Aviat farà un mes que Barcelona tornà a quedar col·lapsada: es donava la benvinguda al Mobile World Congress (MWC), el congrés més important del món en tecnologia global i plataforma I+D.
Com cada any milers de persones assisteixen a la fira per veure i estar al dia dels nous avenços tecnològics, protagonistes de crear una nova realitat cada vegada més digitalitzada. I és que en aquesta edició, el 5G ha estat el protagonista.
Al llarg d’aquest article es donarà a conèixer el 5G, el què és i què aporta a la societat i se’l relacionarà amb el comerç online, un tipus de negoci molt present en l’actualitat i alhora tant extens, però en aquest cas l’enfocarem en el sector de la moda.
1. Què significa 5G?
Per poder entendre que és la tecnologia 5G és important saber que la seva definició no és oficial i per tant, encara no existeix un estàndard oficial que esmenti el que és, ni tampoc les característiques que ha de complir una xarxa per ser considerada com a tal.
No obstant això, si que podem dir que les sigles 5G representen la “cinquena Generació” de tecnologies de telefonia mòbil que ha sorgit amb la finalitat de canalitzar l’augment exponencial del consum de dades durant la consolidació de noves plataformes multimèdia com Youtube, Netflix, etc.
Per ara, però, podríem dir que és un tipus de connexió inalàmbrica que es basa en freqüències de ràdio, les mateixes que s’utilitzen per la televisió i el Wifi, i que malgrat no estar consolidada del tot, s’està dissenyant amb la finalitat de mantenir-se al dia de l’increment dels dispositius mòbils i alhora, fer possible que la connexió a la xarxa sigui molt més àgil.
1.1. Característiques
Empreses claus en el sector com Intel i Ericsson afirmen que aquesta nova tecnologia destacarà principalment per ser més ràpida, de manera que augmentarà la velocitat de descàrrega de dades fins 100 vegades superior a la xarxa 4G.
A més a més, reduirà la latència a mil·lèsimes de segon, així doncs, es minimitzarà el temps que passa entre que es dona una ordre i que aquesta passi. I, a diferència del 4G, serà més eficient atès que no hi haurà cap factor (edificis, objectes, etc) que obstaculitzi la senyal. Això significa un augment de la seva capacitat i per tant, no només serem nosaltres, les persones, les que ens podrem connectar a la xarxa sinó que també ho farà una gran quantitat de dispositius.
En conseqüència, el 5G s’haurà de recolzar en una xarxa més densa, la qual cosa significa que les antenes més petites s’hauran de multiplicar tant a l’exterior com a l’interior. Això implicarà un consum menor d’energia.
Uns altres factor claus d’aquesta nova tecnologia és que ens oferirà una experiència en realitat virtual, així doncs, se’ns mostraran els objectes en la realitat virtual. Serà útil per la gestió de recursos intel·ligents en cas d’emergència i també crearà un entorn industrial amb un operari actuant a distància de la maquinària.
Tot això provocarà també el canvi i renovació dels mòbils: la pantalla serà el component més important de tots els dispositius i es caracteritzaran per no tenir memòria, ja que tothom tindrà accés instantani al núvol. Aquest fet el convertirà en una de les peces claus d’aquesta evolució i com és evident, el seu cost s’incrementarà entre els 200 i 300 dòlars estatunidencs.
En definitiva, podríem dir que l’evolució de la xarxa 5G aportarà tot un seguit de millores als nostres dispositius mòbils que donaran lloc a l’augment d’ingressos (12 mil milions segons Adobe Digital Insights) en el comerç electrònic de cara el 2021. Entre elles destaquen la reducció del temps de càrrega i del nombre de pàgines per navegar, que signifiquen major rapidesa i facilitat pels usuaris a l’hora de comprar de manera online.
2. Comerç electrònic
També conegut com a eCommerce o negocis online, el comerç electrònic consisteix en la compra i/o la venda de productes o serveis a través de qualsevol mitjà electrònic. En aquest cas, Internet ha estat la principal plataforma que ha impulsat el creixement d’aquest tipus de negoci.
Segons un estudi realitzat per la consultoria J3B3 Economics sobre el grau d’adopció de l’eCommerce de la microempresa, s’ha arribat a la conclusió que els establiments comercials amb menys de 10 treballadors situats a Catalunya estan passant per un procés de digitalització dels seus negocis adaptant-se així, als nous patrons de la demanda.
El percentatge més elevat de comerços que utilitza Internet és de Barcelona amb un 27%, seguida de Girona amb un 24% i finalment, amb una notòria diferència, Tarragona (12,8%) i Lleida (14,5%).
I és que les xifres en comerç electrònic no paren d’augmentar. Cada vegada en son més els consumidors que compren productes a les webs ja sigui per comoditat, per estalviar-se diners… fins a arribar al punt de que Espanya ja és un dels primers països pel que fa a vendes online, situada darrera de Dinamarca, Noruega, Suècia i Xina.
És un tipus de negoci molt interessant pels joves emprenedors, però també per aquells amb més experiència ja que ofereix grans avantatges per les empreses. No obstant això, també cal tenir en compte tot el seguit de desavantatges que comporta, sobretot de cara als clients, factor clau en la venda de productes.
Per classificar els pros i contres m’he basat en el web Avellana digital que, com ells mateixos descriuen, és una empresa que va néixer amb la finalitat de “desenvolupar projectes a mida on disseny, programació i màrqueting es complementen per crear una experiència d’usuari excel·lent”.
2.1. Avantatges
- Reducció de costos
- L’empresa s’estalvia llogar un establiment i pagar els impostos que aquest comporta.
- Opció de dropshipping
- Deslocalització del punt de venda
- Venda dels productes a qualsevol part del món i per tant, s’augmenten les possibilitats de venda.
- Botiga oberta 24h i tots els dies de l’any
- Comoditat per comprar el producte des de qualsevol lloc.
- Major control del procés de venta
- Coneixement de l’experiència de cada client
- Augment de la gama de productes i reducció de l’stock
- Major flexibilitat amb els proveïdors i distribuïdors.
- Interacció i feedback del clients
- Nou canal de comunicació amb el client
- Accés a un mercat global
- No hi ha fronteres
- Personalització de l’oferta
- Adaptar els productes als interessos i gustos de l’empresa
2.2. Desavantatges
- Privacitat i seguretat
- Malgrat la millora, encara s’hi troben errors de seguretat al pagament
per Internet i privacitat de les dades
- Intangibilitat
- Provar el producte abans de comprar-lo. Genera desconfiança, por.
- Desconfiança a empreses desconegudes
- L’empresa ha de tenir en compte diferents factors per generar un clima de confiança al client (disseny web, continguts de qualitat, certificats SSL…).
- Conscienciació de les estafes en línia
- Servei post-venta complex
- dificultat de devolució o a l’hora de fer reclamacions
- deixar clar les possibilitats de devolució i passos que han de seguir per tornar un producte
- L’espera del producte
Com esmenta Víctor Costa a Viaempresa, les noves generacions, els mòbils, l’omnicanalitat o l’ecommerce ho estan revolucionant tot i de la mà de la revolució arriba també la por del canvi.
“L’e-commerce no és de grans de ni petits. És de ràpids o lents. No busquis clients per als teus productes, busca productes per als teus clients”.
– Avellana Digital.
2.3. La moda en l’eCommerce
La moda és un dels sectors més dinàmics de l’economia i es caracteritza sobretot per estar en constant innovació, sempre adaptant-se a qualsevol tipus de canvis.
Actualment ens trobem davant de noves formes de consum on el client està cada vegada més acostumat a l’ús de les xarxes per realitzar les seves compres i per tant, el sector tèxtil s’ha d’adequar a les seves necessitats. Per aquesta raó, no podem parlar de moda sense esmentar Internet.
Segons les dades de TICbeat, a Espanya, el nombre de vendes online en el sector tèxtil de l’any 2013 van ser dos milions de consumidors mentre que al 2015, la quantitat es va disparar als sis milions superant als 24.000 milions d’euros. La moda online és un dels sectors que acumula més ingressos juntament amb les agències de viatges i la venda de bitllets d’avió.
El perquè de tot això rau en el fet que la gran majoria dels productes que els sectors esmentats ofereixen són fàcils de comprar a través dels dispositius, sobretot mòbils.
Cal tenir en compte les dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), el comerç electrònic del 2016 d’Espanya va superar als 24.000 milions d’euros.
Amazon i Alibaba són les empreses de comerç electrònic més importants i cada vegada estan apostant més pel negoci de la moda a través de preus assequibles amb la finalitat d’aconseguir un paper significatiu en el sector.
No obstant això, H&M és l’empresa de moda sueca que actualment està guanyant més pes a les xarxes i que va aconseguir posicionar-se en primer lloc entre els eCommerce a nivell global durant el 2017. I és que durant aquest any va invertir el 45% del seu pressupost en la digitalització de la companyia i així ho vol seguir fent.
En segon lloc la segueix l’empresa britànica Asos i el tercer se l’emporta Zara.
2.3.1. Suports
En els últims anys, amb l’aparició d’apps mòbils, l’ús d’smartphones ha augmentat desconsideradament, de manera que va guanyant terreny a les tablets i als ordinadors. No obstant això, aquest últim segueix sent el suport més utilitzat per fer compres en línia a dia d’avui a causa de l’escassa experiència en els mòbils.
La majoria de les apps són molt lentes i complicades i per tant, dificulten la compra del client. I és que majoritàriament, el consumidor de la moda és molt propens a comprar per impuls, de manera que si l’aplicació s’alenteix molt, aquest decideix cancel·lar la comanda, ja sigui perquè no té temps o bé perquè s’ha cansat d’esperar.
Per aquesta raó, les empreses volen oferir la major qualitat en l’experiència mòbil per tal de no perdre cap oportunitat d’ingrés i el fet que aparegui la tecnologia 5G facilitarà a l’usuari la seva navegació atès que millorarà exponencialment la navegació per Internet i per tant, les aplicacions de venda.
3. MCommerce
Segons un estudi realitzat per Criteo, la indústria de la moda lidera en mCommerce, amb el 33% e les compres en el sector provinents del mòbil.
9 de cada 10 usuarios integra el móvil en sus procesos de compra. #Moda, la principal categoría en #mcommerce #IABEstudioMobile
— Smartme Analytics (@SmartmeAnalytic) October 5, 2016
I tornant a esmentar tot allò que el 5G oferirà als mòbils, podríem dir que la presentació de pantalles amb una resolució més alta tindrà molt a veure amb l’augment de l’ús d’aquests dispositius, sobretot en productes de moda. Perquè al oferir una pantalla més gran, aquests es podràn apreciar amb més qualitat i alhora, l’alta velocitat farà més dinàmica la navegació i el procés de compra.
4. Opinió personal
Bon punt arribats a l’era de la digitalització i en un moment de gran apogeu de la transformació tecnològica, sembla mentida que tot això pugui anar a més. El món evoluciona al mateix temps que ho fem nosaltres, els nostres gustos i els nostres coneixements. Quan sembla que tot no pot avançar més, sempre hi ha algú que descobreix quelcom inimaginable.
En el cas de 5G en el món de la moda, penso que pot ser un gran avanç per aquelles botigues amb plataforma online, sobretot les grans multinacionals ja que tindran a l’abast molts més clients dels que ja tenen. A més a més, les botigues locals tindran també l’oportunitat d’obrir-se a nous mercats i per tant, donar-se a conèixer més enllà de la zona en la que es situen.
No obstant això, penso que aquest progrés significarà un retrocés en quant a la societat. És cert que el fet que el client no hagi d’anar presencialment a la botiga li serà molt més còmode, però personalment, penso que això ens farà agafar una rutina sedentària, on no haurem de fer cap esforç per aconseguir el que volem. I és que no hi ha res millor que poder veure el producte en primera persona, tocar-lo, saber la textura, la mida… Perquè “anar de compres” és sinònim a passar una bona estona, ja sigui amb amics, amb algú de la família… I si això desapareix, molts carrers de les grans ciutats (i d’altres no tant grans), acabaran sent deserts, sense ningú voltant.
5. Webgrafia
– Berengueras, Josep M. (2018). ¿Qué es el 5G y cómo te cambiará la vida? Todas las claves. El Periódico. Recuperat de:
https://www.elperiodico.com/es/economia/20180303/5g-que-es-6663106
– Goldman, David. (2018). ¿Qué es la tecnología 5G? Todo lo que necesitas saber. CNN. Recuperat de:
http://cnnespanol.cnn.com/2018/01/31/5g-que-es-como-funciona-que-cambia/#0
– Goldman, David. (2018). Así será el mundo con la tecnología 5G. CNN. Recuperat de:
http://cnnespanol.cnn.com/2015/12/05/que-es-la-tecnologia-5g/
– Jiménez, Marimar. Navas, Noemi. (2018). Amazon y Alibaba entran con fuerza en la moda online para comerse el negocio de Zara y H&M. El País. Recuperat de:
https://cincodias.elpais.com/cincodias/2017/09/27/companias/1506534088_633984.html
– La moda se afianza como sector clave del comercio online en España. (2018, 3 maig). Recuperat de:
http://corpora360.com/2016/05/03/la-moda-se-afianza-como-sector-clave-del-comercio-online-en-espana/
– Modaes.es. Worldpanel, Kantar. (2017) Informe de la moda online en España. Recuperat de:
https://www.modaes.es/files/000_2016/0001publicaciones/pdfs/informe_ecommerce_2017.pdf
– Oleaga, Jon. (2018). La importancia de la latencia y precios más altos: la era del 5G empieza a ver la luz. ABC. Recuperat de:
– Velázquez, Karina. (2015). Lidera en mCommerce la moda. Marketing 4 eCommerce. Recuperat de:
https://marketing4ecommerce.mx/la-moda-lidera-en-mcommerce/
– Velázquez, Karina. (2015). Los compradores móviles buscan rapidez y facilidad. Marketing 4 eCommerce. Recuperat de:
https://marketing4ecommerce.mx/los-compradores-moviles-buscan-rapidez-y-facilidad/
– Velázquez, Karina. (2016). El mcommerce más activo en smartphones que tabletes. Marketing 4 eCommerce. Recuperat de:
https://marketing4ecommerce.mx/el-mcommerce-mas-activo-en-smartphones-que-tabletas/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.