Necessitats generades per Steve Jobs

Avui en dia, la societat té molt interioritzat el fet de triar un aparell tecnològic a partir del disseny o de l’exclusivitat d’aquest, més enllà de mirar les prestacions de cada dispositiu quan volem adquirir-ne un de nou. Potser és fruit de la poca formació que rebem a les escoles sobre els avenços tecnològics i per tant, la ignorància de la societat en general pel que fa a softwares, hardwares, o un infinit de tecnicismes els quals gairebé ningú sap que vol dir. També pot ser que gràcies a la velocitat que aquests evolucionen, cada cop que hem de canviar de dispositiu tecnològic, donem per fet que el que comprem serà millor que el que ja teníem i si amb el que utilitzàvem anteriorment ja ens anava bé, aquest nou ens ha d’anar encara millor, per tant, escollim el model que més ens agrada exteriorment.

Podríem pensar que això ha sigut tota la vida igual, que comprem més pels ulls que per necessitat, però aquesta necessitat d’adquirir l’exclusivitat tecnològica en els darrers anys podríem dir que té nom propi, i aquest és ni més ni menys que el nom de Steve Jobs.

Steve Jobs, juntament amb Steve Wozniak l’any 1976, van llençar al mercat el primer ordinador de la marca Apple anomenat “Apple I”. A causa del seu èxit van poder perfeccionar el producte i creixent com empresa, llençant al mercat “Apple II”, aquest ja va incorporar teclat, sortida de vídeo, pantalla en color i altres millores les quals facilitaven exponencialment el seu ús a l’usuari, més enllà de millorar les característiques tècniques, per tal de crear un ordinador capaç de ser manejat per qualsevol usuari, no només dirigit a un públic més tècnic. Creant així el concepte d’Apple.

Posteriorment, Steve Jobs, ja separat de Steve Wozniak, va revolucionar el món de la tecnologia amb el model “Apple Lisa” incorporant la “GUI”, aquesta innovadora interfície, permetia l’ús d’un aparell extern anomenat ratolí o mouse, el qual permetia a l’usuari seleccionar una part de la pantalla mitjançant una petita fletxa, fet que va facilitar molt l’adaptació al món de la computadora i com a conseqüència va fer augmentar les vendes fins a arribar a un capital de 100 milions de dòlars la marca Apple.

Va ser llavors quant Steve Jobs va veure el futur en crear computadores més intuïtives i fàcils de manejar per l’usuari que no el fet d’apostar amb grans processadors com els ordinadors de la competència, treien al mercat la impressora làser PostScript, la Làser Writer, la qual gràcies al seu preu a l’abast de tothom i un nou concepte revolucionari d’autoedició molt intuïtiu, que no requeria cap formació anterior per ser utilitzat, va aconseguir augmentar les vendes i fer competència a les altres grans marques del moment.

A partir d’una notable baixada de beneficis i discrepàncies entre directius d’apple, Steve Jobs és despatxat de la seva pròpia empresa però més tard, l’any 1997, torna a formar part d’aquesta amb noves idees innovadores i nous productes, arribant a un acord amb Microsoft per tal de recuperar-se econòmicament.

Aquestes noves idees e innovacions que va aportar Steve Jobs al seu retrobament amb l’empresa és el que ens fa conèixer el concepte de tecnologia per a l’usuari tal com el coneixem ara.

Invents revolucionaris d’Apple:

En primer lloc, trobem l’iPod (23 d’octubre de 2001)

“Hay otros reproductores musicales, pero nadie se ha enterado de qué va el asunto. Apple ha inventado una categoría nueva que permite tener tu colección entera de música en el bolsillo. Escuchar música nunca volverá a ser lo mismo”.

Així va començar Steve Jobs el seu discurs en la presentació del nou iPod, seguint en la seva línia d’innovar i facilitar la vida tecnològicament als usuaris, va reinventar la forma d’escoltar música que fins al moment estava molt limitada als Discsmans i reproductors MP3 de plàstic. Steve Jobs va crear un nou concepte de reproductor de música on gràcies al seu disseny exclusiu d’alumini, una varietat de colors, una gran pantalla

incorporada i la facilitat i la intuïció del seu sofware i el preu més elevat que la resta de reproductors del moment, van fer de l’iPod un producte únic i exclusiu dins el món dels reproductors, tot i que fins al moment aquest no feia res més que els seus competidors, estava clar que pels ulls de la societat, aquest reproductor de música anava més enllà convertint-se en desig de tot amant de la música. Aquest anava associat a un programa anomenat iTunes

exclusiu d’Apple, que feia encara més fàcil el fet de traslladar la música de l’ordinador al iPod, només connectant-los ja se sincronitzaven i es feia tot sol. Més tard, el software va anar millorant-se fins a aconseguir crear fins i tot llistes intel·ligents al gust de l’usuari.

Dos anys més tard, l’abril de 2003, Apple llença al mercat iTunes Store, una botiga online que permet la compra de música i altres productes multimèdia que ajuda de forma significativa a la venda de l’iPod, ja que posseint dels dos productes, tenir la música a la butxaca era encara més fàcil que anteriorment, ja que la gent es descarregava la música de forma il·legal o comprant el CD sencer per dues o tres cançons. A part, ens permetia tenir les últimes cançons al moment llestes per escoltar-les i d’aquesta manera, l’usuari permanentment sentia el desig d’exclusivitat.

 

El 9 de gener de 2007, Steve Jobs fa públic el nou invent d’Apple: L’Apple TV. Amb la finalitat de revolucionar el món de la distribució i el consum de continguts. Aquest permetia connectar-se a través del televisor a iTunes i d’aquesta manera poder veure pel·lícules, escoltar música o qualsevol altra opció que ens permetés realitzar iTunes sense la necessitat de tenir a mà un Mac o PC, només amb el suport d’un televisor.

La segona actualització d’aquest, passa de ser un element d’emmagatzematge de contingut de l’iTunes a ser un element de transmissió, fet que permet fer un dispositiu més petit i lleuger i més exclusiu. A partir d’aquí, Apple TV s’ha anat remodelant paral·lelament a la nova tecnologia per estar a l’última i poder oferir continguts 4K, descarrega d’apps d’Apple Store i premiant als clients fidels que ja posseeixen tecnologia Apple amb la duplicació de pantalla, que permet a l’usuari veure en temps real a la TV el que es veu al mòbil o al Mac. Un altre senyal d’exlusivitat que dóna Apple als seus clients.

El 27 de juny de 2007, Steve Jobs reapareix amb el que seria la gran revolució d’Apple i del món de la tecnologia mòbil, l’iPhone, un nou concepte de telèfon mòbil. Era el primer dispositiu a incorporar una càmera de 2 megapíxels i un processador Samsung S5L8900 amb una memòria RAM de 12 MB i una capacitat d’emmagatzematge de 8 i 16 GB, tota una declaració d’intencions de la via que acabava d’obrir Steve Jobs dins d’aquest àmbit. El gran secret de l’iPhone era que només sortir al mercat, amb el seu disseny elegant, les altes prestacions i un preu molt superior a la resta de dispositius, la societat el va acollir com un mòbil d’alt estanding, va passar de ser una necessitat a un caprici d’ús exclusiu per privilegiats, però aquest a poc a poc va anar esdevenint-se una necessitat a la societat. Gràcies a la plataforma de l’App Store, l’iPhone traspassava fronteres del que era un mòbil convencional fins al moment, permetin-te tenir a l’abast centenars de jocs i aplicacions que et feien la vida més fàcil dins una gran pantalla tàctil de 3,5 polsades i una resolució de 320 x 480 píxels.

Un cop la societat va incorporar l’iPhone a la seva vida, Steve Jobs va anar reinventant-lo i millorant les seves prestacions, creant així cada poc temps una nova necessitat a la societat, després del llançament del primer iPhone, dos anys més tard, l’any 2009, apareix l’iPhone 3GS, aquest ja incorporava funcions bàsiques com copiar i enganxar, gravadora d’àudio, una cerca ràpida a la pantalla inicial i GPS i fins i tot tenia l’opció de gravar i editar vídeos de forma molt senzilla. L’any 2010 arriba al mercat l’iPhone 4 amb un nou disseny revolucionari i encara més elegant tornant a travessar fronteres més enllà de les prestacions. Aquest tenia una carcassa poligonal amb una part frontal de pantalla tàctil i una part posterior i lateral amb un xassís d’acer. Aquest model ja incorporava una càmera de 5 megapíxels amb flaix que permetia gravar en HD, un processador d’alta velocitat d’1 GHZ.

Conscients de la necessitat de la societat d’adquirir un iPhone i el luxe que suposava posseir un dispositiu de la marca Apple, aquests van decidir llençar al mercat una nova generació d’iPhone a part del 5 i 5S, els quals milloraven prestacions dels anteriors i incloïen funcions com ara la Siri en espanyol o processadors de doble nucli i l’augment de GB, la gran novetat va ser l’iPhone 5C, una gamma inferior fet amb plàstics de colors que permetia a pràcticament totes les butxaques guardar un dispositiu mòbil de la marca Apple, i d’aquesta manera fer arribar el luxe a tot usuari que ho desitges, això sí, les prestacions d’aquest eren inferiors a la resta, però la necessitat de la societat de fer-se’n amb un dispositiu de la marca, va donar el resultat esperat al nou model.

Actualment Apple s’ha reinventat amb l’iPhone X, un nou concepte el qual predomina el seu disseny on tota la part frontal està formada per una gran pantalla de 5,8 polsades, sense cap botó exterior i incorpora tecnologia d’última generació com ara el reconeixement facial personalitzat.

L’any 2010, Apple treu el mercat l’iPad, amb la finalitat de canviar la forma en la qual l’usuari consumia contingut multimèdia i gaudia de les Apps a casa o a la feina. Una barreja entre ordinador i mòbil que era perfecte per utilitzar a casa de forma ràpida i senzilla per a tota la família. Sens dubte, un altre invent que crea a la societat la necessitat d’obtenir-lo, ja que fins al moment, utilitzar l’iPhone 24h al dia cansava la vista i els ordinadors mac no estan a l’abast de tothom, fet que convertia l’iPad en un element indispensable a tota llar.

L’any 2014, Apple decideix explorar un nou territori fins al moment molt convencional, traient a la llum el nou iWhatch, un dispositiu personal de braç que uneix les funcions de l’iPhone amb les d’un rellotge convencional, permetent la sincronització entre aquests i facilitant la vida un cop més a l’usuari de carrer, a part de poder vacil·lar fàcilment d’un nou dispositiu adquirit de la marca més desitjada tecnològicament, ja que en tot moment pot estar a la vista de tothom.

Aquesta sensació d’exclusivitat que ens aporta Apple, no només està en els grans acabats dels seus productes o en l’última tecnologia que posseeixen tots ells. Gran part de la sensació d’exclusivitat la trobem des del primer moment amb les espectaculars botigues que han aconseguit crear un univers Apple del qual vénen ganes de formar-ne part només mirant-les i també no podem passar per alt l’embalatge dels seus productes, cuidats minuciosament, que aconsegueix transmetre’ns la sensació que els diners gastats han estat ben invertits, ja que sembla que des del primer moment estem obrint un diamant recobert d’or, encara que només siguin uns auriculars de 20 euros.

Des del meu punt de vista, crec que Apple ha sabut en tot moment saber les necessitats de la societat i a partir d’aquestes, crear-li de noves, a part de fer sentir a cada usuari especial amb tota la seva diversitat de productes, ja sigui podent personalitzar el color del teu dispositiu mòbil, el tracte al client exquisit des del primer cop que poses un peu a la botiga o l’atenció al client en cas de dubte o reparació d’algun producte. Tampoc podem deixar de banda les grans presentacions a nivell mundial de cadascun dels seus nous productes, innovadores i cuidades minuciosament perquè des del minut 0 l’usuari ja sentí el desig d’adquirir un nou producte que crea una nova necessitat sense el qual la vida ja no és tan fàcil.

A qui no li agrada sentir-se especial de tant en tant encara que sigui pagant una mica més per un producte d’última generació i cuidat 100% estèticament? Jo, personalment, crec que aquests diners de més estan ben invertits en autoestima.

Informació addicional d’interès:

Documental Steve Jobs: Think different.

 

WEBGRAFIA:

  • Histinf.blogs.upv.es. (2018). Historia de Apple – Historia de la Informática. [online] Available at: https://histinf.blogs.upv.es/2011/12/17/historia-de-apple/ [Accessed 18 Mar. 2018].

 

  • Es.wikipedia.org. (2018). Steve Jobs. [online] Available at: https://es.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs [Accessed 18 Mar. 2018].

 

  • ActitudFem. (2018). 12 años de historia de iTunes. [online] Available at: http://www.actitudfem.com/tecnologia/nuevo/gadgets/la-historia-de-itunes [Accessed 18 Mar. 2018].

 

  • Álvarez, R. (2018). Así ha sido la evolución del Apple TV y esto es lo que esperamos de su posible renovación. [online] Applesfera.com. Available at: https://www.applesfera.com/apple-tv/asi-ha-sido-la-evolucion-del-apple-tv-y-esto-es-lo-que-esperamos-de-su-posible-renovacion [Accessed 18 Mar. 2018].

 

  • abc. (2018). Así ha cambiado el iPhone en su historia. [online] Available at: http://www.abc.es/tecnologia/moviles/telefonia/abci-cambiado-iphone-historia-201609072152_noticia.html [Accessed 18 Mar. 2018].

 

  • 27 de Enero de 2017, l., Air, 2. and 3 Llega la gama Pro, u. (2018). El iPad cumple 7 años, repasamos la historia de la tablet de Apple. [online] Actualidad iPhone. Available at: https://www.actualidadiphone.com/ipad-cumple-7-anos-veamos-nos-ha-dejado-la-tablet-apple-este-tiempo/ [Accessed 18 Mar. 2018].

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.