions de disseny, mètodes i procediments de disseny centrats en l’usuari.
La usabilitat és molt important per oferir als usuaris una millor experiència per menys temps, esforç i diners, a més que no han d’aprendre a fer funcionar la web, sinó que ràpidament poden accedir al seu contingut d’interès. L’accessibilitat farà possible que un major nombre de persones visitin el lloc web, és un requisit per la usabilitat.
És rellevant per a la comunicació digital interactiva per arribar a un públic més ampli i d’aquesta manera posar a la mà a totes les persones el que avui en dia és tan habitual i comú com és l’Internet i la navegació en aquest.
11. WEBGRAFIA
- Garcia, J. (2011). Usabilidad, programación y mucho más. Consultat 14 març 2018, des de http://www.webestilo.com/guia/
- Hassan, Y. (2003). Guía de Evaluación Heruística de Sitios Web. Consultat 14 març 2018, des de http://www.nosolousabilidad.com/articulos/heuristica.htm#accesibilidad
- Gimenez, E. (2004). Más allá de la usabilidad: características mínimas para las interfaces de base de datos web. Consultat 14 març 2018, des de http://bid.ub.edu/13rodri2.htm
- Manchón, E. (2003). ¿Qué es la usabilidad? Definición de Usabilidad Web. Consultat 14 març 2018, des de https://www.alzado.org/articulo.php?id_art=39
- Martín, F. (2004). Diseño web Centrado en el Usuario: Usabilidad y Arquitectura de la Información. Consultat 14 març 2018, des de https://www.upf.edu/hipertextnet/numero-2/diseno_web.html
- Martínez, G. Usabilidad i Accesibilidad en web. Consultat 14 març 2018, des de http://www.semac.org.mx/archivos/6-11.pdf
- Elastic (2013, juny 27). Diseño centrado en el usuario [Vídeo]. Consultat 14 març 2018, des de https://www.youtube.com/watch?v=mwgDklH0UdA
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.